📋 خلاصه مقاله:
واگنر مورا در فیلم «مامور مخفی» به کارگردانی کلبیر مندونسا فیلیو نقش مارسلوی متخصص فناوری را بازی میکند که در دیکتاتوری برزیل گرفتار میشود. این فیلم موفقیتهای زیادی در جشنوارههای مختلف کسب کرده و مورا را به عنوان مدعی جدی جایزه بهترین بازیگر مطرح کرده است.
واگنر مورا با نقشهای پرتنش بیگانه نیست. اما آخرین اجرای او در فیلم «مامور مخفی» به کارگردانی کلبیر مندونسا فیلیو ممکن است نقشی باشد که حرفه او را، حداقل برای مخاطبان آمریکایی، تعریف کند.
نقشآفرینی واگنر مورا در فیلم مامور مخفی
این بازیگر برزیلی که برای مخاطبان آمریکایی از سریال «نارکوس» نتفلیکس شناخته شده است، جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را برای نقشآفرینی در نقش مارسلوی متخصص فناوری به دست آورد. او در آشفتگی سیاسی دیکتاتوری رو به زوال برزیل در سال ۱۹۷۷ گرفتار میشود. از آن زمان، این فیلم در جشنوارههای مختلف به نمایش درآمده است. همچنین در جشنواره فیلم تلوراید و اکنون در TIFF حضور یافته است. این موفقیتها باعث شده تا مورا به عنوان یکی از مدعیان جدی جایزه بهترین بازیگر مطرح شود.
داستان در طول کارناوال رسیف اتفاق میافتد و یک تریلر سیاسی تاریخی است. این داستان مارسل را دنبال میکند که تلاش میکند از آزار و اذیت فرار کند و همزمان با پسر جدا شدهاش ارتباط برقرار کند. برای مورا، این نقش هم بازگشت به خانه و هم یک حسابرسی بود.
بازگشت به زبان پرتغالی
«اینکه دوباره به زبان پرتغالی کاری انجام دهم، آزادکننده بود»، مورا به ورایتی میگوید. «آخرین باری که به زبان خودم بازی کردم بیش از یک دهه پیش بود. بازگشت به خانهام، به رسیف، کار با کلبیر — مثل بازگشت به ریشههای دلیل بازیگر شدنم بود.»
ارتباط دیرینه با مندونسا فیلو
ارتباط مورا و مندونسا فیلو به نزدیک به دو دهه پیش برمیگردد. زمانی که بازیگر برای اولین بار با فیلمهای کوتاه کارگردان و سپس با اثر موفق او «صداهای همسایه» آشنا شد. مورا به یاد میآورد که در سال ۲۰۰۵ در کن با او ملاقات کرد، زمانی که مندونسا فیلو هنوز منتقد بود.
«او همروح سینمایی من است»، مورا میگوید. «او عمیقاً سیاسی است، اما همچنین عمیقاً برزیلی است. او میتواند از فیلمهای آمریکایی دهه ۱۹۷۰ تأثیر بگیرد – لنزها، ساختار – و آن را به چیزی تبدیل کند که فقط به برزیل تعلق دارد. این نادر است.»
موفقیت در جشنواره کن
این ترکیب خلاقانه در کن موفقیتآمیز بود. «مامور مخفی» یکی از عناوین پرطرفدار جشنواره بود. این فیلم جایزه بهترین کارگردانی، جایزه FIPRESCI و جایزه سینمای هنری را به همراه افتخار بازیگری خود مورا به دست آورد. این فیلم توسط نئون خریداری شد و اکنون در حال اجرای کمپین کامل اسکار است. هدف آن نامزدی برای فیلم بینالمللی و حتی بهترین فیلم است.
اگرچه مارسلوی شخصیت اصلی است، اما قلب احساسی فیلم در رابطه شکسته او با پسرش فرناندو نهفته است. مورا اعتراف میکند که او نقشها را به صورت مرحلهای نزدیک کرد. ابتدا به طور کامل در نقش مارسلوی فرو رفت و سپس به فرناندو پرداخت.
تجربه احساسی بازیگری
او شدت احساسی را با بازی در نقش هملت در اوایل دهه ۳۰ زندگیاش مقایسه میکند. او میگوید: «آن بزرگترین تجربه بازیگری زندگی من بود و این فیلم همان بخش از وجودم را لمس کرد.»
اگر اجرای مورا در «مامور مخفی» به نامزدی اسکار منجر شود، این یک نقطه عطف تاریخی خواهد بود. در نزدیک به یک قرن از جوایز آکادمی، تنها پنج مرد لاتینتبار تاکنون برای بهترین بازیگر مرد نامزد شدهاند. این افراد شامل خوزه فرر، آنتونی کوئین، ادوارد جیمز اولموس، دمیان بیچیر و کولمن دومینگو هستند.
