Image

مارکو بلوکیو درباره سریال HBO «پورتوبلو» و مجری زندانی: «انزو تورتورا کاملاً بی‌دفاع بود»

📋 خلاصه مقاله:

سریال «Portobello» ساخته مارکو بلوکیو، داستان واقعی انزو تورتورا، مجری تلویزیون ایتالیا را روایت می‌کند که به اشتباه به عضویت در باند جنایی متهم شد. این سریال اولین تولید ایتالیایی HBO است و در سال ۲۰۲۶ در HBO Max پخش خواهد شد.

در سریال HBO «Portobello» ساخته مارکو بلوکیو، که به تازگی از جشنواره فیلم ونیز آغاز شده است، این کارگردان برجسته ایتالیایی یکی از جنجالی‌ترین اشتباهات قضایی ایتالیا را بازسازی می‌کند.

داستان واقعی انزو تورتورا

این سریال محدود شش قسمتی به داستان واقعی انزو تورتورا، مجری محبوب تلویزیون ایتالیا می‌پردازد. او در میان برنامه‌های دیگر، یک مسابقه تلویزیونی پرایم‌تایم به نام «Portobello» را اجرا می‌کرد. این برنامه از سال ۱۹۷۷ به مدت هفت فصل از شبکه دولتی RAI ایتالیا پخش می‌شد.

در سال ۱۹۸۵، تورورا توسط افرادی که ادعا می‌کردند اعضای سابق مافیا هستند و به شاهدان دولتی تبدیل شده بودند، متهم به عضویت در یک باند جنایی ناپلی شد. این باند به قاچاق مواد مخدر می‌پرداخت. پس از محکومیت به ۱۰ سال زندان و گذراندن مدتی در زندان، محکومیت تورورا در نهایت در سال ۱۹۸۷ توسط دیوان عالی ایتالیا لغو شد. باور عمومی این بود که این مجری تلویزیونی قربانی قضات و دادستان‌های فاسد شده است. او در سال ۱۹۸۸ درگذشت، پس از آنکه برنامه “پورتوبلو” را به طور مختصر در تلویزیون احیا کرد.

تولید ایتالیایی HBO

“پورتوبلو” اولین تولید ایتالیایی اصلی HBO خواهد بود که در پلتفرم استریم HBO Max در سال ۲۰۲۶ به نمایش در خواهد آمد.

بلوکیو، که ۸۵ ساله است و همچنان بسیار فعال است، به عنوان بزرگ‌ترین کارگردان زنده ایتالیایی از نسل قدیمی کشور شناخته می‌شود. این نسل در دهه ۱۹۶۰ به بلوغ رسید. آثار اخیر او شامل درام ۲۰۱۹ «خائن» است. این فیلم درباره اولین عضو بلندپایه کوزا نوسترا است که سوگند سکوت مافیای سیسیلی را شکست. این اثر توسط سونی پیکچرز کلاسیکس در ایالات متحده منتشر شد. در سال ۲۰۲۳، او فیلم «ربوده شده» را ساخت. این فیلم داستان واقعی ادگاردو مورتارا را بازسازی می‌کند. ادگاردو پسری یهودی بود که در قرن نوزدهم در ایتالیا ربوده شد و به اجبار به عنوان مسیحی بزرگ شد.

گفتگو با بلوکیو درباره انتخاب داستان

در ادامه، بلوکیو با ورایتی درباره اینکه چرا تصمیم گرفت داستان مردی را به تصویر بکشد که به گفته او «از دنیای من بسیار دور بود»، صحبت می‌کند.

چه چیزی شما را به این داستان جذب کرد؟

قطعاً هدف این نبود که بی‌عدالتی‌ای که انزو تورتورا متحمل شد را جبران کنیم. او به عنوان یک شخصیت، از دنیای من بسیار دور بود. الهام احساسی زمانی به من رسید که نامه‌هایی را که او به شریک زندگی‌اش فرانچسکا اسکاپلیتی نوشته بود، خواندم. با اینکه برخی از صفات پر زرق و برق که تورتورا استفاده کرده بود را دوست نداشتم، به این واقعیت چسبیدم که او کاملاً بی‌دفاع بود.

