Image

ری وینستون از ناامیدی در بازسازی‌های «بلک ویدو» می‌گوید: مارول مانع تولید فیلم‌های فرهنگی می‌شود

📋 خلاصه مقاله:

ری وینستون، بازیگر بریتانیایی، در جشنواره فیلم سارایوو درباره تغییرات صنعت سینما و تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر بازیگران جوان صحبت کرد و به تفاوت بین فیلم‌های پرفروش و فیلم‌های فرهنگی اشاره کرد. او تجربه‌های خود در فیلم‌های مختلف از جمله “بیوه سیاه” و همکاری با کارگردانان برجسته‌ای مانند مارتین اسکورسیزی و گری اولدمن را به اشتراک گذاشت و از کمبود ارتباط مستقیم بین بازیگران و کارگردانان در فرآیند انتخاب بازیگر ابراز نگرانی کرد.

بازیگر بریتانیایی ری وینستون (“The Departed”) که در جشنواره فیلم سارایوو حضور دارد تا جایزه افتخاری قلب سارایوو را برای مشارکت‌های استثنایی در هنر سینما دریافت کند، در این جشنواره درباره دهه‌ها فعالیت خود در صنعت سینما به گفتگو پرداخت. وقتی از او درباره تغییراتی که در طول سال‌ها مشاهده کرده است پرسیده شد، بازیگر اظهار داشت که احساس می‌کند این صنعت به یک “کسب و کار” تبدیل شده است. او همچنین به تفاوت بین فیلم‌های پرفروش، مانند آن‌هایی که از مارول هستند، و آنچه او “فیلم‌های فرهنگی” می‌نامد، اشاره کرد.

«همه چیز درباره فروش بلیت است»، او گفت. «ما می‌بینیم که در هالیوود با مارول و این چیزها چه اتفاقی می‌افتد… آنجا برای سرگرمی است، اما از ساخت فیلم‌های فرهنگی که برای بازیگران بهترین هستند و واقعاً نقش‌های خوبی دارند، می‌کاهد. انجام این کار روز به روز سخت‌تر می‌شود. اگر اکنون در شبکه‌های اجتماعی نباشید، ممکن است حتی شما را برای یک فیلم در نظر نگیرند زیرا آن‌ها می‌خواهند یک پایگاه طرفداری همراه با آن داشته باشند.»

وینستون به طور مختصر تجربه خود در فیلم مارول “بیوه سیاه” در سال ۲۰۲۱ را به یاد آورد، جایی که نقش شخصیت منفی دریکوف را بازی کرد. او گفت: “من با کارگردان فوق‌العاده‌ای به نام کیت شورتلند همکاری کردم و روی شخصیت من کار کردیم. او مانند یک پدوفیل بود که در میان این دختران می‌چرخید و آن‌ها به بیوه‌های سیاه تبدیل می‌شدند. ما در صحنه فیلمبرداری تشویق می‌شدیم. این احتمالاً بهترین کاری بود که در مدت زمان طولانی انجام داده‌ام.”

«بعد از اینکه کار را تمام کردم و به خانه برگشتم، تماسی دریافت کردم که می‌گفت باید چند صحنه را دوباره فیلم‌برداری کنیم.» او ادامه داد: «پرسیدم: چند صحنه؟ [کیت] گفت ‘همه‌شان.’ بنابراین گفتم که باید نقش را دوباره انتخاب کند، اما من قرارداد داشتم، بنابراین مجبور بودم انجامش دهم. برگشتم، موهایم را مرتب کردند، کت و شلوار پوشیدم، و نمی‌توانستم انجامش دهم. قبلاً انجامش داده بودم. فکر کردم، ‘الان انجامش نمی‌دهم. قبلاً انجامش داده‌ام. همین‌طور خواهد بود.’ این همان رد شدن است، می‌دانید؟ هیچ چیز بدتر از این نیست که کاری را انجام دهید، آن را رها کنید و سپس به شما بگویند که درست نیست.»

بازگشت به شبکه‌های اجتماعی، بازیگر اظهار داشت که این موضوع بر بازیگران جوان تأثیر بیشتری می‌گذارد، اما او نیز همچنان فشار آن را حس می‌کند. “باید به اینستاگرام بروید و من واقعاً نمی‌خواهم به اینستاگرام لعنتی بروم. نمی‌دانم آیا این کار خوبی است یا نه، اما اگر باعث شود مردم به سینما بیایند و شغل‌های جدیدی ایجاد شود، من هم این کار را انجام می‌دهم. با این حال، دوست دارم فیلم‌های فرهنگی بیشتری ساخته شود، چرا که آنجا جایی است که سینمای خوب وجود دارد. از دیدگاه من، به هر حال.”

