Image

فیلمسازان «The Eyes of Ghana» و قدرت سیاسی سینما: «مشعل حقیقت را روشن نگه داریم»

📋 خلاصه مقاله:

مستند “چشمان غنا” به کارگردانی بن پراودفوت، تاریخ سینمای غنا و تلاش‌های کریس هسه برای حفظ آن را بررسی می‌کند. این فیلم به اهمیت دیجیتالی کردن آرشیوهای سینمایی و تأثیر آن بر نسل جوان غنایی می‌پردازد و قدرت سینما را به تصویر می‌کشد.

برنده دو جایزه اسکار، بن پراودفوت هفته گذشته به کشور زادگاهش کانادا بازگشت تا مستند جدید خود، “چشمان غنا” را به نمایش بگذارد.

مستند قدرتمند درباره تاریخ سینمای غنا

این مستند قدرتمند درباره تاریخ سینمای مدفون کشور آفریقایی و فیلمسازی ۹۳ ساله است. او زندگی خود را به بازسازی این تاریخ اختصاص داده است.

آن فیلمساز، کریس هسه، فیلمبردار شخصی کوامه نکرومه، انقلابی آفریقایی بود که به اولین رئیس‌جمهور غنا تبدیل شد. هسه از نزدیک شاهد طلوع استقلال آفریقا از حکومت استعماری بود و همه آن را بر روی فیلم ضبط کرد. این شامل صعود و سقوط نکرومه نیز می‌شد، زیرا این سیاستمدار در نهایت توسط یک کودتا سرنگون شد.

حفظ آثار تاریخی

بسیاری از آن فیلم‌ها در میان آشفتگی‌های سیاسی دستور به نابودی داده شد. اما نگاتیوها در یک آرشیو مخفی در لندن حفظ شدند. در دهه‌های بعد، هسه تلاش کرده است تا این مجموعه را نجات داده و به وطن بازگرداند.

نامه‌ای عاشقانه به قدرت سینما

«ما واقعاً می‌خواستیم نامه‌ای عاشقانه به قدرت سینما بنویسیم. این در هسته اصلی این فیلم قرار دارد.» پرودفوت درباره فیلمی که استودیوی بریک‌واتر او به همراه پروداکشن‌های Higher Ground باراک و میشل اوباما تولید کرده‌اند، می‌گوید.

مستندی پر از عشق و تاریخ

«این یک مستند تاریخی سخت‌گیرانه نیست،» پرودفوت توضیح می‌دهد. «ما می‌خواستیم فیلمی بسازیم که پر از عشق باشد. همچنین بتواند مردم را با دوره‌ای از تاریخ که ممکن است هرگز درباره آن نشنیده باشند آشنا کند. هدف ما جلب توجه مردم به اهمیت حفظ آن بخش از تاریخ و سلولوئید است.»

میراث هسه و انتقال آن به نسل جدید

«چشمان غنا» همچنین میراث هسه را به یک فیلمساز جوان غنایی به نام آنیتا آفونو منتقل می‌کند. در سال ۲۰۱۳، آفونو مستند کوتاهی به نام «الماس‌های نابود شده» ساخت. این مستند تاریخچه سینمای غنا و زوال آرشیو و صنعت فیلم این کشور را به تصویر کشید. از آن زمان، او به ماموریت هسه پیوسته است.

اهمیت دسترسی به آرشیوهای سینمایی

آفونو می‌گوید: «داشتن فرصت برای مرور آرشیو، خدای من، فوق‌العاده بود. من چهار سال در مدرسه فیلم تحصیل کردم و هرگز این فیلم‌ها را ندیده‌ام. بسیار مهم است که بتوانیم به این فیلم‌ها دسترسی داشته باشیم. ما باید ببینیم چه کارهایی انجام شده است. به الهام برای فیلمسازان خود در غنا نیاز داریم.»

