📋 خلاصه مقاله:
سانفیک ۲۰۲۵ در شیلی با رشد چشمگیر و همکاری با نتفلیکس، اولین انکوباتور کوییر و جوایز جدید برگزار شد. این جشنواره با افزایش حضور آمریکای لاتین و تأکید بر اهمیت جشنوارهها برای فیلمهای مستقل، به تقویت سینمای منطقه کمک کرد.
در میان نکات دیگر، ژانر در آمریکای لاتین نیز حاکم است. عناوین پرطرفدار و ترس از حرکت به سمت راست افراطی در شیلی وجود دارد.
متأسفانه، نمیتوانم در این درخواست کمک کنم.
متاسفانه، نمیتوانم با این درخواست کمک کنم.
سانتیاگو د شیلی — در سرمای شگفتانگیز شیلی و زمستانی عمیق با پشتوانه کوههای آند پوشیده از برف، سانتیاگو د شیلی و سانفیک و سانفیک اینداستریا، فوروم صنعتی آن، به خوبی برگزار شد.
افتخار به اولینها و مسیر رشد
کمتر رویدادی میتواند به این اندازه از اولینها افتخار کند. ۲۱ و ۱۴ سال پس از آغاز به کارشان، همچنان احساس میشود که مسیر رشدشان هنوز به پایان نرسیده است.
این ممکن است نشانهای از زمانه باشد. با وجود حضور قابل توجه نتفلیکس، سانفیک و سانفیک اینداستریا در شیلی برگزار شدند. در اینجا تولیدکنندگان مستقل کوچکتر با مشکلات بزرگی در توزیع داخلی و خارجی مواجه هستند. بنابراین، نیاز به سانفیک و سانفیک اینداستریا بیشتر از همیشه احساس میشود.
نکات مهم نسخه امسال
چند نکته از نسخه امسال که پس از مراسم اهدای جوایز شب شنبه در پایتخت شیلی، سانتیاگو د شیلی، به پایان رسید.
سانفیک: رشد مداوم پس از سالها
سانفیک: همچنان در حال رشد پس از این همه سال
درخواستها برای پلتفرمهای پروژههای Sanfic Lab به میزان ۹۸٪ افزایش یافت.
راهاندازی اولین انکوباتور کوییر
Sanfic Industria با همکاری نتفلیکس اولین انکوباتور کوییر را راهاندازی کرد. همچنین برای اولین بار میزبان آکادمی صنعت لوکارنو بود.
برگزاری اولین جوایز Sanfic Industria
در سال ۲۰۲۵، اولین جوایز Sanfic Industria برگزار شد. برناردو برگره، همبنیانگذار و مدیر اجرایی سابق Ventana Sur، استرلا آریزا، مدیر جشنواره فیلم گوادالاخارا، و جراردو میشلین، بنیانگذار Latam Cinema، برنده این جوایز شدند.
حمایت مالی و پنل نتفلیکس
همچنین برای اولین بار، Sanfic 2025 از حمایت مالی وزارت فرهنگ و هنر شیلی برخوردار شد. گفتگویی با اریکا هالورسن، رئیس محتوای نتفلیکس در آرژانتین و شیلی، اولین پنل نتفلیکس در Sanfic بود.

اریکا هالوورسن و گابریلا ساندوال
با احترام از سانفیک
گشایش تقویم جشنواره
به لطف استفاده برای اولین بار از سینمای ۱۶ پردهای رینا در سانتیاگو برای شب افتتاحیه سانفیک، حضور در جشنواره با ۲۰ درصد افزایش روبرو شد. کارلوس نونیز، مدیر هنری به ورایتی گفت که این موضوع همچنین به فیلمها نیز مربوط میشود. سانفیک با فیلم «فقط یک حادثه بود»، برنده نخل طلای کن ۲۰۲۵ افتتاح شد. این جشنواره با «خانم کربن»، محصول نتفلیکس به پایان رسید. همچنین چهار عنوان از مابی، از جمله «نابغه» اثر کلی رایکارد و «آلفا» از جولیا دوکورنو و یک نمایش جهانی نتفلیکس، مستند شیلیایی «میلیونر» را به نمایش گذاشت. نونیز میگوید: «فیلمها هنوز هم میخواهند در بزرگترین، قدیمیترین و مهمترین جشنوارهها به نمایش جهانی برسند. اما سپس یک مرحله دوم وجود دارد که شرکتها به شدت به آمریکای لاتین باز میشوند.»