یکی دیگر از تغییرات اخیر صنعت که این بازیگر با تجربه را ناراحت می‌کند، کمبود ارتباط بین بازیگران و کارگردانان در طول فرآیند انتخاب بازیگر است. “انتخاب بازیگر امروز به نظر می‌رسد بسیار متفاوت شده است. دخترم بازیگر است و مردم دیگر لزوماً با بازیگران ملاقات نمی‌کنند؛ کارگردانان دیگر با بازیگران دیدار نمی‌کنند. همه چیز با یک تماس تلفنی انجام می‌شود.”

«نمی‌توانم این را درک کنم زیرا بخشی از جادوی ساخت یک فیلم یا سریال، شیمی بین کارگردان و بازیگر است.» او تأکید کرد. «فکر می‌کنم این چیزی است که ما در انگلستان به تدریج از دست می‌دهیم و این بسیار خطرناک است. باید به زمانی برگردیم که افراد در یک اتاق با کارگردان می‌نشستند، نه فقط نقش را می‌خواندند بلکه با یکدیگر گفتگو می‌کردند. بعضی‌ها واقعاً در خواندن متن خوب نیستند، اما می‌توانند بازیگری فوق‌العاده‌ای داشته باشند، می‌دانید؟»

درباره چیزی که او «سینمای فرهنگی» می‌نامد، وینستون به تفصیل درباره برخی از نکات برجسته کارنامه‌اش در فیلم‌های مستقل صحبت کرد، مانند درام اجتماعی واقع‌گرایانه «Nil by Mouth» ساخته گری اولدمن در سال ۱۹۹۷. این بازیگر، اولدمن را «بهترین کارگردانی که تا به حال با او کار کرده‌ام» نامید.

«گری احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین بازیگرانی است که از کشور ما برخاسته است. او فیلمنامه‌ای نوشت که بهترین چیزی بود که تا آن زمان خوانده بودم.» او درباره پیوستن به پروژه چنین یادآوری کرد: «فیلم درباره مسائل اجتماعی و مکان‌هایی است که از آنجا آمده‌ایم و کاملاً به هدف زده بود. این درباره زیرپوست جایی است که من از آنجا آمده‌ام. من از خانواده‌ای مانند آن نیستم، اما آن را دیده‌ام و شنیده‌ام. این یک نوشتار بسیار شجاعانه بود. وقتی آن را خواندم، متوجه شدم.»

یکی دیگر از کارگردانی‌های اولیه که حرفه وینستون را شکل داد، «جانور سکسی» اثر جاناتان گلیزر است. درباره این فیلم، بازیگر گفت که شبیه «شکسپیر مدرن» بود. او درباره همکاری با بن کینگزلی به یاد آورد که باید منتظر می‌ماند تا برنامه هم‌بازی‌اش هماهنگ شود تا بتوانند فیلم را فیلمبرداری کنند و به شوخی درباره نقش برنده اسکار او در «گاندی» صحبت کرد.

در سوی دیگر طیف، بازیگر به یاد می‌آورد که نقش اصلی را در فیلم «بیوولف» به کارگردانی رابرت زمکیس ایفا کرده و این پروژه بزرگ CGI را «مانند تئاتری که به سینما می‌آید» توصیف می‌کند.

«بیوولف کاملاً متفاوت از هر چیزی بود که تا به حال انجام داده‌ام. شما یک لباس لاستیکی می‌پوشید، هیچ وسیله‌ای، هیچ لباسی، هیچ صحنه‌ای ندارید. فیلمنامه را یاد می‌گیرید و تمرین، تمرین و تمرین می‌کنید. ۳۶۰ دوربین دور شما قرار دارد و شما کل صحنه را در یک برداشت بازی می‌کنید و کل فیلم را در شش هفته فیلمبرداری می‌کنید. هر چیزی که در فیلم انجام دادیم در فیلم است، فقط بعداً نقاشی شده است.»

در مورد همکاری با آنجلینا جولی در این پروژه، وینستون بازیگر آمریکایی را «فوق‌العاده برای همکاری» توصیف کرد. «چه بازیگری. او فقط زیبا نیست، بلکه می‌تواند کار را انجام دهد. و همچنین بوسه‌زن خوبی است»، او با شوخی گفت.

وینستون رزومه‌ای چشمگیر دارد و با کارگردانانی همچون استیون اسپیلبرگ، آنتونی مینگلا و آلن کلارک همکاری کرده است. در طول گفتگو، این بازیگر به یاد آورد که برای اولین بار با یکی از بزرگان دیگر سینما، مارتین اسکورسیزی، که بعدها او را در فیلم «رفتگان» کارگردانی کرد، ملاقات کرد.

