📋 خلاصه مقاله:
فیلم “وانیلا” به کارگردانی مایرا هرموسیلو، داستانی الهامگرفته از کودکی او در مکزیک دهه ۱۹۸۰ است که به پیچیدگیهای نقشهای جنسیتی و تأثیرات آن بر هویت میپردازد. این فیلم در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درمیآید و از حمایتهای مالی و جوایز متعددی برخوردار است.
رشد در خانوادهای با هفت زن و بدون حضور هیچ مردی برای کارگردان مایرا هرموسیلو کاملاً طبیعی به نظر میرسید. اما این وضعیت همیشه پایدار نماند.
الهام از دوران کودکی
اولین فیلم بلند او به نام “وانیلا” (“Vainilla”) که در تاریخ ۳ سپتامبر در بخش جشنواره فیلم ونیز و در بخش روزهای ونیز به نمایش جهانی درمیآید، از دوران کودکی خودش الهام گرفته است.
داستان در مکزیک اواخر دهه ۱۹۸۰ اتفاق میافتد. این داستان به زندگی روبرتا هشت ساله میپردازد که در واقع، خود کودکی هرموسیلو است. او زنان خانواده چند نسلی و تمام زنانهاش را مشاهده میکند که در تلاش برای حفظ خانهشان در میان بدهیهای رو به افزایش هستند. این مبارزه به تدریج درک او از خود و زنانی که او را بزرگ میکنند را تغییر میدهد. معنای عنوان در پایان روشن میشود.
پیچیدگیهای نقشهای جنسیتی سنتی
این داستان عمیقاً شخصی به پیچیدگیهای جدا شدن از نقشهای جنسیتی سنتی که از نسلها به ارث رسیدهاند میپردازد. نگاهی صمیمی به این موضوع ارائه میدهد که چگونه محیط و انتخابهای فرد شکلدهنده هویت ما هستند. همچنین، شجاعتی که برای مواجهه با پیامدها لازم است را نشان میدهد.
«مادربزرگ مادربزرگم بیوه بود. مادربزرگم طلاق گرفته بود. مادرم طلاق گرفته بود و خالهام جدا شده بود. بنابراین در خانه ما هیچ مردی به عنوان پدر وجود نداشت. این برای من کاملاً عادی به نظر میرسید. یعنی، انگار چیزی کم نبود. انگار بخشی از بدنم نبود،» او با تأمل میگوید. «در واقع، من با نوعی کنجکاوی نسبت به مردان بزرگ شدم. آنها به نظر من موجودات مرموزی بودند. از خودم میپرسیدم: ‘این مردان در زندگی چه میکنند؟’»
ساخت این فیلم بدون شک تجربهای آرامشبخش برای هرموسیلو بوده است. او میگوید: «زندگی در آن خانواده آسان نبود. اما وقتی به گذشته نگاه میکنم و البته بعد از جلسات درمانی زیاد، به آنها نگاه میکنم و فکر میکنم، همه آنها بهترین کاری که میتوانستند را انجام دادند.» او به یاد میآورد که چگونه مادربزرگ بزرگش، کانچا، وقتی که خیلی پیر شده بود، او را نشاند و شروع به گریه کرد و از او خواست که به خاطر بیرحمیاش او را ببخشد.
تأثیر ساخت فیلم بر زندگی شخصی
او میگوید: «احساس میکنم ساخت این فیلم، فراتر از روایت داستان خانوادهام که به خودی خود زیباست، آنچه به خاطر احترام گذاشتن به آنها به این شکل اتفاق افتاده، بسیاری از زخمهایم را التیام بخشیده است. زخمهایی که به خانواده، به زن بودن، به دوست بودن و واقعاً، به انسان بودن در این دنیا مربوط میشود.» او با تأمل میگوید.
او میگوید: “اکنون تقریباً ۳۰ نفر از ما از مکزیک به ونیز میرویم. اعضای گروه، دوستان و افرادی که واقعاً از آنچه با ‘Vanilla’ در حال رخ دادن است خوشحال هستند. بنابراین، این فقط فیلم نیست، بلکه معنای ساختن فیلم است. عشقی که از طریق همه اینها ابراز میشود، به خدا قسم، این در بهترین شکل ممکن غافلگیرکننده است. من عمیقاً سپاسگزارم. واقعاً زیباست.”
او میگوید: «تصور کنید چقدر این ایده در من ریشه دوانده است که باید رنج بکشم و بیپایان تلاش کنم. برای هر چیز خوبی، سه چیز بد خواهد آمد. این در سیستم نهادینه شده است. من واقعاً از اینکه به طور کامل همه چیزهای خوبی که برایم اتفاق میافتد را بپذیرم، میترسم.»
