📋 خلاصه مقاله:
آنجلینا جولی در فیلم “Couture” به کارگردانی آلیس وینوکور نقش مکسین واکر را بازی میکند که با چالشهای سرطان سینه و زندگی شخصیاش روبروست. این فیلم بازتابی از تجربه شخصی جولی با سرطان است و به تأثیرات احساسی و درمانی آن میپردازد.
برنده اسکار در این درامای مد در کنار الا رومف و مدل تبدیل شده به بازیگر، انییر آنی، بازی میکند.
آنجلینا جولی اعتراف کرد که هنگام فیلمبرداری «Couture» عصبی بوده است.
نقشآفرینی آنجلینا جولی در فیلم جدید
برنده اسکار در فیلمی به نویسندگی و کارگردانی آلیس وینوکور به زبانهای فرانسوی و انگلیسی نقش مکسین واکر را بازی میکند. او کارگردان فیلمهای ترسناک کمهزینهای است. این کارگردان توسط یک خانه مد فرانسوی برای کارگردانی فیلمی جهت نمایش مد هفته مد پاریس مأموریت یافته است.
زمانی که مکسین در حال تعادل بین کار، مادری و روند طلاق خود است، متوجه میشود که به نوعی تهاجمی از سرطان سینه مبتلا شده است. جولی از لندن پیش از اولین نمایش جهانی فیلم در TIFF میگوید: «احساس میکنم این فیلم بسیار شخصی است. به نظر میرسید آنقدر خصوصی است که در ذهنم، احتمالاً تنها فیلمی است که احساس نمیکنم یک فیلم است.»
در حالی که «Couture» یک مستند یا زندگینامه نیست، این درام بازتابی از سفر سلامتی خود جولی است. در سال ۲۰۱۳، او در یک مقاله در نیویورک تایمز فاش کرد که به دلیل داشتن ژن BRCA1 که خطر ابتلا به سرطان سینه و/یا تخمدان را به شدت افزایش میدهد، تحت عمل جراحی پیشگیرانه ماستکتومی دوگانه قرار گرفته است. مادر جولی تنها ۵۶ سال داشت که بر اثر سرطان تخمدان درگذشت. او همچنین مادربزرگش را به دلیل این بیماری از دست داد.
ارتباط جولی با داستان
وینوکور میگوید هنگام نوشتن فیلمنامه، جولی را در نظر داشته است. «میدانستم که او با این داستان ارتباط دارد»، وینوکور میگوید. «مدتها بود که میخواستم با او کار کنم و فکر کردم جالب است که شکنندگی و زن پشت این نماد را نشان دهم. چیزی که در مورد آنجلینا دوست دارم این است که او در سیستم هالیوود است، اما در عین حال، نوعی شورشی، شورشی علیه اقتدار است.»
در یکی از صحنههای احساسی فیلم، به مکسین گفته میشود که نه تنها به سرطان مبتلا است، بلکه پزشک او توصیه میکند که به دلیل پیشرفت بیماری، عمل جراحی دوگانه ماستکتومی انجام دهد. در صحنهای دیگر، پزشک خطوط برش جراحی را با جوهر قرمز روی سینه برهنه مکسین ترسیم میکند.
تأثیر احساسی و درمانی فیلم
«البته که این موضوع بسیاری از مسائل شخصی را به یاد میآورد»، جولی میگوید. او اضافه میکند که همیشه دریافته است که سنگینترین فیلمها معمولاً صحنههای پرمحبتی دارند. چیزی بسیار آرامشبخش در داشتن گفتگوهای واقعی و احساسات واقعی با یک جامعه مشترک وجود دارد. این تجربه به بسیاری از جهات درمانی بود. زیرا به چهرههای دیگر افراد در صحنه نگاه میکنید. یک نفر از هر سه نفر به سرطان مبتلا است و تقریباً همه در اتاق بیمارستان با کسی که دوستش دارند بودهاند. همه در صحنه کسی را از دست دادهاند که دوستش داشتهاند.
او ادامه میدهد: «شما متوجه میشوید که زندگی شکننده است و زمان به سرعت میگذرد. افرادی از دنیا میروند که نمیتوانیم تصور کنیم جهان بدون آنها وجود داشته باشد. این تجربهای منحصر به فرد نیست.» او اضافه میکند: «سخت است که احساس نزدیکی زیادی به گروه و دیگر بازیگران در چنین اثری نداشته باشید.»
جستجوی آرامش از طریق یادگاریهای خانوادگی
جولی همچنین با پوشیدن یکی از گردنبندهای مادرش در فیلم به دنبال آرامش بود. او میگوید: «احساس آسیبپذیری زیادی داشتم.» اما سپس با خنده اضافه میکند: «همچنین از صحبت کردن به زبان فرانسوی عصبی بودم.»
یادگیری زبان فرانسوی برای نقش
به گفته وینوکور، جولی برای این فیلم زبان فرانسوی را یاد گرفت. وینوکور به یاد میآورد: «او واقعاً خود را در نقش غرق کرد و به ایده صحبت کردن به زبان فرانسوی، حتی بیشتر از من، وسواس داشت. مادرش فرانسوی بود، بنابراین چیزهای زیادی وجود داشت که بسیار صمیمی بودند. او واقعاً خود را به فیلم اختصاص داد.»
