📋 خلاصه مقاله:
تریلر سریال علمی-تخیلی «جزیره پنهان» با جذب دهها هزار بازدیدکننده، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این سریال که در جشنواره بینالمللی فیلم سانتیاگو به نمایش درمیآید، داستانی هیجانانگیز درباره ناپدید شدنهای مرموز و جستجوی یک جزیره افسانهای را روایت میکند و به عنوان یکی از مورد انتظارترین سریالهای شیلی شناخته میشود.
تریلر سریال علمی-تخیلی «جزیره پنهان» تاکنون دهها هزار بازدیدکننده را به خود جذب کرده است.
همانند بسیاری از جشنوارههای مشابه در سراسر جهان، جشنواره بینالمللی فیلم سانتیاگو نیز حمایت خود را از برنامههای تلویزیونی افزایش داده است. در تاریخ ۱۸ آگوست، با افتخار دو قسمت از «جزیره پنهان» («Isla Oculta») را به نمایش میگذارد؛ پروژهای که از آزمایشگاه سریالهای سانفیک عبور کرده و به عنوان یکی از مورد انتظارترین سریالهای شیلی شناخته میشود. این نمایش به صورت خصوصی برای مهمانان دعوتشده برگزار میشود و پس از آن، در تاریخ ۲۱ آگوست یک نمایش عمومی خواهد داشت.
تریلری که توسط دهها هزار نفر در یوتیوب تماشا شده است (۷۲,۰۰۰ و در حال افزایش)، تنها علاقه بیشتری به این سریال هیجانانگیز علمی تخیلی ایجاد کرده است که در ژوئن گذشته در جشنواره جهانی سریالهای ایتالیا جایزهای کسب کرده بود. تریلر با صدای کاپیتان یک کشتی آغاز میشود که از “اتفاقات عجیب” هشدار میدهد و سپس گزارش میشود که ناپدید شده است. در ادامه، دختر یک روزنامهنگار مکزیکی که بیشترین تهدید را از کارتلها دریافت کرده بود نیز ناپدید میشود. یک کارآگاه زن با اکراه به مکانی که ۳۰ سال پیش ترک کرده بود بازمیگردد تا دختر را پیدا کند. سوال این است که آیا او توسط کارتلها برای انتقام از پدرش آسیب دیده یا همانند دیگران در جستجوی جزیره افسانهای دوستی ناپدید شده است.
برنامه Sanfic Series Lab که توسط آگوستینا لومی و آلخاندرا مارانو از آرژانتین از شش سال پیش آغاز شده است، به برنامهای حیاتی برای بسیاری از پروژههای تلویزیونی در مسیر توسعه تبدیل شده است.
هشت عنوان انتخاب شدند که برخی از آنها از برنامههای توسعه دیگر آمده و به سرعت به Sanfic Lab راه یافتند.
«هر یک از پروژهها چیزی منحصر به فرد برای به اشتراک گذاشتن دارند، چیزی که به آنها اجازه میدهد سفر کنند و داستانهایی را بگویند که ممکن است محلی باشند اما در سطح جهانی یا در بازارهای مختلف طنینانداز شوند. این همان چیزی بود که ما به دنبال آن بودیم: پروژههایی که پتانسیل بینالمللی شدن را دارند و واقعاً منحصر به فرد هستند، با صدایی متمایز»، لومی اشاره کرد و افزود که آنها همچنین سابقه تولیدکنندگان و خالقان پشت پروژهها را در نظر میگیرند.
«ما با دقت به دنبال استعدادها هستیم—این کاملاً درست است. ما به تیمهای پشت پروژهها توجه زیادی میکنیم.» مارانو تأیید کرد و به برنده امی بینالمللی، هرنان کافیهرو، اشاره کرد که با پروژهای بر اساس واقعیت به نام «هنر دزدان» در این لابراتوار شرکت میکند. همچنین نویسندگان و خالقانی مانند لوسیانا پورچیتو و ماریانا لوی که با درام کمدی «آمن، باربارا» که اخیراً در پرایم ویدیو مورد توجه قرار گرفته، شرکت میکنند. هر دو موافقند که کیفیت پروژهها در شش دوره گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است.
