📋 خلاصه مقاله:
فیلم «Primo Viaggio» به کارگردانی الساندرو کاسیگولی و کیسی کافمن، داستان کارلو، جوانی از ناپل است که برای حمل مواد مخدر به ایتالیا، سفری به مالاگا را میپذیرد. این فیلم با تمرکز بر استفاده از بازیگران غیرحرفهای و تجربههای واقعی، به بررسی معضلات و شرایط زندگی جوانان میپردازد و به عنوان یک فیلم جادهای در نظر گرفته نمیشود، بلکه بر سفر درونی شخصیت اصلی تأکید دارد.
یکی از نکات برجسته پروژه لوکارنو، این فیلم به کارگردانی الساندرو کاسیگولی و کیسی کافمن ساخته خواهد شد. آنها به مجله وریتی توضیح میدهند که چه چیزی الهامبخش این اثر بوده است.
سینمای رای ایتالیا در تولید مشترک فیلم «Primo Viaggio» به کارگردانی الساندرو کاسیگولی و کیسی کافمن همکاری خواهد کرد. توئودورا فیلم مسئولیت توزیع محلی این فیلم را بر عهده دارد.
این فیلم که در رویداد Alliance 4 Development لوکارنو مورد توجه قرار گرفته است، توسط نانی مورتی، برنده نخل طلایی («اتاق پسر»، «ما یک پاپ داریم») و بنهدتا باروئرو برای شرکت ساشر فیلم که در سال ۱۹۸۷ تأسیس شده، تولید میشود.
داستان دربارهٔ کارلو، جوان ۲۲ سالهای از ناپل است که یک تعطیلات رایگان در مالاگا را میپذیرد، به شرطی که یک ماشین پر از مواد مخدر را به ایتالیا بازگرداند.
«ما در نه سال گذشته در منطقه ناپل فعالیت کردهایم. اینجا مکانی پر از رنگ و هیجان با داستانهای جالب فراوان است. اخیراً داستانی شنیدیم که واقعاً ما را مجذوب کرد. جوانانی که تعطیلاتی با تمام هزینهها پرداخت شده و مقداری پول نقد را در ازای حمل مواد مخدر سنگین از اسپانیا قبول میکردند»، کافمن گفت.
«ما واقعاً شگفتزده شدیم؛ این یک ریسک بزرگ برای یک تعطیلات در یک اقامتگاه کمهزینه است.»
شخصیت اصلی آنها از تور آنونزیاتا میآید، «که محیطی بسته دارد و او هرگز قبلاً سفر نکرده است»، کاسیگولی گفت و عنوان فیلم را توضیح داد.
وقتی او معامله را میپذیرد و به اسپانیا میرود، چیزی که در ابتدا به نظر میرسد تنها یک مأموریت مواد مخدر است، به تجربهای کاملاً متفاوت تبدیل میشود. او با افرادی جدید آشنا میشود و تجربیاتی با آنها دارد که او را به بازنگری در تصمیماتش وادار میکند. این تجربه به طور بنیادی او را دگرگون میسازد.
این دو نفر به عنوان دوستان و همخانهایها شروع کردند، اما سپس زندگی مسیر خود را طی کرد: کافمن به خاورمیانه رفت تا به عنوان خبرنگار فعالیت کند و کاسیگولی بر ساخت مستندهای خلاقانه در برلین تمرکز کرد.
«ما واقعاً به مدت نه سال درباره چگونگی فیلمبرداری از مردم یا جلب توجه مخاطب با هم گفتوگو میکردیم. ما مشاور یکدیگر بودیم. وقتی هر دو به ایتالیا برگشتیم، تصمیم گرفتیم فیلمی بسازیم»، کافمن به یاد میآورد.
در مراحل اولیه توسعه، «Primo Viaggio» با سبک کاسیگولی و کافمن که ترجیح میدهند از غیرحرفهایها استفاده کنند، ساخته خواهد شد.
به گفته باروئرو، یکی از «استعدادهای خاص» آنها «توانایی ترکیب بینقص تجربه زیسته با فیلم روایی» است. داستان آنها نوشته شده است، اما وقتی از طریق انتخاب بازیگر خیابانی با افراد ملاقات میکنند، زندگی آنها میتواند «به فیلمنامه وارد شود و داستان را همراه با شخصیت اصلی بازسازی کند.»
کافمن اشاره کرد: «تا به حال، همیشه با بازیگران غیرحرفهای کار کردهایم. این به خاطر پیشینه ماست. ما عادت داریم خود را در داستانهای واقعی با افراد واقعی و در محیطهای واقعی بیندازیم و از این کار لذت میبریم.»
برای فیلم قبلی آنها، «ویتوریا»، پس از شنیدن داستان یک خانواده، از آنها خواستند تجربه خود را در مقابل دوربین بازآفرینی کنند. اما «پریمو ویاجیو» یک «گام بیشتر به سمت داستانپردازی» است.
«تمرکز اصلی ما این است که با استفاده از بازیگران خیابانی، معضلات و شرایط واقعی زندگی را به فیلم بیاوریم. ما معتقدیم این روش بهترین راه برای انتقال احساسات عمیق است. فیلمنامه بیشتر برای ما و گروه تولید اهمیت دارد – شخصیت اصلی هرگز آن را نمیخواند یا دیالوگها را حفظ نمیکند. او داستان را میداند اما صحنه را بر اساس تجربه زندگی خودش تفسیر میکند.» کاسیگولی اضافه کرد.
مورتی نیز در ساخت «ویتوریا» نقش داشت.
«همکاری ما به شکلی بسیار طبیعی آغاز شد. اولین فیلم ما، «کالیفرنیا»، در سال ۲۰۲۱ در ونیز به نمایش درآمد و بعداً برای رقابت فیلمهای اول نانی مورتی انتخاب شد. او در هیئت داوران نبود، اما فیلم ما برنده شد! این آغاز یک گفتگوی بسیار جالب بود.» کافمن به یاد آورد.
«در ‘Vittoria’ ما آزادی کامل داشتیم. او بسیار با تجربه بود و میتوانستیم چیزهای زیادی از او در صحنه یاد بگیریم، اما او میخواست ما را تنها بگذارد تا خودمان انتخاب کنیم. او بعداً، زمانی که نسخه اولیه فیلم آماده شد، بیشتر درگیر شد و توجهش به جزئیات شگفتانگیز بود. وقتی او به عنوان تهیهکننده اصلی این فیلم اشاره کرد، ما با خوشحالی پذیرفتیم.»
با وجود تغییر مکان از ناپل به مالاگا و حتی مارسی، آنها «Primo Viaggio» را به عنوان یک فیلم جادهای نمیبینند.
کافمن گفت: «حتی با اینکه او واقعاً در فیلم رانندگی میکند، این بیشتر درباره شرایط اولیه و سفر درونی اوست.» کاسیگولی افزود: «کارلو یک بچه معمولی از ناپل است که تنها با پدربزرگش زندگی میکند و فرصتهای زیادی ندارد. وقتی میدانید که او قرار است بدون تجربه زیادی در زندگی، کوکائین حمل کند، تنش زیادی ایجاد میشود. این واقعاً درباره مسائل روز و این نسل است.»