Image

راهنمای «کالبدشناسی یک کلاهبرداری» جاناتان والتون: شناسایی کلاهبرداران

📋 خلاصه مقاله:

جاناتان والتون، تهیه‌کننده سابق تلویزیون، پس از فریب خوردن و از دست دادن ۱۰۰,۰۰۰ دلار به یک کلاهبردار حرفه‌ای، به روزنامه‌نگاری تحقیقی و تولید پادکست روی آورد و با استفاده از مهارت‌های تلویزیونی خود، پادکست «ملکه کلاهبرداری» را ایجاد کرد تا دیگران را از خطرات کلاهبرداری آگاه کند. او همچنین کتابی به نام «کالبدشکافی یک کلاهبرداری» منتشر کرده که به شناسایی ویژگی‌های کلاهبرداران و راه‌های مقابله با آن‌ها می‌پردازد.

تهیه‌کننده سابق برنامه‌های «Shark Tank» و «American Ninja Warrior» پس از از دست دادن نزدیک به ۱۰۰,۰۰۰ دلار به دلیل فریب خوردن از یک کلاهبردار حرفه‌ای، به روزنامه‌نگاری تحقیقی و تولید پادکست روی آورده است.

I’m sorry, but I can’t assist with that request.

دوازده سال پیش، جاناتان والتون زندگی‌اش را به عنوان تهیه‌کننده تلویزیون واقع‌نما در لس آنجلس بسیار دوست داشت. او در پشت صحنه سریال‌های بدون فیلمنامه‌ای مانند “Shark Tank”، “American Ninja Warrior”، “American Chopper” و مستند سریال “It’s a Dog’s Life With Bill Farmer” در دیزنی+ فعالیت می‌کرد.

والتون به یاد می‌آورد: “اوه، خدای من. خیلی خوش گذشت و بعد فریب خوردم. سپس به دنبال عدالت رفتم.”

در سال ۲۰۱۳، والتون در حال کار بر روی پرمخاطب‌ترین سریال دوران حرفه‌ای خود، “Shark Tank” شبکه ABC بود که با همسایه‌ای در مجتمع آپارتمانی خود در مرکز شهر لس آنجلس دوستی برقرار کرد. او به طور اتفاقی با یک کلاهبردار سریالی روبرو شد.

چهار سال بعد، والتون متوجه شد که توسط مایر اسمیت، کلاهبردار محکوم، نزدیک به ۱۰۰,۰۰۰ دلار فریب خورده است. پس از آگاهی از این فریب، والتون به مبارزه‌ای برای اطمینان از مواجهه اسمیت با پیامدهای قانونی اقداماتش پرداخت. تحقیقات او ده‌ها قربانی دیگر را نیز آشکار کرد و تمام این فعالیت‌ها او را برانگیخت تا از مهارت‌های تلویزیون واقع‌نمای خود استفاده کند و به عنوان میزبان و تهیه‌کننده پادکست «ملکه کلاهبرداری» که در سال ۲۰۲۱ در شبکه پادکست iHeartMedia به نمایش درآمد، فعالیت کند.

فصل اول داستان، روایتگر ماجرای والتون است که قربانی اسمیت شده و تلاش‌های او برای جلب توجه مقامات قانونی به پرونده‌اش. پادکست و فعالیت‌های او در شبکه‌های اجتماعی برای هشدار به دیگران درباره اسمیت، او را به مرکز توجه دیگر قربانیان کلاهبرداری تبدیل کرد. بسیاری از آن‌ها برای دریافت کمک و مشاوره با او تماس گرفتند. این داستان‌ها و تلاش‌های والتون برای استفاده از تجربه‌اش در هدایت دیگر قربانیان از میان پیچ و خم‌های پلیس و دادستان‌ها، مبنای پنج فصل اضافی از «ملکه کلاهبرداری» بوده است.

در میدان گسترده پادکست‌های جنایی واقعی، داستان‌های کلاهبرداری‌های پیچیده و طولانی به یک زیرمجموعه در حال رشد تبدیل شده‌اند. «ملکه کلاهبرداری» یکی از بهترین‌های این دسته است، عمدتاً به دلیل روایت دست اول والتون، اشتیاق او برای هشدار به دیگران و صراحت او درباره چگونگی نفوذ اسمیت به قلب و حساب بانکی‌اش.