«انتخاب سریالها زمانی چالشبرانگیزتر میشود که موضوع نمایشگاه نیست بلکه توسعه است. باید بدانید که چه زمانی یک پروژه را انتخاب کنید، چه زمانی آن را دعوت کنید یا چه زمانی آن را برای یک آزمایشگاه انتخاب کنید—اطمینان حاصل کنید که در مرحله مناسبی قرار دارد. نکته مثبت این است که اگر زمانبندی درست باشد، میتوانید واقعاً به پروژه کمک کنید به جای اینکه ناخواسته آن را به تأخیر بیندازید.» لومی با تأمل گفت.
برنامه آموزش و شتابدهی بر بینالمللیسازی پروژهها و تمامی عناصر کلیدی در فروش آنها تمرکز دارد—به ویژه کمک به تیمها در بهبود نحوه بستهبندی و ارائه پروژههایشان، درک بهتر مخاطبانشان و تحلیل موارد موفق (یا نه چندان موفق) سریالهای مشابه.
مارانو افزود: “هر پروژه جلسات مشاوره فردی و یک به یک دریافت میکند. سپس در کلاسهای تخصصی درباره مخاطبان و پایداری شرکت میکنند که بر تولیدات سمعی و بصری پایدار با دیدگاه زیستمحیطی متمرکز است. همچنین سخنرانیهایی با شرکتهای تولیدی که پروژههایشان را در پلتفرمهای بزرگ منتشر کردهاند، برگزار میکنیم تا شرکتکنندگان بتوانند با آنها به گفتگو بپردازند. این فرصتی برای تبادل نظر است – نه لزوماً مشاوره مستقیم، بلکه قطعاً به اشتراکگذاری تجربه.”
بیست و یکمین دوره سانفیک از ۱۷ تا ۲۴ اوت برگزار میشود.
بررسی دقیق پروژههای منتخب:
«آمین، باربارا» («انجیل به روایت باربارا»، لوسیانا پورچیتو و ماریانا لوی، آرژانتین)
این داستان که توسط پورچیتو و لوی، نویسندگان «Menem, the President Show» نوشته شده است، اکنون در پرایم ویدئو در دسترس است. داستان درباره باربارا، دختری سرکش و بیپول است که برای یافتن اتاقی خصوصی و آرامش، به یک صومعه پناه میبرد و در نهایت به سفری معنوی و غیرمنتظره میپیوندد. «ما بر این باوریم که این پروژه بهموقع و بسیار قابل تطبیق است و میتواند در هر شهر آمریکای لاتین یا جنوب اروپا فیلمبرداری شود – مکانهایی که دو عنصر کلیدی در آنها تلاقی میکنند: حضور قوی کاتولیک و بحران عمیق مسکن.» خالقان، تنهایی باربارا را جهانی توصیف میکنند: «مانند [سریال نتفلیکس] ‘Unorthodox’ – اما به صورت معکوس – این داستان یک زن جوان گمشده است که در جهانی منحصر به فرد و بسته حرکت میکند.» «’آمین، باربارا’ به نسلی اشاره دارد که از بازار مسکن بیرون ماندهاند، کارهای موقت انجام میدهند و به دنبال ارتباط واقعی هستند. به عنوان افراد بیدین، ما همچنین از بازگشت برخی ارزشهای انسانی به کاتولیسیسم تحت پاپ فرانسیس – ایده کلیسا به عنوان مکانی برای طردشدگان – مجذوب شدهایم. این تناقض به نظرمان داستانی بود که باید تعریف میکردیم.»
