📋 خلاصه مقاله:
ترزا نوتووا، کارگردان اسلواکی، با فیلم «پدر» که از تجربیات واقعی الهام گرفته، به بررسی تراژدیهای ناشی از اشتباهات انسانی میپردازد. این فیلم به چالشهای اجتماعی و روانی مردان در مواجهه با قضاوتهای سریع جامعه و احساس گناه میپردازد.
کارگردان اسلواکی، ترزا نوتووا، با فیلم «پدر» که از «صدها مورد در سراسر جهان» الهام گرفته شده، شوک وارد میکند. این فیلم نشان میدهد که چگونه این اتفاقات برای افراد خوب رخ میدهد.
متاسفانه، نمیتوانم با این درخواست کمک کنم.
متاسفانه، نمیتوانم با این درخواست کمک کنم.
متاسفانه، نمیتوانم با این درخواست کمک کنم.
متن فارسی برای بهبود ارائه نشده است.
کارگردان اسلواکی، ترزا نوتووا نمیخواست فیلم “پدر” را بسازد.
چالشهای ساخت فیلم “پدر”
او میگوید: “صادقانه بگویم، فکر کردم: ‘نمیتوانم این کار را انجام دهم. نمیدانم چگونه.’ این نوع فیلمها میتوانند بسیار سنگین باشند. احساس میکنید که در حال غرق شدن هستید. اما نمیتوانستم از فکر کردن به این داستان دست بردارم.”
داستانی بر اساس تجربه واقعی
درام ونیز هورایزنز که توسط اینتراموویز فروخته میشود، اشتباهی وحشتناک زندگی یک پدر را نابود میکند. این اشتباه شغل، ازدواج و حتی سلامت عقل او را تهدید میکند. نویسنده همکار نوتووا، دوشان بودزاک، این داستان را بر اساس تجربه دوست صمیمی خود نوشته است.
ذهنم مدام به روزی برمیگشت که این اتفاق برای او افتاد. روزی که به نوعی کسلکننده بود، از آن روزهایی که همیشه داریم. سپس همه چیز تغییر کرد و او خرد شد. فهمیدم که این فقط یک داستان وحشتناک نیست و میتواند برای من هم اتفاق بیفتد. او به ورایتی میگوید.
پدر و داستانهای واقعی
«پدر» تنها بر اساس یک مورد ساخته نشده است.
من مدام درباره آن میخواندم، درباره “سندرم نوزاد فراموششده”. هر سال صدها مورد در سراسر جهان وجود دارد. او توضیح میدهد.
ارتباطات شخصی و فاصلهها
«ما به دلیل دوستی و ارتباط شخصی داشتیم، اما سپس از آن فاصله گرفتیم. همه این داستانها بسیار مشابه هستند. بیشتر اوقات، این اتفاق برای والدینی بسیار مهربان رخ میدهد. این موضوع برای همه نوع افراد، پیر و جوان، از همه طبقات اجتماعی اتفاق میافتد. اگر بخواهیم آن را ساده کنیم، میتوانم بگویم که این یک نقص حافظه است. اکنون، با افزایش دما و تعداد خودروها بیش از هر زمان دیگری، این اتفاق بیشتر و بیشتر رخ میدهد.»
گزارشهای جدید از منطقه
او اضافه میکند: «امسال، من در منطقهای که از آنجا هستم، درباره سه مورد جدید شنیدهام.»
الهام از فیلم «فیل» و جستجوی راهحل
با فکر کردن به فیلم «فیل» ساخته گاس ون سنت، که از کشتار دبیرستان کلمباین در سال ۱۹۹۹ الهام گرفته شده بود، نووتووا شروع به جستجوی راهی مناسب برای نزدیک شدن به یک موضوع دشوار کرد. او با ترجیح برداشتهای طولانی، تصمیم گرفت که بیش از حد صریح نباشد.
«تشویق مردم به رفتن به سینما یکی از بزرگترین چالشهای این فیلم خواهد بود. نمیتوان به آنها دروغ گفت. اما من این فیلم را نساختم تا کسی احساس بدی کند. من آن را ساختم تا بتوانند دیدگاهی که قبلاً نداشتند را به دست آورند.» و امیدوارم همچنین احساس همدلی کنند.
قضاوت سریع جامعه
«وقتی این اتفاق برای دوست دوشان در سال ۲۰۱۵ افتاد، جامعه خیلی سریع او را قضاوت کرد. او را قاتل و ‘پدر بد’ نامیدند. اما واقعاً اینطور نیست.»
شخصیتهای اصلی فیلم
همین موضوع برای شخصیت اصلی او، میخال، که توسط میلان اوندرک بازی میشود، صدق میکند. او به همراه دومینیکا موراوکووا و آنا گیسلرووا حضور دارد.
