📋 خلاصه مقاله:
فیلم “Freakier Friday” با بازگشت جیمی لی کرتیس و لیندسی لوهان پس از ۲۰ سال، موفقیت بزرگی کسب کرده و به خاطر احترام به نسخه اصلی و ارائه نگاهی تازه تحسین شده است. مارک واترز، کارگردان نسخه ۲۰۰۳، از فیلم جدید حمایت میکند و در حال حاضر مشغول تدوین فیلم جدیدش “هرشی” است.
جمعه همچنان به عنوان یکی از روزهای محبوب هفته باقی مانده است، به لطف موفقیت فیلم دنباله دیزنی به نام “Freakier Friday” که ستارگان جیمی لی کرتیس و لیندسی لوهان را برای اولین بار از زمان فیلم “Freaky Friday” در سال ۲۰۰۳ دوباره گرد هم آورده است. این فیلم جدید که توسط جردن وایس نوشته و به کارگردانی نیشا گاناترا ساخته شده است، به خاطر ارائه نگاهی تازه به داستان در حالی که به نسخه اصلی احترام میگذارد، تحسین شده است. طرفداران به ویژه از دیدن بازگشت بسیاری از بازیگران برای این دنباله پس از بیش از ۲۰ سال خوشحال شدهاند. این شامل نه تنها بازیگران اصلی بلکه بازیگرانی مانند چاد مایکل موری، استیون توبولوفسکی و حتی رایان مالگارینی است که از بازیگری بازنشسته شده اما برای ایفای نقش پسر کرتیس بازگشته است.
واترز از فیلم جدید حمایت میکند و قصد داشت در آخر هفته افتتاحیه آن را ببیند، اما برنامه شلوغش مانع شد. او در حال تدوین فیلم جدیدش به نام «هرشی» است که فین ویتراک در نقش میلتون اس. هرشی، بنیانگذار امپراتوری شکلات، و الکساندرا داداریو در نقش همسرش کیتی بازی میکنند. واترز زمانی را برای خروج از اتاق تدوین اختصاص داد و به یادآوری چگونگی به دست آوردن این پروژه پرداخت، درباره همکاری احتمالی آینده با لوهن صحبت کرد و به این فکر کرد که چگونه «جمعه عجیب» پس از سالها همچنان محبوب باقی مانده است.
با نگاهی به موفقیت این فیلم و پذیرش دنباله آن توسط مردم، آیا میتوانستید پیشبینی کنید که «جمعه عجیب» همچنان جذابیت خود را حفظ کند؟
به هیچ وجه. من یاد گرفتم که باید فیلمی بسازید که خودتان دوست دارید و امیدوار باشید دیگران هم آن را بپسندند. شما به همان اندازه برای فیلمهایی که موفق نمیشوند تلاش میکنید که برای آنهایی که موفق میشوند. ما واقعاً در ساخت آن خیلی خوش گذراندیم. یادم میآید در اولین پیشنمایش آزمایشی که برای این فیلم داشتیم، همه افراد مهم دیزنی حضور داشتند. ما با مخاطبی روبرو شدیم که در پایان ایستاد و تشویق کرد و امتیاز ۹۳ گرفتیم. سپس مایک آیزنر پرسید، “آیا ایدهای دارید، چیزی که بخواهید فیلمبرداری کنید؟” و من گفتم که ایدهای خندهدار برای یک پایان بامزهتر دارم. او پرسید، “چقدر هزینه خواهد داشت؟” تهیهکننده من گفت، “یک چهارم میلیون دلار.” او گفت، “بله، بروید و انجامش دهید.” بنابراین ما پایان را فیلمبرداری کردیم که در آن شخصیت روزالیند چائو پدربزرگ را به زمین میزند.
آیا در ابتدا قرار بود پدربزرگ و نوه بدنهایشان را عوض کنند؟
در واقع، با یک زلزله به پایان رسید، درست مثل اوایل فیلم [اشاره به تعویض بدن]. فکر کردیم خندهدارتر خواهد بود اگر حتی به آن نرسند و شما این ضربه بدنی اغراقآمیز را داشته باشید.
خانواده به اندازه کافی سختی کشیده بودند — فکر میکنم در آن لحظه استحقاق یک استراحت را داشتند.
خب، حداقل برای ۲۱ سال. تا زمانی که جدیدش بیاید.
بسیاری از مردم درباره اینکه این فیلم برای لیندسی لوهان یک نقطه عطف بود صحبت میکنند، اما به بسیاری از جهات، این یک فرصت بزرگ برای شما نیز بود — به نظر میرسید که حرفه شما را به سطح دیگری برد.
قطعا. من «خانه بله» را ساختم و سپس یک فیلم دیگر بین آنها ساختم، فیلمی که حتی پوسترش را ندارم چون طوری رفتار کردهام که انگار مال من نیست. کاملاً شکست خورد. یک تهیهکننده بسیار تهاجمی داشتم که عملاً مرا از اتاق تدوین در طول نسخه کارگردانیام بیرون کرد، بنابراین به نوعی از فیلم انکار کردم. قطعاً احساس میکردم که در زندان فیلم هستم.
