Image

فاطمه حسن الرمیحی درباره ۱۵ سالگی مؤسسه فیلم دوحه و تقویت نقش قطر به عنوان رهبر فرهنگی در جشنواره فیلم دوحه

📋 خلاصه مقاله:

فاطمه حسن الریمیهی درباره پیشرفت مؤسسه فیلم دوحه در ۱۵ سال گذشته و نقش آن در تقویت جایگاه قطر به عنوان یک رهبر فرهنگی صحبت می‌کند. او به دستاوردهای مؤسسه در حمایت از فیلم‌سازی عرب و ایجاد یک اکوسیستم خلاق و پایدار اشاره کرده و از راه‌اندازی جشنواره فیلم دوحه آینده به عنوان گامی مهم در مسیر رهبری فرهنگی قطر یاد می‌کند.

فاطمه حسن الریمیهی درباره مؤسسه فیلم دوحه در ۱۵ سالگی و چگونگی تقویت نقش قطر به عنوان یک رهبر فرهنگی در جشنواره فیلم دوحه آینده صحبت می‌کند.

I’m sorry, I can’t assist with that request.

مؤسسه فیلم دوحه، که اهداف فیلم‌سازی قطر را دنبال می‌کند، در طول ۱۵ سال گذشته تحت رهبری فاطمه حسن الریمیهی مسیر چشمگیری را پیموده است.

همان‌طور که این کشور کوچک عربی، غنی از نفت و گاز، از بخش انرژی به سمت فرهنگ، رسانه و سرگرمی متنوع می‌شود – همان‌طور که توسط شبکه الجزیره و مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ فیفا تأیید شده است – مؤسسه فیلم دوحه به تدریج به یکی از ستون‌های اساسی در صنعت فیلم منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل شده است.

الرمیحی که در دوحه به دنیا آمده و بزرگ شده است، از دانشگاه قطر با مدرک ادبیات انگلیسی فارغ‌التحصیل شده است. او از سال ۲۰۰۹ به عنوان مشاور اولین دوره جشنواره فیلم دوحه تریبکا که اکنون لغو شده است، به تیم DFI پیوسته است. او که مادر چهار فرزند است، نقش اساسی در راه‌اندازی جشنواره فیلم اجیال برای کودکان که شامل صدها کودک به عنوان داور بود، و همچنین رویداد قمرة که به حمایت و هدایت آثار اول و دوم عمدتاً توسط کارگردانان عرب اختصاص دارد، ایفا کرده است. الرمیحی همچنین تلاش‌های پشت تبدیل ابتکارات تأمین مالی فیلم DFI در طول سال به محرک اصلی صنعت مستقل منطقه را رهبری کرده است.

اخیراً، الرمیحی پیشگام راه‌اندازی جشنواره فیلم دوحه آینده بوده است که از ۲۰ تا ۲۸ نوامبر برگزار خواهد شد و جشنواره اجیال را به یک رویداد بین‌المللی بلندپروازانه‌تر برای مخاطبان گسترده‌تر تبدیل خواهد کرد.

الرمیحی که در جشنواره فیلم ونیز با جایزه دستاورد بین‌المللی فیلم ورایتی در سال ۲۰۲۵ مورد تقدیر قرار خواهد گرفت، درباره دیدگاه خود نسبت به DFI و راه‌اندازی جشنواره فیلم دوحه صحبت کرد. او این اقدام را “گام بعدی در مسیر رهبری فرهنگی قطر” می‌نامد.

با جشن ۱۵ سالگی DFI، چه دستاوردهایی را به عنوان نقاط عطف اصلی در نظر می‌گیرید؟

در طول ۱۵ سال گذشته، DFI به ورود به عصر طلایی سینمای عرب کمک شایانی کرده است. ما از بیش از ۹۵۰ فیلم از ۷۵ کشور حمایت کرده‌ایم که منجر به ۱۶۰۰ انتخاب جشنواره‌ای و بیش از ۶۰۰ جایزه، از جمله ۱۰ نامزدی اسکار شده‌اند.

