📋 خلاصه مقاله:
فیلم «Weapons» با موفقیت در گیشه روبرو شده، اما سینماها با کاهش تعداد فیلمهای بزرگ در ماههای آینده و چالشهای جذب مخاطب مواجهاند. با وجود این، تحلیلگران نگران نیستند و معتقدند سینماها میتوانند رکود کوتاهمدت را تحمل کنند، در حالی که زنجیرههایی مانند AMC با تخفیفهای ویژه سعی در افزایش درآمد دارند.
فیلم «Weapons» به موفقیتی چشمگیر در گیشه دست یافته است. اما اکنون سینماها خود را برای سه ماه دشوار پیش رو آماده میکنند. با توجه به کاهش تعداد فیلمهای بزرگ و مورد انتظار در ماههای آینده، سینماها با چالشهای جدی مواجه هستند. این وضعیت میتواند تأثیرات منفی بر درآمد سینماها داشته باشد و آنها را وادار به اتخاذ استراتژیهای جدید برای جذب مخاطبان کند.
هر سال در ماه آگوست، سینماهای آلامو درفتهاوس برای کاهش فعالیتهای اواخر تابستان آماده میشوند.
«ما شوخی میکنیم که کسبوکار در روزهای هفته کاهش مییابد چون والدین باید به خرید کولهپشتی جدید برای فرزندانشان فکر کنند»، میگوید مایک شریل، مدیر ارشد درآمد این زنجیره سینما.
به نظر میرسد استودیوها نیز همین فکر را دارند، زیرا تقویم از آگوست تا اوایل اکتبر همیشه کمتعداد است، حداقل در مقایسه با سیل پیشنهادات جدید در ماههای ژوئن و جولای.
«در شش هفته آینده فیلم بزرگی وجود ندارد»، شریل میگوید. «اما وظیفه ما این است که به مردم یادآوری کنیم که فقط به این دلیل که ‘آواتار ۳’ تا دسامبر اکران نمیشود، به این معنا نیست که فیلمهای عالی دیگری قبل از آن وجود ندارند.»
روی کاغذ، کسبوکار در هفتههای آینده تاریک به نظر میرسد. اما پیش از آنکه کسی آنها را کنار بگذارد، ارزش دارد به یاد داشته باشیم که امسال با تغییرات غیرمنتظره در گیشه تعریف شده است. تعداد کمی پیشبینی میکردند که «سوپرمن» از DC (۵۹۵ میلیون دلار) از «چهار شگفتانگیز: اولین قدمها» از مارول (۴۶۸ میلیون دلار) پیشی بگیرد یا اینکه «دنیای ژوراسیک: تولد دوباره» (۸۲۸ میلیون دلار) از هر دو آنها فراتر رود. در همین حال، «گناهکاران» از رایان کوگلر و «Weapons» از زک کرگر، دو فیلم ترسناک اصلی با درجه R، به موفقیتهای غیرمنتظرهای دست یافتند و نشان دادند که مخاطبان به ایدههای جدید از کارگردانان هیجانانگیز علاقهمند هستند. آیا ممکن است حکمت متعارف درباره روزهای داغ تابستان نیز اشتباه باشد؟
دورههای آرام معمولاً موفقیتهای غیرمنتظرهای را به همراه داشتهاند؛ «Weapons» (با فروش ۱۴۸ میلیون دلار تا به امروز) به نظر میرسد که ناجی ماه آگوست امسال باشد. با این حال، ممکن است این فیلم کمک زیادی از دیگر اکرانهای باقیمانده این ماه دریافت نکند، از جمله فیلم «Honey Don’t!» به کارگردانی ایتن کوئن با بازی مارگارت کوالی در نقش یک کارآگاه شهر کوچک؛ تریلر جنایی «Caught Stealing» به کارگردانی دارن آرونوفسکی با بازی آستین باتلر و زوئی کراویتز؛ و فیلم طنز «The Roses» با بازی بندیکت کامبربچ و اولیویا کلمن.