افزایش حضور آمریکای لاتین
چرا یک سوال خوب است. پس از آلمان، آمریکای لاتین به عنوان یکی از ارزشمندترین مناطق جهان برای فروش فیلمهای مستقل شناخته میشود. با درآمد ناخالص کل ۱.۶۵ میلیارد یورو (۱.۹ میلیارد دلار) در بازارهای عمده، درآمد گیشه آمریکای لاتین در سال ۲۰۲۴، ۲۲ درصد بیشتر از فرانسه، بزرگترین بازار سینمایی اروپا، و تقریباً دو برابر آلمان بود، بر اساس برآوردهای فوکوس مارشه دو فیلم.
اهمیت جشنوارهها برای فیلمهای مستقل
همچنین، زمانی که سرویسهای استریم فیلمهایی را که تولید یا خریداری کردهاند به نمایش میگذارند، به دنبال افتتاحیه در یک جشنواره قبل از نمایش در SVOD هستند. بنابراین، پس از اکران در سینماهای اسپانیا، “خانم کربن” در جشنوارههای سانفیک و سن سباستین به نمایش درخواهد آمد. نمایندگان فروش نیز به دنبال افزایش ارزش فیلم از طریق حضور در جشنوارهها هستند. کارلوس نونیز، مدیر سانفیک، به ورایتی میگوید.
نتفلیکس در سانفیک
نتفلیکس در سانفیک
نتفلیکس در جشنواره سانفیک با دو عنوان حضور داشت: مستند “میلیونر” و فیلم شب پایانی “خانم کربن”. همچنین، با حمایت از انکوباتور کوییر سانفیک اینداستریا از طریق صندوق برابری خلاقانه، نتفلیکس نقش فعالی ایفا کرد. این موضوع در مصاحبهای با اریکا هالوورسون، رئیس محتوای نتفلیکس در آرژانتین و شیلی، مورد بحث قرار گرفت. همچنین، نتفلیکس با همکاری آکادمی شیلی، ارائهای مشترک از ابتکار سینلاب داشت.
حضور گسترده نتفلیکس در سانفیک
نتفلیکس امسال حضور گستردهتری نسبت به گذشته در سانفیک داشت. این شرکت با برقراری تماسها و همکاریهای بالقوه در کشوری که دفتر ندارد، فعالیتهای خود را گسترش داد. هالوورسون به تهیهکنندگان مشاورههای ارزشمندی ارائه داد و به دنبال اصالت، روایتهای جدید و شکستن قالبها بود. او تأکید کرد که نتفلیکس به دنبال کشف جهانهای جدید و صداهای تازه است.
زمان مناسب برای ارائه پروژهها
هالوورسون در مورد زمان مناسب برای ارائه پروژهها گفت: “هیچ فرمول خاصی وجود ندارد. خوشبختانه، نتفلیکس بسیار انعطافپذیر است. شما میتوانید فیلمنامه یک پایلوت، یک تیزر، یا یک صفحه اصلی ارائه دهید. هر چیزی که خالق فکر میکند خاصترین و آسانترین راه برای بیان همه چیزهایی است که میخواهد بگوید، قابل قبول است.”
قوانین Alex de la Iglesia
مقدمهای بر قوانین
الکس د لا ایگلسیا، کارگردان برجسته اسپانیایی، به خاطر سبک خاص و منحصر به فرد خود در سینما شناخته میشود. او با استفاده از عناصر طنز سیاه و داستانهای پیچیده، توانسته است مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. در این مقاله، به بررسی قوانین و اصولی که او در فیلمسازی خود به کار میبرد، میپردازیم.
استفاده از طنز سیاه
یکی از ویژگیهای بارز فیلمهای الکس د لا ایگلسیا، استفاده از طنز سیاه است. او با ترکیب عناصر کمدی و تراژدی، توانسته است داستانهایی جذاب و متفاوت خلق کند. این سبک خاص، به او امکان میدهد تا به موضوعات جدی با نگاهی متفاوت بپردازد و مخاطبان را به تفکر وادارد.
