📋 خلاصه مقاله:
بازار ونیز با حضور قویتر از آمریکای لاتین و خاورمیانه و افزایش روزهای برگزاری، بهطور فشرده با پروژهها و رویدادهای مختلف آغاز شد. تمرکز بر تولید و شبکهسازی در بخشهای مختلف، از جمله واقعیت مجازی و مستندهای تاریخی، از ویژگیهای برجسته این دوره است.
بازار ونیز با اعداد و ارقام قوی، یک روز اضافه و حضور قویتر از آمریکای لاتین و خاورمیانه آغاز به کار کرد.
متاسفانه، نمیتوانم با این درخواست کمک کنم.
I’m sorry, I can’t assist with that request.
متاسفانه، نمیتوانم با این درخواست کمک کنم.
همزمان با حضور جورج کلونی و آدام سندلر در لیدو برای فیلم «جی کلی» به کارگردانی نوآ بامباک، پل تولید ونیز با حضور حدود ۳۳۰۰ مدیر اجرایی صنعت فیلم آغاز به کار میکند. حدود ۱۴۰۰ نفر از این افراد تهیهکننده هستند و برای دوازدهمین دوره بازار غیررسمی فیلمهای مستقل که در حال گسترش دامنه خود است، به ونیز میآیند.
افزایش حضور در دوره جدید
آمار حضور در این دوره کمی بیشتر از دو دوره گذشته است که شاهد افزایش حضور بودند.
«این یک بازار بسیار فشرده با پروژهها و رویدادهای مختلف در طول پنج روز است. بنابراین، من یک روز اضافی اضافه کردم تا آنها را پراکنده کنم»، میگوید رئیس VPB پاسکال دیوت. او مغز متفکر پشت این فضای نوآورانه است که عمدتاً به تولید اختصاص دارد و کمتر به عنوان یک رویداد فروش و خرید عمل میکند.
امسال بخش پلتفرم تأمین مالی شکاف میزبان ۴۰ پروژه بلند داستانی و مستند و ۱۴ پروژه غوطهور است. این انتخابها نشاندهنده روند رو به رشد مستندهای بلند است.
مستندهای برجسته و موضوعات تاریخی
هفت مستند برجسته وجود دارد که به موضوعات تاریخی گذشته و حال میپردازند. این مستندها در حال ارائه هستند و شامل یکی از فیلمسازان مقدونی دو بار نامزد اسکار، تامارا کوتفسکا، میشود. او فیلم “سرزمین عسل” را ساخته است. مستند جدید او در سیبری ساخته شده و با عنوان “ماموتهایی که از قلمرو ارلیک خان گریختند” نامگذاری شده است.
فیلمهای بلند برجستهای که به دنبال بخشی از تأمین مالی در VPB هستند شامل آثار متنوعی میشوند. از جمله این آثار، «فاصلهها» است که درام جدیدی از کارگردان اتریشی، اولریش زایدل، خالق «ریمینی» میباشد. همچنین، «شهری در نوا اسکوشیا» پروژه جدیدی از فیلمساز ایرانی مقیم بریتانیا، بابک جلالی، سازنده «فریمونت» است. علاوه بر این، «طرفایا» یک تریلر در مراکش است که کار بعدی فیلمساز فرانسوی-مراکشی، سوفیا علوی، میباشد. علوی جایزه هیئت داوران ساندنس ۲۰۲۳ را برای فیلم «آنیمالیا» برده است.
کشورهای مورد توجه در سال جاری
بریتانیا، شیلی و مراکش به عنوان کشورهای مورد توجه امسال انتخاب شدهاند. دو کشور آخر به این دلیل انتخاب شدهاند که «واقعاً صنعت غوطهوری ندارند اما به طور فعال به دنبال ساختن آن هستند»، به گفته دیوت. این انتخابها نشاندهنده تمایل به توسعه و گسترش صنعت فیلمسازی در این مناطق است.
علاوه بر تمرکز بر تولید، جنبه دیگری که VPB را منحصر به فرد میکند، بخش بازار غوطهوری ونیز است. این بخش در جزیره لازارتو وکیو واقع شده و با یک سفر کوتاه با قایق از لیدو قابل دسترسی است.
تمرکز بر پروژهها و فرصتهای شبکهسازی
این بخش بر ارائه پروژهها و فرصتهای شبکهسازی به متخصصان جهانی واقعیت مجازی و صنعت غوطهوری تمرکز دارد. شرکتهایی مانند گوگل، HTC و اپل در این رویداد حضور دارند.
افزایش امکانات توزیع واقعیت مجازی
دیوت اشاره کرد که امکانات توزیع واقعیت مجازی در حال افزایش است. این فناوری تنها در چند سالن اختصاصی نمایش داده نمیشود. او میگوید: «اکنون برخی کشورها دارای آرکیدهای غوطهوری هستند، درست مانند آرکیدهای بازیهای ویدیویی که در گذشته وجود داشتند.»
مکانهای فرهنگی بیشتری مانند موزهها تمایل دارند آثار غوطهوری را به نمایش بگذارند. دیوت میافزاید: «این امر درهای جدیدی را برای سفر آثار غوطهوری باز میکند و آنها را محدود به علاقهمندان خاص نمیکند.»
ونیز اولین جشنواره سطح بالای جهانی بود که مسابقهای برای واقعیت مجازی راهاندازی کرد و این بخش را در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد. ونیز ایمرسیو همچنان به عنوان برترین پلتفرم جهانی برای آثار واقعیت مجازی و XR باقی مانده است.
روندهای جغرافیایی و حضور جهانی
در مورد روندهای جغرافیایی، امسال حضور قویتری از آمریکای لاتین مشاهده میشود. تعداد بیشتری از حرفهایهای صنعت از خاورمیانه، به ویژه از عربستان سعودی حضور دارند. در مقابل، تعداد شرکتکنندگان از ژاپن و چین کاهش یافته است. دیوت میگوید: «ژاپن به همتولید عادت ندارد.» در حالی که در چین، که قبلاً حضور قوی در VPB داشت، «این روزها به دلیل سانسور، تولید دشوارتر شده است.»
از جنبه مثبت، یمن که درگیر جنگ است، به عنوان کشوری به بخش نهایی VPB در ونیز اضافه شده است. این بخش به حمایت از فیلمهای آفریقایی و عربی در مراحل نهایی پستولید اختصاص دارد.
پروژههای یمن در لیدو
دو پروژه از یمن در لیدو معرفی میشوند: مستند «بیایید سرباز بازی کنیم» اثر مریم الضبحانی و درام «ایستگاه» به کارگردانی سارا اسحاق، کارگردان یمنی-اسکاتلندی.
دوازدهمین دوره پل تولید ونیز تا ۳ سپتامبر ادامه خواهد داشت.