Image

«Alien: Earth»؛ سریالی جاه‌طلبانه و پرهزینه با بازیگری که قوانین هالیوود را نمی‌پذیرد – شرط‌بندی جسورانه FX برای یک بلاک‌باستر جدید

📋 خلاصه مقاله:

سیدنی چندلر، بازیگر سریال «Alien: Earth»، به دلیل بیماری و عدم تمایل به شرکت در مصاحبه ویدیویی، از حضور در عکاسی مجله ورایتی خودداری کرد. این سریال که توسط نوآ هاولی ساخته شده، به عنوان یک پروژه زن‌محور در دنیای «بیگانه» شناخته می‌شود و FX امیدوار است که به موفقیت‌های بزرگی دست یابد. چندلر نقش وندی را بازی می‌کند، شخصیتی که به عنوان پاسخ نسل جدید به الن ریپلی از فیلم‌های «بیگانه» معرفی شده است.

نماینده‌اش به ما پیام می‌دهد: «او در راه است.»

چند دقیقه بعد، روابط عمومی‌اش می‌نویسد: «نه، او نمی‌آید. همین الان با او صحبت کردم. استایلیست و تیم زیبایی‌اش پاسخگو نیستند. او همچنین بسیار بیمار است.»

روز عکاسی فرا رسیده و ستاره‌ی احتمالی موفقیت تابستانی FX ناپدید شده است. سیدنی چندلر، که نقش وندی را در سریال «Alien: Earth» بازی می‌کند، قرار بود همراه با هم‌بازی‌اش تیموتی اولیفانت و خالق سریال، نوآ هاولی، روی جلد ورایتی ظاهر شود. اما یک روز قبل از عکاسی، با اینکه موافقت کرده بود در عکس حضور داشته باشد، چندلر از طریق نمایندگانش اعلام کرد که تمایلی به شرکت در مصاحبه ویدیویی که به‌طور معمول در ورایتی و دیگر نشریات انجام می‌شود، ندارد. مذاکرات طولانی تا صبح روز عکاسی ادامه یافت.

در ابتدا، یکی از نمایندگان چندلر نگرانی او را درباره بازی با “دو مرد مسن‌تر” (یعنی هم‌بازی و تهیه‌کننده برنامه‌اش که به ترتیب ۵۷ و ۵۸ ساله هستند) مطرح کرد. این بازی، آزمون طنز “چقدر یکدیگر را می‌شناسند؟” به نظر ما بی‌ضرر می‌آمد — همه از آریانا گرانده تا رایان رینولدز و دنیل کریگ قبلاً آن را انجام داده‌اند. اما برای نشان دادن حسن نیت، پیشنهاد دادیم نمونه سوالات را به چندلر نشان دهیم. سپس، او لیستی از سوالاتی که هرگز نمی‌پرسیدیم را فرستاد. (ما هرگز اجازه تأیید سوالات را نمی‌دهیم و دلیل خوبی هم دارد: “چند فیلم ‘Alien’ وجود دارد؟” در صدر لیست چندلر بود.) بعد از آن، او نظرش را تغییر داد و تصمیم گرفت که بازی در ویدیو چیزی نیست که با آن راحت باشد. حالا، در صبح روز فیلم‌برداری، پس از کمی قانع کردن از سوی نماینده‌اش، می‌شنویم که او خواهد آمد. سپس چندلر تصمیم می‌گیرد، بعد از همه این‌ها — بی‌خیال، او نمی‌تواند بیاید.