«ناخوشایند» («Allegados»، اسکار چامو گودوی، ماریا خوزه سان مارتین، آندرس مارتینز-ریوس، شیلی، مکزیک)
این پروژه در مرحله توسعه پیشرفته قرار دارد. داستان در شیلی دهه ۱۹۸۰ رخ میدهد و درباره پسری ۱۶ ساله است که با نوشتن و کشیدن داستانی درباره یک خونآشام در دفترچه مدرسهاش از مشکلات خانوادگی خود فرار میکند و آرامش مییابد. آلفردو کاسترو، پائولینا گارسیا و بنجامین ویکونیا به این سریال پیوستهاند، در حالی که هنوز به دنبال بازیگری برای نقش نوجوان هستند. این سریال ۸ قسمتی قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ فیلمبرداری شود. قراردادهای اخیر شامل پستولید صدا با Yagán Films (شیلی) و پستولید تصویر با Chemistry در مکزیک به رهبری آندرس مارتینز-ریوس است که برای کارگردانی چند قسمت در کنار اسکار چامو گودوی و ماریا خوزه سان مارتین دعوت شده است. ارنستو گارات، نویسنده و فیلمنامهنویس، میگوید همیشه آرزو داشته کتابهای خود را اقتباس کند: «هدف من به چالش کشیدن دیدگاه نخبهگرایانه سینمای شیلی با خلق روایتهای جذابتر و واقعگرایانهتر است که واقعگرایی جادویی و فانتزی را در بر میگیرد و به این ترتیب فاصله بین سینما و مخاطبان را کاهش داده و به واقعیتهای اجتماعی سخت نور میافکند.»
«معماران جنوب جهان» («Arquitectas del Sur del Mundo»، آنا کریستینا باراگان، شیلی، کلمبیا)
مجموعه مستند نوشته ماریا کورت به بررسی زندگی و دیدگاههای معماران برجسته زن در سراسر آمریکای لاتین میپردازد. هر قسمت که توسط یک فیلمساز محلی کارگردانی شده، به فرآیندهای خلاقانه آنها میپردازد و به موضوعاتی مانند جنسیت، بومشناسی و دانش بومی میپردازد و غنای فرهنگی و معماری این قاره را آشکار میکند. این مجموعه توسط کلارا فیلمز شیلی تولید شده است که در سال ۲۰۱۸ توسط کلارا لاراین تأسیس شد، تنها زن شیلیایی که جایزه تولیدکننده نویدبخش Marché du Film را دریافت کرده است. این مجموعه با همکاری Productora LAP (کلمبیا) تولید میشود. معماران تأیید شده شامل کازو زگرس (شیلی) و آنا ماریا دوران (اکوادور) هستند. فیلمبرداری در دسامبر ۲۰۲۶ آغاز میشود و با حمایت توسعه از Sanfic Lab و Max Belo Horizonte که دو پنجره تلویزیونی را تأیید کردهاند، همراه است. اخیراً توافقنامه سرمایهگذاری با Cazú Arquitectos برای قسمت شیلیایی امضا شده است. لاراین میگوید: «از کودکی شاهد کارهای مادرم، کازو زگرس، و روش منحصر به فرد او در ترکیب معماری، شعر و چشمانداز بودهام که به عنوان یک زن در زمینهای مردانه راهی را باز کرده است. با الهام از سفر او و دیگر معماران آمریکای لاتین، میخواهم این نسل را که در حال شکستن موانع جنسیتی و سرزمینی است، مستند کنم و فضاهایی را از دیدگاه اکوفمینیستی طراحی میکنند که به طبیعت احترام میگذارد و دانش محلی را ترویج میکند.»

