📋 خلاصه مقاله:
میکن بلر با الهام از فیلم “The Toxic Avenger” 1984، نسخه جدیدی با بازی پیتر دینکلیج ساخته است که داستان سرایدار بدشانسی را روایت میکند که به قهرمانی خشن تبدیل میشود. این فیلم با همکاری Legendary Pictures و Troma Entertainment تولید شده و بلر تغییراتی در نسخه اصلی ایجاد کرده است.
میکن بلر فیلم جنجالی سال ۱۹۸۴ «The Toxic Avenger» را مانند بسیاری از نسل هزارهها تماشا کرد. او این فیلم را روی یک نوار ویدئویی قاچاق که توسط برادر بزرگتر یکی از دوستانش تهیه شده بود، دید. بلر در ۱۲ سالگی دقیقاً در سنی بود که میتوانست با طنز خاص و زننده تروما ارتباط برقرار کند. این فیلم به او به عنوان یک فیلمساز نوپا الهام بخشید.
او میگوید: «کسی یک دوربین VHS به دست آورده بود و ما سعی داشتیم فیلمهای خودمان را بسازیم. لحن این کار، همراه با مونتی پایتون و چیزهای زامبی از جورج رومرو، واقعاً وارد چیزهایی شد که ما سعی داشتیم به عنوان فیلمهای کوتاه بسازیم. همچنین، احساسی که کاملاً خانگی بود، نه یک فیلم هالیوودی. به نظر میرسید افراد عادی در شهر خودشان این کار را انجام میدهند. بنابراین این بسیار الهامبخش بود و چیزی بود که برای ما ادامه داشت.»
فیلم جدید بلر بازسازی یک اثر مستقل برجسته است که جمعه در سینماها از طریق Cineverse و Iconic Events Releasing اکران میشود.
داستان فیلم و نقشآفرینی پیتر دینکلیج
در این فیلم، پیتر دینکلیج نقش یک سرایدار بدشانس را بازی میکند. او پس از غرق شدن در زبالههای سمی به یک قهرمان خشن تبدیل میشود. در این مسیر، او باید با پدری برای یک نوجوان عبوس (جیکوب ترمبلی) و یک مدیر عامل شرور با مشکل آلودگی (کوین بیکن) روبرو شود. همچنین، بسیاری از شخصیتهای عجیب و غریب دیگر نیز در داستان حضور دارند. شوخیهای فیلم به سرعت و مانند یک “تفنگ برهنه” خونین میگذرند.
شروع پروژه و همکاریها
این سفر در سال ۲۰۱۹ آغاز شد. زمانی که Legendary Pictures با Troma Entertainment برای نگاهی جدید به قهرمان خونین سریال، Toxie، همکاری کرد. بلر در زمان ارائه پیشنهادات در این پروژه حضور داشت. او هرگز انتظار نداشت که خودش نویسندگی و کارگردانی فصل جدیدی را بر عهده بگیرد.
«ایده ساخت بازسازی از Toxie هرگز به ذهنم خطور نکرده بود»، بلر میگوید. «این فیلم در آن سن برای من بسیار تاثیرگذار بود و ما را به سمت ساخت فیلمهای خودمان هدایت کرد. اما من سعی داشتم کارهای متفاوتی انجام دهم. با این حال، متوجه شدم که برخی از این فیلمنامههایی که سعی داشتم بنویسم، کمی از همان سبک را داشتند. اما نمیتوانستند ساخته شوند زیرا بر اساس هیچ چیزی نبودند.»
پذیرش نقشهای عجیب توسط ستارگان
شاید بزرگترین شگفتی این باشد که ستارگان سطح اول حاضر بودند برخی از نقشهای عجیب و غریب را بپذیرند. بلر میگوید که یک «بله» حیاتی باعث شد که کارها به جریان بیفتد.
بلر میگوید: «من با پیتر یک ریسک کردم. او را کمی میشناختم، بنابراین فیلمنامه را برایش فرستادم و گفتم: “هی، اگر میخواهی میتوانیم صحبت کنیم.” معلوم شد که او نسخه اصلی را میشناخت و طرفدار آن بود. واقعاً نیازی به ترجمه نداشت. او بلافاصله لحن را دریافت کرد. حدس میزنم وقتی میدانید پیتر به یک فیلم پیوسته است، به نوعی به آن مشروعیت میبخشد. سپس افراد دیگر به سرعت به پروژه پیوستند.»

پیتر دینکلیج و مکون بلر در حال فیلمبرداری “انتقامجوی سمی”.
با اجازه از لجندری
خوشبختانه، زمانی که بلر بازیگران خود را انتخاب کرد، توانست بدون دخالت دیدگاه خود را فیلمبرداری کند. او درباره محدودیتها گفت که تهیهکنندگان به او آزادی کامل دادهاند.
بلر میگوید: «همه چیز به خوبی پیش رفت. اگر چیزی بود، آنها گفتند: “برو جلو، ما به تو میگوییم که کی آرامتر پیش بروی”، و هرگز این کار را نکردند. آنها بسیار تشویقکننده بودند.»