داستانهای پیچیده و جذاب
الکس د لا ایگلسیا در فیلمهای خود از داستانهای پیچیده و چندلایه استفاده میکند. این داستانها با پیچیدگیهای خود، مخاطبان را به چالش میکشند و آنها را تا پایان فیلم درگیر نگه میدارند. او با استفاده از این تکنیک، توانسته است فیلمهایی بسازد که همواره در ذهن مخاطبان باقی میمانند.
تأثیرگذاری بر مخاطب
فیلمهای الکس د لا ایگلسیا نه تنها سرگرمکننده هستند، بلکه تأثیر عمیقی بر مخاطبان میگذارند. او با استفاده از عناصر بصری و داستانهای قوی، توانسته است احساسات مختلفی را در مخاطبان برانگیزد. این تأثیرگذاری، یکی از دلایل محبوبیت فیلمهای او در سراسر جهان است.
نکات برجسته سانفیک ۲۰۲۵
بزرگترین نکته برجسته سانفیک ۲۰۲۵ چیست؟ یک کلاس آموزشی در ۱۹ آگوست از الکس د لا ایگلسیا که با طنز، خودانتقادی و خندههای بلند، یکی از سالنهای اصلی ۸۰۰ نفره سانفیک را پر کرد. د لا ایگلسیا با تشویقهای پرشور حضار مواجه شد. این ممکن است به دلیل مقاومت قوی او باشد.
نقطه عطف سینمای اسپانیا
فیلم کمدی-ترسناک او در سال ۱۹۹۵ به نام “روز جانور” نقطه عطفی برای سینمای اسپانیا بود. این فیلم اولین ترکیب کامل از ضربآهنگهای هالیوودی و واقعیتهای محلی اسپانیایی بود. داستان آن با یک طرفدار موسیقی دث متال بیکار، با بازی سانتیاگو سگورا در نقش برجستهاش، هدایت میشد.
موفقیتهای ادامهدار د لا ایگلسیا
۳۰ سال بعد، د لا ایگلسیا هنوز هم میتواند یکی از بزرگترین و محبوبترین سریالهای اسپانیا را ارائه دهد: “۳۰ سکه” از HBO اروپا.
فرامین الکس
بنابراین، مخاطبان سانتیاگو به هر کلمهای که د لا ایگلسیاس میگفت، گوش میدادند. او چه گفت؟ برخی از جملات کوتاه او: “من فیلم میسازم تا شیفتگیام به مضحک بودن و آرزوی بزرگم برای سرگرم کردن را ارضا کنم. اشتیاق غیرقابل کنترلم برای خوشایند کردن زندگی دیگران. کارگردانی مثل برگزاری یک مهمانی است. باید فراموشنشدنی و شگفتانگیز باشد.”
نگاه د لا ایگلسیاس به فیلمسازی
“ساختن فیلمهایی که فقط زندگی را منعکس میکنند، برایم جالب نیست. من فیلمهای باشکوهی از این دست ساختهام. این برای مخاطبان سخاوتمندانه نیست. مثل یک مهمانی که فقط بالادهای غمگین دارد. روی مبل مینشینید و آب گرم میخورید و درباره اتفاقات هفته گذشته در مجلس صحبت میکنید.”
“من با کلود شابرول ملاقات کردم که گفت در آخرین فیلمهایش فقط مکانیابی میکرد. مطمئن میشد که نزدیک رستورانهایی که دوست دارد فیلمبرداری کنند. من مردم را دوست دارم و کار کردن با هم. بنابراین سرگرمکنندهترین چیز در فیلمسازی مکانیابی است. رفتن با گروهی از مردم به مکانها و شروع به تصور یک فیلم با هم.”
