📋 خلاصه مقاله:
جشنواره فیلمهای نوردیک جدید در هاوگسوند نروژ با نمایش آثار برجستهای از کارگردانان بنجامین ری و بالدین زد، توجه بسیاری از عوامل فروش را جلب کرد و نشان داد که انیمیشنها و آثار ژانری همچنان جایگاه ویژهای در صنعت فیلم دارند. این رویداد با حضور بیش از ۳۰۰ شرکتکننده و ارائه پروژههای متنوع، فرصتی برای شبکهسازی و همکاریهای بینالمللی فراهم کرد و بر اهمیت تولیدات مشترک نوردیک و بالتیک تأکید داشت.
در جشنواره فیلمهای نوردیک جدید، آثار برجستهای از کارگردانان بنجامین ری و بالدین زد به نمایش درآمد که توجه بسیاری از عوامل فروش را به خود جلب کرد. این جشنواره نشان داد که انیمیشنها همچنان جایگاه ویژهای در صنعت فیلم دارند و آثار ژانری مانند «خون – شیطان در هلسینکی» توانستهاند نظر مثبت مخاطبان و فروشندگان را به خود جلب کنند.
پنجشنبه گذشته، نمایندگان صنعت با روحیهای مثبت در رویداد New Nordic Films در هاوگسوند نروژ حضور یافتند. این رویداد که همزمان با جشنواره بینالمللی فیلم نروژ برگزار میشود، برنامهای گزینششده از آنچه که در آینده از کشورهای نوردیک با چاشنی بالتیک ارائه خواهد شد، به نمایش گذاشت.
بازیکنان برجسته این ترکیب را “چشمگیر” توصیف کردند، صفتی که بهویژه برای پروژههای در حال توسعه به کار میرود. تورهای قایقسواری در فیورد، پنلهای پویا، فرصتهای شبکهسازی و آفتاب در طول این رویداد دو روزه، روحیه مهمانان و حرفهایهای فیلم نوردیک را بیش از پیش بالا برد، زیرا آنها به دنبال همکاریهای فراتر از منطقه خود هستند.
حاضران و جلسات محدود
گیذا ولون میکلبوست، مدیر نیو نوردیک فیلمز، در جمعبندی پس از بازار اظهار داشت: “حضور بیش از ۳۰۰ شرکتکننده، اندازهای ایدهآل برای گفتگوهای با کیفیت فراهم کرد.” او افزود: “ما ارائههای استثنایی از ۲۱ پروژه در حال توسعه [از میان ۹۲ درخواست رکوردشکن] و ۱۶ اثر در حال پیشرفت داشتیم که به گسترش اندازه رویداد کمک کرد.” در دو سال گذشته، بازار همتولیدی نوردیک (NCPM) به دلیل کاهش بودجه عمومی نوردیک و شرایط سختتر تأمین مالی فیلمهای مستقل، به داغترین بخش NNF تبدیل شده است. نشین مودلی، مدیر جشنواره فیلم سیدنی، که برای اولین بار در NNF حضور داشت، از برنامه کلی ابراز رضایت کرد.
گیوم بنسکی از سوپرب فیلمز، تهیهکننده فیلم «آقای هریس به پاریس میرود»، از فرانسه، از اولین سفر خود به هاوگسوند بسیار هیجانزده بود. او اظهار داشت: «این بازار یک کشف بزرگ بود. برای من، نوردیکها یک برند بزرگ بودند، اما اکنون میتوانم هر یک از پنج کشور نوردیک و نوع فیلمهایی که تولید میکنند را بهتر شناسایی کنم. کیفیت ارائهها در NCPM بهویژه عالی بود و از دیدگاه یک تهیهکننده، خود ارائهها بسیار واضح بودند که خالقان از بازار چه انتظاری دارند.» این تهیهکننده فرانسوی که در ۱۲ جلسه ملاقات شرکت کرد، برنامه دارد تا تولیدات مشترک تلویزیونی و سینمایی با نوردیکها را افزایش دهد.
