📋 خلاصه مقاله:
فروش گیشه تابستانی چین در سال ۲۰۲۵ به ۱.۶۷ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته ۲.۷ درصد افزایش داشته است. کاهش قیمت بلیت و افزایش فروش فیلمهای محلی و وارداتی از عوامل رشد بازار بودهاند. انیمیشن “Nobody” رکورد فروش جدیدی ثبت کرد.
گزارشها نشان میدهد که فروش گیشه تابستانی چین به ۱.۶ میلیارد دلار رسیده است.
فصل باکس آفیس تابستان ۲۰۲۵ چین با درآمد ۱۱.۹۷ میلیارد یوان (۱.۶۷ میلیارد دلار) به پایان رسید. این میزان نسبت به سال گذشته ۲.۷ درصد افزایش داشته است. تعداد بلیتهای فروخته شده به ۳۲۱ میلیون رسید که دومین بالاترین میزان در پنج سال گذشته است. این اطلاعات بر اساس گزارش جدیدی از مؤسسه تحقیقاتی Maoyan ارائه شده است.
کاهش قیمت بلیت و تأثیر آن بر بازار
قیمت متوسط بلیت به ۵.۰۴ دلار کاهش یافت. این میزان دومین کمترین قیمت در این دوره است. کاهش هزینههای توزیع و کمپینهای یارانه بلیت از دلایل این کاهش بوده است. گزارش اشاره میکند که قیمتگذاری انعطافپذیر به افزایش اشتیاق مخاطبان کمک کرده است. همچنین، نرخ اشغال صندلیها در میان پنج فصل تابستان گذشته در رتبه دوم قرار دارد.
رشد فروش فیلمها در بازار
دو فیلم از مرز یک میلیارد یوان (۱۴۰ میلیون دلار) عبور کردند. این رقم با سال ۲۰۲۴ برابری میکند. تعداد عناوینی که بین ۵۰۰ میلیون یوان و یک میلیارد یوان فروش داشتند نیز افزایش یافت. فیلمهای محلی سهم بازار خود را کمی افزایش دادند. در همین حال، فیلمهای وارداتی به روند بهبود دو ساله خود ادامه دادند.
اثر متیو در بازار فیلم
سه اکران برتر تقریباً نیمی از درآمد فصل را به خود اختصاص دادند. تحلیلگران این پدیده را “اثر متیو” مینامند. در این پویایی، چند بلاکباستر سهم نامتناسبی از بازار را به خود اختصاص میدهند و عناوین کوچکتر را با دید کمتری رها میکنند.
عناوین پرفروش فصل
عناوین پرفروش این فصل شامل “Dead to Rights”، “Nobody” و “The Shadow’s Edge” بودند. “Nobody”، یک انیمیشن دو بعدی، رکورد جدیدی در تاریخ باکس آفیس چین برای این فرمت ثبت کرد. این انیمیشن بیش از ۱.۴۶ میلیارد یوان (۱۹۷ میلیون دلار) فروش داشت. موفقیت آن به دنبال حرکت “Ne Zha 2” بود که سقف تجاری انیمیشن داخلی را بالا برد.
واردات و تنوع در ده فیلم برتر
در میان واردات، “Jurassic World: Rebirth” با ۵۶۷ میلیون یوان (۷۷ میلیون دلار) پیشتاز بود. این موفقیت، جذابیت IP جهانی تثبیت شده را تأیید کرد. تنوع در ده فیلم برتر، که شامل “The Legend of Hei 2″، “F1: The Movie” و “The Stage” نیز بود، نشاندهنده تقاضای گستردهتر مخاطبان در ژانرهای مختلف بود.
لای لی، تحلیلگر بازار در Maoyan Entertainment، به عملکرد برجسته انیمیشن و رشد بخش سینماروهای مسنتر به واسطه “The Stage” اشاره کرد. او همچنین فرصتهای توسعه IP را مورد توجه قرار داد. او گفت: “در آینده، بازار فیلم چین باید بیشتر بر روی خلق محتوا تمرکز کند. با استفاده از محتوای متنوع و با کیفیت بالا، به تقاضاهای پیچیده، بخشبندی شده و منطقی مخاطبان پاسخ دهد. بدین ترتیب، توسعه پایدار و پررونق بازار را ترویج کند.”