تلاش برای سازگاری با شرایط زندان

او سعی می‌کرد با زندگی در یک سلول زندان با پنج زندانی دیگر، در تخت‌های دو طبقه و در میان گرمای طاقت‌فرسا و بی‌معنی سازگار شود. به جای خشم یا عصبانیت یا خروش، آنچه در نامه‌ها به چشم می‌خورد، شگفتی محض او از بودن در این وضعیت است.

او در نحوه رفتار خود به نوعی سبک آنگلوساکسون داشت و از ظرافت خاصی برخوردار بود. اما از سوی دیگر، او بسیار بدبین بود، به ویژه در مورد نوع افرادی که در برنامه‌اش حضور داشتند.

شخصیت‌های متنوع و جالب

این افراد از هیپنوتیزم‌کنندگان تا راهبه‌های هنرمند و مخترعان جعلی متغیر بودند. مجموعه‌ای کامل از شخصیت‌هایی که هم خنده‌دار و هم مضحک بودند. به یاد دارم مردی بود که می‌خواست در قبرستان شغلی پیدا کند و شکایت می‌کرد که برای به دست آوردن آن نیاز به یک سیاستمدار دارد تا واسطه‌گری کند.

او به آنها نمی‌خندید، بلکه وانمود می‌کرد که به مشکلاتشان، حتی مشکلات مضحک، عمیقاً مشغول است.

جیفونی انتخاب مناسبی بود زیرا او دارای پیشینه‌ای در مطالعات حقوقی و توجه دقیق به جزئیات است. همچنین می‌دانستم که پدرش، یک سیاستمدار بلندپایه، به طور مختصر در یک محاکمه بر اساس شواهد نادرست متهم شده بود که از تمامی اتهامات تبرئه شد. نه اینکه پدرش هرگز دستگیر شده باشد، اما می‌دانستم که این موضوع برای فابریتزیو اهمیت زیادی دارد.

تفاوت شخصیت‌ها و اهمیت آن‌ها

البته، سابقه بازی او در نقش مورو نیز وجود داشت. می‌دانستم که این دو باید شخصیت‌های بسیار متفاوتی باشند. مورو بی‌قدرت بود و در نهایت کشته شد. تورتورا در نهایت مبارزه می‌کند و تبرئه می‌شود، اما به شدت آسیب دیده است.

همکاری دوباره با باربورا بوبولووا

«پورتوبلو» همچنین شما را با باربورا بوبولووا بزرگ که نقش خواهر تورتورا را بازی می‌کند، دوباره متحد می‌کند. او در فیلم ۱۹۹۷ شما «شاهزاده هومبورگ» برای اولین بار در ایتالیا بر روی پرده بزرگ ظاهر شد. همکاری دوباره با او چگونه بود؟

باربورا بیش از یک بازیگر خوب است. او حتی اگر ایتالیایی نباشد، می‌داند چگونه نقش‌هایی که ممکن است فرعی و خاص باشند را با باورپذیری بالا اجرا کند. باربورا اهل اسلوونی است اما در ایتالیا کار می‌کند. او ممکن است صحنه‌های بزرگ نداشته باشد، اما واقعاً می‌داند چگونه خود را جا بیندازد. بنابراین، بسیار عالی بود که دوباره با او همکاری کنیم.

بیایید کمی درباره شخصیت خواهر تورتورا صحبت کنیم که به عنوان مدیر برادرش، نقش مهمی در کار او دارد.

او از او حمایت می‌کند و به نوعی از او محافظت می‌کند. در چندین صحنه کلیدی، ناگهان، تقریباً مانند یک کودک، از او می‌پرسد: «چطور بودم؟» این چیزی است که من متوجه شدم. چگونه مردی که در پایان هر برنامه تلویزیونی بسیار محبوب بود، از خواهرش درخواست اطمینان می‌کرد. او به شدت به این نیاز داشت. او همچنین سعی می‌کرد او را از رسوایی احتمالی در مورد شریک بسیار جوان‌ترش، فرانچسکا، محافظت کند. اینطور نیست که خواهرش با این رابطه خارج از ازدواج مخالف باشد. اما او به او هشدار می‌دهد و می‌گوید: «ببین، تو یک مخاطب کاتولیک داری، پس مراقب باش.»

