Image

بررسی سریال: حقیقت ماجرای جوسی اسمولت؟ پاسخ به سوال عنوان دشوار است

📋 خلاصه مقاله:

مستند «حقیقت درباره جوسی اسمولت؟» در نتفلیکس به بررسی پرونده پیچیده جسی اسمولت می‌پردازد که ابتدا به عنوان قربانی جنایت نفرت‌انگیز شناخته شد و سپس به جعل آن متهم گردید. این مستند تلاش می‌کند تا وضوح بیشتری به این داستان پیچیده بدهد، اما همچنان سوالات بی‌پاسخ بسیاری باقی می‌گذارد و به چالش‌های فرهنگی و اجتماعی پیرامون نژاد و شهرت در آمریکا می‌پردازد.

متأسفانه، محتوای قابل ترجمه‌ای در متن ارائه شده وجود ندارد. لطفاً محتوای اصلی پست وبلاگ را برای ترجمه ارائه دهید.

داستان جسی اسمولت به گونه‌ای بود که فردی را به گردابی از تله‌های گفتاری کشاند. این بازیگر سریال “Empire” ابتدا به عنوان قربانی یک جنایت نفرت‌انگیز در سال ۲۰۱۹ شناخته شد، اما سپس به جعل آن متهم گردید. این پرونده به موضوعاتی چون نژاد، جنسیت و شهرت پرداخت، در زمانی که آمریکا آماده یک حساب‌کشی بود. ادعای اسمولت مبنی بر اینکه در خیابان‌های شیکاگو با طناب دار مورد حمله قرار گرفته و سپس پیامدهای قانونی آن به دلیل اینکه نیروهای انتظامی معتقد بودند او دروغ می‌گوید، یک سال و اندی قبل از اعتراضات جورج فلوید در سال ۲۰۲۰ رخ داد که نشان داد چقدر تنش در زیر سطح کشور وجود داشته است.

به عبارت دیگر، این پرونده شاید بیش از حد پیچیده بود که در زمان خود به وضوح دیده شود. با نگاهی به گذشته — با آزادی اسمولت و لغو محکومیت او به دلیل یک نکته فنی توسط دادگاه عالی ایلینوی در سال گذشته — مستند «حقیقت درباره جوسی اسمولت؟» در نتفلیکس تلاش می‌کند تا کمی وضوح ارائه دهد. اما علامت سوال در عنوان آن دو بار اهمیت دارد. نخست، سازندگان فیلم نمی‌توانند (هرچند نه به دلیل کمبود تلاش) به نتیجه‌ای رضایت‌بخش برسند. احتمالاً وقتی که تیتراژ پایانی نمایش داده می‌شود، همان احساسی را خواهید داشت که قبل از شروع مستند داشتید، که آنها سعی دارند با یک علامت نگارشی به آن اشاره کنند. این که این علامت نگارشی، صادقانه بگوییم، کمی ناشیانه است نیز بخشی کلیدی از تجربه این مستند است، که گزارش‌های خام زیادی را جمع‌آوری می‌کند و آن را به بهترین شکل ممکن به یک داستان تبدیل می‌کند، که در نهایت با چالش‌هایی که داستان خاص آن ارائه می‌دهد، مواجه می‌شود.

این مکان، هرچند آشنا، جایگاه خوبی است! اما چالش‌هایی که مستند با آن‌ها روبروست، در ابتدا در موضوع آن نهفته است. آیا اسمولت حمله را جعل کرده یا نه؟ اگر این اطلاعات قابل دانستن باشد، برای این بیننده مشخص نیست. اما گاهی او در تلاش برای اثبات موضوع، به نظر می‌رسد بیش از حد تلاش می‌کند و صرفاً به اعتماد بینندگان به خود تکیه دارد. او می‌گوید: «من می‌دانم چه دیدم»، و نسخه‌های مختلفی از آن را ارائه می‌دهد، در حالی که ادعا می‌کند مهاجم او، برخلاف شواهد موجود، یک حامی سفیدپوست MAGA بوده است. اینکه او نتوانسته مدرکی برای حمایت از این ادعا ارائه دهد، ناگوار است، اما درخواست یک‌جانبه او از بیننده، هر چیز دیگری که مستندها می‌توانند انجام دهند به جز حل جنایات یا تبرئه افراد را نادیده می‌گیرد. ما هیچ حس واقعی از اینکه او کیست یا چه معنایی برای فرهنگ دارد، یا چرا پاک کردن نام او ممکن است مهم باشد، نداریم. اگر معما موضوع است، باید کمی بیشتر، خوب، رمزآلودتر از سوال دوتایی «آیا اسمولت این کار را انجام داده؟» باشد، و شواهد از مرد مورد نظر، «او می‌گوید که نکرده است.»

اما سپس، چه کسی باور کند یا نه، سخت است که برای اسمولت احساس همدردی نکنیم، زیرا او در داستانی گرفتار شد که بسیار بزرگ‌تر از خودش بود. جایی که مستند واقعاً موفق می‌شود، توانایی سریع آن در کشف و شخصیت‌پردازی شخصیت‌های مختلفی است که در اطراف این پرونده حضور دارند، اگرچه نگاه دقیق آن به جزئیات گاهی به یک نگاه خیره تبدیل می‌شود. برادران اوسوندایرو، که پس از این حادثه به حاشیه‌نشینان رسانه‌های محافظه‌کار تبدیل شدند، بسیاری از اظهارات نادرست خود را به نمایش می‌گذارند که به نظر می‌رسد نقطه‌ای که فیلمسازان درباره آنها دارند، کمی بیش از حد بیان شده است.