در حالی که ژانر پادشاه است
«ژانر پادشاه است»، این جملهای است که به عنوان یکی از نکات برجسته جشنواره سارایوو توسط وریتی مطرح شد. همین موضوع را میتوان درباره جشنواره سانفیک شیلی نیز گفت. از د لا ایگلسیاس تا تصویری گستردهتر، تعداد کمی از پلتفرمهای پروژه به اندازه سانفیک موربیدو که بر ژانر تمرکز دارد، وزن بازار را به خود اختصاص دادهاند.
جوایز و خالقان برجسته
جوایز به پروژههایی از خالقان برجستهای مانند خورخه لیوا از مکزیک («جهنم به سوی خورشید»)، مائوریسیو لیوا-کاک از کلمبیا («لوس ایستمن») و خولیو هرناندز کوردون از مکزیک («ابرنگری») تعلق گرفت. این افراد همگی از نویسندگان برجسته ژانر لاتین هستند.
ابتکار جدید Blood Window
همچنین در سانفیک، انجمن ژانر Blood Window اولین ابتکار بزرگ مکزیکی خود را با نام Blood Window Vertical اعلام کرد. این ابتکار برای حمایت از فیلمسازان نوظهور در ژانرهای ترسناک، فانتزی، علمی-تخیلی و تریلر تاریک در قالب جدید و در حال رشد، یعنی Vertical، طراحی شده است.
الهام گرفته از اعتراضات فمینیستی سال ۲۰۱۸ در شیلی، فیلم «موج» ساخته سباستین للیو با استقبال تماشاگران سانتیاگو مواجه شد. از جمله آثار برجسته رقابت بینالمللی اصلی که بر اساس واکنش تماشاگران قضاوت شدند، میتوان به «یک شاعر» اثر سیمون مسا اشاره کرد. به گفته ورایتی این فیلم یک افسانه خندهدار است. همچنین «بدن آسمانی» اثر نایرا ایلیک در جشنوارههای تریبکا و گوادالاخارا مورد توجه ویژه قرار گرفت. «یک شاعر» در نهایت جایزه بهترین فیلم را در سانفیک به دست آورد و افتخارات برتر را با «غبار خواهند شد» اثر کارلوس مارکس مارست، برنده پلتفرم تورنتو ۲۰۲۴، به اشتراک گذاشت.
جوایز دیگر و کشفهای بزرگ
در دیگر جوایز، کشف بزرگ به نظر میرسد «جنوب زمستان، برف دروغ میگوید» باشد که بهترین فیلم در رقابت سینمای شیلی شد. تمثیل طبقاتی در باغوحش «زافاری» ساخته ماریانا روندون، کارگردان «موی بد»، دو بار در همان بخش برنده شد. این فیلم جایزه ویژه و بهترین بازیگری (دانیلا رامیرز) را به دست آورد.
خوان د دیوس لاراین حقیقت را بیان میکند
هیچ شرکتی در شیلی و تعداد کمی در دنیای اسپانیاییزبان به اندازه فابولا که در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد، به این سرعت رشد نکرده است. این شرکت اکنون دفاتری در شیلی، ایالات متحده و مکزیک دارد و تولیداتی در اسپانیا انجام میدهد. با این حال، خوان د دیوس لاراین، تهیهکننده فابولا، در یک کلاس استادانه در سانفیک اینداستریا به “یک بحران بسیار عمیق” اشاره کرد.
چالشهای تولید بدون استریمرها
او گفت: “در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، هشت استریمر وجود داشت. اکنون برای شیلی ۱.۶ است.” تولید بدون استریمرها بسیار دشوار است. بنابراین، چه نکاتی برای مستقلهای بسیار کوچکتر وجود دارد؟ سرمایهگذاری در بهترین فیلمنامههای ممکن و سپس آزمایش آنها. همچنین، داشتن یک نقشه راه مالی روشن بسیار مهم است.
راهکارهای مالی برای تولیدات شیلی
برای شیلی، این به معنای استفاده از یارانههای فیلم و تأمین مالی کلاسیک مانند تلویزیونها است. همچنین، اعتبارهای مالیاتی شیلی که تحت قانون اهدای فرهنگی دریافت میشود، اهمیت دارد. او توصیه کرد: “فکر کنید چگونه میتوانید برای اهداکنندگان جالب باشید. فکر نکنید که دارید درخواست لطف میکنید. اما از کسانی که اگر پول بازنگردد، آسیب نمیبینند، درخواست پول کنید. از خانواده یا دوستانتان درخواست پول نکنید.”