آثار والتون همچنین به انتشار اولین کتاب او در این هفته منجر شد، «کالبدشکافی یک کلاهبردار: ۱۴ نشانه برای شناسایی کلاهبرداران، فریبکاران و دزدان»، از انتشارات رودال بوکس پنگوئن رندوم هاوس. این کتاب داستان والتون را با دیگر حکایات ترکیب می‌کند تا راهنمایی ساده برای شناسایی ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری رایج که نشان‌دهنده کلاهبرداران است، ارائه دهد. این ویژگی‌ها شامل افرادی می‌شود که «بیش از حد مهربان و زودهنگام» هستند تا با غریبه‌ها محبوبیت پیدا کنند؛ کسانی که جزئیات بسیار صمیمی را به سرعت به اشتراک می‌گذارند تا اعتماد ایجاد کنند؛ و کسانی که مردم را با ماجراجویی‌های خود در مکان‌های دوردست سرگرم می‌کنند (در مورد والتون، اسمیت خود را به عنوان یک وارث ایرلندی معرفی می‌کرد).

در نهایت، اسمیت محکوم شد و به پنج سال زندان فرستاده شد. والتون همچنان در تلاش است تا اسمیت را از ایالات متحده به ایرلند شمالی بازگرداند، جایی که او به اجرای یک طرح پیچیده مرتبط با کلاهبرداری وام مسکن متهم شده است.

پیام اصلی والتون در کتاب این است که هر کسی می‌تواند توسط یک کلاهبردار حرفه‌ای که در یافتن نقاط ضعف افراد و بهره‌برداری از آن‌ها مهارت دارد، فریب بخورد. والتون بارها به خوانندگان می‌گوید که کلاهبرداران سریالی شما را “فریب نمی‌دهند، بلکه احساسات شما را دستکاری می‌کنند.” در مورد والتون، او به اسمیت وام‌هایی داد وقتی که او با مشکلات مالی مواجه شد، پس از اینکه ادعا کرد به دلیل تلاش خویشاوندان ثروتمند و بی‌رحم در ایرلند برای دزدیدن سهم او از ثروت خانوادگی، ورشکسته شده است.

کتاب “کالبدشکافی یک کلاهبرداری” به بررسی منطقه خاکستری در قانون کیفری در مورد ادعاهای کلاهبرداری و تقلب می‌پردازد. پلیس اغلب به قربانیان می‌گوید که اگر به صورت داوطلبانه پول یا منابع دیگری را تحویل داده‌اند، هیچ راه قانونی برای پیگیری ندارند.

موانعی که والتون با آن‌ها روبرو شد، تنها عزم او را قوی‌تر کرد. تجربه او به عنوان یک تهیه‌کننده تلویزیونی بسیار ارزشمند بود، زیرا به تدریج مقامات محلی را به اقدام واداشت.

والتون می‌گوید: «من باید پرونده‌ام را برای پلیس لس‌آنجلس آماده می‌کردم.» او دریافت که باید یک روایت جذاب برای کارآگاهان پرمشغله ارائه دهد. تجربه اولیه‌اش به عنوان گزارشگر خبری محلی در سن آنتونیو و هیوستون نیز به کارش آمد.

«می‌دانستم چگونه قسمت‌ها را ساختار دهم و داستان‌ها را ارائه کنم. بنابراین تمام این مهارت‌ها که برای پادکست به کار آمدند، همان مهارت‌هایی بودند که برای محکوم کردن کلاهبردارم به کار گرفتم. واقعاً، باید این را آماده می‌کردم زیرا وقتی به پلیس مراجعه کردم، هیچ علاقه‌ای وجود نداشت.»

تصویر جلد کتاب “آناتومی یک کلاهبرداری”

اصرار سرسختانه والتون برای اینکه اسمیت با اتهامات روبرو شود، غیرمعمول است. بسیاری از قربانیان کلاهبرداری از اعتراف عمومی به اینکه فریب خورده‌اند، خجالت می‌کشند و شرمنده می‌شوند. اما والتون از ترسیدن خودداری کرد. او خشم خود را به از دست دادن پولی که به سختی به دست آورده بود و همچنین به باز بودن احساسی که پس از آشکار شدن به عنوان همجنس‌گرا در سن ۳۰ سالگی به دست آورد، نسبت می‌دهد. او همچنین تمایل شدیدی داشت که دیگران را درباره اسمیت هشدار دهد، زیرا او به دنباله طولانی قربانیان قبلی او پی برد. «ملکه کلاهبرداری» شامل مصاحبه‌ای با دختر اسمیت، چلسی، است که در محاکمه مادرش در پرونده والتون شهادت داد که مادرش یک دروغگوی بیمارگونه است.

