📋 خلاصه مقاله:
جشنواره ونیز با برنامه «فاینال کات» به فیلمسازان نوظهور آفریقایی و عربی کمک میکند و به آنها فرصتی برای نمایش آثارشان در بازار بینالمللی میدهد. این برنامه با انتخاب پروژههای متنوع از نظر جغرافیایی و ژانری، به تقویت سینمای کمتر شناختهشده این مناطق میپردازد.
جشنواره ونیز با بخش «فاینال کات» خود به استعدادهای نوظهور آفریقایی و عربی کمک میکند. این جشنواره به مناطق کمتر نمایان شده، «پنجرهای» ارائه میدهد.
زمانی که او ۱۳ سال پیش به مدیر هنری جشنواره فیلم ونیز، آلبرتو باربرا، با پیشنهادی برای یک رویداد بازار اختصاص داده شده به فیلمهای آفریقا و خاورمیانه نزدیک شد، الکساندرا اسپشیاله، کهنهکار صنعت، میگوید که رئیس جشنواره “بلافاصله اهمیت برنامه را درک کرد.”
شکاف در بازار فیلمهای آفریقا و خاورمیانه
در آن زمان، اسپشیاله که برنامه مشابهی را در جشنواره فیلم سن سباستین با تهیهکننده فرانسوی تیری لنویل اجرا میکرد، متوجه شکافی در بازار شد. این شکاف به ارائه یک پلتفرم برای فیلمسازانی که در مناطق عمدتاً کمنمایش کار میکنند، میپردازد.
«فکر کردم مهم است که سینمایی که در جشنوارههای بینالمللی کمتر شناخته شده است، بیشتر دیده شود»، اسپشیاله به ورایتی میگوید. هدف این بود که هم حمایت مادی از فیلمهای در حال پستولید از آفریقا و خاورمیانه ارائه شود و هم «پنجرهای» به سوی سینمای این مناطق باز شود.
تاریخچه و اهمیت فاینال کات در ونیز
سیزده سال بعد، فاینال کات به یکی از برنامههای صنعتی با سابقه طولانی در ونیز تبدیل شده است. این برنامه هم نقطه افتخار برای اسپشیاله است که انتخابها را مدیریت میکند و هم یادآوری از اینکه چقدر کار باقی مانده است. نمایندگی، بهویژه برای فیلمسازان از آفریقای زیر صحرا، همچنان چالشی در بیشتر جشنوارههای برتر جهان است. در حالی که واقعیتهای عملی تولید در هر دو منطقه آفریقا و خاورمیانه و شمال آفریقا، جوایز نقدی و غیرنقدی فاینال کات را برای به پایان رساندن بسیاری از فیلمها ضروری میسازد.
هر سال، شش پروژه از کشورهای آفریقایی و عربی برای شرکت در این برنامه انتخاب میشوند. امسال، دو فیلم اضافی نیز به عنوان بخشی از تمرکز پل تولید ونیز بر بریتانیا و مراکش به این برنامه پیوستهاند. پروژههای انتخاب شده در تاریخ ۳۱ اوت و ۱ سپتامبر در یک جلسه ویژه در سالن پاسینتی کاخ سینمای ونیز به مهمانان صنعت ارائه خواهند شد.
برگزارکنندگان ۷۸ اثر دریافت کردند که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است. از این تعداد، ۳۰ پروژه از منطقه جنوب صحرای آفریقا آمدهاند. فرآیند انتخاب، به گفته اسپشیاله، “سختگیرانه” است. او به دنبال تنوع در زمینههای جغرافیایی، ژانر و نمایندگی جنسیتی است. همچنین تلاش میکند به فیلمسازان تازهکار کمک کند تا “اولین قدم را در بازار بینالمللی بردارند.” از فارغالتحصیلان قبلی میتوان به آلن گومیس، طلا حدید، لموهانگ موسسه، کوثر بن هنیه و کریم عینوز اشاره کرد.
کارگردانان برجسته در برنامههای امسال
در میان برنامههای امسال، کارگردانان برجستهای مانند هند بنساری از مراکش حضور دارند. او مستند “خارج از مدرسه” را ارائه میدهد. فیلم قبلی او، “ما میتوانیم قهرمان باشیم”، در سال ۲۰۱۸ به عنوان بهترین مستند در هات داکس انتخاب شد. همچنین سعید تاجی فاروقی، فیلمساز فلسطینی-مصری-بریتانیایی، در این برنامه حضور دارد. مستندهای او در لوکارنو و برلین به نمایش درآمدهاند. فاروقی در حال پستولید اولین فیلم داستانی خود با عنوان “ایستاده در ویرانهها” است.
فیلمساز فلسطینی مقیم بلژیک، راکان میاسی، با فیلم «دیروز چشم نخوابید» و آگوست کوئمو یانگو از کامرون با فیلم «خانه باد» به عنوان تازهواردانی که اولین آثار خود را ارائه میدهند، حضور دارند. در همین حال، فیلمساز آنگولایی، هوگو سالواترا، مواد اولیه از اولین فیلم بلند خود، «سمبای من»، آخرین فیلم از گروه فیلمسازی مستقل آنگولایی Geração 80 را به نمایش خواهد گذاشت.
حضور یمن در فاینال کات
امسال اولین حضور یمن در فاینال کات با دو انتخاب است: «بیایید سرباز بازی کنیم» (عنوان کاری)، یک مستند از کارگردان تازهکار مریم الضبحانی، و همچنین «ایستگاه»، یک فیلم داستانی از سارا اسحاق، که در سال ۲۰۱۲ برای مستند کوتاه خود «کرامه دیوار ندارد» نامزد اسکار شد.
فعالیتهای فیلمسازان سنگالی
در نهایت، فیلمساز سنگالی، مامادو دیا، برنده جایزه اولین فیلم در لوکارنو برای «پدر نافی» است. دیا در حال اتمام مراحل پستولید مستند «میراث» است که یک سال در آکادمی رقص معتبر École des Sables در سنگال را دنبال میکند.
دیا انتخاب فاینال کات را به عنوان یک “گام بزرگ” برای فیلم توصیف میکند. او به چالشهای توزیع بسیاری از مستندها و افزایش دیده شدن که توسط رویداد ونیز ارائه میشود، اشاره میکند. کارگردان میگوید که او در حال حاضر تماسهایی از جشنوارهها دریافت کرده است. این جشنوارهها امیدوارند برای “میراث” یک نمایش اولیه بگیرند. او اصرار دارد: “این خود یک پیروزی است.”