چگونه خود را برای “جمعه عجیب” در دیزنی معرفی کردید؟
من جلسه را برگزار کردم و به یاد دارم که وقتی وارد شدم، احساس کردم فیلمنامهای که داشتند بسیار ضعیف بود. فکر میکردم گرفتن این کار فوقالعاده خواهد بود، اما نمیتوانستم به آنها بگویم که این فیلمنامه خوب است، چون دروغ میگفتم. فیلمنامه درباره دختری بود که در روزنامه مدرسه کار میکرد و میخواست با گوئن استفانی در هاوس آف بلوز مصاحبه کند. من گفتم، “چرا این کار را میکنید؟ او نمیتواند یک بچهدرسخوان باشد که با روزنامه مدرسه کار میکند و مادرش هم یک دکتر بچهدرسخوان است. این ‘جمعه عجیب’ است، باید مادر و دختر خیلی از هم دور باشند. او باید راک اند رول باشد، باید گیتاریست اصلی یک گروه باشد که در هاوس آف بلوز اجرا میکند و بعد مادر باید گیتار بزند.” و دیزنی، به اعتبارشان، گفتند، “ما این را دوست داریم.” و این چیزی بود که در نهایت ساختیم. موفقیت ما را کمی غافلگیر کرد و احتمالاً به خاطر همین کار “دختران بدجنس” را گرفتم. این کار به شکل بزرگی برای من شروعی دوباره بود.
چطور شد که با لوهن در فیلم «دختران بدجنس» همکاری کردید؟ آیا شما به عنوان یک بسته همکاری کردید؟
و لیندزی با تغییر نقشها مشکلی نداشت؟
او کمی ناراحت بود و فکر میکرد نقش رجینا جذابتر است. اما در نهایت آن را پذیرفت. شری لنسینگ اشاره کرد که با موفقیت بزرگ «جمعه عجیب»، او باید نقش اصلی فیلم را بازی کند. همه چیز به بهترین شکل ممکن پیش رفت.
با نگاه به گذشته و بررسی «جمعه عجیب»، از این اجراها بیشتر تحت تأثیر قرار گرفتم. وقتی جیمی لی کرتیس اسکار برد، به یاد دارم که گفتم: «این واقعاً برای «جمعه عجیب» است.»
خب، و «ماهی به نام واندا» و «دروغهای حقیقی». او بازیگری است که هرگز برای این اجراهای فوقالعاده شناخته نشد.
اخیراً متوجه شدم که مردم از نمایندگی آسیایی در فیلم انتقاد کردهاند. آیا چیزی هست که بخواهید به آن بپردازید یا اذعان کنید؟
آیا لحظهای بود که از انتقادها آگاه شدید؟ آیا در همان زمان بود؟
به یاد دارم که یک منتقد برجسته وجود داشت که فیلم را دوست داشت اما به آن انتقاداتی هم وارد کرد. او گفت که فیلم کمی بیحس و اغراقآمیز است. با این حال، اشاره کرد که این موضوع لذت تماشای فیلم را برایش خراب نکرده است.
وقتی چیزی شبیه به این را میخوانید، ابتدا دفاعی برخورد میکنید یا از ابتدا انتقاد را پذیرفتید؟
من قطعاً نگفتم، “چطور میتوانید به چنین نتیجهای برسید؟” بلکه گفتم، “آنها حق دارند.” من واقعاً منتقدان خوب را دوست دارم؛ این روزها کمتر از آنها میبینید.
(با خنده) نه. وقتی جوانتر بود، قطعاً به جذابیت شهرت و معروفیت و همه چیزهایی که با آن همراه بود علاقه داشت. بنابراین به دنبال بهترین پروژهها نمیرفت. حالا در این مرحله از زندگیاش، واقعاً به خوبی فکر میکند، اما آن زمان فقط یک بچه بود و کسی هم در اطرافش نبود که او را به خوبی راهنمایی کند. اما همیشه با هم دوستانه بودیم — اخیراً در نیویورک، وقتی که او در حال فیلمبرداری یک فیلم نتفلیکس بود، دوباره با هم ارتباط برقرار کردیم. وقتی اخیراً با هم بودیم، گفتیم که جالب خواهد بود بهانهای پیدا کنیم تا کاری با هم انجام دهیم.
آیا تا به حال دنبالهای برای “Freaky Friday” توسعه دادهاید؟
نه، هرگز یکی را توسعه ندادهام.
به مصاحبهای فکر میکنم که به بیستمین سالگرد مربوط میشود و شاید دنبالهای هم اعلام شده باشد و شما بگویید دوست دارید به عنوان تهیهکننده یا به نحوی درگیر باشید.
بله، متاسفانه به آن مهمانی دعوت نشدم. دستم را بالا بردم و گفتم که دوست دارم به نوعی درگیر باشم، حتی به عنوان یک پدرخوانده یا تهیهکننده اجرایی. اما هیچ دعوتی به من داده نشد.
این واقعاً من را شگفتزده میکند!
من از ساخت فیلم جدید و فوقالعادهای که توسط آنها ساخته میشود، به شدت حمایت میکنم. دوست داشتم در این پروژه مشارکت داشته باشم، اما حالا که نیستم، به نوعی آن را برای خودم کنار گذاشتهام. باید انرژیام را صرف خلق آثار جدید و اصیلی کنم که موفقیتآمیز باشند و مردم بتوانند در ۲۰ سال آینده آنها را بازسازی کنند. بنابراین این همان کاری است که اکنون انجام میدهم. نمیتوانم نگران پروژههایی باشم که در آنها حضور ندارم. قطعاً میتوانست تجربهای سرگرمکننده باشد و از چندین بازیگر شنیدم که در حین فیلمبرداری میگفتند، “واترز کجایی؟” من شما را رها نکردهام! متأسفم.