محبوب‌ترین‌ها در وریتی

عکاس: ایوان مولینگ برای وریتی

برای روزنامه‌نگاران مجله، مواجهه با استعدادها می‌تواند مانند یک ترن هوایی پر از فراز و نشیب باشد؛ هیچ عکاسی‌ای هرگز آسان نیست. چندلر، در ۲۹ سالگی، تازه در حال شکوفایی است و در حالی که در کنار صنعت بزرگ شده، اما در آن غرق نشده است — پدرش، که با او نوار آزمون برای “Alien: Earth” را ضبط کرد، کایل چندلر برنده جایزه امی است، اما او و همسرش، کاترین، چندلر را در خارج از آستین بزرگ کردند، نه در لس‌آنجلس. در اولین گفتگوی ما، قبل از عکاسی — او درباره نمایش بسیار مشتاق بود، هرچند به چالش‌های تولید نیز آگاه بود. بنابراین همه این‌ها به نوعی شگفت‌انگیز است: چه اتفاقی افتاده است؟

او در یک مصاحبه تلفنی بعدی می‌گوید: «من فقط یک فرد خصوصی هستم.» او توضیح می‌دهد که کناره‌گیری‌اش صرفاً تعیین یک مرز محکم بود و نه واکنشی به هیچ مشکلی. «من در زمینه مطبوعات تازه‌کار هستم — این کمی خارج از منطقه راحتی من است. من بیش از حد خوشحال بودم که درباره هر چیزی و همه چیز درباره نمایش صحبت کنم؛ این همان چیزی است که من اینجا برای تبلیغ آن هستم.»

هاولی، خالق با تجربه تلویزیون که پنج فصل از سریال «Fargo» را برای FX ساخته است، از غیبت چندلر در فیلمبرداری ناراحت است. او می‌گوید: «این سریال حول محور شخصیت سیدنی ساخته شده و کار حرفه‌ای او فوق‌العاده بود. از اینکه سریال زن‌محورم که بر اساس یک فرنچایز زنانه ساخته شده، بازیگر اصلی‌ام را روی جلد ندارد، ناامید شدم. حضور در کنار تیم بدون او حس عجیبی داشت.»

او به من می‌گوید که با چندلر درباره تصمیمش صحبت نکرده است. «احساس می‌کنم که آن رابطه تبلیغاتی که همه با شرکت دیزنی دارند، مربوط به خودشان است. من نیازی ندارم که تبلیغات را مدیریت کنم.»

متأسفانه، چندلر واقعاً، واقعاً در نقش وندی عالی است — موجودی ترکیبی که به شکل یک زن بالغ طراحی شده اما دارای ذهنیت یک کودک است و در دنیای یکی از مهم‌ترین فرنچایزهای سینمایی تاریخ جای خود را پیدا می‌کند.

چندلر اکنون ستاره‌ی سریالی است که FX امیدوار است به موفقیت‌هایی مشابه «بازی تاج و تخت» یا «آخرین بازمانده از ما» دست یابد. همچون آن برنامه‌ها، «بیگانه: زمین» با استفاده از یک IP آشنا و با چنگال یک زنومورف، در هر دو عرصه تلویزیون معتبر و ژانر، به تسخیر جهان می‌پردازد. هاولی تخمین می‌زند که هشت سال را صرف اندیشیدن به این پروژه کرده است؛ از مکالمات اولیه پیش از در دسترس بودن حقوق تا زمانی که در ماه ژوئن برای اولین بار صحبت می‌کنیم، در حال تلاش برای تکمیل جلوه‌ها تا تاریخ ۱۲ اوت است. برای FX، که از موفقیت‌های اخیر مانند «شوگون» و «خرس» بهره‌مند شده است، این می‌تواند نقطه اوج یک دوره‌ی بسیار موفق باشد.

برای چندلر — اولین فیلم “Alien” در سال ۱۹۷۹، سیگورنی ویور را از یک بازیگر معمولی به یک نماد تبدیل کرد. (هاولی درباره چندلر می‌گوید: «او واقعاً یک ستاره است» و در حالی که از عکاسی روی جلد ناامید شده، اضافه می‌کند: «و دنیا قرار است این را ببیند.») اما فعلاً، او با نگرانی و کنجکاوی به هجوم پیش‌رو از رسانه‌ها — از جمله در کامیک-کان این هفته — نگاه می‌کند. چندلر با لحنی بلاغی می‌پرسد: «چگونه می‌توانم بهترین نماینده برای حقیقت این نمایش و افتخاری که برای همه افراد درگیر در آن احساس می‌کنم باشم؟» او ادامه می‌دهد: «چون فیلم‌برداری خیلی طولانی بود و ما خیلی برای آن زحمت کشیدیم.»