نقش مورا در تاریخ سینما
مورا نه تنها به عنوان ششمین نفر به این جمع میپیوندد، بلکه او اولین برزیلی خواهد بود که در این دستهبندی به رسمیت شناخته میشود. این اتفاق یک سال پس از آن رخ میدهد که فرناندو تورس از «من هنوز اینجا هستم» به عنوان دومین نفر در بهترین بازیگر زن، پس از مادرش فرناندو مونتنگرو ۳۰ سال پیش، شناخته شد.
دستاوردهای فیلم «من هنوز اینجا هستم»
«من هنوز اینجا هستم» همچنین به طور غیرمنتظرهای نامزدی بهترین فیلم را کسب کرد. در نهایت، این فیلم جایزه بهترین فیلم بینالمللی را به دست آورد که اولین بار برای کشور برزیل بود.
از زمان سریال «نارکوس»، مورا در انتخاب نقشهای خود در ایالات متحده بسیار گزینشی عمل کرده است. او میگوید: «میتوانید تصور کنید که بعد از آن چقدر پیشنهاد برای بازی در نقش قاچاقچی مواد مخدر دریافت کردم؟» او سرش را تکان میدهد و ادامه میدهد: «به عنوان یک بازیگر لاتین احساس مسئولیت میکردم که کلیشهها را تقویت نکنم. من همان نوع نقشهایی را میخواهم که به هر بازیگر سفیدپوست آمریکایی پیشنهاد میشود. این مبارزه واقعی است.»
تلاش برای تغییر کلیشهها
او به یاد میآورد که همیشه تلاش میکرد شخصیتهایش برزیلی باشند نه بهطور کلی «لاتین». او میگوید: «عجیب است — مردم به ندرت به برزیلیها فکر میکنند وقتی میگویند لاتین. اما من بر آن اصرار دارم. چرا برزیلی نباشد؟»
فراتر از بازیگری، مورا بار دیگر پشت دوربین قرار میگیرد. فیلم بلند او در سال ۲۰۱۷ به نام «ماریگلا» به طور مستقیم به دیکتاتوری پرداخته بود.
پروژههای جدید مورا
پروژه بعدی او «آخرین شب در لابستر» است. این فیلم یک اقتباس انگلیسیزبان از رمان استوارت اونان است که توسط پیتر سراف، تهیهکننده «دختر کوچک آفتاب»، تهیه شده است. مورا این فیلم را به عنوان یک «فیلم کریسمس ضد سرمایهداری» توصیف میکند. بازیگرانی چون الیزابت ماس، برایان تایری هنری و سوفیا کارسون در این فیلم حضور خواهند داشت. داستان در یک شعبه رِد لابستر اتفاق میافتد که قرار است در طوفان برف یک هفته قبل از کریسمس بسته شود. این فیلم سنتهای تعطیلات آمریکایی را با واقعگرایی اروپایی ترکیب میکند.
پیام فیلم
مورا میگوید: «این فیلم درباره همدلی و سخاوت است. هیچ جادویی از بابا نوئل وجود ندارد. جادو از مردم میآید.»
موضوعات جهانی
موضوعات «مامور مخفی» — حافظه، حقیقت و مقاومت — فراتر از برزیل طنینانداز میشود. مورا شباهتهایی بین مبارزات اخیر کشورش و چالشهای دموکراتیک ایالات متحده میبیند.
او به صراحت میگوید: «برزیلیها میدانند دیکتاتوری چیست. آمریکاییها نمیدانند. به همین دلیل ما در دفاع از دموکراسی وقتی که نهادهایمان مورد حمله قرار گرفتند، کارآمد بودیم. اینجا در ایالات متحده، مردم گاهی دموکراسی را بدیهی میدانند. این مرا میترساند.»
نگرانی درباره تغییر حقیقت
او نگران است که حقیقت خود به چیزی قابل تغییر تبدیل شود. «دیگر حقایقی وجود ندارد. فقط نسخهها و روایتها هستند. این خطرناک است.»
اکران «مامور مخفی» و پایبندی به اصول
با اکران «مامور مخفی» در برزیل در ماه نوامبر از طریق Vitrine Filmes، مورا در نقطه عطف جدیدی در حرفه بینالمللی خود قرار دارد. با این حال، او همچنان به اصول خود پایبند است. او میگوید: «این درباره پایبندی به ارزشهایتان در زمانهای سخت است. این همان چیزی است که این فیلم درباره آن است. این همان چیزی است که میخواهم پسرانم به یاد داشته باشند.»