Image

آنوپارنا روی از هند در اولین حضور در ونیز با «آوازهای درختان فراموش‌شده»: «فضایی برای داستان‌های ما به شیوه خودمان وجود دارد»

📋 خلاصه مقاله:

آنوپارنا روی با فیلم «آوازهای درختان فراموش‌شده» در جشنواره ونیز حضور دارد. این فیلم درباره دو زن مهاجر در بمبئی است که با چالش‌های ارتباطی و خاطرات شخصی روبرو می‌شوند. روی از تجربه‌های شخصی و حمایت تیم تولیدی برای ساخت فیلم بهره برده است.

آنوپارنا روی، کارگردان هندی، با فیلم «آوازهای درختان فراموش‌شده» در جشنواره ونیز حضور دارد. او معتقد است فضایی برای روایت داستان‌های ما به شیوه‌ای که خودمان می‌خواهیم وجود دارد.

پس از انتخاب فیلم بلند اول او به نام “آوازهای درختان فراموش‌شده” در بخش افق‌های جشنواره ونیز، فیلمساز هندی انوپرنا روی به سفر صمیمی پشت تنها ورودی هند در انتخاب رسمی می‌پردازد.

داستان فیلم و موضوعات آن

این درام که توسط آنو راگ کاشیاپ، فیلمساز برجسته هندی ارائه شده و توسط سلولوید دریمز نمایندگی می‌شود، به زندگی دو زن مهاجر می‌پردازد. این زنان در تلاش برای بقا و ارتباط در بمبئی هستند.

فیلم درباره تویا، بازیگری مشتاق است که با زیبایی و ذکاوت خود در شهر زندگی می‌کند. او گاهی صمیمیت را با فرصت مبادله می‌کند. وقتی آپارتمان لوکس پدرش را به سوِتا، مهاجری که در یک شغل شرکتی کار می‌کند، اجاره می‌دهد، این دو زن از دنیای‌های متفاوت شروع به اشتراک‌گذاری بیش از فضای مشترک می‌کنند.

ارتباطات و چالش‌ها

در پس‌زمینه ضربان بی‌وقفه بمبئی، ارتباط ظریف آن‌ها با آزمون‌هایی مواجه می‌شود. تاریخچه‌های شخصی، خواسته‌ها و زخم‌ها دوباره ظاهر می‌شوند و این ارتباط را به چالش می‌کشند.

روی به ورایتی می‌گوید: «انتخاب شدن برای بخش افق‌های ونیز با فیلم ‘آوازهای درختان فراموش‌شده’ یک نقطه عطف بسیار معنادار است. این اولین فیلم بلند داستانی من است. پس از ساخت فیلم‌های کوتاه، این شناخت باور من به داستان‌گویی آرام و شخصی را تأیید می‌کند. نمایندگی هند در بخشی که صداهای جدید و جسورانه را جشن می‌گیرد، هم فروتنانه و هم دلگرم‌کننده است. این به من می‌گوید که برای داستان‌های ما، به شیوه‌ای که خودمان می‌خواهیم روایت کنیم، جا وجود دارد.»

تأثیر خاطرات شخصی بر پروژه

این پروژه از خاطره روی از دوستش جوما که ازدواج کرد و از زندگی او ناپدید شد، نشأت می‌گیرد. روی توضیح می‌دهد: «ناپدید شدن جوما از زندگی من تأثیری آرام اما ماندگار داشت. برای ترجمه آن خاطره شخصی به یک روایت جهانی، کمتر بر روی خود رویداد تمرکز کردم. بیشتر بر جریان‌های احساسی: از دست دادن، سکوت و اینکه چگونه برخی افراد بدون هیچ پایانی از زندگی ما ناپدید می‌شوند.»

روی ابتدا قصد داشت یک مستند درباره جهوما بسازد، اما به سمت داستان‌پردازی تغییر مسیر داد. او می‌گوید: «داستان‌پردازی به من اجازه داد تا از افراد واقعی محافظت کنم و در عین حال به حقیقت آن تجربه احترام بگذارم. چالش این بود که این آزادی را با احتیاط متعادل کنم. نمی‌خواستم بیش از حد توضیح دهم یا دراماتیک کنم.»