«یک صبح یکشنبه برای دیدار با او به لندن رفتم»، او گفت. «در حال بازی در نقش یک پلیس دیگر بودم و نمی‌خواستم دوباره نقش پلیس را بازی کنم. با مارتین نشستم، حالا او را مارتین صدا می‌کنم، و گفتم، ‘این شخصیت جک نیکلسون کسی را ندارد که با او صحبت کند، پس چطور درباره او اطلاعات کسب می‌کنید؟ پس من نقش دوستش را بازی می‌کنم.’ ما گفتگویی مشابه داشتیم. این‌طور شد که این اتفاق افتاد. در واقع او را برای شام یکشنبه دعوت کردم و او گفت کارهای دیگری دارد [می‌خندد]. گاهی اوقات این‌طور اتفاقات می‌افتد.»

در خصوص برنامه‌های آینده، این بازیگر برای فصل جدید سریال “The Gentlemen” به کارگردانی گای ریچی قرارداد امضا کرده است. او به زودی در فیلم زندگی‌نامه‌ای جیمی وایت به کارگردانی استیون وادینگتون در کنار آنورین بارنارد حضور خواهد داشت که به گفته او، هم‌اکنون در مرحله تدوین قرار دارد. “چند نکته کوچک در تدوین وجود دارد که باید بررسی شوند. بازی بارنارد در نقش جیمی وایت فوق‌العاده بود. این فیلم واقعاً درخشان است اما نیاز به کمی اصلاح دارد تا برای اکران آماده شود.”

پست‌های مرتبط

سوئد فیلم «Eagles of the Republic» ساخته طارق صالح را برای اسکار انتخاب کرد

سوئد فیلم «Eagles of the Republic» ساخته طارق صالح را برای اسکار انتخاب کرد

سوئد فیلم «Eagles of the Republic» به کارگردانی طارق صالح را برای بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی اسکار انتخاب کرده است. این فیلم، آخرین قسمت از “سه‌گانه قاهره” صالح، در جشنواره‌های کن و…

توسطتوسطنرگس فرهادیشهریور ۵, ۱۴۰۴
تریلر «A House of Dynamite»: ادریس البا و ربکا فرگوسن در تریلر مهیج نتفلیکس کاترین بیگلو برای نجات آمریکا از نابودی هسته‌ای

تریلر «A House of Dynamite»: ادریس البا و ربکا فرگوسن در تریلر مهیج نتفلیکس کاترین بیگلو برای نجات آمریکا از نابودی هسته‌ای

تریلر فیلم «A House of Dynamite» با بازی ادریس البا و ربکا فرگوسن منتشر شد. این فیلم مهیج به کارگردانی کاترین بیگلو درباره تلاش برای جلوگیری از نابودی آمریکا توسط یک بمب هسته‌ای…

توسطتوسطعلی محتشمشهریور ۱۲, ۱۴۰۴
گزارش: فصل سوم «Squid Game» قدرت‌نمایی نتفلیکس در بازار VOD کره با ارزش ۱.۱ میلیارد دلار

گزارش: فصل سوم «Squid Game» قدرت‌نمایی نتفلیکس در بازار VOD کره با ارزش ۱.۱ میلیارد دلار

جنگ‌های استریمینگ در کره جنوبی با افزایش شدید رقابت و رشد بخش ویدئو درخواستی پریمیوم به ۱.۱ میلیارد دلار و ۲۴.۵ میلیون مشترک در نیمه اول ۲۰۲۵، شدت گرفته است. نتفلیکس با ۸.۲…

توسطتوسطزیبا برهانیمرداد ۲۳, ۱۴۰۴
رئیس آکادمی تلویزیون درباره سال اول Televerse: موفقیت‌ها، چالش‌ها و برنامه‌های سال آینده

رئیس آکادمی تلویزیون درباره سال اول Televerse: موفقیت‌ها، چالش‌ها و برنامه‌های سال آینده

تلورس، جشنواره تلویزیونی آکادمی تلویزیون، با هدف بهبود و سودآوری در آینده بازخواهد گشت. این رویداد که در سال اول خود حدود ۳۰۰۰ شرکت‌کننده جذب کرد، به دنبال تنوع‌بخشی به منابع درآمدی و…

توسطتوسطسارا رستگارمرداد ۲۷, ۱۴۰۴
ری وینستون از ناامیدی در بازسازی‌های «بلک ویدو» می‌گوید: مارول مانع تولید فیلم‌های فرهنگی می‌شود - سرگرما