📋 خلاصه مقاله:
جشنواره فیلم لوکارنو به عنوان یکی از معتبرترین رویدادهای سینمایی اروپا شناخته میشود که با حضور ستارگان برجستهای مانند اما تامپسون و جکی چان، توجه رسانهها و صنعت سینما را به خود جلب کرده است. این جشنواره با ارائه انتخابهای محدود اما با کیفیت، به عنوان بخشی از استراتژی جهانی انتشار فیلمها عمل میکند و به دلیل اعتبار و ظرافت خود، فرصتی برای نمایش آثار و جلب توجه رسانهها فراهم میکند.
لوکارنو به عنوان جشنوارهای معتبر و با ظرافت شناخته میشود که توجه رسانهای زیادی را به خود جلب میکند و در مقایسه با بسیاری از جشنوارههای دیگر در فصل جوایز، انتخابهای محدودتری دارد. استوارت فورد از استودیوهای AGC میگوید: «این جشنواره فرصتی برای نمایش آثار با کیفیت و جلب توجه رسانهها فراهم میکند.»
لوکارنو، سوئیس — در هوای گرم و مرطوب، جشنواره فیلم لوکارنو، بزرگترین رویداد سینمایی اروپا در اواسط تابستان، با حضور پرشور اما تامپسون به زیبایی درخشید.
بیش از هر چیز، از نظر صنعتی، این جشنواره نشان داد که چگونه جشنوارههای بزرگ جهان که درست زیر پنج جشنواره بزرگ ساندنس، برلین، کن، ونیز و تورنتو قرار دارند، اکنون به عنوان بخشی از اقتصاد جهانی سینما در حال تغییر و پیشرفت هستند. این موضوع به همان اندازه برای لوکارنو که به عنوان پایگاه کارگردانان هنری برجسته شناخته میشود، صادق است؛ همانطور که برای جشنوارههای سن سباستین، کارلووی واری و تالین که از جشنوارههای کوچکتر “A” در اروپا هستند، نیز صدق میکند.
در ادامه، هفت نکته از لوکارنو – با موارد بیشتری که در راه است – از جمله آنچه تامپسون، جکی چان، الکساندر پین و لوسی لیو در جشنواره سوئیس بیان کردند، دینامیک توزیع جهانی لوکارنو، عناوین پرطرفدار و معاملات متنوع این جشنواره.
ستارهها
تامپسون با درخشش خود نشان داد که چگونه ستارگان میتوانند مخاطبان را مجذوب کنند؛ چه با ارائه سخنرانی پذیرش جایزه باشگاه پلنگ لوکارنو به زبان ایتالیایی، یا با بازگو کردن داستانی از دعوت دونالد ترامپ برای یک قرار ملاقات در صحنه فیلم “رنگهای اولیه”. جکی چان حرکات معروف صحنههای مبارزه خود را بازآفرینی کرد. یکی دیگر از افتخارآفرینان لوکارنو، الکساندر پین، مشکل فیلمسازی معاصر را اینگونه توضیح داد: “برش، برش. فهمیدم. برش.” لیو به عمق رنج احساسی شخصیت خود در “رزمد” پرداخت و گفت: “چقدر میتوانی تحمل کنی؟”
همه در لوکارنو حضور داشتند. به لطف اینترنت و تمرکز سرویسهای استریم بر ستارگان برای تمایز یک فیلم از دیگری، ستارگان همچنان بسیار مهم هستند و نظرات آنها در سراسر جهان طنینانداز میشود.
جنب و جوش لوکارنو در اقتصاد جهانی فیلم
چرا ستارگان در لوکارنو حضور دارند، سوالی است که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. تامپسون فیلم «مرگ زمستان» را که اولین نمایش جهانیاش در لوکارنو بود، به این جشنواره آورد؛ لیو نیز فیلم «رزمد» را که اولین نمایش بینالمللیاش در لوکارنو بود، هدایت میکند. استوارت فورد از AGC Intl. که فیلم «بوسه زن عنکبوتی» به عنوان فیلم اختتامیه لوکارنو در شب شنبه اولین نمایش بینالمللیاش را دارد، اظهار داشت: «لوکارنو اعتبار، ظرافت و توجه رسانهای فراوانی را در انتخابی که بسیار کمتر از اکثر جشنوارهها در فصل جوایز شلوغ است، ارائه میدهد.» او افزود: «این جشنواره همچنین به عنوان یک آزمون برای واکنشهای انتقادی بینالمللی عمل میکند که بحثهای ما با توزیعکنندگان سطح بالا که به دنبال انتشار در اوایل سال ۲۰۲۶ هستند را تقویت میکند.»
فورد به ورایتی گفت: «انتشارهای مبتنی بر اعتبار این روزها یک تمرین استراتژیک جهانی است.» لوکارنو بخشی از این استراتژی است.