نقش درخت هولونگ در فیلم

درخت هولونگ که در عنوان فیلم مرکزی است، به عنوان یک استعاره ظریف عمل می‌کند. روی می‌گوید: «من با حس احتیاط به آن نزدیک شدم و اجازه دادم به طور ظریف ظاهر شود، تقریباً مانند حضوری که بیشتر احساس می‌شود تا توضیح داده شود. درخت هولونگ فقط یک تصویر نیست؛ بلکه وزن انقراض را حمل می‌کند، چیزی که زمانی زنده و پویا بود و اکنون در حال محو شدن است. این درخت بازتابی از عقب‌نشینی و محو شدن خاطرات است، به ویژه خاطرات جهوما نات.»

فیلمبردار دِبجیت سامانتا از نور طبیعی و برداشت‌های طولانی و مشاهده‌گرانه استفاده کرد تا به واقعیت زندگی شخصیت‌ها نزدیک بماند. آپارتمان اجاره‌ای که روی در طول تولید در آن زندگی می‌کرد، به بخشی جدایی‌ناپذیر از داستان‌گویی تبدیل شد.

نقش آپارتمان در داستان‌گویی

روی توضیح می‌دهد: «در ابتدا می‌خواستم فضا را به آرامی و نه بلافاصله آشکار کنم، اما در طول فرآیند متوجه شدیم که خود خانه به یک شخصیت تبدیل شده است که اجتناب‌ناپذیر است. ما تقریباً از هر فضای خانه استفاده کردیم.»

طراحی صدای فیلم

طراحی صدای فیلم که توسط آرکا دِو، آلوک دِ و نیشانت رام‌تکه ایجاد شده است، «حس مهاجرت از طریق صدا، فضای شلوغ بمبئی و آشفتگی درونی شخصیت را که گاهی بلند و گاهی ظریف است» را به گفته روی در بر می‌گیرد.

حمایت تیم تولیدی در سفر به ونیز

سفر روی به ونیز با حمایت تیم تولیدی متعهدی همراه بود. هنگامی که با مشکلات مالی مواجه شد، تهیه‌کننده رومیل مودی با تأمین مالی حیاتی وارد عمل شد. روی می‌گوید: «رومیل هر چه در توان داشت را گذاشت و من همیشه از او سپاسگزارم.»

تهیه‌کننده بیبهانشو رای، که از سال ۲۰۲۱ با روی همکاری داشته است، به همراه مودی و تهیه‌کننده باسابقه رانجان سینگ (انتخاب کن) این فیلم را تهیه کرده است.

نقش رانجان سینگ در تولید فیلم

روی می‌گوید: «رانجان همیشه راهنمایی بوده که وقتی هیچ‌کس کنارم نبود، حضور داشت. او سابقه حمایت از فیلمسازان مستقل را دارد که به‌عنوان یک رویکرد بسیار الهام‌بخش و خوش‌بینانه است.»

تجربه و فعالیت‌های سینگ

سینگ، که پروژه را به توجه کاشیاپ رساند، تحت شرکت خود فلیپ فیلمز فعالیت می‌کند. او بیش از ۲۰ سال تجربه در تولید و توزیع فیلم‌هایی دارد که به‌طور منظم در جشنواره‌های بین‌المللی حضور دارند.

بازیگران و نقش‌های کلیدی

بازیگران شامل ناز شیخ در نقش تویا، سومی باگل در نقش سوتا، بوشان شیمپی در نقش نیتین، راوی مان در نقش دوست‌پسر سوتا و لاولی سینگ در نقش همسر نیتین هستند.