تلاش برای لحنی طبیعی‌تر در «پورتوبلو»

در «پورتوبلو»، به نظر می‌رسد که به دنبال لحنی طبیعی‌تر نسبت به «شب خارجی» هستید، هم در روایت و هم در طراحی صحنه. آیا این درست است؟

بله. در “پورتوبلو”، برنامه تلویزیونی تصویر مرکزی است. بنابراین، ما استودیو را دقیقاً همان‌طور که در چینه‌چیتا بود بازسازی کردیم. احساس نیاز به دقت داشتم. سپس محدودیت‌های زمانی وجود داشت. بنابراین، مجبور شدیم تا حد زیادی برش بزنیم و یک مونتاژ بسیار مختصر انجام دهیم. اما درست است، من علاقه‌مند بودم که تصویری واقعی از هم محیط و هم داستان ارائه دهم. بنابراین، همان‌طور که می‌گویید، به نوعی ناتورالیسم متوسل شدم.

پست‌های مرتبط

کارگردان «Rose of Nevada» مارک جنکین درباره روایت زمان در داستان ماهیگیری شبح‌وار

کارگردان «Rose of Nevada» مارک جنکین درباره روایت زمان در داستان ماهیگیری شبح‌وار

مارک جنکین در فیلم «رز نوادا» با استفاده از تکنیک‌های سینمایی خاص، داستانی شبح‌وار از ماهیگیری را روایت می‌کند که با تغییرات زمانی و تاثیر آن بر زندگی شخصیت‌ها همراه است. این فیلم…

توسطتوسطپیمان نیکخواهشهریور ۷, ۱۴۰۴
ملوین گرگ درباره همزیستی «The Paper» با «The Office»، ملاقات با استیو کرل و جان کرازینسکی و امیدهایش برای دتریک در فصل…

ملوین گرگ درباره همزیستی «The Paper» با «The Office»، ملاقات با استیو کرل و جان کرازینسکی و امیدهایش برای دتریک در فصل…

ملوین گرگ در سریال “The Paper” نقش دیتریک مور را بازی می‌کند که از بسکتبال دبیرستان به روزنامه‌نگاری می‌پردازد. او با چالش‌های جدیدی در دنیای روزنامه‌نگاری و عشق ناکام مواجه می‌شود. گرگ از…

توسطتوسطپیمان نیکخواهشهریور ۱۵, ۱۴۰۴
تاریخ پخش فصل ۳ «Jujutsu Kaisen» اعلام شد؛ اولین تیزر منتشر شد

تاریخ پخش فصل ۳ «Jujutsu Kaisen» اعلام شد؛ اولین تیزر منتشر شد

فصل سوم «Jujutsu Kaisen» در ژانویه ۲۰۲۶ منتشر می‌شود و به صورت انحصاری توسط Crunchyroll پخش خواهد شد. این فصل با عنوان «The Culling Game» بر اساس مانگای گگه آکوتامی ساخته شده و…

توسطتوسطپیمان نیکخواهشهریور ۱۱, ۱۴۰۴
کارگردان «The Souffleur» گاستون سولنیکی آماده ساخت فیلم تاریخی بزرگ درباره پدربزرگش استاد شطرنج میگل نایدورف

کارگردان «The Souffleur» گاستون سولنیکی آماده ساخت فیلم تاریخی بزرگ درباره پدربزرگش استاد شطرنج میگل نایدورف

گاستون سولنیکی، کارگردان آرژانتینی، پس از پایان سه‌گانه وینی خود با فیلم «The Souffleur»، در حال توسعه فیلمی تاریخی درباره پدربزرگش، استاد شطرنج میگل نایدورف است. او از همکاری با ویلم دفو و…

توسطتوسطعلی محتشمشهریور ۶, ۱۴۰۴
مارکو بلوکیو درباره سریال HBO «پورتوبلو» و مجری زندانی: «انزو تورتورا کاملاً بی‌دفاع بود»