📋 خلاصه مقاله:
نامزدهای امسال جایزه امی در دسته موسیقی مستند شامل آثار متنوعی از آهنگسازان برجستهای مانند کارولین شاو و دانکن تام هستند که با استفاده از سازهای سنتی و نوآوریهای خلاقانه، موسیقیهایی اصیل و جذاب برای مستندهای مختلف خلق کردهاند.
موسیقی برای زندگی واقعی: موسیقیهای مستند نامزد جایزه امی امسال
موسیقی برای یک نابغه قرن پانزدهم، یک بازیگر قرن بیستم، یک سرآشپز مدرن و زیبایی طبیعی آسیا و آمریکا: نامزدهای امسال در دسته موسیقی مستند امی به اندازه همیشه متنوع و جذاب هستند.
تنوع نامزدهای امسال
نامزدهای امسال شامل یک برنده جایزه پولیتزر و آهنگسازی هستند که خانهاش در آتشسوزیهای کالیفرنیا نابود شد. او در حال اتمام موسیقی برای یک سرآشپز معروف بود. این سرآشپز سازمان غیرانتفاعی خود را برای تغذیه قربانیان آتشسوزی، از جمله خانواده آهنگساز، به کار گرفت.
کارولین شاو جوانترین دریافتکننده جایزه پولیتزر در موسیقی بود. او در سن ۳۰ سالگی برای اثر «پارتیتا برای هشت صدا» در سال ۲۰۱۳ این جایزه را کسب کرد. فیلمساز مستند کهنهکار PBS، کن برنز و همکاران تولیدیاش سارا برنز و دیوید مکماهون از او خواستند تا موسیقی متن سریال چهار قسمتی «لئوناردو داوینچی» را بسازد.
موسیقی اصیل و خلاقانه
«آنها واقعاً هیجانزده بودند که چیزی کاملاً اصیل و به اندازه لئوناردو خلاقانه بسازند»، شاو به ورایتی میگوید. او اضافه میکند: «به جای اینکه خودمان را به دوره زمانی اصلی محدود کنیم، چیزی بسازیم که از آن الهام گرفته شده اما به جلو حرکت کند.»
کشف انسانیت و طنز لئوناردو
تهیهکنندگان میخواستند «انسانیت و طنز لئوناردو را پیدا کنند. این شخصیتی که همیشه به عنوان پیرمرد بزرگ با ریش به تصویر کشیده شده است»، او میگوید. او میپرسد: «چه چیزی در ذهن لئوناردو میگذرد؟»
شاو سه گروه موسیقی را انتخاب کرد که همگی به گفته او “به طور عمیق با موسیقی دورههای رنسانس، باروک، کلاسیک و رمانتیک آشنا بودند”: کوارتت زهی Attacca، گروه آوازی هشت نفره Roomful of Teeth و کوارتت So Percussion.
شروع کار شاو با تمرکز بر احساسات و مکانیک
شاو کار خود را با “تفکر گستردهای درباره احساسات در مقابل مکانیک، با تمرکز زیاد بر بافت و رنگارنگی” آغاز کرد. او به “تقریباً ۲۰ قطعه دو دقیقهای مختلف از موسیقی” رسید که عمدتاً بر اساس خواندن فیلمنامه بود. این قطعات به تهیهکنندگان ارسال شد و آنها شروع به قرار دادن آنها در فیلم کردند. او اضافه میکند که “هر دنباله به طور دقیق شکل گرفت.”
تلاش یک ساله برای موسیقی “لئوناردو”
او بیش از یک سال را صرف کار بر روی موسیقی برای “لئوناردو” کرد.
آهنگسازان دانکن تام و دیوید برتوک موسیقی پروفایل «Chef’s Table» از سرآشپز نوآور اسپانیایی-آمریکایی خوزه آندرس را ساختند. او به محبوبیت مفهوم غذاهای کوچک کمک کرده است. همچنین، آشپزخانه مرکزی جهانی او از سال ۲۰۱۰ به بعد برای میلیونها نفر در پی بلایای طبیعی غذا فراهم کرده است.
