📋 خلاصه مقاله:
فیلم «کریستی» در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد و داستان زندگی کریستی مارتین، بوکسور زن موفق آمریکایی را روایت میکند. سیدنی سوینی با اجرای قوی خود نقش کریستی را بازی میکند و فیلم به چالشهای هویت جنسی و حرفهای او میپردازد.
بن فاستر در نقش مربی و همسر ظاهر میشود. او در نهایت خبر بدی از آب درمیآید. این نقش در بیوگرافی صادقانه و احساسی دیوید به چشم میخورد.
وقتی کلمات “فیلم بوکس” را میشنوید، شاید اولین فکری که به ذهنتان میرسد، چیزی پرانرژی و هیجانانگیز باشد. اما با نگاهی دقیقتر، متوجه میشوید که چقدر درد در این ژانر نهفته است. بسیاری از فیلمهای بوکس چقدر غمانگیز هستند.
فیلمهای بوکس و تراژدیهای نهفته
“مرثیهای برای یک سنگینوزن” یک سوگواری بود که در زیرزمین دنیای مبارزات جایزهای خزید. “راکی”، یکی از الهامبخشترین فیلمهای زمان خود، همچنان با باخت راکی به پایان میرسد. “گاو خشمگین” تراژدی شکسپیر را با خشونت یک داستان مافیایی روانی ترکیب کرده است. “دختر میلیون دلاری” یک تمثیل مسیحی بود.
نمایش فیلمهای بوکس در جشنوارهها
سال گذشته، جشنواره فیلم تورنتو فیلم “آتش درون” را به نمایش گذاشت. این فیلم یک بیوگرافی بوکس بود که به قدری در اصالت خود واقعی بود که کاتارسیس پیروزی فیلم در نیمه راه رخ داد. از آنجا به بعد، همه چیز به سمت پایین رفت.
فیلم «کریستی» در جشنواره فیلم تورنتو
اکنون در جشنواره فیلم تورنتو امسال، فیلم «کریستی» را داریم. این فیلم یک بیوگرافی بوکس قدرتمند و غیرمعمول است که امروز به نمایش درآمد. سیدنی سوینی در این فیلم نقشآفرینی میکند. او با اجرای قوی و تاثیرگذار خود، تغییر دهنده بازی است. سوینی نقش کریستی مارتین را بازی میکند. کریستی در رینگ به قدری دینامیک طبیعی بود که از اواخر دهه ۸۰، نه تنها در قرار دادن بوکس زنان بر روی نقشه نقش داشت، بلکه چهره این ورزش شد. او به احتمال زیاد برجستهترین و موفقترین بوکسور زن در ایالات متحده بود.
او اولین زن بوکسوری بود که روی جلد مجله Sports Illustrated ظاهر شد و همچنین اولین کسی بود که با دان کینگ قرارداد بست. سوییینی او را با غرور و خشونتی در رینگ بازی میکند که به نوعی شادمانه است.
ویژگیهای کریستی
کریستی نسبتاً کوتاه است. در کنار برخی از رقبایش، با موهای قهوهای کوتاه و نگاه دخترانهاش، وقتی که بوکس را شروع میکند ۲۱ ساله است، او میتواند شبیه نسخهای بوکسور از بیلی آیلیش به نظر برسد. با این حال، او تقریباً همیشه با ناکاوت پیروز میشود. این به این دلیل است که او خشونتی دارد که قطعاً شخصی است. همانطور که در یک صدای پسزمینه ابتدایی توضیح میدهد، او در حال نابود کردن شیاطین خود است.
دیدن او در رینگ، خمیده و متمرکز، که با قدرت مشت میزند و سپس با یک ضربه چپ بیرحمانه حریف را به زمین میاندازد، لذتبخش است. اما هر بار که این اتفاق میافتد، شادی او نمایان میشود. او با لبخند پیروزی و مشتهای گرهکرده در هوا مانند کودکی در جشن تولد خود، از پیروزی لذت میبرد. این لذت از پیروزی بخشی از چیزی است که او را به یک ستاره تبدیل میکند.
کریستی: دختر معدنچی زغالسنگ
کریستی از ویرجینیای غربی میآید و بیشتر به لطف هوش بازاریابی دان کینگ به عنوان “دختر معدنچی زغالسنگ” شناخته میشود. زیرا واقعاً یکی از آنهاست و این یک قلاب نمادین خانگی برای آویختن یک ماشین خردکن زنانه است.
اما یک جنبه تاریک در این داستان وجود دارد که به زودی و به شکلی موذیانه خود را نشان میدهد. وقتی با کریستی آشنا میشویم، او با دوستدخترش، رزی (جس گابور)، به صورت مخفیانه رابطه دارد. اما همه اطرافیانش از این موضوع باخبرند. در یک ناهار یکشنبهای که به طرز شومی ساکت است، خانواده کاتولیک او (ایتن امبری و مریت ویور) به او نشان میدهند که چقدر تحمل این رابطه را دارند: هیچ. به عنوان تماشاگران فیلم، انتظار داریم که هویت جنسی کریستی برای او مشکلاتی ایجاد کند. این اتفاق میافتد، اما به شکلی بسیار پیچیدهتر و افراطیتر از آنچه انتظار داریم.
