📋 خلاصه مقاله:
بنجامین ری در مستند جدید خود «بزرگترین توهم» به زندگی شعبدهباز نروژی، الکس الکساندر، میپردازد که پس از تجربهای تراژیک و از دست دادن خاطرات مهم، دنیای جادویی خود را خلق میکند. این مستند به بررسی تأثیر تروما بر خاطرات و قدرت امید و مهربانی در زندگی میپردازد و تلاش میکند تا جادو را با ترکیب سبکهای دیوید کاپرفیلد و دیوید لینچ به مد روز بازگرداند.
بنجامین ری، کارگردان مستند «زندگی شگفتانگیز ایبلین»، در اثر جدید خود «بزرگترین توهم» را به تصویر میکشد؛ جایی که «دیوید کاپرفیلد با دیوید لینچ روبهرو میشود».
آیا دوست دارید یک ترفند جادویی را ببینید؟
در مستند آینده «The Greatest Illusion»، بنجامین ری – که کارگردانی فیلمهای «The Remarkable Life of Ibelin» و «The Painter and the Thief» را بر عهده داشته است – بر روی شعبدهباز نروژی، الکس الکساندر، تمرکز خواهد کرد.
الکساندر، پس از تجربهای تراژیک که باعث از دست دادن خاطرات مهمی میشود، همه چیز را در نمایشهای جادویی بزرگ و شخصی خود به تصویر میکشد. او دنیای جایگزین خود را خلق میکند، درست مانند قهرمان “ایبلین”، ماتس استین، که از بیماری عضلانی تحلیلبرندهای رنج میبرد و در دنیای “ورلد آو وارکرفت” پناه میگیرد.
“فکر میکنم این تفسیر خوبی است”، ری به ورایتی در جشنواره بینالمللی فیلم نروژ هاوگسوند میگوید، درست قبل از اینکه “بزرگترین توهم” در بازار مشترک تولیدات نوردیک جایزهای دریافت کند.
«اینها داستانهایی از استقامت و پایداری هستند. انسانها ظرفیت شگفتانگیزی برای بقا و یافتن معنا در زندگی دارند. در اواخر زندگیاش، ماتس به سختی میتوانست انگشتانش را حرکت دهد، اما همچنان به مردم در سراسر اروپا کمک میکرد. پس از مرگش، آنها به والدینش نامه نوشتند و داستانهایی درباره او به عنوان یک دوست مهربان به اشتراک گذاشتند. من به این نوع مهربانی جذب میشوم؛ مهربانیای که میتواند زندگیها را دگرگون کند.»
زمانی که ری فیلمبرداری را آغاز کرد، الکساندر در وضعیت مالی بدی بود. اما در پایان فیلمبرداری، او به یک ستاره بینالمللی تبدیل شده بود، در مکان محبوب اورسن ولز، قلعه جادویی، اجرا میکرد و قول داده بود که نشان هالیوود را ناپدید کند.
«من به شدت به قدرت امید باور دارم. اما این امید از نوع دیزنی نیست؛ بلکه سختتر و پیچیدهتر است. ما در این روزها به چنین امیدی نیاز داریم.» کارگردان گفت.
«جادو و توهمات برای الکس اهمیت ویژهای داشتهاند. در سختترین لحظات زندگیاش، او به روی صحنه میرفت و اجرا میکرد. آنچه مرا شیفته میکند، توانایی او در اجرای جادوی شخصی و ارتباط آن با داستان زندگیاش است.»
ری میخواهد مخاطبان را به دنیای درونی الکساندر دعوت کند و «نشان دهد که چگونه تروما بر خاطرات تأثیر میگذارد.»
«من از پیشینه روزنامهنگاری میآیم. قبلاً برای رویترز کار میکردم و با نوعی از حقیقت سر و کار داشتم که بسیار مهم است، اما حقایقی وجود دارند که بیشتر ذهنی هستند. یکی از علاقهمندیهای من، ‘کتاب رویاها’ی فلینی است که در آن درباره رویاها و کابوسهایش نوشته است. الکس نیز همین کار را میکرد. ما تمام زندگی درونی او را نوشتهایم و از آن برای کشف بیشتر درباره گذشتهاش استفاده میکنیم.»
اما خاطرات او که یک راز وحشتناک را پنهان میکنند، به طور مداوم در حال تغییر هستند.
او افزود: «در فیلم، نسخههای گوناگونی از آنچه او تلاش میکند به یاد بیاورد را به تصویر خواهیم کشید. آنها این کار را به شکلی درخشان در ‘درخشش ابدی یک ذهن پاک’ انجام دادند که به عنوان یک مرجع استفاده میشود. من همچنین تجربه کردهام که چگونه خاطرات به دلیل تروما و افسردگی دستخوش تغییر میشوند. این واقعاً ترسناک است.»
برای مقابله با زخم عمیق و تغییر دهنده زندگی الکساندر، ری تصمیم گرفت با یک درمانگر همکاری کند.
او گفت: «به جای مصاحبههای معمول با الکس، این نوع ‘کاوش’ در اتاق درمان توسط یک متخصص انجام میشود. به ما اجازه داده شد جلسات را فیلمبرداری کنیم.»
هم الکساندر و هم خانوادهاش در فیلم مشارکت خواهند داشت.
«آنها نظری نداشتند؛ فقط میخواستند بخشی از آن باشند. آنها از فیلم در فرآیند سوگواری و بهبودی که هنوز ادامه دارد استفاده کردند.» آنها همچنین در نهایت ری را به جشنوارهها همراهی کردند. «آنها به هر نمایش رفتند. امیدوارم خانواده الکساندر نیز تا حدی این کار را انجام دهند، اما تصمیمگیری با خودشان است.»
در حال حاضر، الکساندر قصد دارد هنر خود را در کنار نمایشها به اجرا بگذارد.
ری با خنده گفت: “امیدواریم دوباره جادو را به مد روز برگردانیم.”
“این یکی از قدیمیترین اشکال هنری است و ارتباط زیادی با تاریخ سینما دارد. ژرژ ملییس، خالق فیلم ‘سفری به ماه’ در سال ۱۹۰۲، یک جادوگر بود! هدف ما این است که دو دیوید را با هم ترکیب کنیم: دیوید کاپرفیلد و دیوید لینچ، و این کار را به بهترین شکل انجام دهیم.”
در حالی که نسخههای داستانی از “نقاش و دزد” و زندگی ماتس استین نیز در حال توسعه هستند، ری با آنها “هیچ ارتباطی ندارد.”
“هیچ مستندی تاکنون برای بهترین فیلم در جوایز اسکار نامزد نشده است و بسیاری از فیلمها شایسته این شناخت هستند.”
«داستانهای واقعی چیزی متفاوت از داستانهای تخیلی برای ارائه دارند. اینها افرادی واقعی هستند که دوران سختی را پشت سر میگذارند و زندگیای میسازند که ارزش زیستن دارد. این ماتس استین واقعی است، الکس الکساندر واقعی است و نه یک بازیگر مشهور که زندگی آنها را بازسازی کند. این زیبایی مستند است: اصالت.»