روی اهل ناریانپور، روستایی در پورولیا، بنگال غربی است. او دارای مدرک ادبیات انگلیسی بریتانیایی از کالج کولتی تحت دانشگاه بوردوان می‌باشد. او کار سینمایی خود را به عنوان دستیار کارگردان در چندین فیلم کوتاه آغاز کرد. یکی از این فیلم‌ها توسط شرکت توسعه فیلم ملی هند تولید شده بود. فیلم کوتاه کارگردانی او با عنوان “دویدن به سوی رودخانه” در بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی مورد تحسین قرار گرفت.

فعالیت‌های نویسندگی و حقوق بشری

علاوه بر فیلم‌سازی، روی نویسنده‌ای منتشر شده است. او به خاطر کارهایش در زمینه حقوق اقلیت‌ها و پناهندگان شناخته می‌شود.

آینده و علاقه‌مندی‌های سینمایی

در آینده، روی علاقه‌مندی خود را به “سینمای جهان سوم” و “به تصویر کشیدن احساسات انسانی” ابراز می‌کند. او به بررسی دوباره فیلم‌سازی مستند باز است. همچنین، بر ادامه تکامل خود به عنوان “دانشجوی سینما” تأکید می‌کند.

پست‌های مرتبط

بررسی مستند «Highway 99: A Double Album»: اتان هاوک و قلب پر احساس مرل هگارد

بررسی مستند «Highway 99: A Double Album»: اتان هاوک و قلب پر احساس مرل هگارد

ایتن هاوک در مستند “بزرگراه ۹۹” به زندگی و میراث مرل هاگارد، افسانه موسیقی کانتری، می‌پردازد. این فیلم با حضور ستارگان موسیقی آمریکانا و کانتری و روایت‌هاوک، به بررسی زندگی پیچیده و هنری…

توسطتوسطسارا رستگارشهریور ۸, ۱۴۰۴
جوایز برتر انجمن مدیران لوکیشن به «The Studio»، «۱۹۲۳» و «The Penguin» رسیدند

جوایز برتر انجمن مدیران لوکیشن به «The Studio»، «۱۹۲۳» و «The Penguin» رسیدند

در مراسم جوایز بین‌المللی مدیران مکان، آثار «The Studio»، «۱۹۲۳» و «The Penguin» برنده شدند. این جوایز به اهمیت مدیریت مکان در تولیدات سینمایی و تلویزیونی می‌پردازد و برندگان امسال نشان دادند که…

توسطتوسطپیمان نیکخواهشهریور ۳, ۱۴۰۴
جاش برولین: «Weapons» نقطه مقابل محتوای تکراری و خسته‌کننده است؛ مخاطبان به دنبال فیلمسازان بزرگ هستند

جاش برولین: «Weapons» نقطه مقابل محتوای تکراری و خسته‌کننده است؛ مخاطبان به دنبال فیلمسازان بزرگ هستند

جاش برولین در مصاحبه‌ای درباره فیلم جدیدش «Weapons» اظهار داشت که این فیلم با داستانی جذاب و کارگردانی قوی، نقطه مقابل محتوای تکراری و خسته‌کننده استریمینگ است و تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز را…

توسطتوسطزیبا برهانیمرداد ۲۰, ۱۴۰۴
هزینه‌های بی‌سابقه ورزش؛ غیرطرفداران هم در پرداخت سهیم‌اند

هزینه‌های بی‌سابقه ورزش؛ غیرطرفداران هم در پرداخت سهیم‌اند

آمازون پرایم ویدئو با ترکیب سریال‌های نوجوانانه، درام‌های بزرگسال و ورزش‌های زنده، به دنبال جذب مخاطبان متنوع است. ورود سرویس‌های استریم به ورزش، هزینه‌ها را افزایش داده و تبلیغات به منبع درآمد جدیدی…

توسطتوسطفرزاد مطهریشهریور ۱۸, ۱۴۰۴
آنوپارنا روی از هند در اولین حضور در ونیز با «آوازهای درختان فراموش‌شده»: «فضایی برای داستان‌های ما به شیوه خودمان وجود دارد»