تلاشهای مکسین برای ادامه زندگی و کار پس از آگاهی از ابتلا به سرطان، برای جولی بسیار تاثیرگذار بود. او میگوید: «ما نمیدانیم چگونه باید با این موضوع زندگی کنیم. چگونه باید با آن وجود داشته باشیم و چگونه نباید توسط آن تعریف شویم. اما همچنین نیروی زندگی وجود دارد که وقتی تصمیم میگیریم با آن روبرو شویم و به زندگی ادامه دهیم، به وجود میآید. هرچند که ممکن است چقدر طول بکشد، زیرا هیچکدام از ما برای همیشه اینجا نیستیم.»
داستان فیلم و نقش مکسین
مکسین یکسوم از داستان فیلم را تشکیل میدهد. «Couture» یک اثر گروهی واقعی است که همچنین داستانهای آنژل، یک آرایشگر (الا رومف) با آرزوی نویسندگی، و آدا، یک مدل جدید که پس از کشف در سودان جنوبی به پاریس سفر میکند، را دنبال میکند.
انییر آنی، مدل اهل سودان جنوبی، اولین تجربه بازیگری خود را در نقش آدا آغاز میکند. او میگوید وقتی این نقش به او پیشنهاد شد، بلافاصله احساس سندروم فریبکارانه کرد. اما جولی به او کمک کرد تا بر اعصاب و نگرانیهایش غلبه کند.
تجربه همکاری با آنجلینا جولی
آنی میگوید: «کشور من از زمان تولدم در جنگ بوده است. فکر میکنم یکی از معدود فعالان و انساندوستانی که درباره وضعیت واقعی سودان جنوبی صحبت میکند، همیشه آنجلینا جولی است.» او ادامه میدهد: «ملاقات با او در روز اول واقعاً افتخار بزرگی بود. زیرا چیزهای زیادی بود که باید از او یاد میگرفتم. تجربهای فوقالعاده بود، زیرا او بسیار مهربان و صبور بود.»
ما در اولین گفتوگوی خود درباره سودان صحبت کردیم. به راحتی احساس کردم که به جایی تعلق دارم. این تجربه را برای من بسیار آسانتر کرد.
وینوکور از آنی خواست که قبل از شروع فیلمبرداری کلاسهای بازیگری نرود. او گفت که میخواهد من به همان طبیعی باشم که هستم. رفتن به مدرسه بازیگری یا شرکت در کلاسها، طبیعی بودن چیزی که او به دنبالش بود و در طول انتخاب بازیگر دیده بود را از بین میبرد.
ارتباط شخصیتها با دنیای مد
مانند دوختهایی که قطعات مد را به هم متصل میکنند، هر سه شخصیت اصلی توسط دنیای مد به هم متصل شدهاند. هر کدام در تلاشند تا بفهمند چه میخواهند و چه نیاز دارند تا زنده بمانند. چه چیزی آنها را از فروپاشی باز میدارد؟ وینوکور میگوید: «برای من، انگار این سه زن یک زن در سنین مختلف هستند. یکی در دهه ۲۰، دیگری در دهه ۳۰ و آنجلینا در دهه ۴۰ زندگیاش.»
تأثیر زنان بر یکدیگر
جولی میگوید: «این درباره بدنها و زندگیهای زنان و تأثیری است که بر یکدیگر داریم. فکر میکنم چیزی در این موضوع وجود دارد که مرا تحت تأثیر قرار میدهد. اینکه ما از مکانهای مختلفی آمدهایم و به نوعی در این بافت انسانی به هم دوخته شدهایم و در این مورد، خواهرانگی این زنان.»
«Couture» همچنین اولین باری است که Chanel اجازه داده است یک فیلم تخیلی در سالن نمایش و آتلیه پاریس آن فیلمبرداری شود.
دیدگاههای پشت صحنه وینوکور
وینوکور میگوید: «آنها به من اجازه دادند به پشت صحنه تمام نمایشهایشان بروم. با خیاطان در آتلیه و کارگران مد ملاقات کنم. در بیشتر فیلمهای مد، معمولاً از دیدگاه یک کارگردان هنری که عمدتاً مرد هستند، روایت میشود. من فکر کردم که داشتن دیدگاه زنانه و دیدگاه قهرمانان طبقه کارگر بسیار جالب است.»
آنی به عنوان یک مدل برای برندهای شنل، دیور، فندی، ورساچه، سن لوران و گوچی روی صحنه رفته و در کمپینهای بالمن و رود حضور داشته است.
پشت صحنه دنیای مد
او میگوید: «وقتی به مد فکر میکنید، به پول، شکوه و زیبایی فکر میکنید. اما این افرادی که در پشت صحنه هستند و آن دوختها را کنار هم میگذارند و کسانی که کارهای پشت صحنه را انجام میدهند، واقعاً مد را به وجود میآورند. این پایه و اساس واقعی مد است.»