پیشنهاد گستردهتر جشنواره سوئیسی برای مخاطبان
جیونا آ. نازارو، مدیر هنری لوکارنو از سال ۲۰۲۰، دارای سلیقههای متنوعی است که بخشی از آن به دلیل تنوع سلیقههای مخاطبانش در لوکارنو شکل گرفته است. تماشاگران حاضر در پیاتزا گرانده که ۶۵۰۰ نفر را در خود جای میدهد، عاشق فیلمهای بزرگ و سرگرمکننده با حضور ستارهها هستند. تماشاگران جمعه گذشته برای ورود و یافتن جای مناسب در پیاتزا گرانده برای فیلم «مردگان زمستان» با حضور اما تامپسون که برای دریافت جایزه باشگاه پلنگ آمده بود، تقریباً با بلیطچکها درگیر شدند. به همین ترتیب، بازار به سمت پیشنهادات تجاریتر حرکت میکند. رایان کامپ، رئیس Visit Films، در توضیح انتخاب فیلم «ساکت بمان» گفت: «این فیلم کاملاً با تمرکز فعلی ما، عناوین تجاری قوی با تمرکز اجتماعی و انسانی، همخوانی دارد.» این فیلم با بازی لو دایموند فیلیپس در نقش یک پلیس قبیلهای که با یک فراری بیرحم که به رزرو بومی روستاییاش بازمیگردد، مبارزه میکند. چند سال پیش، Visit Films بیشتر به خاطر فروش فیلمهای بزرگ مولف شناخته میشد.
لوکارنو، فیلمسازان ژانر را در آغوش میگیرد
عناوین پرطرفدار
با این حال، امسال توجه بیشتر منتقدان به آثار کارگردانان برجسته معطوف بود که همچنان در رقابت اصلی بینالمللی و بخش فیلمسازان حال حاضر لوکارنو حضور داشتند. ورایتی به درام تاریخی «خدا کمک نخواهد کرد» از هانا یوشیچ کروات که به طرز چشمگیری جوی و پر از احساس بود، توجه ویژهای نشان داد و در بخش فیلمسازان حال حاضر به «حواصیل آبی» از سوفی رومواری که در تورنتو مستقر است، به عنوان فیلمی خلاقانه و احساسی که شایسته است از دایره جشنوارهها خارج شود، اشاره کرد. در رقابت بینالمللی، «برگ خشک» از الکساندر کوبریدزه گرجستانی طرفداران خود را داشت، همانطور که «با حسن در غزه» نیز مورد توجه قرار گرفت. «دراکولا» از رادو جود به شدت بحثبرانگیز بود، اما پیشبینی میشود فروش خوبی داشته باشد. «دو فصل، دو غریبه» نیز در نمایش مطبوعاتی روز جمعه با استقبال گرمی مواجه شد.
بزرگترین موفقیت انتقادی تا به امروز در لوکارنو: انتظارات بزرگ: سینمای بریتانیا پس از جنگ، ۱۹۴۵-۱۹۶۰
لوکارنو در حال ساختن شهرتی شایسته برای مرورهای جذاب و اعتیادآور است و امسال نیز از این قاعده مستثنی نبود. «آرزوهای بزرگ» به گفته جسیکا کیانگ، منتقد وریتی، «کاملاً شگفتانگیز» بود. الکساندر پین حتی پا را فراتر گذاشت و این مرور را «باور نکردنی» توصیف کرد. او اظهار داشت: «من به فیلمهای جدید کمتر علاقهمندم و بیشتر به فیلمهای قدیمی توجه دارم. تا کنون، ستاره من ‘Hell Is a City’ از سال ۱۹۶۰ است. این فیلم واقعاً فوقالعاده است!»
معاملات
در بزرگترین اعلامیه معاملهای که در لوکارنو انجام شد، AGC International اعلام کرد که در حال بستن مجموعهای از معاملات توزیع بینالمللی با چندین بازار بزرگ برای فیلم «Kiss of the Spider Woman» با بازی جنیفر لوپز است.
فیلم «Deathstalker» به کارگردانی استیون کوستانسکی و توزیع توسط Raven Banner، پیش از نمایش جهانی در جشنواره لوکارنو، موفق به پیشفروشهای عمده در مناطق مختلف شد. این فیلم در ژاپن توسط Klockworx و در اروپا توسط Lighthouse Home Entertainment (LHE) برای مناطق آلمانیزبان خریداری شده است. درست قبل از جشنواره، استودیو Shout! اعلام کرد که حقوق مناطق انگلیسیزبان فیلم «Deathstalker» را به دست آورده است.
Visit Films، نماینده فروش معتبر مستقر در نیویورک، برای مدیریت فروش بینالمللی فیلم «Keep Quiet» به کارگردانی وینسنت گراشاو («Bang Bang») و با بازی لو دایموند فیلیپس، نامزد امی و گلدن گلوب («La Bamba») و دیگر نمایش جهانی در لوکارنو، به تیم پیوسته است.
در جشنواره لوکارنو پرو در سوئیس، شرکت لاتیدو فیلمز اسپانیا اعلام کرد که حقوق فروش فیلم کمدی آنتولوژی «Homo Sapiens?» به کارگردانی ماریانو کوهن و گاستون دوپرات را به دست آورده است. این فیلم به احتمال زیاد به عنوان بلاکباستر آرژانتینی سال ۲۰۲۵ شناخته خواهد شد.