تغییرات در نسخه اصلی فیلم
اگرچه هیچ محدودیتی وجود نداشت، بلر تنها به این علاقهمند نبود که فیلم یک اثر هنری تهاجمی باشد. او برخی عناصر نسخه اصلی را تغییر داد. این نسخه به خاطر صحنههایی که در آنها یک کودک کشته میشود و یک سگ به قتل میرسد، بدنام بود. بلر علاقهای به احیای آنها نداشت.
او میگوید: «مسئله این نبود که چه چیزی شوکهکننده است یا نیست. بلکه صرفاً چیزی بود که برای من خندهدار است. صادقانه بگویم، چیزهایی در نسخه اصلی وجود داشت که آن زمان برای من خندهدار نبود و اکنون هم نیست. این را با محبت زیاد میگویم، اما چیزهایی بود که فکر میکردم، ‘بله، واقعاً چیز من نیست.’ اما هیچگونه مکالمه فرهنگی یا زمانی درباره این که ‘از این تاریخ و زمان به بعد، دیگر اجازه ندارید درباره X، Y و Z شوخی کنید’ وجود نداشت. این موضوع هرگز مطرح نشد.»
حفظ جریان زیرین شیرینی در فیلم
یکی از عناصری که بلر میخواست حفظ کند، جریان زیرین شیرینی بود که در فیلم اصلی از طریق کلر، دوستدختر تاکسی، حضور داشت. در نسخه بازسازیشده، رابطه تاکسی با پسر نوجوان دوستدختر مرحومش، روایت را پایهگذاری میکند.
آینده و بازگشت به «انتقامجوی سمی»
در حالی که او تمایلی به افشای هیچگونه خط داستانی برای قسمتهای آینده ندارد، بلر دوست دارد اگر بتواند به «انتقامجوی سمی» بازگردد.
او میگوید: «پاسخ مستقیم این است که هیچ چیز قطعی وجود ندارد. نمیدانم که آیا اصلاً وجود خواهد داشت یا نه. اگر کسی از من بخواهد درباره آن صحبت کنم، خوشحال میشوم که دربارهاش صحبت کنم. فکر میکنم ماجراجوییهای بیشتری برای تجربه وجود دارد. جذابیت برای من این است که دوباره با آن گروه از افراد در مقابل و پشت دوربین کار کنم.»
انتظار طولانی برای اکران فیلم
با توجه به انتظار دو ساله از اولین نمایش جهانی در جشنواره فنتستیک آستین در سال ۲۰۲۳ تا اکران گسترده در سال ۲۰۲۵، منطقی است که او درباره قسمتهای آینده محتاط باشد. در این مدت، طرفداران در شبکههای اجتماعی به این فکر افتادند که آیا فیلم کنار گذاشته شده یا اینکه آیا طرفداران هرگز قادر به دیدن آن خواهند بود. بلر میگوید که او مطمئن بود که اوضاع به خوبی پیش خواهد رفت. اما همچنان انتظار پر استرسی بود.
او میگوید: «اگر بگویم اصلاً نگران نبودم، دروغ گفتهام، زیرا شما واقعاً نمیدانید.»
«من همیشه به Legendary ایمان کامل داشتم و با آنها در تماس بودم. آنها همیشه در حال کار و گفتگو با افراد بودند. اما میدانم که این یک نردبان بلند است و افرادی در سطوح بالاتر هستند. به ذهنم خطور کرد که شاید کسی این ایده را داشته باشد که این فیلم به عنوان یک کاهش مالیاتی ارزش بیشتری دارد تا به عنوان یک اکران، خارج از کنترل آنها. این فکر به ذهنم خطور کرد و باعث شد احساس نگرانی کنم، اما ایمان داشتم که Legendary آن را حل خواهد کرد. فقط کمی زمان برد.»
دوران عجیب در صنعت فیلم
این دوران عجیبی در صنعت بود. سرویسهای استریم کمتر و کمتر فعالیت میکردند. این فیلم هم عجیب است و اگر چیزی به نظر نمیرسد که به طور قطع مورد پسند عموم قرار گیرد، به عنوان یک اکران معمولی، میتوانم درک کنم که چرا ممکن است افراد دچار تردید شوند.»
با وجود تأخیر، بلر میگوید که از اکران سینمایی Toxie بسیار خوشحال است. او معتقد است که موفقیت Cineverse با یک سریال دیگر بدون درجهبندی، ممکن است به تصمیمگیری کمک کرده باشد.
پتانسیل Cineverse در جذب مخاطب
او میگوید: «Cineverse به نظر میرسید که گروهی بود که پتانسیل را دید. این میتواند برای جمعیت جذاب باشد. شاید این به خاطر تجربه آنها با فیلمهای ‘Terrifier’ و چیزهایی از این دست باشد. هر چه که باشد، آنها زاویه خاصی روی آن داشتند. هم از نظر محتوا و هم از نظر بازاریابی به مردم که به نظر میرسید کاملاً درست بود. بنابراین در نهایت، انتظار ارزشش را داشت. البته در این بین کمی نگرانی وجود داشت.»