«ماجراهای پیکوی» («لاس پیکوی آونتورس»، ناتالی کاستیلو، کلمبیا)
یک مجموعه انیمیشن کودکان که توسط La Comarca Producciones تولید شده و در پاستو، جنوب کلمبیا مستقر است، به رهبری دنی بناویدس، پائولو کابرا و ناتالی کاستیلو، داستان سنوبیا، دختری ۵ ساله را دنبال میکند. او در حین بازدید از مادربزرگش و دوستش اولمدو پیکوی، قدرتهای جادویی یک روآنا [نوعی شنل] را کشف میکند که آنها را به گیاهان، حیوانات و اشیاء مختلف تبدیل میکند. این پروژه که در حال حاضر در مرحله تولید قسمت دوم خود قرار دارد، شامل ۲۰ کپسول صوتی تصویری مکمل نیز میشود که هدف آنها گسترش دامنه روایتی است. این کپسولها به زودی در تلپاستو، یک کانال منطقهای، پخش خواهند شد. La Comarca Producciones که در سال ۲۰۰۳ تأسیس شده، سابقهای در کارهای فرهنگی دارد و به ترویج پروژههای صوتی تصویری که تجربیات واقعی و هویت فرهنگی را برجسته میکنند، اختصاص دارد. به گفته دنی بناویدس، نویسنده فیلمنامه، “این پروژه کودکان را به دنیایی دعوت میکند که در آن زندگی روستایی دارای دانش ارزشمندی است و به آنها کمک میکند تا با هدف تخیل، یادگیری و رشد کنند.” این سریال با ترکیب عروسکگردانی، انیمیشن و مناظر محلی، داستانسرایی منحصربهفردی با عمق فرهنگی ارائه میدهد. کاستیلو میگوید: “این یک تعهد به تخیل از مکانی با حساسیت و جمعگرایی است.”

«گرگهای سفید» («Los lobos blancos» اثر آنخل باروئتا، کلمبیا، ونزوئلا، ایالات متحده)
یک درام پرتنش و هیجانانگیز که در پتاره، یکی از خطرناکترین محلههای آمریکای لاتین، رخ میدهد. داستان درباره کاتیره بلانکو، مکانیک جوانی است که قانون مقدس محله را که هرگز نباید مقابله کرد، زیر پا میگذارد و خانوادهاش را وارد یک درگیری خشونتآمیز با باندهای بیرحم و پلیسهای فاسد میکند. با وخیمتر شدن اوضاع، خانواده بلانکو باید بین بقا و انتقام یکی را انتخاب کنند. این سریال همکاری بین شرکت Beach House Films مستقر در لسآنجلس به رهبری بازیگر و فیلمساز ونزوئلایی رائول والدر و Navaja Pictures است که توسط خالق، نویسنده و تهیهکننده پروژه، آنخل باروئتا، در میامی و ونزوئلا تأسیس شده است. هر دو شرکت به خاطر روایتهای جسورانه و احساسیشان شناخته میشوند. والدر، خالق و تهیهکننده، میگوید: «این همان آمریکای لاتینی است که برای شنیده شدن میجنگد – خام، زخمی و سوزان». باروئتا اضافه میکند: «ما کارتلها و نارکوها را دیدهایم، اما هرگز داستانی مثل این – که از درون محله و با قلبی واقعی، آسیبپذیری و جاهطلبی سینمایی روایت شود – ندیدهایم.»
«هنر دزدان» («El Internacional»، هرنان کافیهرو، شیلی)
این درام بر اساس رویدادهای واقعی، داستان رونالد زونیگا را روایت میکند؛ جوانی که با پدرش به مخالفت برخاسته و به یک دزد بینالمللی تبدیل میشود. پس از دستگیری دوستش لاوچا کوئینتانیا در اروپا و متهم شدن رونالد، درگیری خشونتآمیزی بین خانواده زونیگا که در سرقت دست دارند و خانواده کوئینتانیا که در قاچاق مواد مخدر فعالیت میکنند، رخ میدهد. رونالد به شیلی بازمیگردد تا از حیثیت خانوادهاش دفاع کند و با دشمنانش روبرو شود. این سریال توسط شرکت جدید دکولتو که در سانتیاگو تأسیس شده و به وسیله هرنان کافیهرو بنیانگذاری شده، تولید میشود و با همکاری تریدی فیلمز ساخته میشود. «هنر دزدان» تصویری خام و انسانی از خشونت به عنوان یک چرخه ارائه میدهد، به گفته تهیهکننده اجرایی پائولا گوزمان، «این سریال هزینه موفقیت در زمینههای حاشیهای را بررسی میکند.» پروژه از صندوق ترویج سمعی و بصری وزارت فرهنگ شیلی تأمین مالی شده است. ۴۰٪ از سریال در اسپانیا فیلمبرداری خواهد شد و فیلمبرداری برای نیمه دوم سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است. «از طریق رونالد زونیگا، ما به بررسی معضلات، وفاداریها و خطراتی که جوانان در محیطهای آسیبپذیر با آنها مواجه هستند، میپردازیم» میگوید کافیهرو.