ارزش بازار قوی برای آثار هنری و ژانرهای ترکیبی
یوان سوی، مدیر مشترک و رئیس فروش در Picture Tree International مستقر در برلین، در میان بیش از ۲۰ نماینده فروش حاضر گفت: «تعادل سالم و جالبی بین فیلمهای جشنوارهای هنری، فیلمهای با مفهوم بالا و ژانر محور و همچنین فیلمهای خانوادگی و نوجوانان وجود داشت.» او افزود: «آنچه برجسته است این است که بسیاری از پروژهها به بازار آگاه بودند: حتی فیلمهای هنریتر نیز در قلابهای قوی مانند اسطورهشناسی، ژانر ارتقا یافته و موضوعات اجتماعی لنگر انداخته بودند. برخی در مرحله بسیار اولیه بودند و برنامهریزی برای فیلمبرداری در سهماهه دوم یا سوم ۲۰۲۷ داشتند، اما این بخشی از قدرت بازار است که به ما امکان میدهد زودتر به کارهای امیدوارکننده دسترسی پیدا کنیم و زمان بیشتری برای تطبیق با بازار داشته باشیم.»
بنسکی از «ترکیب خوب تریلرهای روانشناختی، ژانر ارتقا یافته، درامهای هنری، آثار تاریخی و فیلمهای کودکان» لذت برد، اگرچه انتخاب برتر او پروژههای ژانر شکن بود. او گفت: «در زمانی که تأمین پول نرم سختتر شده است، ژانر کمی آسانتر برای تأمین مالی است.»
کیسی بارون، برنامهریز جشنواره فیلم ترایبکا و عضو هیئت داوران بازار همتولیدی، درباره مجموعه کلی NCPM اظهار داشت: «بسیاری از پروژهها دارای جذابیت جهانی واقعی و پتانسیل تأثیرگذاری بر مخاطب بودند، بدون توجه به اینکه شما از چه مسیری از زندگی میآیید.»
داستانسرایان نوردیک به طور طبیعی درک عمیقی از انسانیت دارند، چیزهایی که ما را به حرکت وامیدارند یا افسرده میکنند، چیزهایی که ما را برای سالها تعریف میکنند. حس واقعی برای کاوش در این فضا وجود دارد، برای استخراج داستانهای جالب، و فکر میکنم ما این را به بالاترین درجه در اینجا دیدیم.»
برای جشن خود، یوسف کولنگارد، رئیس صنعت جشنواره گوتنبرگ و همکار هیئت داوران، به گروهی از کارگردانان و تهیهکنندگان با تجربه و همچنین استعدادهای کارگردانی و نویسندگی که از درامهای سریالی به فیلم وارد میشوند، مانند مانس مانسون، بالدین زد، یوهان فاستینگ، بیورن هلینور هارالدسون و جولیا لیندستروم اشاره کرد. او گفت: «این نشاندهنده تغییراتی است که در صنعت رخ میدهد، با خلاقانی که هم در فیلم و هم در تلویزیون فعالیت میکنند. این اکنون به یک استاندارد تبدیل شده و به نفع همه است.»
در NCPM، برنده تولید داستانی “بزرگترین توهم” به خاطر داستان شگفتانگیزش درباره یک شعبدهباز با استعداد که میان خاطرات و تروماهای قتل مادرش به دست پدرش در حرکت است، برجسته شد. این پروژه توسط فیلمساز مستند نروژی مشهور بنجامین ری (“زندگی شگفتانگیز ایبلین”، “نقاش و دزد”) ساخته شده است.
همچنین فیلم خونآشامی فنلاندی “خون – شیطان در هلسینکی” اثر ویوی هوسکا، که اولین کارگردانی اوست، با استقبال خوبی مواجه شد. او در یک ویدئو گفت: “چرا خونآشامها به اندازه کافی باهوش نبودند که به فنلاند بروند؟ ما خورشید نداریم و از مردم خوشمان نمیآید! ما در خیابان عجیب هستیم و هیچکس اهمیت نمیدهد!”