تأثیر مستند بر صنعت فیلم غنا

در اینجا، پرودفوت و آفونو درباره ساخت مستند و تأثیر بالقوه آن بر صنعت فیلم غنا بحث می‌کنند. همچنین نظر هسه درباره این پروژه میهن‌پرستانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بعد از نمایش اولیه چه احساسی دارید؟

آنیتا آفونو: آه، واقعاً احساس آرامش می‌کنم. با توجه به اینکه این بزرگترین جشنواره فیلم عمومی است و چقدر درباره‌اش صحبت شده، واقعاً احساس افتخار می‌کنم. نمی‌توانم صبر کنم تا افراد بیشتری آن را ببینند.

بن پرودفوت: به عنوان یک کانادایی و یک نوا اسکوشیایی افتخارآمیز، برای اولین بار اینجا بودن و افتتاح جشنواره یک افتخار فوق‌العاده است. این برای من خیلی مهم است که مادرم در میان تماشاگران باشد و اینجا با مردمم باشم. واقعاً فوق‌العاده بوده است. صادقانه بگویم، احساس غرق شدن می‌کنم.

چگونه با ماهیت متا در تولید فیلم کنار آمدید؟

این برایم جالب بود که شما فیلمسازانی هستید که فیلمی درباره قدرت سینما می‌سازید و موضوع اصلی شما نیز یک فیلمساز است. چگونه با این ماهیت متا از این تولید کنار آمدید؟

پراودفوت: بله، این همان موضوع متا است که فیلمسازان درباره فیلمسازان فیلم می‌سازند. برای فیلمبردار ما، براندون سامرهالدر، فیلمبرداری از فیلمی درباره یک فیلمبردار تجربه‌ای خاص است. در ۲۰ سال آینده، بسیار مهم است که زمان و منابع زیادی را سرمایه‌گذاری کنیم تا مطمئن شویم فیلم‌هایی که کریس هسه موفق به حفاظت و نگهداری از آن‌ها شده، از بین نروند. به عنوان یک فیلمساز، انرژی زیادی گرفته‌ام زیرا چه کسی می‌داند ۶۰ سال دیگر کجا خواهیم بود؟ فیلم‌های ما در کدام قفسه خواهند بود؟ ما باید مشعل را برای یکدیگر به عنوان فیلمسازان حمل کنیم. این همان چیزی است که ما را به عنوان فیلمسازان جوان به فیلمساز ۹۳ ساله‌ای مانند کریس هسه پیوند داده است.

اهمیت دیجیتالی کردن تصاویر آرشیوی

فقط ۱۵ دقیقه از فیلم شامل تصاویر آرشیوی است، اما بیش از ۳۰۰ ساعت از آن هنوز دیده نشده است. کریس دهه‌هاست که برای دیجیتالی کردن این تصاویر مبارزه کرده و اکنون درآمد حاصل از این فیلم به این تلاش اختصاص خواهد یافت. چرا این موضوع مهم بود؟

این تنها بخش کوچکی از این چشم‌انداز بزرگ‌تر است. ما بسیار سپاسگزاریم از شرکایمان در Higher Ground و اوباماها که با ما همراه شدند و گفتند: “چگونه می‌توانیم قبل از اینکه یک دلار برای دیجیتالی کردن این فیلم‌ها بگذاریم، یک دلار در قلک بگذاریم؟” ما دست دادیم و گفتیم بیایید هر دلاری که می‌توانیم جمع کنیم را برای دیجیتالی کردن این فیلم‌ها و بازسازی سینمای رکس که بخش بزرگی از این فیلم است و وقف آن برای همیشه، اختصاص دهیم. بنابراین، مأموریت کریس هسه به مأموریت ما تبدیل شده است.

سازندگان فیلم “چشمان غنا” — موضوع و تهیه‌کننده آنیتا آفونو، چپ، کارگردان بن پراودفوت، فیلمبردار براندون سامرهالدر و تهیه‌کننده نانا آدووا فریمپونگ — در جشنواره فیلم تورنتو.

