Image

گفتگوی جیا ژانگکه درباره توزیع، هوش مصنوعی و آینده سینما در مسترکلاس ونیز

📋 خلاصه مقاله:

کارگردان چینی جیا ژانگکه در جشنواره فیلم ونیز درباره حرفه‌اش و تأسیس شرکت Unknown Pleasures Pictures برای توزیع فیلم‌های هنری در چین صحبت کرد. او به تأثیر فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی بر فیلم‌سازی اشاره کرد و برنامه‌های آینده‌اش را برای بازگشت به فیلم‌برداری معاصر اعلام کرد.

کارگردان چینی جیا ژانگکه در جشنواره فیلم ونیز حضور یافت. او در یک کلاس استادانه درباره دوران حرفه‌ای خود صحبت کرد. همچنین به کارهای موازی‌اش به عنوان توزیع‌کننده پرداخت. نظراتش درباره آینده سینما در عصر هوش مصنوعی نیز مطرح شد.

جیا که اولین بار در سال ۲۰۰۰ با فیلم دوم خود “پلتفرم” در ونیز حضور یافت و بعدها در سال ۲۰۰۶ برای “زندگی ساکن” برنده شیر طلایی شد، به صراحت درباره نقش گسترده‌تر خود در صنعت فیلم چین فراتر از کارگردانی صحبت کرد.

تاسیس شرکت Unknown Pleasures Pictures

در اوایل سال ۲۰۲۵، او به همراه توزیع‌کننده با تجربه تیان چی، شرکت Unknown Pleasures Pictures را برای وارد کردن فیلم‌های هنری بین‌المللی به بازار چین تأسیس کرد.

جیا گفت: «من هیچ دانش یا تجربه‌ای در توزیع ندارم، اما همچنین یک طرفدار فیلم هستم.» او توضیح داد که این کار از روی علاقه و ضرورت شکل گرفته است. «چین بیش از ۸۰,۰۰۰ پرده سینما دارد و ما به فیلم‌های بیشتری نیاز داریم تا آنها را پر کنیم. آوردن آثار از فرهنگ‌های مختلف به مخاطبان چینی بسیار مهم است، زیرا سینما یک فرهنگ جهانی است. ما نباید فقط بر فیلم‌های خودمان تمرکز کنیم، بلکه باید در احساسات مردم از سراسر جهان نیز شریک شویم.»

جیا به انتشار موفقیت‌آمیز فیلم «مموریا» اثر آپیچاتپونگ ویراستاکول اشاره کرد. این فیلم به پرفروش‌ترین منطقه فیلم در جهان تبدیل شد. او این موفقیت را به عنوان اثباتی برای وجود یک پایگاه قوی مخاطب در چین برای سینمای بین‌المللی دانست. از آن زمان، شرکت Unknown Pleasures Pictures فیلم ایتالیایی موفق «هنوز فردا هست» اثر پائولا کورتلسی را توزیع کرده است. همچنین، نسخه بازسازی شده ۴K از فیلم «جویندگان طلا» چارلی چاپلین را در هشت شهر چین به نمایش گذاشته است. جیا گفت: «از دهه ۱۹۸۰، چین واقعاً فیلم‌های صامت را نمایش نداده است. برای مخاطبان جوان که چاپلین را دوباره می‌بینند، ۱۰۰ سال پس از «جویندگان طلا»، این بسیار معنادار بود.»

کارگردان همچنین به نقش خود به عنوان بنیان‌گذار جشنواره بین‌المللی فیلم پینگ‌یائو که اکنون به نهمین دوره خود نزدیک می‌شود، پرداخت. جیا گفت: «قدرت شخصی محدود است، اما یک جشنواره یک پلتفرم است. این جشنواره به کارگردانان جوان اجازه می‌دهد تا توسط مخاطبان، منتقدان و صنعت دیده شوند. تقریباً نیمی از فیلم‌هایی که هر سال در پینگ‌یائو نمایش داده می‌شوند، بعداً برای توزیع در چین انتخاب می‌شوند.»

تأثیر تغییرات تکنولوژیکی و اجتماعی بر فیلم‌شناسی جیا

با نگاهی به فیلم‌شناسی خود، جیا توضیح داد که چگونه هر مرحله از حرفه‌اش تحت تأثیر تغییرات تکنولوژیکی و اجتماعی شکل گرفته است. او اشاره کرد که «پلتفرم» بسیار شخصی بود و از تجربیات خواهرش الهام گرفته بود. اما ویرایش فیلم او را به شناخت نیروهای بزرگ‌تر تغییرات سیاسی و اقتصادی در چین دهه ۱۹۸۰ هدایت کرد. در «زندگی ساکن»، او از تصاویر سورئال مانند ساختمانی که مانند یک سفینه فضایی به پرواز درمی‌آید، استفاده کرد تا سرعت گیج‌کننده پروژه سد سه‌دره را به تصویر بکشد.

جیا همچنین به پذیرش فیلم‌سازی دیجیتال خود اشاره کرد. او با فیلم‌های کوتاهی مانند «در عموم» (۲۰۰۱) و «شرایط سگ‌ها» آغاز کرد. سپس به طور کامل به دیجیتال با «لذت‌های ناشناخته» (۲۰۰۲) و «جهان» (۲۰۰۴) روی آورد.