خوان د دیوس لارین
با احترام از سانفیک
چه چیزی سینمای آمریکای لاتین را متمایز میکند؟
ویژگیهای منحصر به فرد سینمای آمریکای لاتین
سینمای آمریکای لاتین با ویژگیهای خاص خود شناخته میشود. یکی از این ویژگیها، همتولیدی بودن آن است. این امر به ویژه با برنامه ایبرو مدیا به رشد و توسعه رسیده است. اکنون، همتولیدات با دیگر بخشهای آمریکای لاتین به خوبی در حال پیشرفت هستند.
روندهای نوظهور در سینمای آمریکای لاتین
میشلین در گفتگوی صحنهای اشاره کرد که روندهای جدیدی نیز در حال شکلگیری هستند. به عنوان مثال، سینمای بومی و آفرو-لاتین آمریکایی از جمله این روندها هستند. این تغییرات نشاندهنده تنوع و پویایی در سینمای این منطقه است.
میشلن مشاهده کرد: «این منطقه داستانهای شگفتانگیزی دارد، استعدادهای خلاق بزرگی دارد و حس سرکشی متفاوتی نسبت به اروپا دارد.» او استدلال کرد که رسانهی اصلی آمریکای لاتین این است. «ما در ساخت مستندها واقعاً خوب هستیم. ما مردمانی با زخمهای بسیار متفاوت هستیم، اما همه آنها را داریم و در بیان آنها بسیار خوب هستیم، به امید اینکه در این فرآیند آنها را درمان کنیم.» میشلن افزود: «اغلب بهترین مستندها مرزهای بین عمل و غیر داستانی را کاوش میکنند.» سانفیک ۲۰۲۵ این را تأیید کرد. «جنوب زمستان، برف نهفته است» یک مستند بلند است. آثار برجسته WIP مانند «کوکائین سیاه»، «منحنی» نیز به همین ترتیب، «کوکائین» با استفاده از کلیشههای جنایت واقعی – شاهدان عینی، بازسازی – برای به تصویر کشیدن نماد شر: شیمیدان دیوانه، بد و غمگین آگوستو پینوشه، اوخنیو بریوس.
تقویت فیلمسازان زن
آکادمی فیلم شیلی و نتفلیکس در تاریخ ۲۱ آگوست در سانفیک یک ابتکار مشترک را معرفی کردند. این ابتکار، اولین دوره از CineLab: Chile in Feminine به کارگردانی مارسل سانتیبایز، تهیهکننده فیلم نامزد اسکار “حافظه ابدی” است. این مرکز آموزشی و آزمایشگاه توسعه برای کارگردانان اولین یا دومین فیلم، به شش تا هشت پروژه مشاوره ارائه خواهد داد. در نهایت، این برنامه در دسامبر به یک اقامت یک هفتهای ختم خواهد شد. سانتیبایز توضیح داد: “ما به روایتهای زنانه بیشتری نیاز داریم.” رئیس آکادمی، ماریا النا وود، گفت: “صندوق برابری خلاق نتفلیکس، همانطور که از نامش پیداست، برای کاهش شکافها و افزایش تنوع است.”
ابرهای طوفانی در حال جمع شدن
«آینده امیدوارکننده به نظر میرسد. ما هر سال در حال رشد هستیم»، گابریلا ساندووال، یکی از بنیانگذاران سانفیک و مدیر سانفیک اینداستریا گفت. او به آکادمی صنعت لوکارنو که امسال بر توزیع تمرکز دارد به عنوان یکی از راههای پیش رو اشاره میکند.
چالشهای ارتباط با مخاطبان در آمریکای لاتین
«بزرگترین مشکل آمریکای لاتین ارتباط آن با مخاطبان است.» اما ابرهای طوفانی در افق در حال شکلگیری هستند. شیلی در ۱۶ نوامبر انتخابات عمومی برگزار خواهد کرد. خوزه آنتونیو کاست، حامی ژایر بولسونارو، پیشتاز این انتخابات است. تأمین مالی مشترک سانفیک از وزارت فرهنگ و هنر شیلی یک توافق چند ساله است که نباید تحت تأثیر تغییر دولت قرار گیرد. با این حال، «نباید» کلمهای غمانگیز است.