این اثر به‌خوبی نشان می‌دهد که چگونه داستان به لطف بی‌اعتمادی به پلیس شیکاگو به حیات خود ادامه داد. در زمانی که داستان اسمولت برای نخستین بار مطرح شد، پلیس شیکاگو با اعتراضات عمومی به دلیل برخورد نادرست با قتل نوجوان لاکوان مک‌دونالد روبه‌رو بود. روزنامه‌نگار جوسی دافی رایس در اینجا نظرات بسیار ارزشمندی ارائه می‌دهد و افشاگری دیرهنگام فیلم که منبع پلیس سطح بالایی که ما دنبال کرده‌ایم ممکن است مشکلات عمیقی در اعتمادپذیری داشته باشد، لحظه‌ای به‌موقع و شگفت‌انگیز است.

با این حال، با وجود تمام نکات برجسته در این مستند، احساس می‌شود که برخی از بخش‌ها بی‌روح یا بدیهی هستند. فیلم با مدت زمان ۹۰ دقیقه کمی طولانی به نظر می‌رسد و آرزو می‌شود که خط سؤالات مطرح شده به اسمولت عمیق‌تر به تأثیرات این پرونده بر زندگی او یا تغییر در نحوه درک عمومی از او پرداخته باشد، زیرا بینش‌های خود او جذابیت لازم را ندارد.

او در پروفایل اخیر خود از اسمولت، هم به دلیل مشکلات قانونی و هم به طور کامل خارج از آن‌ها، جذابیت خاصی دارد. در اینجا، او در مواجهه با مشکلات دچار لغزش می‌شود و اجازه ندارد حتی یک اینچ فراتر از آن‌ها دیدگاه خود را به اشتراک بگذارد. اضافاتی که این مستند به درک ما از پرونده اسمولت ارائه می‌دهد، جزئی هستند: این پرونده وکلایی را جذب کرد که عاشق شهرت هستند، به عنوان یک آزمون رورشاخ برای نحوه دیدگاه آمریکایی‌ها به نژاد عمل کرد و تلاش‌ها برای فهمیدن واقعیت ماجرا را ناامید می‌کند. اما ما همه این‌ها را قبلاً می‌دانستیم.

«حقیقت درباره جوسی اسمولت؟» در تاریخ ۲۲ اوت در نتفلیکس پخش می‌شود.

پست‌های مرتبط

Jerry Adler، بازیگر نقش هِش ربکین در «The Sopranos»، درگذشت در ۹۶ سالگی

Jerry Adler، بازیگر نقش هِش ربکین در «The Sopranos»، درگذشت در ۹۶ سالگی

جری آدلر، بازیگر نقش هِش ربکین در سریال «سوپرانوز»، در سن ۹۶ سالگی درگذشت. او پس از دهه‌ها فعالیت در برادوی و تلویزیون، به بازیگری روی آورد و در سریال‌های محبوبی چون «نجات…

توسطتوسطپیمان نیکخواهشهریور ۳, ۱۴۰۴
«خواب‌خوار»: چگونه یک گروه کانادایی با ساخت یک اثر ویروسی به سینماها راه یافتند

«خواب‌خوار»: چگونه یک گروه کانادایی با ساخت یک اثر ویروسی به سینماها راه یافتند

فیلم ترسناک “Dream Eater” که توسط گروه Blind Luck Pictures ساخته شده، داستانی از طریق فیلم‌های پیدا شده روایت می‌کند و با استقبال گسترده‌ای در جشنواره‌ها مواجه شده است. این فیلم که با…

توسطتوسطپیمان نیکخواهمرداد ۲۷, ۱۴۰۴
رونمایی از اولین کلیپ فیلم «The Sun Rises on Us All» اثر کای شانگجون پیش از اکران در ونیز، تورنتو و بوسان

رونمایی از اولین کلیپ فیلم «The Sun Rises on Us All» اثر کای شانگجون پیش از اکران در ونیز، تورنتو و بوسان

فیلم «خورشید بر همه ما طلوع می‌کند» به کارگردانی کای شانگجون، در جشنواره‌های ونیز، تورنتو و بوسان به نمایش درمی‌آید. این درام درباره دگرگونی زندگی می‌یون و مواجهه با عشق سابقش است. فیلم…

توسطتوسطزیبا برهانیشهریور ۱۲, ۱۴۰۴
آنا کریستینا باراگان از اکوادور درباره فیلم «The Ivy» در ونیز: «بار دیگر به کاوش زخم‌های کودکی جذب شده‌ام»

آنا کریستینا باراگان از اکوادور درباره فیلم «The Ivy» در ونیز: «بار دیگر به کاوش زخم‌های کودکی جذب شده‌ام»

فیلم “پیچک” به کارگردانی آنا کریستینا باراگان، داستان نزدیکی آرام بین آزوسنا و خولیو از پیشینه‌های متفاوت را روایت می‌کند. این فیلم به موضوعات خانواده، نوجوانی و زخم‌های کودکی می‌پردازد و در جشنواره‌های…

توسطتوسطفرزاد مطهریشهریور ۱۱, ۱۴۰۴
بررسی سریال: حقیقت ماجرای جوسی اسمولت؟ پاسخ به سوال عنوان دشوار است - سرگرما