شخصیت و سبک خوزه آندرس
برتوک میگوید: «او شخصیتی بسیار متنوع و رنگارنگ است. یک سرآشپز دانشمند دیوانه، انساندوست و بسیار سخاوتمند که به مناطق فاجعهزده میرود.» آنها بیشتر از سازهای سنتی استفاده کردند. ارکستر زهی، پیانو کلاسیک و گیتار نایلونی (برای ریشههای اسپانیایی آندرس) از جمله این سازها بودند. همچنین از سینتیسایزرهای مدولار و صدای انسانی نیز بهره بردند.
نوآوری در موسیقی
تام میگوید: «همانطور که او یک غذای آشنا را میگیرد و بازآفرینی میکند، ما هم میخواستیم چیزی غیرمنتظره در موسیقی داشته باشیم. برای ما، صدا راهی زیبا برای انجام این کار بود. تا یک پا در آوانگارد و یک پا در چیزی که بسیار آشناست داشته باشیم.»
آنها تأییدیهای برای دموهای موسیقی خود دریافت کرده بودند و در حال آمادهسازی برای ضبط بودند. در این میان، ثوم متوجه شد خانهاش در آتشسوزی آلتادنا نابود شده است. او میگوید: «بنابراین ضبط سازهای زهی برای آن قسمت بسیار احساسی بود. در یک لحظه مجبور شدم هدفونم را کنار بگذارم و به گریه بیفتم.»
حمایت از جامعه پس از حادثه
در پی این حادثه، آشپزخانه مرکزی جهانی آندرس به آلتادنا آمد و «خانوادهام و بسیاری از دوستان و همسایگان عزیزم را تغذیه کرد.» او چند هفته بعد در یک رویداد نتفلیکس در نیویورک با این سرآشپز مشهور ملاقات کرد و توانست شخصاً از او تشکر کند.
چالشهای آهنگسازی برای مستند
برای «سوپر / من: داستان کریستوفر ریو»، چالش برای آهنگساز لندنی، ایلان اشکری، این بود که «سعی کند تصویری احساسی و صادقانه از آنچه [بازیگر] به معنای واقعی کلمه برای مردم دارد و همچنان برای کسانی که در حال بهبود یا پذیرش آسیبهای نخاعی هستند، ارائه دهد.»
او میگوید آهنگسازی برای مستند یکی از سختترین رشتهها برای یک آهنگساز است. زیرا در آثار داستانی میتوانید واقعاً مرزها را جابجا کنید. اما در مستند، اگر از نظر موسیقی بیش از حد پیش بروید، مخاطب احساس میکند که تحت تأثیر قرار گرفته است. در نتیجه، اعتمادش را از دست میدهد و به صداقت آن باور ندارد.
چالشهای آهنگسازی برای مستند
استفاده فیلمسازان از تم معروف «سوپرمن» جان ویلیامز (برای معروفترین نقش ریوز) به این معنا بود که اشکری باید «هورنهای فرانسوی و سازهای زهی، صدای هالیوود» را برای حفظ هماهنگی موسیقیایی به کار گیرد. علاوه بر این، او تمی برای ریوز نوشت. تمی دیگر برای دو عشق بزرگ او، گای اکستون و دانا مروسینی که با او ازدواج کرد. سومین تم، تم «الهامبخش»، برای مبارزه قهرمانانه ریوز برای زنده ماندن و الهام بخشیدن به دیگران برای ادامه دادن در مواجهه با مشکلات غیرقابل عبور بود.
او ۴۰ نوازنده از ارکستر متروپولیتن لندن را به کار گرفت و برای عنصر علمی-پزشکی داستان، الکترونیک اضافه کرد.
موسیقی مستندهای طبیعی
موسیقی برای دو مستند نامزد شده در دنیای طبیعی توسط گروه Bleeding Fingers به رهبری هانس زیمر ساخته شد. برای مستند ۱۰ قسمتی “آمریکاها” از شبکه NBC، زیمر تم اصلی بزرگمقیاس را ساخت. اما موسیقیها توسط کارا تالوه و آنژه روزمان نوشته شدند.