چالشهای هویت جنسی کریستی
والدین او به سردی و بهطور مستقیم همجنسگراهراسی خود را نشان میدهند. اما این اواخر دهه ۱۹۸۰ است و کریستی احساس نمیکند که میتواند بهطور علنی درباره هویت خود با جهان صحبت کند. بنابراین او به یک چرخش غیرمنتظره دست میزند. موفقیت بزرگ او زمانی رخ میدهد که با یک مربی به نام جیم مارتین (بن فاستر) ارتباط برقرار میکند.
جیم یک مربی فوقالعاده است. با این حال، او فردی مردد، کنترلگر و به طرز عجیبی خصمانه است. او موهای بلوند خود را به شکلی شبیه به مبلغان تلویزیونی شانه میکند. بن فاستر او را با حالتی پفکرده و دهان باز بازی میکند. او شبیه هنری گیبسون است که نقش جو بایدن چهلساله را بازی میکند.
شخصیت پیچیده مربی کریستی
به نظر نمیرسد که مربی کریستی یک وظیفهشناس و کمی آدم بدی باشد. فیلمهای زیادی از این نوع رابطه ساخته شدهاند. اما چیزی که ما را شگفتزده میکند، شبی است که او به خانهاش میرود و با او میخوابد. سپس با او ازدواج میکند. این کار به نظر ما میتواند یک اقدام اشتباه باشد. هرچه فیلم پیش میرود و جیم بیشتر به عنوان فردی سرکوبگر ظاهر میشود، این اشتباه بیشتر به چشم میآید.
کریستی که در ابتدا شبیه به آنچه یکی از شخصیتها به عنوان “پسرانه” توصیف میکند به نظر میرسد، به تدریج ظاهر و هالهای جدید پیدا میکند. فیلم به سال ۱۹۹۵ میپرد و او اکنون موهای بلند و فر و حالتی شبیه به عروسک دارد که بخشی از شخصیت او در رینگ شده است. او پری همسایهای است که میتواند شما را به شدت بزند. اما هنوز هم پول زیادی به دست نمیآورد.
پیشرفت حرفهای کریستی
وقتی او و جیم را میبینیم که درباره این موضوع بحث میکنند، نشانهای اولیه از جایی است که رابطه به سمت آن میرود. تنها زمانی که دان کینگ وارد تصویر میشود، حرفه او شروع به پیشرفت میکند. چاد ال. کولمن نقش کینگ را با خندهای بلند و انرژی سلطهجویانهای دقیق بازی میکند. این شیطانی است که با او معامله میکنید اما نمیخواهید با او درگیر شوید.
هماهنگی کریستی با موج کینگ
کریستی با نمایش “من تو را له میکنم!” خود، به خوبی با موج کینگ هماهنگ میشود. از سوی دیگر، وقتی جیم به او میگوید، “اگر من را ترک کنی، تو را میکشم”، مشخص است که این واقعیت است.
او معاملهای با شیطان کرده است. همه اینها به نوعی برای “عادی شدن” بود. او میخواست خود را انکار کند و نمایشی ساختگی از یک هیولا در رینگ و یک زن خانهدار خوشظاهر در بقیه زمانها ایجاد کند.
سیدنی سوینی نشان میدهد که چگونه کریستی نقشی را بازی میکند که باید برای خودش واقعی کند. او به تدریج عمیقتر و عمیقتر میشود تا جایی که در حال غرق شدن است. این فیلم با مهارت سادهای توسط کارگردان دیوید میچود ساخته شده است.
تحول داستان از “Girlfight” به “What’s Love Got to Do with It”
فیلم ابتدا به عنوان “Girlfight” شروع میشود و سپس به نسخه بیوگرافی ورزشی “What’s Love Got to Do with It” تبدیل میشود. این یک تصویر دردناک از سوءاستفاده، تسهیل و گازلیتن است. همچنین نشان میدهد تا چه حدی میتواند خشونت خانگی پیش برود. بخشی از قدرت آن این است که میچود زندگی کریستی مارتین را به یک قوس کاذب تبدیل نکرده است. آنچه در زیر پیروزی او در جریان بود با صداقت ناامیدانه و خاصی به تصویر کشیده شده است.
روایت ساده و مؤثر داستان کریستی
فیلمهای بوکس به نوعی حس اسطورهای دارند. اما چیزی که “کریستی” را مؤثر میکند این است که به سادگی داستان او را روایت میکند و اجازه میدهد قهرمانی از آن برخیزد. سیدنی سوینی در حال حاضر در مسیر تبدیل شدن به یک ستاره سینما است. اما این ممکن است به عنوان فیلمی که در آن به طور کامل روح خود را بیان میکند، شناخته شود.
یکی از ویژگیهای برجسته یک ستاره سینما این است که او به طور کامل به شخصیت خود تبدیل میشود. در این فرآیند، او ما را نیز به دنیای خود میبرد.