وندی چندلر — که نام او از کاوشگر جوانی که خود را در نورلند می‌یابد الهام گرفته شده — پاسخ نسل جدید به الن ریپلی از فیلم‌های «بیگانه» است. در فیلم‌های اولیه «بیگانه» که با «بیگانه» ریدلی اسکات آغاز می‌شود، ریپلی با موجودات بیگانه حریص به نبرد می‌پردازد. اکنون، در اولین نسخه تلویزیونی این مجموعه، موجودات مشابهی از یک سفینه فضایی به زمین سقوط می‌کنند و وارد دنیای آینده ما می‌شوند؛ دنیایی که تحت سلطه شرکت‌های بی‌رحمی مانند شرکتی که وندی را به عنوان گام بعدی در آگاهی انسانی طراحی کرده، قرار دارد.

در سال ۲۱۲۰، دو سال قبل از «بیگانه»، این سریال یک سوال کابوس‌وار را مطرح می‌کند: اگر بیگانگانی که ۴۶ سال در تخیلات ما پرسه می‌زدند به زمین بیایند چه رخ خواهد داد؟ سپس با هوشمندی، سوالات بزرگتری درباره تهدیداتی که خودمان ایجاد می‌کنیم، مطرح می‌کند.

بشنوید: چگونه نوآ هاولی و FX «Alien: Earth» را به زندگی بخشیدند

یکی از ایده‌های جذاب هاولی در دنیای «Alien» این است که اکنون جهان به‌طور مستقیم توسط شرکت‌های بزرگ اداره می‌شود که همگی در تلاشند تا با ترکیب انسان و ماشین، زندگی انسانی را به سطحی بالاتر ارتقا دهند. هاولی می‌گوید: «تمام تلاشم این بود که یک یا دو قدم جلوتر فکر کنم. آیا واقع‌بینانه است که تصور کنیم میلیاردرها به تریلیاردر تبدیل شوند؟ سیاره در حال گرم شدن است و دریاها بالا خواهند آمد — ما در سیاره‌ای گرم و مرطوب زندگی خواهیم کرد.» اولیفانت، که به‌عنوان ستاره نامزد امی در «Deadwood» و «Justified» شناخته می‌شود، نقش یک سایبورگ را بازی می‌کند که در تلاش است تا انسانیت را به تصویر خود بازسازی کند، در همکاری با نابغه جوان و مدیرعامل شرکت، بوی کاوالیر (ساموئل بلنکین، در نقشی الهام‌بخش به‌عنوان پادشاه جوان صنعت فناوری که به‌طور دردناکی آشنا به نظر می‌رسد).

«تو به دنیا می‌آیی، زندگی می‌کنی و می‌میری»، این جمله‌ای است که شخصیت Kirsh با بازی Olyphant به Wendy می‌گوید و زندگی روزمره یک انسان عادی را به تصویر می‌کشد. با اینکه او فرصتی برای عبور از مرزهای زندگی فانی یافته، همچنان خانواده‌اش را به یاد می‌آورد و تلاشش برای پیوستن دوباره به برادرش (با بازی Alex Lawther) او را به یاد پیوندهای انسانی‌اش می‌اندازد. دو تهدید او را احاطه کرده‌اند: نیاز به تصمیم‌گیری نهایی درباره اینکه در کدام طرف قرار دارد و همچنین بیگانگان.

رهبری در مجموعه‌ای که به خاطر نمادهای فمینیستی‌اش شناخته شده، چگونه است؟ Chandler می‌گوید: «برای سلامت روانی خودم، مجبور بودم از فکر کردن به آن انتظارات و فشاری که به خودم وارد می‌کردم، فاصله بگیرم. مردم آن را دوست خواهند داشت، مردم از آن متنفر خواهند شد — این‌گونه است که کار می‌کند. من باید خودم را از آن جدا می‌کردم.»