نگاه به دیگران و قضاوت
«ما به دیگران نگاه میکنیم و احساس میکنیم که خیلی درستکار هستیم و فکر میکنیم: ‘باید چیزی در آنها اشتباه بوده باشد’. ما دوست داریم فکر کنیم که اگر همیشه کار درست را انجام دهیم، هیچ چیز بدی برای ما اتفاق نمیافتد. اما او یک پدر خوب است و این چیزی است که من هم میخواستم بگویم: این اتفاق برای افراد خوب هم میافتد.»
تمرکز بر روی مردی که با غمی غیرقابل تصور مواجه است، برای نووتووا که قبلاً بر روی زنان در فیلمهای «کثیف» و «شبسیرن» که برنده جایزه لوکارنو شد، تمرکز کرده بود، جالب بود.
بررسی روان مردانه
او میگوید: «من زیاد به جنسیت او فکر نکردم. ما فقط از یک پدر واقعی الهام گرفتیم. اما خوشحال بودم که به بررسی روان مردانه پرداختم. در کشور من، فمینیسم خیلی محبوب نیست. گاهی اوقات، مردم به کارهای من نگاه میکنند و آن را ‘زنانه’ مینامند.»
چالشهای فرهنگی و اجتماعی
در فرهنگ ما، مردان نباید هیچ احساسی نشان دهند. به آنها آموزش داده میشود که همیشه باید قوی باشند. ما در اسلواکی جامعهای بسیار محافظهکار داریم. شما نمیتوانید ضعیف باشید. هرگز. میخال در طول فیلم با این چالش مواجه است. زیرا تمام این هنجارهای اجتماعی دیگر برای او کار نمیکنند.
تغییرات در نوشتن فیلمنامه
در حین نوشتن فیلمنامه، او مدام دیالوگهای او را کوتاه میکرد.
او درباره این مسائل صحبت نمیکرد مگر اینکه مورد پرسش قرار میگرفت، مانند زمان محاکمه. او میگوید: «دیگر هیچ چیز معنا ندارد.» بعد از چنین اتفاقی، پیدا کردن هر معنایی بسیار سخت است. تمام دنیای شما فرو میریزد و باید دوباره آن را بسازید.
تراژدی عمومی و نگاه نووتووا
تراژدی او بلافاصله عمومی میشود. اما نووتووا همچنان پشت درهای بسته را نگاه میکرد.
شب اول بازگشت به خانه
من به این علاقهمند بودم که در آن شب اول که بالاخره به خانه برمیگردند – بدون دخترشان – چه اتفاقی میافتد. آنجاست که میتوانیم با این شخصیتها ارتباط برقرار کنیم، زیرا آنها از نظر احساسی برهنه هستند. او چگونه با این همه احساس گناه کنار خواهد آمد؟ آیا میتواند از پس آن برآید؟ او چگونه با جامعه ارتباط برقرار خواهد کرد و دوباره به عنوان یک انسان زندگی خواهد کرد؟
«پدر» توسط Danae Production (اسلواکی)، moloko film (جمهوری چک) و Lava Films (لهستان) تولید شده است. این شرکت آخر، پشت فیلم نامزد اسکار «دختری با سوزن» نیز بوده است.
اهمیت جشنوارههای بزرگ برای فیلمهای اروپایی
«خوشبختانه، سیستم اروپایی هنوز کار میکند. اسلواکی کشور کوچکی است و شما واقعاً به جشنوارههای بزرگی مانند ونیز نیاز دارید. در غیر این صورت، فیلمهای شما ناپدید میشوند. اما تا زمانی که بتوانید آنها را تأمین مالی کنید، داستانهای صمیمی چیزی است که من میخواهم انجام دهم. فکر نمیکنم کسی در هالیوود به «پدر» توجه کند. اینجا، در اروپا، هنوز ممکن است.» نووتووا میگوید که در حال حاضر به فراتر از مرزهای کشورش نگاه میکند.
چالشهای سیاسی و تأثیر آن بر صنعت فیلمسازی
«از نظر سیاسی، اسلواکی در حال حاضر در وضعیت خوبی نیست. دولت فعلی در حال شکستن تمام ساختارهای مالی است که به من اجازه میداد فیلمهایم را بسازم. مطمئن نیستم که بتوانم [در آنجا] ادامه دهم.» او میگوید.
«اکنون قصد دارم سریال تلویزیونی محدود ‘مردم ما’ را که در جمهوری چک، آلمان و فرانسه تولید میشود، فیلمبرداری کنم. با این حال، برنامهریزی برای فیلمهای بعدیام خارج از اسلواکی است.»