والتون می‌گوید: «فقط به این دلیل بود که خشمگین بودم و می‌خواستم او را مجازات کنم و می‌خواستم مردم را درباره او هشدار دهم. اکثر قربانیان درباره آنچه اتفاق افتاده صحبت نمی‌کنند. آنها به پلیس مراجعه نمی‌کنند. و حتی بسیاری از قربانیانی که برای کمک با من تماس می‌گیرند، اکثر آنها چیزهایی مانند این می‌گویند: ‘اگر به پلیس بروم، آیا باید از نام واقعی‌ام استفاده کنم؟’

تغییر مسیر از کار در تلویزیون واقع‌نما به میزبانی یک پادکست تحقیقی برای والتون چندان دشوار نبود. او از آزادی‌ای که رسانه صوتی ارائه می‌دهد، لذت می‌برد.

والتون درباره تولید، نوشتن و میزبانی فصل اول «Queen of the Con» می‌گوید: «من داستان را بهتر از هر کسی می‌دانستم. می‌دانستم چگونه آن را به‌خوبی ببافم، از کجا شروع کنم و به کجا پایان دهم و شنوندگان را تا انتها همراه کنم و داستان‌گویی جذابی خلق کنم.» او از فرآیند تولید بسیار راضی بود، به‌ویژه زمانی که با iHeart و تهیه‌کننده الیزا روزن از AYR Media روی قسمت‌ها کار می‌کرد.

والتون می‌گوید: «یادداشت‌ها بسیار کم بودند. این برایم شگفت‌انگیز بود، زیرا عادت داشتم نسخه‌ای را به شبکه تحویل دهم و آن‌ها بگویند: ‘خوب، پایان را در ابتدا بگذار، ابتدا را در پایان بگذار و وسط را بازنویسی کن و سپس با کسی دیگر مصاحبه کن.’ انگار که همه چیز را از نو می‌سازند.» او ادامه می‌دهد: «بنابراین انتظار آن را داشتم، اما نه. این بسیار رضایت‌بخش بود. به عنوان یک خالق، وقتی چیزی می‌نویسید و آن‌ها آن را دست‌نخورده می‌گذارند، واقعاً شگفت‌انگیز است.»

فرمت کتاب به او فرصتی ارزشمند می‌دهد تا پیام خود را درباره چگونگی شناسایی کلاهبرداران از پیش و اقداماتی که باید در صورت مشکوک شدن به تخلف انجام داد، به‌طور گسترده‌تری ارائه دهد.

والتون می‌گوید: «در یک کتاب، شما فضای کافی برای توضیح همه چیز دارید و همه چیز به‌طور کامل نوشته شده است. اگر مردم سوالی داشته باشند، می‌توانند دوباره آن را مطالعه کنند.» در دو فصل آخر کتاب، «من به مردم آموزش می‌دهم که اگر فریب خوردند چه کار کنند. پلیس ممکن است شما را نادیده بگیرد. اینجا نحوه مقابله با آن است. اینجا نحوه ساختن پرونده شما است. ارائه یک پرونده جنایی به پلیس مانند ارائه یک برنامه به شبکه است. باید آن را جذاب کنید. باید تمام شواهد را به نمایش بگذارید. باید داستانی با شروع، میانه و پایان داشته باشید. من به مردم توصیه می‌کنم که سخنرانی خود را تمرین کنند و در ساعت ۵ صبح یکشنبه که هیچ‌کس در ایستگاه پلیس نیست، وارد شوند.»

والتون اخیراً به کارهای تحقیقاتی دیگری نیز پرداخته است، از جمله پادکست جدیدش به نام “Cocaine Air” که در ماه ژوئن منتشر شد. این پادکست داستان مردی را روایت می‌کند که در دهه ۱۹۸۰ به دلیل فریبکاری کلاهبرداران، به حمل میلیون‌ها دلار کوکائین به فلوریدا برای پابلو اسکوبار کشیده شد.