او اضافه میکند: «به خودم میگویم، ‘مایرا، از این لذت ببر—این در سه ثانیه از بین میرود.’ متوجه میشوم که چقدر سیستم ذهنم را تحت تأثیر قرار میدهد. چقدر سخت است و چطور دائماً سعی میکنم خودم را از خوشبختی محافظت کنم. زیرا نبود پدرم و آن فقدان حضور مردانه، به شدت بر من تأثیر روانی گذاشته است. این باعث شده احساس ناکافی بودن کنم.»
هرموسیلو، که نقشهای مهمی در سریال موفق نتفلیکس «نارکوس: مکزیک»، فیلم «آسمانهای شمالی بر فراز فضای خالی» اثر آلخاندرا مارکز آبلا و «گمشده در شب» اثر آمات اسکالانته داشت، از حمایت بیدریغ تهیهکننده «وانیلا»، استیسی پرسکی از ردرام تقدیر میکند.
احترام به انتخابهای کارگردان تازهکار
او میگوید: «استیسی به انتخابهای من به عنوان کارگردان تازهکار احترام گذاشت. این نادر است. آسان است که کسی که برای اولین بار کارگردانی میکند را نادیده بگیرند و کنترل را به دست بگیرند، اما او این کار را نکرد. او در کنار هر تصمیمی که گرفتم ایستاد، حتی وقتی میدید که ممکن است بهترین تصمیم نباشد. او به من اجازه داد که به طور کامل این فرآیند را طی کنم. این چیزی است که همه انجام نمیدهند. اگر «وانیلا» چیزی است که هست، به خاطر این است که او به سفر خلاقانه من احترام گذاشت.»
او همچنین از مارکز به عنوان منبع بزرگی از الهام یاد میکند. او میگوید: “وقتی او را در حال کار دیدم، با خودم گفتم، ‘این زن چه جادویی در صحنه دارد؟’ چگونه هر کاری که انجام میدهد احترام را به خود جلب میکند. بدون اینکه صدایش را بلند کند و بدون اینکه با مردم بدرفتاری کند. این چیزی بود که دیدم و به خودم گفتم، میخواهم این مسیر را دنبال کنم. به روش خودم اما میخواهم آن را دنبال کنم.”
ترکیب بازیگران در درام خانوادگی
این درام خانوادگی شامل ترکیبی از بازیگران حرفهای و غیرحرفهای است. آئورا داویلا، ماریا کاستیا، ناتالیا پلاسنشیا، پالما پترا، رزی روخاس، فرناندو باکا و لولا اوچوا در این اثر حضور دارند.
نقشهای غیرحرفهای در درام
داویلا که نقش روبرتا را بازی میکند و باکا که نقش دخترعموی جوان روبرتا، مانوئلا را بازی میکند، غیرحرفهای هستند. همچنین لولا اوچوا که نقش خدمتکار، تاچیتا را بازی میکند، در این دسته قرار دارد.
همکاریهای موفق Huasteca Casa Cinematografica و Redrum
Huasteca Casa Cinematografica یک تهیهکننده برجسته است که با همکاری Redrum در پروژههای بزرگی مانند “Spectre”، “Elysium” و “Blade Runner 2024” فعالیت کرده است. Redrum همچنین تهیهکننده فیلم دیگری است که در ونیز به نمایش جهانی درآمده است. این فیلم “It Would Be Night in Caracas” نام دارد و ادگار رامیرز، بازیگر معروف فیلمهای “Borderlands” و “Emilia Pérez”، تهیهکننده و بازیگر آن است.
پشتیبانی مالی و جوایز فیلم “Vanilla”
“Vanilla” با حمایت مشوقهای مکزیکی FOCINE، FONCA و Guadalajara CTT تولید میشود. صندوق ملی فرهنگ و هنر مکزیک نیز از توسعه فیلمنامه این اثر حمایت کرده است. این فیلم در مسیر خود جوایز صنعتی متعددی را کسب کرده و در برنامههای کار در حال پیشرفت شرکت کرده است. از جمله این برنامهها میتوان به جشنواره Morelia، جشنواره فیلم Guadalajara در لسآنجلس (GLAFF)، Ventana Sur و Cinelatino Toulouse اشاره کرد. در ماه اوت، Bendita Film Sales حقوق فروش جهانی این فیلم را به دست آورد.

مایرا هرموسیلو اعتبار: آلبرتو ربلو