شرکت هرتیک یونان اعلام کرد که حقوق فروش فیلم «The Birthday Party»، اولین عنوان برجسته در لوکارنو با بازی ویلم دفو را به دست آورده است. همچنین، حقوق فروش فیلم پر سر و صدای لوکارنو «Dry Leaf» را نیز تأیید کرد.
توتم حقوق فروش کمدی پر سر و صدای «Follies» را که به روابط باز و صریح جنسی میپردازد و عنوانی با بیشترین مخاطب در بخش فیلمسازان حال حاضر لوکارنو است، به دست آورد.
ردیانس حقوق فروش فیلم «Mare’s Nest» به کارگردانی بن ریورز را که از «احساس انباشتهای از ترس» درباره دنیایی که بزرگسالان برای کودکان به جا میگذارند، نشأت گرفته است، به دست آورد.
در یکی از دو قرارداد فیلم وینسنت گراشاو، سانرایز فیلمز حقوق توزیع در آمریکای شمالی برای درام احساسی بوکس “Bang Bang” با بازی تیم بلیک نلسون را که در لوکارنو ۲۰۲۴ به نمایش درآمده بود، به دست آورد.
بندیتا فیلمز اسپانیا به فیلم “Phantoms of July” از جولیان رادلمایر، کارگردان آلمانی، علاقهمند شد که این موضوع باعث هیجان برخی خریداران گردید.
توزیعکننده معتبر سوئیسی فرنیتیک فیلمز به فیلم “Solomamma” که توسط Playtime فروخته شده و یکی از پیشنهادات تجاریتر مسابقه بینالمللی لوکارنو بود، پیوست.
شرکت Best Friend Forever مستقر در بروکسل حقوق فروش فیلم “Nina Roza” به کارگردانی ژنویو دولود-دو سلز را به دست آورد که در مسابقه First Look کانادا در لوکارنو برنده شده بود.
MoreThan Films در لوکارنو به فیلم هیجانانگیز اجتماعی “Balearic” به کارگردانی ایون د سوسا علاقهمند شد.
آنا آلارکون، بازیگر برنده جایزه SXSW برای فیلم “Mamífera”، به عنوان نقش اصلی در فیلم جدید لیلیانا تورس با عنوان “Climacteric” انتخاب شده است. این خبر توسط ادنا سینه بارسلونا اعلام شد که این عنوان را در بازار Locarno’s Match Me! معرفی کرد.
شرکت فروش ایتالیایی Fandango چندین فروش اولیه را به Variety اعلام کرد که شامل فیلم “Sweetheart” (“Gioia mia”) از مارگریتا اسپامپیناتو در لوکارنو میشود. این فروشها شامل کشورهای برزیل (Pandora)، بنلوکس (Arti Film)، تایوان (Av-Jet)، آرژانتین، شیلی و اروگوئه (Zeta Filmes) و اسرائیل (Lev Cinema) است.
شرکت Square Eyes حقوق فروش فیلم “The Seasons” از مورین فازندایرو که در رقابت لوکارنو شرکت دارد را به دست آورده است. این فیلم تاکنون توجه خریداران از سوئیس و ژاپن را جلب کرده است، به گفته وولتر یانسن از Square Eyes به Variety.
* شرکت The Yellow Affair اعلام کرد که حقوق فروش فیلم کودکانه “Pixie: The New Beginning” را در جشنواره لوکارنو به دست آورده است.
* شرکت MAD World حقوق فروش جهانی فیلم درام انتقامی “Exile” ساخته فیلمساز تونسی، مهدی حمیلی، را پیش از اولین نمایش جهانی آن در لوکارنو به دست آورده است.
* شرکت جدید فروش و تولید مشترک B-Rated International مستقر در پاریس، حقوق فروش فیلم “Sorella di Clausura” ساخته ایوانا ملادنویچ را که به عنوان پارودی ملودرام عاشقانه در لوکارنو با استقبال منتقدان روبرو شد، به دست آورده است.
* شرکت MPM Premium مستقر در پاریس، حقوق فروش جهانی درام هایپررئالیستی “Irkalla: Gilgamesh’s Dream” ساخته کارگردان و تهیهکننده عراقی، محمد الدراجي (“Son of Babylon”) را که در Piazza Grande به نمایش درآمد و سپس به انتخاب مرکز تورنتو منتقل شد، به دست آورده است.
* شرکت Intramovies حقوق دو فیلم لوکارنو، “Mosquitoes” و “White Snail” را که اکنون به سمت سارایوو میروند، به دست آورده است.
فیلم «مو، کاغذ، آب…» که به جشنواره لوکارنو راه یافته است، آخرین همکاری میان فیلمساز بلژیکی نیکلاس گرو و کارگردان ویتنامی ترونگ مین کوی است و به نماینده فروش ایتالیایی Lights On واگذار شده است.