گتی ایمیجز برای IMDb

تجربه کار با کریس در آرشیو چگونه بود؟ آیا فیلم‌های خاصی وجود داشت که او می‌خواست حتماً در مستند گنجانده شوند؟

پراودفوت:

کریس با دقت فهرستی از فیلم‌ها تهیه کرده بود. ما فقط از میان آن‌ها عبور کردیم و او آن‌هایی را که فکر می‌کرد باید دیجیتالی کنیم انتخاب کرد. اساساً به اسکن کردن آن‌ها ادامه دادیم تا زمانی که کارت اعتباری پر شد. به حدود ۴۵ فیلم رسیدیم.

فیلم‌های مهم و خاطره‌انگیز

برخی از این فیلم‌ها بسیار مهم بودند. مثلاً زمانی که نکرومه به هارلم می‌آید یا زمانی که او سخنرانی مهمی ارائه می‌دهد و ایده ایالات متحده آفریقا را معرفی می‌کند. در مواقع دیگر، کریس به یاد می‌آورد که چیزهایی را فیلم‌برداری کرده بود که به فیلم‌ها راه نیافته بودند. مانند پایان فیلم، که این تصاویر از پارچه‌ها و الگوهای شگفت‌انگیز هستند. این‌ها پلاک‌های پایان اعتباری بودند که او برای فیلمی به نام «پانورامای غنا» فیلم‌برداری کرده بود و استفاده نشده بودند.

حافظه فوق‌العاده کریس

حافظه کریس فوق‌العاده بود! او این فیلم‌ها را ۶۰ یا ۶۵ سال قبل فیلم‌برداری کرده بود. آن‌ها در یک سلولوئید ۳۵ میلی‌متری زیبا بودند و به همان اندازه زنده بودند که روزی که از دوربین عبور کردند.

آفونو: داشتن فرصت برای مشاهده مستقیم این مواد تازه دیجیتالی شده، تجربه‌ای فوق‌العاده بود. نمی‌توانم صبر کنم تا همه این فیلم‌ها دیجیتالی شوند و به غنا بازگردانده شوند. این فیلم‌ها باید در دسترس محققان، فیلم‌سازان و هر کسی که علاقه‌مند است قرار گیرند.

اهمیت دیجیتالی شدن فیلم‌ها

آفونو: این موضوع حس فوریتی در دولت ایجاد خواهد کرد تا این مسئله را جدی بگیرد. در دهه گذشته، من در حال پیگیری و نوشتن بوده‌ام تا دولت را تحت تأثیر قرار دهم. همچنین، فعالیت‌های تبلیغاتی زیادی انجام داده‌ام که این فیلم‌ها باید دیجیتالی شوند. مهم است که ما توانستیم آن‌ها را ببینیم. من یک قدم به جلو برمی‌دارم و سپس ده قدم به عقب. دولت تغییر می‌کند و ما باید فرآیند را از نو شروع کنیم. زمانی که این فیلم توسط افراد در قدرت در غنا دیده شود، به شدت معتقدم که حس فوریتی در آن‌ها ایجاد خواهد کرد تا این کار را به جریان بیندازند.

همچنین احساس می‌کنم این فیلم باعث خواهد شد نسل جوان غنایی که آشنایی زیادی با کوامه نکرومه ندارند، علاقه‌مند به شناخت بیشتر او شوند. این فیلم چهره‌ای پیچیده از یک شخصیت سیاسی را نشان می‌دهد. شما او را در حال ایراد سخنرانی‌های قدرتمند می‌بینید و همچنین او را در حال بازیگوشی مشاهده می‌کنید. این‌ها تصاویری از نکرومه هستند که قبلاً ندیده‌ایم. این فیلم تأثیر بزرگی خواهد داشت.

