📋 خلاصه مقاله:
جشنواره فیلم بوسان با گسترش بخش چشمانداز و راهاندازی پلتفرم نوآوری InnoAsia، به دنبال تقویت تعاملات فرهنگی و ارائه فرصتهای جدید برای فیلمسازان جوان است. این تغییرات شامل نمایش فیلمهای متنوع از سراسر جهان و ترکیب فناوریهای پیشرفته با داستانسرایی در بازار محتوای آسیایی است، که به فیلمسازان امکان نمایش پروژههای خلاقانه و بهرهمندی از حمایتهای مالی و مشاورهای را میدهد.
جشنواره فیلم بوسان بخش چشمانداز خود را گسترش داده و پلتفرم نوآوری را راهاندازی کرده است. این اقدام با هدف تقویت تعاملات فرهنگی و ارائه فرصتهای جدید برای فیلمسازان جوان و نوآور انجام شده است. جشنواره بوسان همواره به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی در آسیا شناخته میشود و با این تغییرات، قصد دارد تا جایگاه خود را در عرصه بینالمللی تقویت کند.
پلتفرم نوآوری جدید به فیلمسازان این امکان را میدهد تا پروژههای خلاقانه خود را به نمایش بگذارند و از حمایتهای مالی و مشاورهای بهرهمند شوند. این برنامه همچنین شامل کارگاههای آموزشی و جلسات مشاوره با متخصصان صنعت فیلم است که به شرکتکنندگان کمک میکند تا مهارتهای خود را ارتقا دهند و شبکههای حرفهای خود را گسترش دهند.
بخش چشمانداز نیز با اضافه کردن فیلمهای متنوع از سراسر جهان، به دنبال ارائه دیدگاههای جدید و متفاوت در سینما است. این بخش به فیلمهایی اختصاص دارد که به چالشهای اجتماعی و فرهنگی پرداخته و به دنبال ایجاد گفتوگوهای سازنده در جامعه هستند.
جشنواره فیلم بوسان با این تغییرات، به دنبال جذب مخاطبان بیشتری از سراسر جهان و ایجاد بستری برای تبادل فرهنگی و هنری است. این رویداد فرصتی بینظیر برای فیلمسازان جوان و نوآور است تا آثار خود را به نمایش بگذارند و با دیگر هنرمندان و متخصصان صنعت فیلم ارتباط برقرار کنند.
سیامین جشنواره بینالمللی فیلم بوسان بخش ویژن خود را به طور چشمگیری گسترش داده و ۲۳ فیلم مستقل از سراسر آسیا را شامل شده است. همچنین، پلتفرم جدید و بلندپروازانهای به نام InnoAsia را راهاندازی کرده که فناوریهای پیشرفته را با داستانسرایی در بازار محتوای آسیایی و فیلم ترکیب میکند.
بخش ویژن که به تازگی بازسازی شده و به دو دسته ویژن – کره و ویژن – آسیا تقسیم شده است، نشاندهنده تحولی بزرگ از برنامه قبلی سینمای کره امروز – ویژن جشنواره است. این بخش مستقل ۱۲ عنوان کرهای و ۱۱ تولید آسیایی را به نمایش خواهد گذاشت که همگی اولین نمایش جهانی از فیلمسازان نوظهور و شناختهشده هستند.
بخش انتخاب کره در ویژن شامل کارگردانان برجسته و صداهای نوظهور است. لی کوانگ-کوک با فیلم «رویای زیبا» بازمیگردد که داستان مادری را روایت میکند که در تلاش است خاکستر شوهرش که قربانی خودکشی شده را پاک کند و دختری که نمیخواهد او را رها کند. شین سو-وون، که آثارش در کن و برلین به رسمیت شناخته شدهاند، هفتمین فیلم بلند خود «جهش» را ارائه میدهد که به بررسی رابطه میان مردی تبعیضدیده و همراه سفرش میپردازد.
لیم جونگهوان چهارمین فیلم بلند خود «دفترچه ناظر» را ارائه میدهد و به کاوش در واقعیت و توهم از طریق شخصیتهایی از جمله یک کارگردان، جاسوس، مسافر و زنی که ارواح را میبیند، ادامه میدهد. یو اون-جونگ، که با «قدم زدن با ارواح» (۲۰۱۸) شناخته میشود، با فیلم مرموز «فرزند دوم» بازمیگردد و داستانی را بین مادری که با همزاد دختر فوتشدهاش روبرو میشود و دختر دومش که از کما بیدار میشود، میبافد.
