Image

گی‌یرمو دل تورو: «فرانکشتاین» استعاره‌ای برای هوش مصنوعی نیست؛ از حماقت طبیعی می‌ترسم، نه هوش مصنوعی

📋 خلاصه مقاله:

گی‌یرمو دل تورو در جشنواره فیلم ونیز اعلام کرد که «فرانکنشتاین» استعاره‌ای برای هوش مصنوعی نیست و از حماقت طبیعی بیشتر می‌ترسد. او بر اهمیت انسانیت در زمانه ترس تأکید کرد و فیلم را به عنوان درامی خانوادگی و چند لایه توصیف کرد.

گی‌یرمو دل تورو می‌گوید «فرانکنشتاین» استعاره‌ای برای هوش مصنوعی نیست. او بیان می‌کند: «من از هوش مصنوعی نمی‌ترسم، از حماقت طبیعی می‌ترسم».

زنده است! او در جشنواره فیلم ونیز حضور دارد! با این حال، این یک استعاره برای هوش مصنوعی نیست.

«فرانکنشتاین» اثر گی‌یرمو دل تورو با بازی جیکوب الوردی و اسکار آیزاک در نقش هیولا و خالقش، داستان دانشمندی نابغه اما خودخواه را روایت می‌کند. این دانشمند موجودی را در یک آزمایش هیولاوار به زندگی می‌آورد. اما این آزمایش به نابودی هر دوی آن‌ها منجر می‌شود. این داستان به موقع درباره غرور، فساد قدرت و خطرات فناوری است. با این حال، هشداری برای گسترش هوش مصنوعی نیست.

درک انسانیت در زمانه ترس و ارعاب

«این به عنوان یک استعاره برای آن در نظر گرفته نشده است»، دل تورو در کنفرانس مطبوعاتی رسمی فیلم در بعدازظهر شنبه گفت. او افزود: «ما در زمانی از ترس و ارعاب زندگی می‌کنیم. سوال اساسی در رمان این است که انسان بودن چیست؟ چه چیزی ما را انسان می‌کند؟ هیچ وظیفه‌ای فوری‌تر از این نیست که در زمانی که همه چیز به سمت یک درک دو قطبی از انسانیت ما پیش می‌رود، انسان باقی بمانیم. فیلم سعی دارد شخصیت‌های ناقص و حقی که ما برای ناقص ماندن داریم و حقی که برای درک یکدیگر تحت سخت‌ترین شرایط داریم را نشان دهد.»

نگرانی از حماقت طبیعی

علاوه بر این، او با شوخی گفت: «من از هوش مصنوعی نمی‌ترسم. من از حماقت طبیعی می‌ترسم.»

فیلم هیولایی با بودجه ۱۲۰ میلیون دلاری که شنبه شب به نمایش درمی‌آید، در رقابت شرکت می‌کند و برای کسب جایزه معتبر شیر طلایی رقابت خواهد کرد. این جایزه را دل تورو در سال ۲۰۱۷ برای «شکل آب» به دست آورد.

اقتباس‌های سینمایی رمان کلاسیک شلی

رمان کلاسیک شلی بارها برای پرده سینما اقتباس شده است. به ویژه در فیلم «فرانکشتاین» سال ۱۹۳۱ به کارگردانی جیمز ویل و با بازی بوریس کارلوف. در نسخه دل تورو، الوردی نقش موجودی را بازی می‌کند که در یک دشمنی مرگبار با خالق خود (آیزاک) گرفتار شده است. اما به جای یک فیلم ترسناک استاندارد، کارگردان برنده اسکار داستان را به عنوان یک درام خانوادگی چند لایه تصور می‌کند. برای دل تورو، ارائه نسخه سینمایی خود از «فرانکشتاین» تحقق یک رویای مادام‌العمر است.

او گفت: «من از کودکی این موجود را دنبال می‌کردم. منتظر بودم تا فیلم در شرایط خلاقانه مناسب ساخته شود.» حالا که فیلم را به پایان رسانده، با شوخی گفت: «من در افسردگی پس از زایمان هستم.»

انتشار فیلم توسط نتفلیکس

از آنجا که نتفلیکس «فرانکشتاین» را منتشر می‌کند، فیلم تنها به صورت محدود در سینماها اکران خواهد شد و سپس به سرویس استریمینگ خواهد آمد. اما دل تورو نگران دوره کوتاه‌تر اکران سینمایی نیست.