«ویوی» هیجانانگیزترین صدایی است که از فنلاند به گوش میرسد؛ او بهطور مثبت دیوانه است.» این جمله را تهیهکنندگان متخصص ژانر، الکسی هیوارینن («دریاچه بودوم»، «دوقلو») و میکا پاینن بیان کردند. همچنین از فنلاند، مستند «خدا تانگو است» اثر آنیکا گروف به دلیل دیدگاه منحصربهفردش در بررسی تانگوی آرژانتینی به عنوان راهی برای تسکین در چهار کشور جنگزده، مورد توجه قرار گرفته است.
از ایسلند، فیلم انگلیسیزبان «کلارا» اثر بیورن هلیونور هارالدسون به عنوان یک فیلم هنری با پتانسیل عبور بینالمللی برجسته شده است. به گفته یکی از نمایندگان فروش، درام معمایی «اقیانوس تاریک» اثر بالدین ز به دلیل بازیگران سطح بالایش – بالتاسار کورماکور، ستاره «جدایی» اولافور داری اولافسون و موضوع مردانگی سمیاش امتیاز بالایی کسب کرده است.
پیشنهاد دیگری که در فضای بسته و بر روی یک کشتی فیلمبرداری شده است، فیلم “به سوی یخ” با بازی نیکولای کلو بروچ، بازیگر معروف نروژی، به عنوان پیشنهادی قوی برای پخشکنندگان مطرح شد. در همین حال، کمدی نروژی “چگونه یک دوچرخه بدزدیم” به دلیل موضوع جذاب جهانی و ارائه طنزآمیز نویسنده، یوهان فاستینگ، مورد توجه قرار گرفت. داور بارون گفت: “این فیلم برای مردم در هر شهری که دوچرخهسواری میکنند، جذاب خواهد بود؛ چه در نیویورک باشند، چه در ساحل لسآنجلس یا در ایسلند.”
از میان شش پروژه برجسته بالتیک که بخشی از تمرکز این رویداد بودند، “نقرهای سفید” که جایزه افتخاری بهترین ارائه پروژه را به دست آورد، به دلیل داستان بلندپروازانهای که ۷۰۰۰ سال را در بر میگیرد و اجرای بالقوه قوی توسط فیلمساز بصیر استونیایی، مارتی هلده (“در باد”)، توجه مخاطبان صنعت را به خود جلب کرد. “چشم جادوگر” از آیک کاراپتیان در لتونی نیز به دلیل داستان هوشمندانه و ترکیب اکشن زنده/انیمیشن و ماجراجویی خانوادگی، طرفداران خود را داشت.
آثار محبوب در حال پیشرفت
عناوین برجسته توسط کارگردانان با تجربه شامل فیلم هیولایی “کراکن” به کارگردانی پال اویه، انیمیشن “دانته” ساخته لیندا هامبک و درامهای اجتماعی فنلاندی “روز پدر” به کارگردانی الکسی سالمپرا و “دن کیشوت بارسلونا” به کارگردانی جارمو لامپلا بودند.

دانته
اعتبار: لی فیلم
درخشش انیمیشن در اولین نمایشگاه هاگسوند
در نخستین نمایشگاه انیمیشن نوردیک در هاگسوند که با همکاری انجمن انیمیشن نوردیک برگزار شد، شش تهیهکننده برجسته به معرفی برخی از جذابترین پروژههای این منطقه پرداختند.
کریستین نودسن از شرکت Den Siste Skilling، پس از تأکید بر اینکه انیمیشن فیلم بلند در نروژ “در حال رونق است و دوران طلایی خود را تجربه میکند”، پروژه جدید خود “کوکو بانانا و دایناسور” را معرفی کرد. این پروژه به کارگردانی ویل اشورست و کرستی جی. استینسبو ساخته میشود و با همکاری شرکت خواهر آلمانی Den Sister Skilling Germany و Seru Animation تولید خواهد شد. این فیلم سهبعدی قرار است سال آینده وارد مرحله تولید شود.