آگاهی نکرومه از قدرت سینما

نکرومه به خوبی از قدرت سینما برای معرفی غنا آگاه بود، همان‌طور که هالیوود از طریق فیلم‌ها آمریکا را معرفی می‌کرد. امیدوارید مخاطبان بین‌المللی از طریق این فیلم چه چیزهایی درباره غنا بیاموزند؟

آفونو: این فیلم برای من یک چرخه کامل است. روزی روزگاری، همان‌طور که کریس گفت، مردی به نام کوامه نکرومه وجود داشت که الهام‌بخش آزادی قاره آفریقا بود. او این کار را انجام می‌دهد که به باراک اوباما پدر، یک اقتصاددان کنیایی، می‌رسد و سپس به ایالات متحده که اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست، باراک اوباما، را دارد که اکنون تهیه‌کننده اجرایی این فیلم است. این نشان می‌دهد که تأثیر کوامه نکرومه بر قاره چقدر بوده است.

نقش سینما و هنر در روایت داستان‌ها

این فیلم به یک گفتگوی بزرگ‌تر درباره چگونگی استفاده از سینما و هنر به عنوان ابزاری مهم برای روایت داستان‌های ما می‌پردازد. زمانی که بخش زیادی از تاریخ در حال پاک شدن است، به ویژه در آمریکا، اهمیت این ابزارها بیشتر می‌شود. بن، این که این فیلم در این شرایط سیاسی کنونی به نمایش درآید، چگونه است؟

پراودفوت: ما در زمانی زندگی می‌کنیم که افرادی به بالاترین مناصب قدرت در جهان رسیده‌اند. هدف آن‌ها پاک کردن تاریخ، تغییر واقعیت‌ها و گمراه کردن عموم مردم است. این جایی است که ما اکنون در آن قرار داریم.

انتخاب مستندسازان در برابر تغییرات

به عنوان مستندسازان، ما انتخاب داریم. می‌توانیم از آن دوری کنیم و بگوییم، “خب، من نمی‌خواهم نظم موجود را به هم بزنم” یا “در حال حاضر در مستندها پولی نیست.” من می‌گویم، “بی‌خیال آن. اکنون زمان شجاع بودن است. اکنون زمان جسور بودن است.”

اگر کریس هسه توانست کاری را که انجام داد انجام دهد – و این کار خطرناکی بود؛ او از چندین تلاش برای ترور جان سالم به در برد – و سپس بیش از ۶۰ سال را صرف حفظ و محافظت از فیلم‌هایش کرد، تا اکنون بتوانیم آن بخش از تاریخ را ببینیم و از آن بهره‌مند شویم.

ادامه دادن به فیلم‌برداری

اگر او می‌تواند این کار را انجام دهد، مطمئناً ما هم می‌توانیم به فیلم‌برداری ادامه دهیم، همان‌طور که کریس می‌گوید. مطمئناً می‌توانیم مشعل حقیقت را در زمان خودمان روشن نگه داریم وقتی دیگران به دنبال پاک کردن و سرکوب تاریخ هستند. این پیام اصلی فیلم ماست. به فیلم‌برداری ادامه دهید. این یک وظیفه اخلاقی است که همه ما به عنوان مستندسازان در سال ۲۰۲۵ داریم.

پراودفوت: ما نسخه‌ای از فیلم را به او نشان دادیم و او بسیار تحت تأثیر قرار گرفت. تصور کنید، در سن نود و سه سالگی، گروهی از فیلمسازان بین‌المللی برای روایت داستانش و تحقق آرزوهایش به سراغش می‌آیند. او واقعاً تحت تأثیر قرار گرفته است. او برای این نمایش بسیار هیجان‌زده است؛ اما نتوانست از غنا به اینجا بیاید چون سفر بسیار طولانی است. او در غروب زندگی‌اش قرار دارد، همان‌طور که خودش گفت. با این حال، ما امیدواریم که او بتواند در نمایش افتتاحیه بریتانیا در جشنواره فیلم لندن BFI حضور یابد. ما مشتاقیم که او را با عشق و جشن‌هایی که شایسته‌اش است، غرق کنیم.

