📋 خلاصه مقاله:
گییرمو دل تورو، کارگردان محبوب هالیوود، با فیلم “فرانکشتاین” در جشنواره تلوراید موفق ظاهر شد. این فیلم با استقبال خوب و امتیاز ۷۷٪ در راتن تومیتوز، به دلیل طراحی تولید و موسیقی برجسته، شانس بالایی برای نامزدی اسکار دارد. دل تورو به خاطر اعتماد و وفاداری در صنعت سینما شناخته میشود.
مردم گییرمو دل تورو را دوست دارند و این اغراق نیست.
محبوبیت گییرمو دل تورو در هالیوود
علاقه هالیوود به این کارگردان برنده اسکار فراتر از تحسین ساده است. این فیلمساز مکزیکی که در سال ۲۰۱۷ برای فیلم «شکل آب» جایزه بهترین فیلم و کارگردانی را کسب کرد، به یکی از محبوبترین چهرههای صنعت سینما تبدیل شده است. حضور او در هر رقابت اسکاری تنها به خاطر کارهایی که روی پرده نمایش میدهد نیست. بلکه به خاطر عمق اعتماد و وفاداری است که در همکاران، صنعتگران و بازیگران ایجاد میکند. این حسن نیت ممکن است کلید موفقیت آخرین اثر او، «فرانکشتاین»، در گفتگوی اسکار امسال باشد.
پس از اولین نمایش در ونیز، فیلم ترسناک گوتیک که از رمان کلاسیک مری شلی اقتباس شده است، دو نمایش غافلگیرکننده در جشنواره فیلم تلوراید در شب یکشنبه داشت.
نمایشهای موفق در جشنواره تلوراید
نمایش ساعت ۹:۳۰ شب در تئاتر ورنر هرتزوگ و نمایش ساعت ۱۰ شب در پالم — دو سالن بزرگ جشنواره — هر دو به طور کامل فروش رفتند. این استقبال باعث شد تا تماشاگران از ورود بازداشته شوند. هر نمایش توسط ستاره فیلم، اسکار آیزاک، معرفی شد. او تنها ۲۴ ساعت قبل از ونیز به جشنواره آمد و سپس صبح دوشنبه کلرادو را ترک کرد. هدف او بازگشت به ایتالیا و حضور در اولین نمایش فیلم جدید دیگرش، «دست دانته» به کارگردانی جولیان اشنابل بود.
استقبال و امتیاز فیلم
استقبال از فیلم متفاوت بوده و در حال حاضر در سایت راتن تومیتوز امتیاز ۷۷٪ دارد. اغلب اوقات، این وضعیت برای هر پروژه جدید دل تورو طبیعی است.
این اولین بار نیست که نام دل تورو فیلمی را فراتر از محدودیتهای فرضیاش میبرد. در سال ۲۰۲۱، «کوچه کابوس» با دیدگاه نوآر و مجلل او به لیست بهترین فیلمها راه یافت. این موفقیت با وجود لحن تاریک و بازدهی گیشهای متوسط به دست آمد. با سه نامزدی فنی اضافی، ثابت شد که قدردانی آکادمی از دل تورو فراتر از ژانر یا جذابیت تجاری است.
موفقیتهای دل تورو در سالهای اخیر
او در سال ۲۰۲۲ با انیمیشن «پینوکیو» خود ادامه داد و جایزه اسکار بهترین انیمیشن را به دست آورد.
«فرانکشتاین» میتواند مسیری مشابه را دنبال کند و در دستههای مختلف هنری فرصتهایی را به دست آورد.
فرصتهای هنری و فنی فیلم
دنیای گوتیک فیلم بهطور طبیعی نیازمند به رسمیت شناخته شدن در طراحی تولید، طراحی لباس و فیلمبرداری است. ظرافت بیرحمانه کارهای صوتی و آرایشی آن نیز توجه را جلب میکند. موسیقی اصلی الکساندر دسپلا، که اغلب به عنوان آهنربای اسکار شناخته میشود، به فیلم کمک میکند تا در بخشهای فنی حمایت قوی داشته باشد.
شناخت فنی و نامزدی بهترین فیلم
وقتی یک فیلم این نوع از شناخت فنی را به دست میآورد، با ۱۰ جایگاه موجود برای بهترین فیلم، نامزدی در دسته برتر به دست میآید. قابل توجه است که برداشت ترسناک و مجلل رابرت اگرز از «نوسفراتو» موفق به کسب چهار نامزدی شد. اما در رقابت اصلی سال گذشته حضور نداشت.
اجراها لایهای دیگر از جذابیت را ارائه میدهند. جیکوب الوردی، که به عنوان موجودی ناشناخته ظاهر میشود، با حرکاتی بالهوار نقش را ایفا میکند و روح تراژیک داستان ۲۰۰ ساله مری شلی را به تصویر میکشد. کریستوف والتز، که پیشتر دو بار برنده شده است، در زمان کوتاه حضورش در صفحه نمایش، اجرایی قدرتمند ارائه میدهد.
بازگشت آیزاک به سینما
در همین حال، آیزاک که نقش دانشمند دیوانه ویکتور فرانکنشتاین را بازی میکند، پس از سه سال غیبت در فیلمها دوباره ظاهر میشود. او به هالیوود یادآوری میکند که این بازیگر را در فیلمهای بیشتری قرار دهد. برای بازیگری که دو بار بهطور ناعادلانه برای نقشهای برجستهاش در «درون لوین دیویس» و «سالی بسیار خشن» نادیده گرفته شده است، اجرای او به سبک یک راکاستار سخت، به نظر میرسد که بازنگری در حرفهاش باشد. حتی اگر رقابت شلوغ ممکن است او را بیرون نگه دارد، شاید نقش آیندهاش در «دست دانته» به تقویت حرکت او کمک کند.
با این حال، موانعی همچنان وجود دارد. فیلم «فرانکشتاین» با مدت زمان ۱۵۰ دقیقه و نمایش بیپرده خشونت، از رأیدهندگان میخواهد تا با محتوای آشنا اما با شدت بینظیر روبرو شوند. آکادمی به طور تاریخی در پاداش دادن به داستانهای ترسناک در صدر فهرست رأیگیری، صرف نظر از هنرمندی، مردد بوده است. با این حال، ترکیب منحصر به فرد همدلی و نمایش دل تورو پیش از این نیز موانع را شکسته است.
حقیقت این است که مسئله اصلی این نیست که آیا رأیدهندگان “گییرمو دل تورو” را دوست دارند یا نه. بلکه این است که آنها به او اعتماد دارند، او را تحسین میکنند و به شدت به شور و شوق یکی از مهمترین حامیان سینما عشق میورزند. در سالی غیرقابل پیشبینی که احساسات و میراث به اندازه فروش گیشه و نقدها اهمیت دارند، “فرانکنشتاین” میتواند جایگاه خود را در فهرست بهترین فیلمها پیدا کند. اگر نتفلیکس بتواند کمپین مناسبی را طراحی کند، این موفقیت ممکن خواهد بود. بهویژه، این سرویس استریم در حال مدیریت بسیاری از امیدهای دیگر مانند “جی کلی” اثر نوآ بامباک و “خانهای از دینامیت” اثر کاترین بیگلو است.
آیا عاشق هیولا خواهند شد؟
ببینیم آیا آنها میتوانند عاشق هیولا هم بشوند.