همتای نروژی او، تونیه اسکار رییرسن از استودیوی بزرگ میکروفیلم، که در سال ۲۰۰۷ با انیمیشن کوتاه «شاعر دانمارکی» برنده اسکار شد، به «پستا» اثر هانه برکاک اشاره کرد. این داستان عاشقانه در دوران طاعون سیاه در نروژ رخ میدهد. این تولید مشترک با فیلمهای Xilam فرانسه و Knudsen Pictures آلمان، سال آینده وارد مرحله تولید خواهد شد و برای تحویل در سال ۲۰۲۸ برنامهریزی شده است.
از سوئد، پتر لیندبلاد از Snowcloud «میلی و راز کروکودیل» را معرفی کرد، انیمیشن سهبعدی جدیدی از اسبن توفت جاکوبسن، خالق «خرس بزرگ» و «فراتر از فراتر». این تولید مشترک با Nørlum دانمارک و Viking Film در هلند، تولید خود را اواخر امسال آغاز میکند و تحویل آن برای اوایل ۲۰۲۷ برنامهریزی شده است. LevelK مسئول فروش این اثر است.
کلاوس توکسویگ کیر از استودیوی انیمیشن نورلوم در دانمارک، که در ساخت سریال “شش قهرمان بزرگ” دیزنی و فیلم نامزد اسکار “آواز دریا” همکاری داشته است، اعلام کرد که تولید مشترک او با عنوان “لوت و توت” به تازگی از مرز ۵۰,۰۰۰ پذیرش در دانمارک عبور کرده و به بزرگترین عنوان پیشدبستانی در دانمارک در ۲۰ سال گذشته تبدیل شده است.
برای طرفداران فیلم موفق ایسلندی “پلوی-هرگز تنها پرواز نمیکنی” که در سال ۲۰۰۸ به بیش از ۷۰ منطقه فروخته شد، تهیهکننده هاوکر سیگورجانسون از گانهیل خبر خوشی را اعلام کرد که دنباله “پلوی-افسانه باد” در سال ۲۰۲۷ به نمایش در خواهد آمد. برند گسترش یافته شامل پیشنهادات بزرگی از کالاها با کتابها، عروسکهای نرم و دو اسپینآوت در حال توسعه خواهد بود. سیگورجانسون همچنین به جامعه بزرگتر تولیدکنندگان انیمیشن در ایسلند با کمپاس فیلمز، تولیپاپ و نامزدی اسکار کشور در سال ۲۰۲۱ با “بله-مردم” اثر گیسلی داری هالدورسون اشاره کرد.
یکی از ارائهدهندگان برجسته انیمیشنهای باکیفیت در منطقه نوردیک، شرکت Anima Vitae از فنلاند است که به خاطر مجموعه فیلمهای پرفروش «نیکو» شهرت دارد. این شرکت به تازگی اثر جدید خود به نام «فلیک» را معرفی کرده است که در جشنواره انسی به نمایش درآمد و قرار است پاییز امسال در سینماهای محلی اکران شود.
تمرکز بر بالتیک
اولین ابتکار مشترک NNF و آژانسهای فیلم بالتیک برای تقویت روابط بین بالتیک و نوردیک، موفقیتآمیز بود. در این رویداد، بیش از ۳۰ تهیهکننده و سرمایهگذار از استونی، لتونی و لیتوانی توانستند با همتایان نوردیک خود شبکهسازی کنند و درباره راههای تقویت همکاریها به بحث و تبادل نظر بپردازند.