در فهرست فیلمهای کرهای، همچنین فیلم «روزهای زمستان» به کارگردانی چوی سونگ وو دیده میشود که زندگی شهریها را در زمستان و در مکانهای مختلف به تصویر میکشد. درام روانشناختی «هزارتو» به کارگردانی شین سون داستان مردی را روایت میکند که به دنبال کشف حقیقت مرگ همسرش است. «گورالها» به کارگردانی یو جائه ووک، داستان چهار دختر دبیرستانی را به تصویر میکشد که زندگی در طبیعت را به آمادهسازی برای امتحانات ترجیح میدهند. همچنین، اولین فیلم بلند سون کیونگ سو با نام «درِ آکاردئونی» داستان پسری را دنبال میکند که دچار از دست دادن حافظه شده است.
در میان انتخابهای سینمای کرهای، فیلم «بلوغ» به کارگردانی جونگ سونگ-او داستان خانوادهای را روایت میکند که با چالش تشخیص سرطان روبرو میشوند. «عشق ترومن» ساخته کیم دوکجونگ، داستان سه نفر را دنبال میکند که باور دارند در نقش «ترومن» زندگی میکنند. پنجمین فیلم بلند کیم کیونگره با عنوان «دو صدا در یک پژواک»، احساسات زنی را در نقطه عطف زندگیاش به تصویر میکشد. فیلم دوم کیم جینیو با عنوان «سفر به آنجا»، به بررسی رابطه میان یک زن مسن سوگوار و یک جوان خارجی آلمانی میپردازد.
بخش «چشمانداز – آسیا» نمایانگر تنوع سرزمینها و موضوعات در ۱۱ تولید مختلف است. فیلمساز مالزیایی هو وی-دینگ، فیلم «مادرنت» (اندونزی/سنگاپور) را ارائه میدهد که درباره پسری است که به i-BU، نسخه بازسازی شده هوش مصنوعی مادر تازه درگذشتهاش، وابسته است. کارگردان ایرانی شهرام مکری، که به خاطر روایتهای خلاقانهاش شناخته میشود، فیلم «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» (تاجیکستان/امارات متحده عربی) را ارائه میدهد که سه شخصیت اصلی را به طرز مرموزی به یک صحنه فیلم مرتبط میکند.
تریسی چوی با فیلم «دوستان دختر» (ماکائو چین/تایوان/هنگ کنگ، چین/تایلند) داستان رشد یک زن را از طریق سه اپیزود عاشقانه در سنین ۱۷، ۲۲ و ۳۴ سالگی به تصویر میکشد. تاکاشی کویاما، کارگردان ژاپنی، دومین فیلم پرانرژی خود «همه سبزها» (ژاپن) را ارائه میدهد که داستان سه دختر مدرسهای را دنبال میکند که قول میدهند «پس از کسب پول زیاد، شهر خود را ترک کنند.»
این انتخاب همچنین شامل فیلمسازان تازهکار از جمله ناتالیا اووارووا، تازهوارد روسی با فیلم «مالیکا» (قزاقستان/مولداوی/ایرلند) است که دختری را نشان میدهد که تحت سنت اسلامی مجبور به نقل مکان به خانه پدرش میشود، و فیلم «شکل مومو» از تریبنی رای (هند/کره) که زنی را به تصویر میکشد که بین خانواده، سنت و وجدان خود در زادگاه هیمالیاییاش گرفتار شده است.
عناوین اضافی شامل فیلم «اگر در شبی زمستانی» به کارگردانی سانجو سورندران از هند است که داستان یک زوج کرالایی را روایت میکند که در میان چالشهای زندگی در دهلی، پیوندهای خود را تقویت میکنند. فیلم «کوک کوک کوکوک» ساخته ماهارشی توهین کاشیاپ از هند، اولین اثر متمایز اوست که به وسواس یک کارگر خارجی پس از از دست دادن موتورسیکلتش میپردازد. فیلم «کوراک» به کارگردانی مشترک ارکه جومکمتوا و امیل آتاگلدیف فقید از قرقیزستان، مبارزه با خشونت و فساد را به تصویر میکشد. فیلم چهارم آنشول چوهان با عنوان «ببر» از ژاپن، به مبارزه دردناک یک مرد همجنسگرا بین وضعیت اقلیت جنسی و آرزوهای خانوادگی میپردازد. همچنین فیلم «روی زانوی تو» به کارگردانی رضا رحادیان از اندونزی و عربستان سعودی، سفر یک زن باردار را در مواجهه با خیانت و استثمار به تصویر میکشد.