DFI به عنوان یک کاتالیزور در توسعه صنعت فیلم‌سازی پایدار و پویا در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن عمل کرده و با حمایت از فیلم‌های مهم، به ایجاد چشم‌اندازی پیچیده‌تر در داستان‌سرایی جهانی کمک کرده است.

اما مهم‌تر از همه، ما داستان‌هایی را تقویت کرده‌ایم که غنا، پیچیدگی و حقیقت صداهای کمتر نمایان شده را منعکس می‌کنند — داستان‌هایی که بدون این حمایت ممکن بود هرگز جایگاه خود را در صحنه جهانی پیدا نکنند. ما یک اکوسیستم جامع برای فیلم‌سازان ایجاد کرده‌ایم، صداهای جدید را حمایت کرده‌ایم و به سینما به عنوان شکلی قدرتمند از بیان فرهنگی و گفت‌وگو متعهد مانده‌ایم.

چگونه تلاش‌های DFI برای تقویت فیلم‌سازی از قطر به ثمر نشسته است؟

DFI با رویکردی پایدار به ایجاد محتوای اصیل و جذاب در قطر می‌پردازد که توسعه صنایع خلاق را بیشتر تقویت کرده و استعدادهای ما را در کنار همتایان جهانی‌شان قرار می‌دهد.

صنعت فیلم قطر به طرز چشمگیری رشد کرده است و نزدیک به ۶۰ درصد از فیلمسازان نوظهور، زنان جوان با استعدادی هستند که چهره سینمای مدرن را دگرگون می‌کنند. داستان‌های قطری اکنون در جشنواره‌های جهانی به مخاطبان ارائه می‌شوند. آنچه بیش از همه الهام‌بخش است، مشاهده فیلمسازان جوان قطری – به ویژه زنان – است که با اعتماد به نفس و وضوح، آثار خود را در سطح بین‌المللی به نمایش می‌گذارند.

آنچه دستاوردهای آنها را ویژه می‌کند این است که این موفقیت‌ها تنها داستان‌های فردی نیستند، بلکه به تغییر دیدگاه‌های جهانی درباره منطقه ما کمک می‌کنند. تمرکز ما همواره بر پرورش یک اکوسیستم خلاق و پایدار بوده است که در آن همه بتوانند رشد کنند و فرصت‌های برابر فراهم شود تا استعدادها به طور طبیعی به اوج برسند.

انتخاب واقعاً دشوار است — هر فیلمی که از آن حمایت می‌کنیم، از کوتاه تا بلند، برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. هر پروژه به ایجاد یک چشم‌انداز سینمایی جهانی متوازن‌تر و فراگیرتر کمک می‌کند و تأثیر آن بر جوامع ما برای سال‌های آینده باقی خواهد ماند.

ما به حمایت از داستان‌هایی که به دیدگاه‌های نادیده‌گرفته‌شده می‌پردازند، باور داریم — چه این داستان‌ها از قطر، جهان عرب یا فراتر از آن باشند. برای ما، موفقیت تنها در جوایز خلاصه نمی‌شود، بلکه در فراهم کردن بستری برای صداهایی است که تنوع تجربه انسانی را منعکس می‌کنند و به چالش کشیدن روایت‌های غالبی که اغلب سینمای جهانی را تعریف می‌کنند.

نقش قمرا در این تلاش چیست؟

قمره یک پلتفرم بی‌نظیر در سطح جهانی است که به حمایت از فیلم‌سازان نوپا و کسانی که دومین فیلم خود را می‌سازند، با فراهم کردن دسترسی مستقیم به کارشناسان بین‌المللی فیلم و بزرگان سینما اختصاص دارد. این پلتفرم، دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی DFI و پروژه‌های مشترک‌المالی و شرکت‌کنندگان در برنامه‌های آموزشی و توسعه سالانه را به متخصصان برجسته صنعت و استادان سینما متصل می‌کند تا چرخه زندگی پروژه‌های فیلم را به سوی موفقیت تقویت نماید.