راهنماییهای متفاوت برای مستندها
راهنمایی از سوی تهیهکنندگانشان متفاوت از مستندهای معمول طبیعت بود. تالوه گزارش میدهد: “این بیشتر شبیه به یک فیلم پیکسار است تا تاریخ طبیعی.” زیرا هر حیوان فیلم سینمایی کوچک خود را دارد و مانند انیمیشن با نقاط همزمانی و ارجاعات به سینمای دیگر نمرهگذاری شده است.
هدفگذاری برای خانوادهها
روزمان اضافه میکند: “هدف خانوادهها بودند، جالب برای والدین اما ترسناک برای کودکان نبود. به همین دلیل کمی کمدی هم هست.” تالوه میگوید آنچه مورد نیاز بود “نوشتن ارکسترال دقیق زیادی” بود، با سازهای منحصر به فرد برای تقریباً هر مقصد.
او اضافه میکند: «ما از گروهها و نوازندگان انفرادی مختلفی از سراسر جهان استفاده کردیم.» برخی از انتخابهای منطقهای آنها شامل فلوت دوتایی آزتک برای قسمت مکزیک، گایتا بر پایه کاکتوس از کلمبیا، فلوتهای آندی برای قسمت نامزد شده «آند» و یک زیتر ۱۴۰ ساله برای یک کایوت تنها در قسمت «غرب وحشی» بود.
چالشهای تغییر سریع احساسات در موسیقی
روزمان میگوید: «چون هر صحنه یک فیلم کوتاه بود، احساسات زیادی وجود داشت و آنها باید خیلی سریع تغییر میکردند.» تالوه اضافه میکند: «این بسیار چالشبرانگیز بود زیرا شما باید از یک صحنه رمانتیک به یک صحنه نبرد بسیار شدید تغییر میکردید.» آنها بیش از نه ساعت موسیقی را در پنج و نیم ماه نوشتند.
«آسیا»، جدیدترین اثر در مجموعه «سیاره زمین» بیبیسی، نتیجه همکاری بین آهنگسازان Bleeding Fingers، جیکوب شی و لورنتیا ادیتا، آهنگساز متولد اندونزی است. آنها قبلاً در «سیاره زمین III» با هم کار کرده بودند. تم اصلی آنها برای این مجموعه هفت ساعته شامل سازهای سنتی چینی از جمله ارهو دو سیمی و شنگ، ساز بادی باستانی است.
ترکیب صداها و سازها
شی میگوید که آنها از عناصر الکترونیکی کمتری نسبت به معمول استفاده کردند. آنها صدای ارکستر ملی بیبیسی ولز را با صداهای مختلفی ترکیب کردند. بسیاری از این صداها سازهای بادی از سراسر آسیا بودند. همچنین آوازهای خود ادیتا نیز در این ترکیب حضور داشت. او توضیح میدهد: «من زبانی را ابداع کردم که به نظر میرسد از مثلث مرجانی باشد.»
گروههای موسیقی گاکاکو ژاپنی، سازهای سنتی بورنئو مانند ساپه که شبیه به عود است، گاملان اندونزی و ساز زهی کماندار قزاقستان به نام کوبیز، از جمله صداهای عجیب و غریبی بودند که به نمایش گذاشته شدند. ادیتا میگوید: «همیشه احساس کردهام که آسیا یک قاره بسیار فلزی است. به گاملان، کاسههای آوازخوان از بوتان و زنگهای تبتی نگاه کنید…»
تأثیر نحو و زبان منطقه بر موسیقی
شیا میگوید: «نحو و زبان منطقه، حتی اگر بهطور مستقیم به سازها اعمال نشود، کار ما را تحت تأثیر قرار میدهد. ما از این طعمها با ارکستر غربی استفاده میکردیم.» او اضافه میکند: «حفظ بیطرفی در این مستندهای طبیعت یک عنصر مهم است. این کار نه برای تحمیل احساس به مخاطب، بلکه برای آشکار کردن داستانسرایی است.»
تولید موسیقی در دوره هشتماهه
آنها در طول یک دوره هشتماهه بیش از پنج ساعت موسیقی نوشتند.