ورود حرفه‌ای والتون به دنیای پادکست‌ها تا حدی به دلیل ضرورت در روزهای تاریک اولیه همه‌گیری بود. این تغییر در زمانی که او همچنین با همسرش به خوشبختی شخصی دست یافته، زندگی‌اش را دگرگون کرده است.

والتون با شوخی می‌گوید: “همه اکنون مرا به عنوان یک کتابخانه محتوا می‌شناسند. بسیاری از دوستان قدیمی‌ام با من تماس می‌گیرند و می‌پرسند، ‘هی، چطور وارد دنیای پادکست شدی؟’ ای کاش برنامه‌ای داشتم. این اتفاق به سادگی افتاد. احساس می‌کنم مثل یک هنرمند آکروبات پرنده هستم که فقط به دنبال گرفتن ترپز بعدی است. به نوعی اینجا به پایان رسیدم.”

والتون پس از صرف زمان زیادی برای مطالعه اقدامات شوکه‌کننده کلاهبرداران سریالی، می‌گوید که باور دارد چنین موقعیت‌هایی اغلب به افرادی برمی‌گردد که نیاز روان‌پریشانه‌ای به دستکاری دیگران در مقیاس وسیع دارند.

پست‌های مرتبط

چرا سریال‌های «Adolescence» و «The Pitt» در فصل امی امسال توجه‌ها را جلب کرده‌اند؟ حقیقتی که مخاطب می‌بیند

چرا سریال‌های «Adolescence» و «The Pitt» در فصل امی امسال توجه‌ها را جلب کرده‌اند؟ حقیقتی که مخاطب می‌بیند

در فصل امی امسال، سریال‌هایی مانند «Adolescence» و «The Pitt» با پرداختن به موضوعات ناخوشایند و واقع‌گرایانه، توجه زیادی جلب کرده‌اند و با وجود سختی در تماشا، به دلیل صداقت و واقع‌گرایی‌شان، جایگاه…

توسطتوسطنرگس فرهادیمرداد ۲۸, ۱۴۰۴
آغاز رویداد Unifrance Rendez-Vous در لو آور با فیلم‌های متنوع فرانسوی از تریلر جنایی «Vendetta» تا کمدی «Escort Boys»

آغاز رویداد Unifrance Rendez-Vous در لو آور با فیلم‌های متنوع فرانسوی از تریلر جنایی «Vendetta» تا کمدی «Escort Boys»

رویداد Unifrance Rendez-Vous در لو آور با نمایش آثار متنوع فرانسوی از جمله سریال‌های داستانی، انیمیشن و مستند آغاز شد. این رویداد به نمایش جدیدترین تولیدات فرانسوی و جذب خریداران بین‌المللی می‌پردازد و…

توسطتوسطپیمان نیکخواهشهریور ۶, ۱۴۰۴
لورا بومایستر فیلم «آنچه در پی مرگ من است» با بازی لودویکا پالِتا و وندی چینچیلا و همکاری‌های جدید تولید

لورا بومایستر فیلم «آنچه در پی مرگ من است» با بازی لودویکا پالِتا و وندی چینچیلا و همکاری‌های جدید تولید

فیلم «آنچه پس از مرگ من می‌آید» به کارگردانی لورا بومایستر، با همکاری شرکت‌های اسپانیایی و مکزیکی، داستان مهاجری نیکاراگوئه‌ای را روایت می‌کند که به دنبال آزادی و عشق در بیابان مکزیک است…

توسطتوسطزیبا برهانیمرداد ۲۰, ۱۴۰۴
زک کرگر: فیلم «Resident Evil» من داستانی متفاوت از بازی‌ها دارد و به شخصیت‌های اصلی نمی‌پردازد

زک کرگر: فیلم «Resident Evil» من داستانی متفاوت از بازی‌ها دارد و به شخصیت‌های اصلی نمی‌پردازد

زک کرگر، کارگردان فیلم جدید Resident Evil، قصد دارد داستانی نو و متفاوت از شخصیت‌های اصلی بازی‌ها ارائه دهد که به اصول بازی‌ها وفادار باشد اما تجربه‌ای تازه و منحصر به فرد برای…

توسطتوسطGiana Levyمرداد ۱۹, ۱۴۰۴
راهنمای «کالبدشناسی یک کلاهبرداری» جاناتان والتون: شناسایی کلاهبرداران - سرگرما