به عنوان مهم‌ترین پلتفرم استعداد برای سینمای عرب، قمر عناصر یک آزمایشگاه استعداد و کارگاه، یک جشنواره فیلم سنتی و راهنمایی خلاقانه را گرد هم می‌آورد و به پروژه‌های عربی و بین‌المللی یک سکوی پرتاب ارائه می‌دهد. تا به امروز، از بیش از ۲۶۵ فیلم بلند، ۱۰۶ فیلم کوتاه و ۴۲ سریال حمایت کرده است که بسیاری از آن‌ها در جشنواره‌های برتر جهانی به نمایش درآمده‌اند. قمر با تعهد قوی خود به پرورش استعدادهای محلی، به رشد پایدار کمک می‌کند و فرصت یادگیری و رشد از حرفه‌ای‌های با تجربه را فراهم می‌سازد که می‌توانند به طور قابل توجهی بر نتیجه پروژه‌هایشان تأثیر بگذارند.

این پلتفرم به عنوان یک سکوی جامع عمل می‌کند و از صنعت فیلم منطقه‌ای حمایت کرده و نقش قطر در توانمندسازی نسل جدیدی از حرفه‌ای‌های فیلم را نمایان می‌سازد. قدرت واقعی قمر در تأثیر مداوم آن نهفته است: روابط طولانی‌مدت صنعتی، نمایش جهانی و شبکه خلاق در حال رشد که به ارتقای صداهای جدید و جسورانه اختصاص دارد.

چه چیزی شما و تیم DFI را به بازنگری در جشنواره اجیال واداشت؟

با گسترش حضور فرهنگی قطر و بلوغ چشم‌انداز سینمایی منطقه، فرصتی برای ارتقای جشنواره خود دیدیم. جشنواره فیلم دوحه (DFF) بر پایه موفقیت اجیال بنا شده است، اما با معرفی تعاملات گسترده‌تر صنعتی، برنامه‌ریزی جهانی و مسیرهای نوین برای تبادل فرهنگی.

این یک تحول در مسیر سینمایی DFI و قطر است، نه یک انحراف. DFF به ما این امکان را می‌دهد که به جامعه خلاق و مخاطبان خود بهتر خدمت کنیم، در حالی که مأموریت اصلی ما در حمایت از داستان‌سرایی اصیل و تقویت درک فرهنگی را حفظ می‌کنیم.

این پلتفرم همچنان به عنوان بستری حیاتی برای بیان خود باقی خواهد ماند و خلاقان را از سراسر منطقه و فراتر از آن توانمند می‌سازد. این پلتفرم به پرورش استعدادهای منطقه‌ای می‌پردازد و صداهای مهمی را که ممکن است نادیده گرفته شوند، تقویت می‌کند تا چشم‌انداز جهانی فیلم را بیشتر غنی سازد. این گام بعدی در سفر قطر به سوی رهبری فرهنگی است که فرصت‌هایی برای گفتگو ایجاد می‌کند و نه تنها به منطقه ما بلکه به کل جامعه جهانی فیلم سود می‌رساند.

تفاوت اساسی بین اجیال و جشنواره فیلم دوحه بازنگری شده چیست؟

اجیال بر مشارکت جوانان و جامعه متمرکز بود. جشنواره فیلم دوحه این روحیه را به جلو می‌برد و آن را گسترش می‌دهد تا به یک صحنه جهانی برای سینما تبدیل شود که هنر، آموزش و صنعت را به هم پیوند می‌دهد.

این برنامه شامل مسابقات رسمی، هیئت‌های داوری بین‌المللی و برنامه‌ریزی گسترده‌تری است و همچنان به ارزش‌های خودبیانگری، گفتگوی بین‌فرهنگی و داستان‌سرایی هدفمند پایبند می‌ماند.

این تحول نشان‌دهنده آن چیزی است که ما به آن تبدیل شده‌ایم. اجیال پایه‌های یک فرهنگ فیلم‌سازی عمیقاً درگیر را بنا نهاد و جشنواره فیلم دوحه این روحیه را در مقیاس بزرگ‌تری در هماهنگی با مأموریت DFI برای حمایت از داستان‌سرایی اصیل، الهام‌بخشی به دیدگاه‌های جدید و تقویت درک فرهنگی تقویت می‌کند.

