📋 خلاصه مقاله:
برنامه Open Doors لوکارنو ۲۰۲۵ با تمرکز بر فیلمسازان آفریقایی، پنج فیلم کوتاه الهامگرفته از چالشهای اجتماعی و افسانههای کهن را معرفی میکند. این آثار با هدف تقویت مناطق با چالشهای مالی و فیلمسازی، به داستانهای غنی و فرهنگی این قاره میپردازند و شامل فیلمهایی از کارگردانان مختلف مانند عبدولای سال و یاسر فایز هستند که به موضوعاتی چون نقدهای اجتماعی و مقاومت زنان میپردازند.
آفریقا با گامهای استوار به آستانه برنامه Open Doors لوکارنو ۲۰۲۵ نزدیک میشود تا پنج روایت کوتاه و بینظیر را ارائه دهد که از چالشهای اجتماعی، افسانههای کهن و خاطرات جمعی الهام گرفتهاند. این برنامه با دقت طراحی شده و بر داستانهای جذاب و فرهنگی غنی این قاره تمرکز دارد.
کارگردانان با مهارتی بینظیر موضوعات پیچیده را به تصاویری دقیق و گویا تبدیل کرده و تواناییهای خود را در بخش جانبی به نمایش گذاشتهاند. این بخش بهتازگی تمرکز سهساله خود بر فیلمسازان آمریکای لاتین و کارائیب را به پایان رسانده و اکنون به جشن اولین آثار آفریقایی، تهیهکنندگان و خلاقان میپردازد. با هدف تقویت مناطقی که در آنها تأمین مالی و فیلمسازی با چالشهای بیشتری روبروست، برنامه Open Doors لوکارنو به شرکتکنندگان یک پلتفرم و برنامه توسعه ارزشمند ارائه میدهد.
امسال فیلمهای کوتاه نیز با جذابیت سینمایی بیشتری به صحنه آمدهاند. از نقدهای اجتماعی عمیق در “The Last Journey” اثر عبدولای سال و “Bougainvillea” اثر یاسر فائز گرفته تا روایت جسورانه و تأثیرگذار آمینا عبدولای مامانی در “The Envoy of God” که داستان دختری جوان را به تصویر میکشد که سرنوشتش برای او رقم میخورد. همچنین، اثر پرسیلیا کونکو هوویدا با عنوان “Where My Memory Began” ادای احترامی انتزاعی و لطیف به گذشتهای است که حال را شکل میدهد و تأملات اسرارآمیز پاتینس نیتومویسیگا در “Jangu” نیز به چشم میخورد.
نگاهی دقیقتر به فهرست:
“The Last Journey” (“Le Dernier Voyage”، عبدولای سال، موریتانی، سنگال)
در جشنواره بینالمللی فیلم وجده ۲۰۲۳، جایزه هیئت داوران به فیلم کوتاهی اهدا شد که داستان آن حول محور ماودو میگردد — جوانی که پس از غیبت طولانی به خانه بازمیگردد. او پس از یک روز کار به عنوان دستفروش ناپدید میشود و خانوادهاش به شدت به دنبال او میگردند. ناامیدی در سراسر روایت حس میشود و «خانوادهای را به تصویر میکشد که بین سرخوردگی و آرزوی رفتن به جایی دیگر گرفتار شدهاند. این فیلم ادای احترامی به کسانی است که میمانند و فریادی از سوی کسانی که میروند»، سال توضیح میدهد. این درام خانوادگی تأثیرگذار که به بررسی ماهیت ناپایدار تأمین آینده میپردازد، توسط ۵ فیلم پروداکشن تولید و با همکاری یننگا پروداکشن ساخته شده است. فروش فیلم توسط واکومبا فیلمز مدیریت میشود.

