Image

شیلی با تمرکز بر تولیدات مشترک خلاقانه و حفظ استقلال، به دنبال حضور قوی در ونیز پس از موفقیت در کن و برلین

📋 خلاصه مقاله:

شیلی با حضور قوی در جشنواره ونیز، بر مدل‌های خلاقانه هم‌تولید برای تقویت پروفایل بین‌المللی خود تمرکز دارد. الکساندرا گالویس و جیانکارلو ناسی بر اهمیت تولید مشترک و حفظ قدرت تصمیم‌گیری تأکید کردند. پروژه‌های شیلیایی در بازار تأمین مالی ونیز نیز انتخاب شده‌اند.

پس از کسب جوایز مهم جشنواره در برلین با فیلم “مسیر آبی” و در کن با “نگاه مرموز فلامینگو”، شیلی با حضوری قوی در ونیز ظاهر شد. فیلم کوتاه “مری‌موندی” به کارگردانی نیلز آتالا در بخش افق‌ها به رقابت پرداخت. همچنین، وزارت فرهنگ، هنر و میراث شیلی این کشور را به عنوان یکی از سه کشور برجسته امسال در بخش صنعتی ونیز معرفی کرد.

حضور گسترده تهیه‌کنندگان و پروژه‌های شیلیایی

بیش از ۲۰ تهیه‌کننده برای حضور در جشنواره حمایت شده‌اند. همچنین، پنج پروژه شیلیایی برای بازار تأمین مالی شکاف انتخاب شده‌اند. این بازار تنها پروژه‌هایی را می‌پذیرد که حداقل ۸۰٪ سرمایه‌گذاری خود را تأمین کرده و پتانسیل هنری قوی‌ای داشته باشند.

در طول Venice Production Bridge، الکساندرا گالویس، مدیر مشترک CinemaChile، با جیانکارلو ناسی، تهیه‌کننده مشهور از Quijote Films مستقر در سانتیاگو و لس‌آنجلس، گفتگویی داشت. هدف این گفتگو بررسی وضعیت فعلی سینمای ملی آن‌ها و پتانسیل تولیدات مشترک بود.

گالوویس در مورد هدف پشت این گفتگو به ورایتی می‌گوید:

هدف اصلی گفتگو

«ما نمی‌خواستیم درباره فهرست‌های تأمین مالی یا اطلاعاتی صحبت کنیم که به راحتی می‌توان آن‌ها را به صورت آنلاین پیدا کرد. آنچه واقعاً می‌خواستیم توضیح دهیم این بود که چگونه تولیدکنندگان ما می‌توانند مدل‌های کاملاً متفاوتی از هم‌تولید را ایجاد کنند. این مدل‌ها نه تنها بر اساس بودجه‌هایی که کشور ارائه می‌دهد، بلکه بر اساس نوعی استعداد که می‌فهمد جهان چگونه کار می‌کند، شکل می‌گیرند. این به ما اجازه می‌دهد به روش‌های غیرمتعارف هم‌تولید کنیم و پروژه‌های واقعاً بین‌المللی را به دست آوریم. این پروژه‌ها باید با همان قدرتی که فیلم‌های شیلیایی خودشان دارند، در گردش باشند. ما معتقدیم این کلید واقعی موفقیت سینمای شیلی در صحنه جهانی است.»

تمرکز بر مدل‌های خلاقانه هم‌تولید

گالوویس در مورد تمرکز بر مدل‌های خلاقانه هم‌تولید به عنوان راهی برای تقویت پروفایل بین‌المللی شیلی می‌گوید که در اصل، همه چیز درباره «طراحی استراتژی‌ها» است.

او اضافه می‌کند: «این درباره چگونگی همکاری با کشورهای بزرگتر است. همچنین چگونگی پیشرفت زمانی که تنها بودجه‌های اقلیتی در دسترس است. چگونگی همکاری با صنایع فیلم در زبان‌هایی که حتی صحبت نمی‌کنیم نیز مهم است. یافتن راه‌حل‌ها در شرایط چالش‌برانگیز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این مفهوم فکر کردن خارج از چارچوب است.