در پنل «بینشهایی درباره تولید مشترک با کشورهای بالتیک» که روز پنجشنبه برگزار شد، بریگیتا بنیوشیته، تهیهکننده لیتوانیایی از M Films («بازدیدکننده»)، اینگا بلسه از مرکز ملی فیلم لتونی (NFCL)، نله پاوس، کمیسر بازپرداخت نقدی استونی و ویولا سالو، رئیس تولید مؤسسه فیلم استونی به عنوان سخنرانان حضور داشتند. آنها به بازپرداختهای نقدی رقابتی کشورهای بالتیک و مجموعهای بزرگ از حرفهایها و استعدادهای ماهر اشاره کردند. پاوس اظهار داشت که پروژههای فنلاندی «نان و کره» تولیدکنندگان مشترک استونیایی هستند، به لطف رابطه طولانیمدت و نزدیکی فرهنگی و جغرافیایی. او همچنین از سوئدیها، دانمارکیها و بهویژه نروژیها دعوت کرد تا بیشتر در این همکاریها مشارکت کنند. آنها نتیجهگیری کردند: «ما بسیار حرفهای، راهحلگرا، مستقیم در معاملهگری و دارای حس شوخطبعی خوبی هستیم.»
پروژههای ششگانه بالتیک که برای نمایش در بازار همتولیدی نوردیک انتخاب شده بودند، بازخورد بسیار مثبتی از شرکتکنندگان دریافت کردند. کولنگارد از جشنواره گوتنبرگ احساس کرد که پروژههای بالتیک به خوبی در انتخاب کلی نوردیک ادغام شدهاند، به دلیل کیفیت بالا و اشتراکات داستانگویی و فرهنگی میان نوردیک و بالتیک. او گفت: «این تجربهای فوقالعاده بود.»

تصویری از فیلمهای جدید نوردیک، عکس از آنیکا فام
جذابیت جهانی و محلی فیلمهای نروژی
در طول جشنواره فیلم نروژ و فیلمهای جدید نوردیک، فیلمهای نروژی با قدرت تمام جذابیت خود را به نمایش گذاشتند. به ویژه فیلم «دوستداشتنی» به کارگردانی لیلیا اینگولسدوتیر و سهگانه «عشق-رویا-سکس» اثر داگ یوهان هاوگرود که هر دو موفق به کسب جوایز ملی آماندا شدند. همچنین، فیلم هاوگرود نامزد جایزه فیلم شورای نوردیک شد و در جشنواره برلین جایزه خرس طلایی را از آن خود کرد.
هر دو فیلم در یک پنل که توسط Europa Distribution برگزار شد، مورد بحث قرار گرفتند. در این پنل، توزیعکنندگان از ایتالیا (Wanted Cinema) و جمهوری چک حضور داشتند و استراتژیهای راهاندازی و تبلیغاتی خود را برای این فیلمها توضیح دادند. موتلیس ینگوه ساثر، تهیهکننده سهگانه هاوگرود، اظهار داشت که افتخار میکند بخشی از «موج نروژی» باشد؛ روندی رو به رشد در جذابیت جهانی فیلمهای نروژی که توسط هانه ام. اوکستاد از موسسه فیلم نروژ که نظارت بر طرح توزیع بینالمللی این موسسه را بر عهده دارد، تأیید شده است.
او گفت: «در چهار سال گذشته، ما از ۵۵ فیلم نروژی منحصر به فرد در سطح بینالمللی و ۱۶۵ اکران جهانی حمایت کردهایم» و به کمک مالی ۲۵۰,۰۰۰ کرون نروژ یا ۲۴,۴۰۰ دلار برای هر منطقه اشاره کرد که بسیاری از توزیعکنندگان آن را به عنوان یک حمایت حیاتی برای توزیع میدانند.
در داخل کشور، فیلمهای نروژی همچنان در تلاشاند تا به سطح قبل از همهگیری بازگردند. اسپن پدرسن، رئیس فیلم و سینما و رئیس هیئت مدیره جشنواره فیلم نروژ، گفت که تا کنون پذیرشهای محلی ۱۵ درصد کاهش یافته است. او این کاهش را به کمبود فیلمهای بزرگ نروژی و هوای گرم تابستان نسبت داد، اما امیدوار است که پایان سال با بیش از ۹.۵ میلیون پذیرش و سهم بازار نروژی حدود ۲۵ درصد به پایان برسد.

دوستداشتنی
جشنواره بینالمللی فیلم پکن