در کنار برنامه گسترده فیلم، بیستمین بازار محتوای آسیایی و فیلم، InnoAsia را معرفی میکند که رهبران جهانی فناوری مانند آمازون (AWS)، گوگل کلود و MidJourney را با شرکتهای نوظهور هوش مصنوعی آسیایی از جمله Kling AI، Jimeng AI از TikTok، PixVerse و Mugafi از هند گرد هم میآورد. همچنین، نهادهای سیاستگذاری مانند شورای فیلم کره (KOFIC)، آژانس محتوای خلاق کره (KOCCA) و آژانس کسبوکار سئول (SBA) نیز در کنار شرکتهای تولیدی پیشرو که در حال ایجاد محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، حضور خواهند داشت.
InnoAsia شامل پنج برنامه اصلی است: کنفرانسهایی که آینده دیجیتال سینما را بررسی میکنند، سری بوت کمپ هوش مصنوعی برای خالقان، نمایشگاه WIP که فیلمهای در حال تولید با هوش مصنوعی را ارائه میدهد، صحنه و سالن InnoAsia برای تجربههای عملی فناوری و رویدادهای سرمایهگذاری که استارتاپها را با حرفهایهای صنعت متصل میکند.
بخش کنفرانس با آغاز به کار Demo Jam شروع میشود و شامل جلساتی مانند “تکینگی سینمایی” است که به همگرایی سینما و هوش مصنوعی میپردازد و “چگونه از مالکیت فکری در سال ۲۰۲۵ ارزش ایجاد کنیم” که تغییرات مالکیت فکری را بررسی میکند. پروفسور پت پاتارانپورن از MIT سخنرانی پایانی را ارائه خواهد داد. جلسات اضافی شامل استراتژی محتوای برند شده هوش مصنوعی توسط سازمان مسابقات کره و استودیو Freewillusion، معمای تعاملی هوش مصنوعی “Whispers” اثر Pickford و میزبانی اجلاس بینالمللی فیلم هوش مصنوعی توسط Dreamina AI از TikTok است.
سری بوت کمپ هوش مصنوعی شامل PixVerse و MiniStudio خواهد بود که ابزارهای تولید محتوای هوش مصنوعی مولد را به نمایش میگذارند و شرکتکنندگان آموزش عملی و اعتبار رایگان دریافت خواهند کرد. نمایشگاه WIP پیشنمایشی از فیلمهای بلند و محتوای همگرا با فناوری که در حال حاضر توسط استودیوهای هوش مصنوعی از کره و بینالمللی در حال تولید است، ارائه میدهد و شامل بحثهای عمیق با خالقان درباره فرآیندهای تولید است.
در صحنه و سالن InnoAsia، شرکتهای شرکتکننده دموهای زنده ۳۰ دقیقهای را برای نمایش راهحلهای نوآورانه خود برگزار میکنند و فضایی برای شبکهسازی بین شرکتهای فناوری، خالقان و استارتاپها فراهم میآورند. رویدادهای سرمایهگذاری برای استارتاپها، شرکتهای محتوای مبتنی بر فناوری را از طریق ارائهها و مشاورهها با سرمایهگذاران مرتبط کرده و فرصتهای سرمایهگذاری ملموسی را ایجاد میکنند.
برنامه گسترشیافته Vision با افزایش شناخت جوایز همراه است و شامل ۱۷ جایزه از جمله بازیگر سال، جایزه مخاطبان KB Vision، جایزه FIPRESCI، جایزه NETPAC، جایزه DGK PLUS M، جایزه CGV، جایزه فیلم مستقل KBS، جایزه منتقد b، جایزه منتقدان شهروند Songwon، جایزه Hylife Vision، جایزه Songwon Vision، جایزه چهره آینده، جایزه جشنواره بینالمللی فیلم هند – جایزه Vision Asia، جایزه یادبود هیئت داوران، جایزه جشنواره بینالمللی فیلم بیشکک – جایزه اتحاد آسیای مرکزی، جایزه کمیسیون فیلم تایپه و جایزه Vision of Jiseok میباشد.
این جشنواره از ۱۷ تا ۲۶ سپتامبر برگزار میشود و بازار محتوای آسیایی و فیلم بیستم از ۲۰ تا ۲۳ سپتامبر برنامهریزی شده است.