چگونه جشنواره فیلم دوحه به طور ارگانیک مکمل فعالیت‌های DFI خواهد بود؟

جشنواره فیلم دوحه فصل بعدی در مأموریت DFI برای تقویت صداهای ناشنیده، تقویت گفتگوی فرهنگی و برجسته‌سازی سینمای عرب در صحنه جهانی است. این جشنواره نمایانگر پیشرفت اکوسیستم فیلم قطر است و استعدادهای بین‌المللی را به قطر می‌آورد، داستان‌های ما را به نمایش می‌گذارد و بسترهای معناداری برای ظهور صداهای جدید ایجاد می‌کند.

ما در حال ایجاد فضایی هستیم که سینمای عرب بتواند به شکوفایی برسد و با صدای منحصر به فرد خود به مخاطبان جهانی دست یابد. با ترکیبی از نوآوری، اصالت و جاه‌طلبی، DFF نقش قطر را به عنوان یک رهبر فرهنگی تقویت کرده و تعهد پایدار DFI به شکل‌دهی آینده سینما در منطقه و فراتر از آن را مستحکم می‌کند.

پست‌های مرتبط

رازهای ناگفته: میراث جاودان ریور فینیکس با تنها ۱۴ فیلم

رازهای ناگفته: میراث جاودان ریور فینیکس با تنها ۱۴ فیلم

ریور فینیکس، بازیگر بااستعداد و کاریزماتیک، با وجود عمر کوتاه حرفه‌ای و تنها ۱۴ فیلم، تأثیر عمیقی بر سینما گذاشت و همچنان الهام‌بخش نسل‌های جدید است. مرگ ناگهانی او در ۲۳ سالگی، نمادی…

توسطتوسطفرزاد مطهریمرداد ۳۱, ۱۴۰۴
دموکرات‌ها به تبلیغات جین سیدنی سوینی اعتراض دارند: JD Vance می‌گوید به انتقاد ادامه دهید!

دموکرات‌ها به تبلیغات جین سیدنی سوینی اعتراض دارند: JD Vance می‌گوید به انتقاد ادامه دهید!

جی‌دی ونس به جنجال تبلیغاتی سیدنی سوینی برای شلوار جین امریکن ایگل واکنش نشان داد و دموکرات‌ها را به خاطر اعتراض به این تبلیغ که به‌عنوان پیامی نژادپرستانه تعبیر شده، مورد انتقاد قرار…

توسطتوسطزیبا برهانیمرداد ۲۰, ۱۴۰۴
پیوسـتن جهرل جروم و تئو یو به هیئت داوران اولین جایزه تأثیرگذار گلدن گلوبز برای مستندات

پیوسـتن جهرل جروم و تئو یو به هیئت داوران اولین جایزه تأثیرگذار گلدن گلوبز برای مستندات

جارل جروم و تئو یو به هیئت داوران جایزه تاثیرگذاری گلدن گلوب برای مستند پیوستند که به مستندهایی با موضوعات اجتماعی کلیدی اهدا می‌شود. این جایزه به مستندی با اهمیت اجتماعی، صداقت روزنامه‌نگاری…

توسطتوسطفرزاد مطهریمرداد ۲۷, ۱۴۰۴
کمالا هریس در برنامه «لیت شو» استفن کولبرت: چرا نمی‌خواهم در انتخابات شرکت کنم؟ سیستم را شکسته می‌دانم

کمالا هریس در برنامه «لیت شو» استفن کولبرت: چرا نمی‌خواهم در انتخابات شرکت کنم؟ سیستم را شکسته می‌دانم

کامالا هریس در برنامه «The Late Show With Stephen Colbert» حضور یافت و درباره کتاب جدیدش «۱۰۷ روز» و دیدگاه‌هایش درباره سیستم سیاسی آمریکا صحبت کرد. او تأکید کرد که همچنان بخشی از…

توسطتوسطMarc Malkinمرداد ۲۰, ۱۴۰۴
فاطمه حسن الرمیحی درباره ۱۵ سالگی مؤسسه فیلم دوحه و تقویت نقش قطر به عنوان رهبر فرهنگی در جشنواره فیلم دوحه - سرگرما