ارزش افزوده بزرگ: نوآوری و توسعه

برای ما، این ارزش افزوده بزرگ است. توانایی واقعی فکر کردن فراتر از مرزهای متعارف، نوآوری و توسعه پروژه‌هایی که قادر به سفر به سراسر جهان هستند، بدون اینکه لزوماً به بودجه‌های بزرگ متکی باشند. بلکه به خلاقیتی که به ما امکان می‌دهد به صورت استراتژیک در زمینه تولید مشترک حرکت کنیم.»

«نگاه مرموز فلامینگو» با اجازه از Quijote Films

در طول سخنرانی یک ساعته خود، ناسی درباره سه پروژه اخیر که موفقیت چشمگیری داشتند صحبت کرد:

پروژه‌های موفق اخیر

«مسیر آبی» اثر گابریل ماسکارو که برنده خرس نقره‌ای شد، «نگاه مرموز فلامینگو» اثر دیگو سپدس که جایزه اصلی بخش نوعی نگاه را کسب کرد، و «مهاجران» اثر فیلیپه گالوز که جایزه فیپرشی را به دست آورد. هر سه پروژه تولیدات مشترک جاه‌طلبانه‌ای بودند. این مدل توسط Quijote Films برای تمام ۲۵ فیلم بلند خود در طول ۱۴ سال گذشته به کار گرفته شده است. این فیلم‌ها با همکاری ۲۳ کشور از جمله شرکای غیرمنتظره‌ای مانند تایوان و اوکراین ساخته شده‌اند.

ضرورت تولید مشترک در شیلی

ناسی گفت که فیلمسازان شیلیایی «از روی ضرورت» به تولید مشترک می‌پردازند. تهیه‌کنندگان در شیلی به دلیل اینکه کشورشان فیلم‌های زیادی تولید نمی‌کند، به دنبال تولید مشترک با کشورهای دیگر هستند. ما احتمالاً سالانه ۳۰ تا ۴۰ فیلم می‌سازیم که بسیار کمتر از آرژانتین، مکزیک و برزیل است. اما همیشه در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم برجسته می‌شویم.

او افزود: «ما یک کشور کوچک هستیم که اقتصادی بسیار باز به جهان دارد. این بر قوانین صندوق ما تأثیر می‌گذارد که بسیار لیبرال و انعطاف‌پذیر است.»

چارچوب‌های تولید متنوع در شیلی

در این زمینه، ناسی از چگونگی ارائه چارچوب‌های تولید متنوع توسط شیلی تمجید کرد. این چارچوب‌ها شامل برنامه بازپرداخت نقدی، صندوق ملی فیلم برای تولیدات عمدتاً شیلیایی و یک صندوق خاص برای تولید مشترک است. این صندوق مبلغ ۱۲۰,۰۰۰ دلار را ارائه می‌دهد که می‌توان آن را در هر جای جهان بدون هزینه‌ها و تعهدات خرج کرد.

مزایای تولید مشترک

ناسی به ویژه از مورد آخر تمجید می‌کند. او می‌گوید: «اگر فیلمی در تولید مشترک با اوکراین دارید، می‌توانید به این صندوق درخواست دهید و ۱۲۰,۰۰۰ دلار به اوکراین برای فیلمبرداری ارسال کنید. این کمک می‌کند، زیرا گاهی اوقات وقتی تولید مشترک دارید، پول زیادی برای پس‌تولید در اروپا دارید اما پول کافی برای فیلمبرداری ندارید.»

در بخش دیگری از صحبت‌ها، تهیه‌کننده با تجربه دو توصیه کلیدی به فیلمسازان نوپا ارائه داد:

حفظ قدرت کامل تصمیم‌گیری

تهیه‌کننده تأکید کرد که حفظ قدرت کامل تصمیم‌گیری یک استراتژی حیاتی است. این کار به هدایت تصمیمات مهم و جلوگیری از هرج و مرج کمک می‌کند. همچنین، از کارگردانان محافظت می‌کند. او گفت: «اگر فیلم جاه‌طلبانه‌ای می‌سازید، نمی‌توانید هشت رئیس داشته باشید».

عدم اعطای حقوق انحصاری به شرکای هم‌تولید

در مورد عدم اعطای حقوق انحصاری به شرکای هم‌تولید، تهیه‌کننده تأکید کرد که منطقی نیست که او «هشت سال سخت کار کند تا یک تهیه‌کننده فرانسوی بهترین منطقه جهان را به دست آورد.»