«تورت» (کامیلو فونزکا و آندرس سانچز بلزونکس، کلمبیا)
La Guapa، یک شرکت مستقل تولید فیلم و سریال مستقر در کلمبیا و اسپانیا که توسط کامیلو فونسهکا تأسیس شده است، در توسعه داستانهای با مفهوم بالا، تأثیرگذار، تحریکآمیز و مرزشکن تخصص دارد. سریال «تورت» که توسط فونسهکا و آندرس سانچز بلزونکس خلق شده، داستان سالوا را روایت میکند که پس از اخراج از یک آژانس تبلیغاتی بزرگ در مکزیک به دلیل یک انفجار توهینآمیز، سندرم تورت را جعل میکند تا شغل خود را بازپس گیرد. نقشه او نتیجه معکوس میدهد و او به نماد ویروسی از صحت سیاسی تبدیل میشود و زندگیاش زمانی که با لوسیا، زنی با اختلال وسواس فکری-عملی، ملاقات میکند، به چالش کشیده میشود. این سریال در حال حاضر در مرحله توسعه است و تاریخهای فیلمبرداری و انتخاب بازیگران هنوز تعیین نشده است. این سریال تاکنون به رسمیت شناخته شده و جوایز Sanfic، BAM و Peris Costumes را در Conecta Ficción 2025 به دست آورده است. فونسهکا میگوید: «تورت» یک کمدی سیاسی نادرست درباره صحت سیاسی است. این سریال فرهنگ خشم را به چالش میکشد و جرات میکند به دروغهایی که برای جا افتادن میگوییم، بخندد. جسورانه، ناراحتکننده و به طرز دردناکی بهموقع است.
«مهارتهای بیفایده» («Las Habilidades Inútiles»، نوشته گابریل دالا توره و لوسیا براسل، آرژانتین)
ال جنرادور، شرکتی فعال در تولید محتوای صوتی و تصویری در مندوزا، آرژانتین است که بیش از ۱۵ سال تجربه در زمینه تولید مستند و داستانی، از جمله سریالها و فیلمهای بلند دارد. این شرکت بر روایت داستانهای الهامبخش و توسعه ایدههای نوآورانه در قالبهای فیلم، تلویزیون و چندپلتفرمی تمرکز کرده است. در حال حاضر، خدماتی در زمینه طراحی صدا، ویرایش، تصحیح رنگ، فضاهای کار مشترک و اجاره تجهیزات تولید ارائه میدهد.
تولیدات El Generador به دلیل کسب جوایز در جشنوارهها و صندوقهای مختلف و توزیع در ایالات متحده، چین، پرتغال، بریتانیا و یونان، تحسین ملی و بینالمللی را به دست آوردهاند. «مهارتهای بیفایده» داستانی جنایی و وجودی است که به تأثیرات ممنوعیت، مرگ و مرزهای اجتماعی میپردازد و بررسی میکند که چگونه تضادها به یکدیگر جذب میشوند. نویسندگان فیلمنامه، گابریل دالا توره و لوسیا براسل، به همراه تهیهکنندگان سسیلیا آگرو و گیسلا لوین، قصد دارند روایتی را خلق کنند که طنز سیاه و تنش را در هم میآمیزد. اگرچه هنوز کارگردان و بازیگران انتخاب نشدهاند، اما رمانی که این سریال بر اساس آن ساخته شده است، جایزه بهترین رمان شهر مندوزا را به دست آورده است. آگرو و لوین میگویند: «ما از آثاری حمایت میکنیم که با شخصیتهای پیچیده و دیدگاههای جسورانه، هنجارها را به چالش میکشند – ارزشهایی که این سریال با لحن جسورانهاش تقویت میکند.»