نگاه کارگردان به وضعیت سینماها

او گفت: «به صحنه من نگاه کنید، من همیشه بیشتر از همه چیز می‌خواهم.» اما وقتی صحبت از وضعیت ناپایدار سینماها می‌شود، کارگردان اشاره کرد: «هرگز نمی‌دانید چه اتفاقی خواهد افتاد.» سپس به تریلر روانشناختی ۲۰۲۱ خود «کوچه کابوس» اشاره کرد که در گیشه موفق نبود.

دل تورو گفت: «ما در کنار ‘مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست’ و اومیکرون، نوعی از کووید، منتشر شدیم. ما خیلی کم دوام آوردیم.» او افزود: «بنابراین شما هرگز نمی‌دانید چه چیزی مقرون به صرفه است. آنچه می‌دانم این است که برای رسیدن به بیش از ۳۰۰ میلیون بیننده در نتفلیکس، شما فرصت و چالش ساخت فیلمی را که آن سینما را به یاد می‌آورد، می‌پذیرید و سپس در ابتدا آن را در سینماها ارائه می‌دهید. این برای من یک تجربه بسیار خلاقانه است.»

نمایندگی هیولا در جامعه

با توجه به موضوعات فیلم، از الوردی پرسیده شد که چه کسی در جامعه برای او یک هیولا را نمایندگی می‌کند — و بازیگر به سرعت پاسخ داد: «مردان در کت و شلوار.»

دل تورو اضافه کرد: «کت و شلوارهایی بسیار خوش‌دوخت.»

پست‌های مرتبط

عنوان: «موفقیت فیلم ‘Mortician’ در جشنواره فیلم ادینبورگ: توازن بین کشف، مرور گذشته و بحث‌های صنعتی»

عنوان: «موفقیت فیلم ‘Mortician’ در جشنواره فیلم ادینبورگ: توازن بین کشف، مرور گذشته و بحث‌های صنعتی»

جشنواره فیلم ادینبورگ ۲۰۲۵ با نمایش فیلم‌هایی از جمله «مرده‌شور» ساخته عبدالرضا کاهانی و «Mother Goose» اثر Joanna Vymeris، به بررسی قدرت سینما در الهام‌بخشی و برانگیختن همدلی پرداخت. این جشنواره با تمرکز…

توسطتوسطنرگس فرهادیمرداد ۲۹, ۱۴۰۴
عنوان: اما استون: تورهای مطبوعاتی «مرد عنکبوتی» واقعاً دیوانه‌کننده بودند؛ سفر به ۹ کشور در دو هفته و خستگی شدید از جت‌لگ

عنوان: اما استون: تورهای مطبوعاتی «مرد عنکبوتی» واقعاً دیوانه‌کننده بودند؛ سفر به ۹ کشور در دو هفته و خستگی شدید از جت‌لگ

اما استون در مصاحبه‌ای با ووگ از خاطراتش درباره بازی در نقش گوئن استیسی در فیلم‌های «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» و چالش‌های تورهای مطبوعاتی جهانی صحبت کرد و از همکاری با اندرو گارفیلد و…

توسطتوسطزیبا برهانیمرداد ۲۵, ۱۴۰۴
تریلر «Black Ops 7» مرزهای بازاریابی «Call of Duty» را با مجلات جعلی و عرضه اولیه ساختگی جابجا می‌کند

تریلر «Black Ops 7» مرزهای بازاریابی «Call of Duty» را با مجلات جعلی و عرضه اولیه ساختگی جابجا می‌کند

تریلر جدید بازی «Call of Duty: Black Ops 7» با استفاده از تاکتیک‌های بازاریابی خلاقانه مانند جلدهای جعلی مجلات و سهام ساختگی، توجه بسیاری را جلب کرده و نشان‌دهنده تلاش‌های بی‌وقفه سازندگان برای…

توسطتوسطزیبا برهانیمرداد ۲۴, ۱۴۰۴
تریلر انیمیشن «Arco»: صداپیشگی ویل فرل، ناتالی پورتمن و آمریکا فررا در اثر جدید Neon

تریلر انیمیشن «Arco»: صداپیشگی ویل فرل، ناتالی پورتمن و آمریکا فررا در اثر جدید Neon

انیمیشن «Arco» با صداپیشگی ویل فرل، ناتالی پورتمن و آمریکا فررا، داستان پسری ۱۰ ساله را روایت می‌کند که از آینده به گذشته سفر می‌کند تا جهان را نجات دهد. این اثر که…

توسطتوسطفرزاد مطهریمرداد ۳۰, ۱۴۰۴
گی‌یرمو دل تورو: «فرانکشتاین» استعاره‌ای برای هوش مصنوعی نیست؛ از حماقت طبیعی می‌ترسم، نه هوش مصنوعی