او اعتراف کرد که «این یک بحث سخت است زیرا تهیه‌کنندگان قدیمی به شدت به حفظ مناطق خود وابسته هستند». اما اشاره کرد که این استراتژی نه تنها به نفع مالی همه شرکا است، بلکه به جذب سرمایه‌گذاری از کشورهایی مانند ایالات متحده و بریتانیا کمک می‌کند. زیرا تقسیم‌بندی در هنگام بازگشت سرمایه واضح‌تر است.

در نهایت، تهیه‌کننده تأکید کرد که احساس نمی‌کند باید “فقط فیلم‌های شیلیایی یا آمریکای لاتین بسازد.” او گفت: “احساس می‌کنم که کل جهان باید با هم کار کند. من دوست دارم کارهایی انجام دهم که از نظر قانونی بسیار دشوار هستند. این کار به من اجازه می‌دهد مرزهای ممکن را در زمینه گواهینامه‌ها، قراردادها و مقررات قانونی گسترش دهم. اگر به من بگویید تولید در اوکراین سخت خواهد بود، من می‌خواهم آن را انجام دهم.”

پروژه‌های شیلیایی انتخاب شده برای بازار تأمین مالی ونیز

در اینجا پروژه‌های شیلیایی انتخاب شده برای بازار تأمین مالی ونیز آمده است:

“Patas de Perro”، کارگردان: ماتیاس روخاس

این فیلم ژانری که به عنوان داستان پسری که به “مینوتور آمریکای لاتین” تبدیل می‌شود، شناخته شده است. داستان پسری را روایت می‌کند که با شرایط عجیبی به دنیا آمده است: از کمر به پایین، او یک سگ است. زندگی او زمانی تغییر می‌کند که توسط کارلوس، مردی که به تازگی پسرش را از دست داده و تلاش می‌کند تا فرزند جدیدش را در جامعه بپذیرد، به سرپرستی گرفته می‌شود.

بازیگران و تولید فیلم

بازیگر مشهور شیلیایی آلفردو کاسترو (“ال کنده”) به این پروژه پیوسته است. این فیلم توسط A Simple Vista و Rhayuela Films با همکاری Klinker Films تولید شده است.

این اثر دنباله‌ای است بر فیلم «بلانکیتا» ساخته گوزونی در سال ۲۰۲۲. این فیلم برنده شیر نقره‌ای بهترین فیلمنامه در ونیز شد و به عنوان نماینده رسمی شیلی برای اسکار انتخاب گردید. «مردم هنوز از عشق می‌میرند» یک درام دیستوپیایی است که در قالب طنزی معاصر ارائه می‌شود. داستان درباره زنی است که پس از کشتن تصادفی یک آدمکش جوان در خیابان، وارد سفری هذیانی می‌شود. در این سفر، مرزهای بین واقعیت و دنیای مجازی شروع به محو شدن می‌کنند. این فیلم توسط اورو فیلمز با همکاری رد‌روم («باردو») تولید شده است.

کارگردان: ماریا پاز گونزالس

«مردن بر روی پاهایت (Morir de Pie)»

کروز یک بازیگر حرفه‌ای پزشکی است که به پزشکان آینده همدلی آموزش می‌دهد. اما پس از یک تراژدی واقعی، خود شروع به از دست دادن این همدلی می‌کند. زمانی که هوش مصنوعی شغل او را تهدید می‌کند، او به همراه دیگر بازیگران برای مبارزه با ناپدید شدن و از دست دادن ارتباط انسانی می‌پیوندد. «مردن روی پاهایت» ادامه فیلم بلند گونزالس پس از «لینا از لیما» در سال ۲۰۱۹ است که در تورنتو به نمایش درآمد. این فیلم توسط Quijote Films با همکاری Amore Cine، Tarantula و Bocacha تولید شده است.

تصاویر سرگردان

کارگردان: نیکولاس تابیو

اولین فیلم بلند تابیو یک مقاله ترکیبی خودزندگی‌نامه‌ای درباره کارگردان و مادرش است. آنها پس از از دست دادن یکی از اعضای خانواده، با غم، کار و خاطره دست و پنجه نرم می‌کنند. این فیلم در حاشیه یک تاکستان اتفاق می‌افتد. جایی که مادر خانواده در حال تأمل است که آیا باید کار خود را به عنوان کارگر در مزارع ترک کند یا نه. مزارع به صحنه‌ای برای بازآفرینی هویت، خویشاوندی و سینما به عنوان فضایی برای مراقبت تبدیل می‌شوند. این فیلم توسط Tabilos تولید شده است.

