📋 خلاصه مقاله:
ریز احمد با بازآفرینی «هملت» به شکل تریلری معاصر، تلاش میکند شکسپیر را دموکراتیک کند. او هملت را بهعنوان شخصیتی فعال و خشمگین به تصویر میکشد که در برابر بیعدالتی میایستد. این اقتباس در لندن معاصر و با تمرکز بر قهرمان معذب اجرا میشود.
چگونه ریز احمد «هملت» را به یک تریلر معاصر بازآفرینی کرد: «ما میخواهیم شکسپیر را دموکراتیک کنیم»
رضا احمد معتقد است که محققان شکسپیر درک درستی از شخصیت هملت ندارند. او میگوید شاهزاده دانمارکی در مونولوگ معروف “بودن یا نبودن” در آستانه خودکشی نیست. بلکه در تلاش است تا مردانه رفتار کند.
تفسیر جدید از مونولوگ هملت
احمد که این جملات معروف را در نسخه جدیدی از “هملت” ارائه میدهد، در جشنواره فیلم تلوراید به نمایش درآمده است. این نسخه در جشنواره فیلم تورنتو نیز نمایش داده خواهد شد. او میگوید: “این مسئله این نیست که ‘آیا باید به همه چیز پایان دهم؟’ بلکه درباره این است که ‘آیا ما حاضر به زندگی تحت بیعدالتی هستیم؟ آیا مبارزه میکنید یا تسلیم میشوید؟’
احمد تصویر معمول از هملت به عنوان مردی دچار تردید را نمیپذیرد. در نمایش او، هملت یک توپ پیچیده از خشم است که منتظر لحظه مناسب برای انتقام از پدرش است. احمد میگوید: «او به طور مداوم فعال است. او در حال تحقیق، استراتژیسازی و جمعآوری شواهد است و خود را برای انجام کار غیرقابل تصور آماده میکند.»
اقتباس نوین از «هملت»
این اقتباس از «هملت» به روشهای دیگری نیز از سنت فاصله میگیرد. مکان به لندن معاصر منتقل شده و دربار سلطنتی با خانههای مجلل جایگزین شده است. این خانهها توسط گروهی از مغولهای آسیای جنوبی، خانوادههایشان و زیردستانشان پر شدهاند. همچنین متن کاهش یافته و شخصیتها و صحنهها حذف شدهاند تا تمرکز به طور کامل بر روی قهرمان معذب آن باشد.
احمد میگوید: «ما هر چیزی که به تجربه ذهنی اضافه نمیکرد را حذف کردیم. تمام بخشهایی که ما را به ذهن هملت میبرد و به بینندگان احساسی از آنچه او احساس میکند میداد، نگه داشتیم.»
قدرت و فساد در هملت
اما نگاه تند و تیز آن به قدرت و فساد همچنان دست نخورده باقی مانده است. با توجه به گرایش جهان به سمت کلپتوکراسی، این موضوع حتی بیشتر مرتبط میشود.
تغییرات اجتماعی و هملت
کارگردان آنیل کاریا میگوید: «قبلاً قوانین نانوشتهای وجود داشت. اکنون مردم حتی تلاش نمیکنند جرمهای خود را پنهان کنند. زمین زیر پای هملت در حال تغییر است. مانند بسیاری از مردم این روزها، او از آنچه در حال وقوع است منزجر شده اما احساس ناتوانی در تغییر آن دارد.»
عشق نوجوانی به هملت
احمد برای اولین بار در دوران نوجوانی عاشق «هملت» شد. زمانی که معلم انگلیسیاش، آقای رزبلاد، به او پیشنهاد کرد که این نمایشنامه را بخواند.
احمد میگوید: “زمانی بود که احساس میکردم واقعاً به جایی تعلق ندارم. مانند بسیاری از افراد، در طول زمان طولانی خودم را در آن نمایش پیدا کردم. شخصیتی را دیدم که او هم احساس میکرد جایی برای او نیست.”
مسیر موفقیت احمد
حتی پس از اینکه احمد بزرگ شد و موفقیتهایی کسب کرد، همچنان رویای گذاشتن اثر خود بر شاهزادهی غمگین را در سر داشت. او در فیلمهای پرفروشی مانند “Rogue One: A Star Wars Story” بازی کرد و نامزدی اسکار برای “Sound of Metal” را به دست آورد. احمد نزدیک به یک دهه روی فیلمنامه کار کرد و به دنبال شریک خلاقی کامل بود. در نهایت، او این شریک را در کاریا یافت. کاریا احمد را در فیلم کوتاه برنده اسکار “The Long Goodbye” کارگردانی کرد. آن فیلم بر اساس آلبوم هیپهاپ احمد با همین نام ساخته شده بود و او احساس میکرد که کاریا توانایی منحصربهفردی در ترجمه شعر به عمل دارد.
احمد میگوید: «ما میخواهیم شکسپیر را دموکراتیک کنیم و آن را به چیزی خشک و دور از دسترس تبدیل نکنیم.» او اضافه میکند: «آنیل فهمید که چگونه میتوان آن را زنده، فوری و معاصر کرد و حس یک تریلر اکشن را به آن بخشید.»
تبدیل شکسپیر به اثری پرتحرک
بله، درست خواندید. اثر گسترده و چهار ساعته شکسپیر به چیزی نصف آن طول و بسیار پرتحرکتر تبدیل شده است. این شامل سخنرانی معروف «بودن یا نبودن» نیز میشود. این سخنرانی توسط هملت در حالی ارائه میشود که با سرعت بالا در حال رانندگی است و از میان ترافیک عبور میکند.
ایدهای نو برای سخنرانی هملت
کاریا میگوید: «همیشه این سوال بود که چگونه میتوان این سخنرانی را زنده و حسی کرد؟» پاسخ این بود که او را پشت فرمان یک ماشین در حال سرعت که به سمت یک کامیون میرود، قرار دهیم.»