«هیچکس از دو هفته آخر آگوست انتظار خاصی ندارد»، میگوید کریس رندلمن، مدیر ارشد درآمد در سینماهای Flix Brewhouse در تگزاس.
«هیچ چیزی واقعاً به نظر نمیرسد که بزرگ باشد، اما حجم اکرانها این مسئله را جبران خواهد کرد»، رندلمن میگوید.
دنباله علمی-تخیلی دیزنی “Tron: Ares” در تاریخ ۱۰ اکتبر اکران میشود و به نظر میرسد که امید بعدی صنعت برای یک بلاکباستر چهارگانه باشد. اما حضور تماشاگران به طور جدی تا زمانی که اقتباس بازی ویدیویی “Mortal Kombat II”، ماجراجویی فرازمینی با بازی ال فانینگ “Predator: Badlands”، تریلر سرقتی “Now You See Me: Now You Don’t”، “Wicked: For Good” و “Zootopia 2” در اواخر اکتبر و نوامبر به سینماها راه پیدا نکنند، افزایش نخواهد یافت.
در سالهای پس از کووید، چنین دورهای خالی میتوانست کسبوکار را به ناامیدی بکشاند. اما اکنون، تحلیلگران نگران نیستند که اپراتورهای سینما از افسردگی پس از فصل پاپکورن رنج ببرند.
“ما از دوران پاندمی عبور کردهایم و صاحبان سینما با ترازنامههای خود به خوبی عمل کردهاند”، اریک ولد، تحلیلگر Texas Capital Securities میگوید. “آنها میتوانند یک رکود کوتاهمدت را تحمل کنند.”
پس از زمستانی بسیار کند که شامل شکستهایی مانند “سفید برفی” و “شوالیههای آلتو” با بازی رابرت دنیرو بود، و بهاری شگفتانگیز به لطف فیلمهایی چون “گناهکاران” و “فیلم ماینکرفت”، کارشناسان تابستان را به عنوان دورهای پایدار توصیف میکنند. درآمدها به مرز ۴ میلیارد دلار نخواهد رسید و تنها فیلم “لیلو و استیچ” دیزنی توانسته به یک میلیارد دلار دست یابد. اما نقاط روشن دیگری نیز وجود داشتند، مانند “F1: فیلم” با ۵۹۰ میلیون دلار و “چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم” با ۶۲۵ میلیون دلار.
آدام فوگلسون، رئیس استودیو Lionsgate، میگوید: “در مقایسه با حس ناامیدی که مردم اوایل امسال داشتند، تابستان یادآور این بود که تا زمانی که استودیوها نسخههای خوبی از فیلمهای مناسب بسازند، مخاطبان به دیدن آنها خواهند رفت.”
در حال حاضر، باکس آفیس کلی ۶.۴٪ جلوتر از سال ۲۰۲۴ است، اما همچنان ۲۳٪ از سال ۲۰۱۹، آخرین سال قبل از همهگیری، عقبتر است. طبق گزارش کاماسکور، افزایشهای سالانه اخیر بیشتر به دلیل افزایش قیمت بلیطها و محبوبیت فرمتهای بزرگ پرمیوم است تا افزایش تعداد تماشاگران.
با کاهش تعداد افرادی که به سینما میروند، زنجیرههایی مانند AMC Theatres در حال آزمایش روشهای جدیدی برای افزایش درآمد هستند. بزرگترین زنجیره سینمایی جهان اعلام کرده است که بلیطها در روزهای چهارشنبه علاوه بر سهشنبهها با ۵۰٪ تخفیف ارائه میشوند. AMC همچنین به طور آرام قیمتها را در برخی مکانها در روزهای دیگر بین ۱ تا ۱.۵ دلار افزایش داده است. در مورد تخفیفها، هنوز مشخص نیست که آیا این تخفیفها میتوانند مشتریان جدیدی را جذب کنند یا خیر.
وولد میپرسد: «آیا شما مشتریانی را اضافه میکنید که اصلاً نمیآمدند؟ یا کسی را از آخر هفته افتتاحیه به چهارشنبه منتقل میکنید چون ارزانتر است؟»