«کورت کوله‌برا»، به کارگردانی آنا النا تجرا

معرفی اثر و کارگردان

اثر نخست تجرا، هنرمند چندرشته‌ای، با نام «پانکیاکو» در روتردام به نمایش درآمد. این اثر نماینده پاناما در جوایز گویا بود. اثر دوم او در سال ۲۰۰۰ روایت می‌شود. در این زمان، یک سرباز پانامایی برای اولین بار پس از یک قرن اشغال آمریکا وارد منطقه کانال می‌شود.

داستان و تیم تولید

در جنگل، این سرباز با زنی مرموز ملاقات می‌کند. او به سرباز کمک می‌کند تا تاریخ پنهان جوامع جابه‌جا شده توسط اشغال را کشف کند. فیلمبردار «ایروینگ» جاناتان ریکبورگ و آهنگساز «صدای متال» نیکلاس بکر به این پروژه پیوسته‌اند. این فیلم توسط مستیزو و فولگورانس با همکاری کاپیکوا فیلمز تولید می‌شود.

پست‌های مرتبط

کارگردان بوسنیایی سردان وولتیچ درباره اولین نمایش جهانی «اُتر» در سارایوو و ساخت دو فیلم پس از ۱۷ سال وقفه

کارگردان بوسنیایی سردان وولتیچ درباره اولین نمایش جهانی «اُتر» در سارایوو و ساخت دو فیلم پس از ۱۷ سال وقفه

سردان وولتیچ، کارگردان بوسنیایی، پس از ۱۷ سال با فیلم «اُتر» به سینما بازگشته است؛ این فیلم که در جشنواره فیلم سارایوو به نمایش درمی‌آید، داستان بلوغ دختری ۱۶ ساله را روایت می‌کند…

توسطتوسطزیبا برهانیمرداد ۲۵, ۱۴۰۴
پخش محصولات رسمی فصل ۲۷ «Big Brother» توسط پارامونت، شامل لباس جدید «رئیس خانه»

پخش محصولات رسمی فصل ۲۷ «Big Brother» توسط پارامونت، شامل لباس جدید «رئیس خانه»

این مجموعه محصولات رسمی الهام‌گرفته از سریال محبوب “Big Brother” شامل لباس‌ها، لیوان‌ها، بطری‌های آب، ماگ‌ها، شمع‌های معطر و هودی‌های متنوع است که با طراحی‌های خاص و کاربردی برای طرفداران این سریال ارائه…

توسطتوسطTim Chanمرداد ۲۲, ۱۴۰۴
داکوتا جانسون و هم‌بازی‌های «Splitsville» درباره نقش‌های ناراضی، روابط باز و یک آلت تناسلی مصنوعی احتمالی

داکوتا جانسون و هم‌بازی‌های «Splitsville» درباره نقش‌های ناراضی، روابط باز و یک آلت تناسلی مصنوعی احتمالی

فیلم «Splitsville» با بازی داکوتا جانسون به بررسی روابط باز و چالش‌های آن می‌پردازد. این کمدی رمانتیک داستان دو زوج را روایت می‌کند که با تغییرات زندگی مواجه می‌شوند. فیلم در جشنواره کن…

توسطتوسطسارا رستگارشهریور ۱, ۱۴۰۴
باب ادنکیرک درباره تغییر مکان «Nobody 2» از ونیز به یک استراحتگاه متروکه و برنامه تناسب اندامش: «تلاش برای تبدیل بدن نویسنده…

باب ادنکیرک درباره تغییر مکان «Nobody 2» از ونیز به یک استراحتگاه متروکه و برنامه تناسب اندامش: «تلاش برای تبدیل بدن نویسنده…

باب ادنکیرک در حال آماده‌سازی برای فیلم «نوبادی ۲» است و با تمرینات فشرده تلاش می‌کند تا از یک نویسنده کمدی به یک قهرمان اکشن تبدیل شود. او با تغییر داستان فیلم به…

توسطتوسطزیبا برهانیمرداد ۲۵, ۱۴۰۴
شیلی با تمرکز بر تولیدات مشترک خلاقانه و حفظ استقلال، به دنبال حضور قوی در ونیز پس از موفقیت در کن و برلین