📋 خلاصه مقاله:
طراح لباس کالین اتوود برای سریال «Wednesday» با الهام از دهه ۱۹۳۰ و استفاده از پارچههای خاص، لباسهای شخصیتها را طراحی کرده است. لیدی گاگا در نقش روزالین روتوود با لباسهای گلدوزی شده و الهام گرفته از پرندگان ظاهر میشود. اتوود همچنین ظاهر مورتیشیا را با پارچههای جدید و نورپردازی خاص گسترش داده است.
هشدار اسپویل: این داستان شامل اسپویلهای فصل دوم، بخش دوم سریال «Wednesday» است که اکنون در نتفلیکس در حال پخش است.
دریافت جایزه و سفر به لس آنجلس
هالووین گذشته، طراح لباس برنده اسکار کالین اتوود جایزه تاثیر خلاقانه وریتی را در جشنواره SCAD ساوانا دریافت کرد. بلافاصله پس از آن، او مجبور شد به لس آنجلس برود. این سفر برای یک پرو لباس ویژه و مرموز برای سریال «Wednesday» بود.
آن پرو لباس VIP برای حضور کوتاه لیدی گاگا در قسمت ششم، “Woe Thyself” بود. در این سریال، گاگا نقش یک معلم روحزده به نام روزالین روتوود را بازی میکند.
مواجهه ونزدی با روزالین
جنا اورتگا در نقش ونزدی، یک شب پس از پیروی از توصیههای مادربزرگش، هستر فرامپ (جوانا لاملی)، با روزالین روبرو میشود. او برای تقویت قدرت روانیاش به مقبره روزالین میرود. نوشتههای روی مقبره را میخواند و به داخل آن منتقل میشود. در آنجا، خود را در مقابل معلم سابق نورمور مییابد که اکنون به یک روح تبدیل شده است.
اتود یک پارچه “پوتی خاکستری پشم فرانسوی” برای لباس پیدا کرد. اما جزئیات کار بسیار مهم بود. “این لباس دارای گلدوزی ابریشمی با پر بود.”
ایده و الهام از شخصیت روتوود
اتود که در هر دو فصل این نمایش کار کرده است، توضیح میدهد که ایده از توصیف شخصیت روتوود آمده است. او توضیح میدهد: “آنچه در داستان او اتفاق افتاد، زمان مرگ او در دهه ۱۹۳۰ بود. بنابراین این موضوع بر لباس او تأثیر گذاشت.” اتود اضافه میکند: “او تأثیر پرندهای بر لباسش داشت، مانند کلاغ، بنابراین او پرهای گلدوزی شده داشت.”
طراحی شانههای لباس
در ابتدا، ایده این بود که شانههای لباس روتوود “بسیار نوکتیز باشند، به طوری که شبیه پرندهای باشد که بالهایش را بالا میبرد، اما به دلیل حرکت، ما آن را کاهش دادیم”، اتود میگوید.

چهارشنبه. لیدی گاگا در نقش روزالین روتوود در قسمت ۲۰۶ از سریال چهارشنبه. با تشکر از نتفلیکس © ۲۰۲۵
با تشکر از نتفلیکس
آستینهای بزرگ روی لباس همچنان به ایده بالها اشاره داشتند.
ایدههای خلاقانه اتوود
اتوود همیشه به کرپلین، یک ابریشم نازک، علاقهمند بوده است. وقتی نوبت به پرو لباس رسید، ایدهای خلاقانه به ذهنش رسید. او گفت: «گفتم، ‘چی میشه اگه این رو روی سرت بذاریم؟’ این کار میتونه باد بخوره و ظاهر شبحوار بیشتری بهش بده. همچنان میتونستی رنگ خاکستری رو از زیرش ببینی. و او عاشقش شد.»
در جای دیگر، اتوود توانست ظاهر مورتیشیا (کاترین زتا جونز) را گسترش دهد تا با محیط جدید خانواده هماهنگ شود. مادر خانواده خود را در آکادمی نورمور با شغلی در جمعآوری کمکهای مالی مییابد. طراح تولید، مارک اسکروتون، رنگ قرمز را به دکورهای خود اضافه کرد. اتوود این را به عنوان نشانهای برای بافتن آن به لباسهای مورتیشیا گرفت. البته، زتا جونز نیز با این ایده موافق بود.
گسترش ظاهر مورتیشیا
اتوود میگوید: «ما فرصتهای زیادی با کاترین داشتیم تا مورتیشیا را به جهان بیرون ببریم. در حالی که به سیلوئت اصلی اشاره میکردیم.»
انتخاب پارچه و نورپردازی
قبلاً، اتوود از پارچه جرسی استفاده میکرد. اما این بار، «این یک مخمل کشی نازک است و به خصوص پارچه گرانی نیست. اما واقعاً از نحوه نورپردازی آن خوشم آمد. به اندازه جرسی صاف نبود و نوعی وزن به آن میداد.»

HELEN SLOAN/NETFLIX
آتوود اعتراف میکند که ایده گرندماما فرامپ را دوست داشت. در یکی از صحنهها، گرندماما و ونزدی به شکار میروند و گرندماما یک ژاکت شکار به تن دارد.
الهام از ژاکت شیپاریلی
او میگوید: «آن ژاکت تحت تأثیر یک ژاکت شیپاریلی بود که از دهه ۱۹۳۰ دیدم. جیبها با نقره گلدوزی شده بودند. او میتوانست گلولهها را در جیبهای گلدوزی شده با نقره نگه دارد و همچنان بتواند شلیک کند.»
لباس اصلی گرندماما فرامپ
لباس دیگر گرندماما فرامپ، لباس اصلی او بود که دارای یقه بزرگی بود. به عنوان یک آدامز، پالت رنگی او سیاه با جزئیات کوچکی از سفید و خاکستری بود. یقه به صورت بادبزنی باز میشد که واقعاً آن را دوست داشتم. در نهایت، شکل لباس گاگا هم به همان دنیا تعلق داشت.

برنارد والش/نتفلیکس