فرصت‌های جدید فناوری دیجیتال

او گفت: «هر تغییر در فناوری فرصت‌های جدیدی به همراه دارد. با دوربین‌های دیجیتال، می‌توانستیم آزادانه‌تر در فضاهای واقعی فیلم‌برداری کنیم. بازیگران را از نزدیک دنبال کنیم و اجراها را به طور پیوسته ضبط کنیم. این کار به شکلی بود که با فیلم امکان‌پذیر نبود.»

تجربه جدید با فیلم‌سازی هوش مصنوعی

به تازگی، جیا با فیلم‌سازی هوش مصنوعی آزمایش کرد. او یک فیلم کوتاه پنج دقیقه‌ای را در همکاری با یک شرکت چینی تولید کرد. او مشاهده کرد: «هوش مصنوعی مانند بازی شطرنج در خانه است. در حالی که فیلم‌برداری با دوربین مانند کوهنوردی در فضای باز است. کارگردان‌های مختلف ابزارهای مختلفی را انتخاب خواهند کرد. اما من همچنان به دوربین و دنیای واقعی جذب می‌شوم.»

در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های آینده، جیا فاش کرد که پس از پایان یک دوره از درام‌های بلندمدت با «کوه‌ها ممکن است جدا شوند» (۲۰۱۵)، «خاکستر خالص‌ترین سفید است» (۲۰۱۸) و «گرفتار در جزر و مد» سال گذشته، قصد دارد به زندگی معاصر و فوری بازگردد.

برنامه‌های آینده جیا

او گفت: «بعد از ‘گرفتار در جزر و مد’، به فیلمبرداری از زمان حال بازخواهم گشت». او افزود که امیدوار است پاییز یا زمستان امسال فیلمبرداری یک فیلم داستانی جدید را آغاز کند. او همچنین در حال کار بر روی یک مستند درباره هنرمند کای گوو-چیانگ است. این هنرمند به خاطر آثار آتش‌بازی‌اش شناخته می‌شود و در آن یک همتای ساخته شده توسط هوش مصنوعی به نام «AI Cai» حضور خواهد داشت.

جیا به فشارهایی که بر فیلمسازان جوان در چین وارد می‌شود اذعان کرد، اما بر پایداری تأکید داشت. او گفت: «گاهی نگرانم که طرفدارانم فکر کنند من بیش از حد کار می‌کنم. توزیع، جشنواره‌ها و پلتفرم‌ها همگی به فیلم مربوط می‌شوند. وقتی امکانی را می‌بینید، منتظر دیگران نباشید. انجامش دهید. حتی تلاش‌های کوچک هم می‌تواند تأثیرگذار باشد.»

پست‌های مرتبط

حضور جین کراکوسکی در فصل دوم «Brilliant Minds» به عنوان زنی درگیر با قیمومیت

حضور جین کراکوسکی در فصل دوم «Brilliant Minds» به عنوان زنی درگیر با قیمومیت

جین کراکوسکی در فصل دوم سریال «Brilliant Minds» به عنوان بازیگر مهمان نقش زنی تاجر را بازی می‌کند که برای قیمومیت مبارزه می‌کند. این سریال از ۲۲ سپتامبر پخش می‌شود و به معماهای…

توسطتوسطزیبا برهانیشهریور ۱۴, ۱۴۰۴
بررسی کنسرت: کارلی ری جپسن با اجرای شاد و صمیمی در تروبادور لس‌آنجلس، آلبوم ماندگار «Emotion» را جشن می‌گیرد

بررسی کنسرت: کارلی ری جپسن با اجرای شاد و صمیمی در تروبادور لس‌آنجلس، آلبوم ماندگار «Emotion» را جشن می‌گیرد

کارلی ری جپسن در دهمین سالگرد آلبوم «Emotion» با اجرای کنسرتی پرشور در تروبادور لس آنجلس، تأثیر ماندگار این آلبوم در دنیای موسیقی پاپ را جشن گرفت. این کنسرت با اجرای آهنگ‌های محبوب…

توسطتوسطنرگس فرهادیمرداد ۲۹, ۱۴۰۴
بررسی آلبوم: شاهکار آرامش‌بخش Dev Hynes با «Essex Honey»

بررسی آلبوم: شاهکار آرامش‌بخش Dev Hynes با «Essex Honey»

آلبوم جدید “Essex Honey” از Blood Orange با ترکیبی از R&B، آلترناتیو و پاپ، تجربه‌ای آرام و الهام‌بخش از زندگی دیو هاینس ارائه می‌دهد. این آلبوم با همکاری هنرمندان مختلف و ترانه‌سرایی پیچیده،…

توسطتوسطنرگس فرهادیشهریور ۸, ۱۴۰۴
حضور استاد اکشن هالیوود، جی.جی. پری، در فیلم «Toxic» یاش با تیم بدلکاری تماماً هندی: «برای شکستن مرزها اینجاییم»

حضور استاد اکشن هالیوود، جی.جی. پری، در فیلم «Toxic» یاش با تیم بدلکاری تماماً هندی: «برای شکستن مرزها اینجاییم»

جی.جی. پری، استاد اکشن هالیوود، با تیم بدلکاری هندی در فیلم «Toxic» همکاری می‌کند تا مرزهای سینمای هند را جابجا کند. این پروژه جاه‌طلبانه با ترکیب حساسیت‌های جهانی و داستان‌سرایی هندی، به دنبال…

توسطتوسطعلی محتشمشهریور ۳, ۱۴۰۴
گفتگوی جیا ژانگکه درباره توزیع، هوش مصنوعی و آینده سینما در مسترکلاس ونیز