«Jangu» (پیشگام نیتوموسیگا، اوگاندا)
پس از یک تجربه تلخ، دو خواهر با یک جادوگر محلی ارتباط برقرار میکنند تا مردان را برای سه ساعت از شهر دور کنند. در حالی که آرزوی ادامه این شانس را دارند، درمییابند که همه مردان به طور دائمی ناپدید شدهاند و روحهایشان توسط نیروهای عرفانی جمعآوری شده است. کارگردان به Variety میگوید: «از طریق این فیلم، ما عناصر افسانههای آفریقایی را که در رسانههای جریان اصلی از فیلمهای آفریقایی حذف شدهاند، مانند جادوگران بدون جنسیت و واقعیتهای غیرمادی، بازپسگیری میکنیم.» این فیلم توسط Stone Age Pictures تولید و فروخته شده و با همکاری Shagika و با حمایت هیئت فیلم کارلسروهه، تحت جایزه فیلم زیرزمینی شهر رسانهای یونسکو تولید شده است.

«جایی که حافظهام آغاز شد» (پریسیلیا کونکو هوویدا، سیرالئون)
«’جایی که حافظهام آغاز شد’ و آن درخت ۴۰۰ ساله قدیمی نمادی از استقامت روحهای ماست و به کسانی که پیش از ما بودند، ادای احترام میکند. من به خاطر کسانی هستم که پیش از من قدم برداشتهاند»، کارگردان توضیح میدهد و به درخت پنبه ۷۰ متری قدیمی در فریتاون اشاره میکند که در طوفان سال ۲۰۲۳ فرو ریخت، اما سایهای برای سیاهپوستانی که از آمریکا به آفریقا بازگشته بودند تا آزادی را بیابند، فراهم کرده بود.
رنگهای نرم و ملایم هر صحنه از فیلم را قاب میگیرند که نه تنها به درخت پنبه بلند، بلکه به میراث و فداکاریهایی که در اطراف آن جمع شدهاند، ادای احترام میکند. این پروژه توسط خانه سالون در فریتاون، سیرالئون تولید شده است.
«فرستاده خدا» («L’Envoyée de Dieu»، آمینا عبدولایه مامانی، نیجر، بورکینافاسو، رواندا)
فاطمه، دختری ۱۲ ساله، با اکراه و دلهره خود را برای رویارویی با سرنوشتش آماده میکند؛ چرا که مجبور است به عنوان یک بمبگذار انتحاری عمل کند. این فیلم کوتاه به لحظات پیش از این اقدام نهایی و تمام آشفتگیهای همراه آن میپردازد، در حالی که نگاهی به لحظات کوتاه شادیآور زندگی او در میان تنشهای احساسی و جداییطلبانه دارد. کارگردان در مصاحبهای با سولی موتاری از ONEP در فوریه ۲۰۲۳ بیان کرد: «این فیلم ادای احترامی است به تمام دخترانی که برخلاف میل خود جان باختند؛ همچنین نشان میدهد که ما هنوز میتوانیم امتناع کنیم و بگوییم نه.» این فیلم توسط دیام پروداکشن تولید و با همکاری تابوس پروداکشن ساخته شده و سودو کانکسیون مسئول فروش جهانی آن است.

“Bougainvillea” (یاسر فایز، مصر، سودان)
در میانهٔ نبردی علیه سرکوب عمیق، داستان شش زن را در جریان انقلاب دسامبر ۲۰۱۸ سودان دنبال میکند. با امیدی بیپایان و هوای عدالت که بر فضا حاکم است، این فیلم از مصاحبههای واقعی با زندانیان سابق الهام گرفته و به بررسی مقاومت احساسی و پیوندهای عمیقی که در انزوا شکل میگیرد، میپردازد. در جامعهای که صدای زنان اغلب خاموش میشود، فیلم به موضوعات حبس، همبستگی و مقاومت میپردازد، فایز توضیح میدهد. این فیلم توسط شرکت تولیدی برنده جوایز شرق آفریقا، In Deep Visions، با همکاری سودان فیلم فکتوری، شیفت استودیو و فیگلیف ساند استودیو تولید شده است و فروش جهانی آن توسط MAD Solutions مدیریت میشود. اولین فیلم بلند فایز قرار است در سال ۲۰۲۷ در کنیا فیلمبرداری شود و وقایع آن در سالهای پایانی جنگ داخلی سودان-جنوب سودان به تصویر کشیده شود.