آفونو: قبل از اینکه به تورنتو بیایم، به او رفتم و بیانیه‌های مطبوعاتی را برایش خواندم. او بسیار خوشحال شد. من بی‌نهایت سپاسگزارم که این فیلم در حالی ساخته شده که او هنوز با ماست. اگر این جشن پس از مرگ او بود، بسیار ناراحت‌کننده می‌شد. او به آرامی و با دقت کار کرده است. اکنون زمان آن رسیده که جهان کارهایی که او انجام داده را ببیند. من فقط بسیار سپاسگزارم که او هنوز با ماست. او یک نسخه از فیلم را دیده و فیلم را با تماشاگران خواهد دید. نمی‌توانم صبر کنم تا او به خاطر شخصیتی که دارد، مورد تقدیر قرار گیرد.

پست‌های مرتبط

پنل کنفرانس سرمایه‌گذاران خلاق سن سباستین با حضور CAA Media Finance، Annapurna Pictures، Amazon Studios، Fremantle، Legendary Entertainment و Mediawan

پنل کنفرانس سرمایه‌گذاران خلاق سن سباستین با حضور CAA Media Finance، Annapurna Pictures، Amazon Studios، Fremantle، Legendary Entertainment و Mediawan

کنفرانس سرمایه‌گذاران خلاق سن سباستین با همکاری CAA Media Finance فرصتی برای آشنایی با مدیران اجرایی شرکت‌های بزرگ و بررسی چالش‌های تولید مستقل است. این رویداد شامل پنل‌ها و بحث‌های تخصصی با حضور…

توسطتوسطپیمان نیکخواهشهریور ۱۱, ۱۴۰۴
پیش‌نمایش فصل چهارم «The Morning Show»: جنجال‌ها و تهدیدهای خبرنگاران و ماجرای رنگ‌پاشی به جنیفر آنیستون

پیش‌نمایش فصل چهارم «The Morning Show»: جنجال‌ها و تهدیدهای خبرنگاران و ماجرای رنگ‌پاشی به جنیفر آنیستون

تریلر فصل چهارم سریال «The Morning Show» منتشر شد و نشان می‌دهد که خبرنگاران در شبکه UBN درگیر دسیسه‌چینی و رقابت هستند، در حالی که برادلی در تلاش است تا تخلفات زیست‌محیطی را…

توسطتوسطعلی محتشممرداد ۲۹, ۱۴۰۴
تاریخ انتشار فصل‌های جدید «Sesame Street»، «Ms. Rachel» و «Gabby’s Dollhouse» در نتفلیکس اعلام شد

تاریخ انتشار فصل‌های جدید «Sesame Street»، «Ms. Rachel» و «Gabby’s Dollhouse» در نتفلیکس اعلام شد

نتفلیکس تاریخ پخش فصل‌های جدید برنامه‌های محبوب کودکان مانند «Sesame Street» و «Gabby’s Dollhouse» را اعلام کرده و شش بازی ویدیویی پیش‌دبستانی جدید را معرفی می‌کند. این اقدامات بخشی از تلاش نتفلیکس برای…

توسطتوسطفرزاد مطهریشهریور ۵, ۱۴۰۴
مریم توزانی، کارگردان مراکشی، با فیلم «Calle Málaga» به چالش دیدگاه جامعه درباره پیری و جنسیت می‌پردازد – تماشا کنید کلیپ اختصاصی

مریم توزانی، کارگردان مراکشی، با فیلم «Calle Málaga» به چالش دیدگاه جامعه درباره پیری و جنسیت می‌پردازد – تماشا کنید کلیپ اختصاصی

فیلمنامه “کایه مالاگا” مریم توزانی، الهام‌گرفته از مادربزرگش، داستان ماریا آنخلز را روایت می‌کند که در طنجه زندگی می‌کند. این فیلم به زبان اسپانیایی و با بازی کارمن مائورا، به چالش‌های پیری و…

توسطتوسطنرگس فرهادیشهریور ۸, ۱۴۰۴
فیلمسازان «The Eyes of Ghana» و قدرت سیاسی سینما: «مشعل حقیقت را روشن نگه داریم»