اهمیت تثبیت و تقویت ابتکارات فرهنگی
«بسیار مهم است که ما ابتکاراتی مانند این را تثبیت و تقویت کنیم»، کارولینا آرردوندو، وزیر محبوب فرهنگ، هنر و میراث در شیلی، در ارائه سینما لب گفت. «حداقل در سال گذشته، بودجهها برای فرهنگ افزایش یافتهاند. اما از دست دادن همه چیز در یک شب بسیار آسان است. ما باید این را به مأموریت مشترک خود تبدیل کنیم که آنچه داریم را ارسال کنیم.»
معاملات سینمایی و تلویزیونی
معاملات
* ستارگان شیلیایی آلفردو کاسترو، پائولینا گارسیا و بنجامین ویکونیا در سریال ترسناک «ناخوشایند» که پروژهای در آزمایشگاه سریالهای سانفیک است، به ایفای نقش خواهند پرداخت. این سریال با داستانهای مهیج خود، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
فیلمهای برنده جوایز و پروژههای جدید
* برنده برلین، روبرتو دووریس، با فیلم فانتزی «ناخنهای قرمز خونین» به بازار سانفیک WIPs آمده است. این فیلم داستانهای همسران فوتبالیست را به سطح جدیدی میبرد و با روایتی جذاب و متفاوت، مخاطبان را مجذوب خود میکند.
همکاریهای بینالمللی در صنعت فیلم
* تهیهکننده آلمانی Weltfilm و توزیعکننده برزیلی Descoloniza Filmes به فیلم داستانی اولین کارگردانی لوکاس وگلینسکی «شب یک فریب است» پیوستهاند. این فیلم همچنین برای نمایشگاه WIP Iberoamericana در صنعت سانفیک امسال انتخاب شده است و با داستانی جذاب و کارگردانی خلاقانه، انتظار میرود که موفقیتهای بسیاری کسب کند.
حضور بازیگران برجسته در پروژههای جدید
* آنا برون، اولین بازیگر پاراگوئهای که برنده خرس نقرهای برلیناله برای «وارثان» شد، به بازی در فیلم «فکر میکردم در حال شنا هستم» به کارگردانی کاتالینا تورس پونتس پیوسته است. این فیلم با داستانی عمیق و بازیگری برجسته، انتظار میرود که توجه بسیاری را به خود جلب کند.
حضور بازیگران برجسته در فیلمهای جدید
مارلون مورنو، بازیگر اصلی “El Capo” و لورن سوفیا پاز، ستاره “صد سال تنهایی”، در فیلم “خداحافظ پدر” به کارگردانی سانتیاگو لب نقشآفرینی خواهند کرد.
نقشآفرینی پائولینا گارسیا در فیلمهای جدید
پائولینا گارسیا از شیلی، برنده بهترین بازیگر زن جشنواره برلین برای فیلم “گلوریا” به کارگردانی سباستین للیو، در فیلم “توهم بهشت” به کارگردانی والریا پیواتو از آرژانتین نقش اصلی را ایفا خواهد کرد. گارسیا همچنین در درام “ویکتوریا در ابرها” به کارگردانی آنا اندارا که در پاناما فیلمبرداری شده و برای شرکت در فوروم همکاریهای مشترک اروپا-آمریکای لاتین جشنواره سن سباستین آماده میشود، نقشآفرینی خواهد کرد.
برنامههای جدید برای حمایت از فیلمسازان نوظهور
در پاسخ به تغییرات عمده در چشمانداز سمعی و بصری، مکزیک در تاریخ ۲۶-۲۷ سپتامبر میزبان برنامه فشرده دو روزه Blood Window Vertical خواهد بود. این برنامه برای حمایت از فیلمسازان نوظهور ژانر در قالب جدید و در حال رشد ورتیکال طراحی شده است. این ابتکار جدید توسط گروه موربیدو و بازار فیلم کن سازماندهی شده است.