«Alien» مانند خود Xenomorph، نشان داده که به طرز شگفت‌انگیزی مقاوم است. پس از چهار فیلم با بازی ویور که بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۷ منتشر شد و دو فیلم جانبی «Alien vs. Predator» که چندان محبوب نبودند، اسکات در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷ به ساخت دو پیش‌درآمد فلسفی و پرشور پرداخت. تابستان گذشته، «Alien: Romulus» نظریه‌پردازی‌های دیرهنگام اسکات را کنار گذاشت و به جنبه‌های هیجان‌انگیز و موجودات ترسناک سری بازگشت و با فروش ۳۵۰ میلیون دلاری در سطح جهانی و نامزدی اسکار برای جلوه‌های ویژه‌اش، موفقیت بزرگی کسب کرد.

«Alien: Earth» واقعاً دنیای جدید و شجاعانه‌ای است. این فیلم عناصر داستانی معرفی‌شده در پیش‌درآمدهای اسکات را کنار می‌گذارد و به‌صورت موازی با فرانچایز فیلم‌ها وجود دارد. جینا بالیان، رئیس FX Entertainment، می‌گوید: «همه چیز نباید مانند آنچه از Marvel انتظار دارید، به هم متصل باشد. طرفداران در این جهان چنین انتظاری ندارند. اینجا فشار مشابهی وجود ندارد.»

این به معنای عدم وجود فشار نیست. آوردن این فرنچایز به تلویزیون – با سرمایه‌گذاری‌های کلان همراه آن – ریسک بزرگی برای شبکه‌ای است که شش سال پس از پیوستن به خانواده دیزنی، در اوج موفقیت قرار دارد. FX با نمایش بزرگ‌مقیاس سال گذشته خود، «Shōgun»، که یک شرط‌بندی عظیم بود و به خوبی نتیجه داد، توانایی خود را در داستان‌سرایی بزرگ به نمایش گذاشت. اکنون امیدوار است که از پروژه‌ای که به ناچار توسط طرفداران پرشور فرنچایز مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت، نتیجه مشابهی بگیرد. اولیفانت درباره پیوستن به این پروژه می‌گوید: «این تجربه‌ای هیجان‌انگیز بود – احساس می‌کنم که تناسب خوبی دارد، اما می‌تواند به یک فاجعه کامل تبدیل شود. این یک جایگاه بسیار هیجان‌انگیز برای کار کردن است.»

هالی می‌گوید که هشت سال پیش، FX ایده ساخت یک سریال از «Alien» را مطرح کرد و او بلافاصله شروع به خلق ایده‌هایی کرد که هرگز فکر نمی‌کرد به کار گرفته شوند. در آن زمان، استودیوی فیلم فاکس تمایلی به اشتراک‌گذاری این برند با بخش تلویزیون نداشت. اما این ماجرا قبل از آن بود که 20th Century Fox، که فیلم اصلی «Alien» را ساخته بود، و FX توسط دیزنی خریداری شوند. پس از ادغام در سال ۲۰۱۹، پروژه رویایی هالی به چیزی تبدیل شد که شرکت جدید به آن علاقه‌مند بود.

دیوید زوکر، مدیر باسابقه در Scott Free Productions، به یاد می‌آورد که در زمان اکران پیش‌درآمد «Prometheus» در سال ۲۰۱۲، درخواست‌های زیادی برای اقتباس تلویزیونی از هر دو اثر «Alien» و «Blade Runner» دریافت کرد. او می‌گوید: «به دلایل واضحی، اصلاً تمایلی به این کار نداشتیم.» در آن زمان، این باور وجود داشت که آثار سینمایی محبوب در تلویزیون جذابیت خود را از دست می‌دهند، به‌ویژه به دلیل نبود بودجه و فناوری لازم برای ساخت آن‌ها به‌صورت سینمایی. زوکر می‌گوید: «ریدلی دو تا از نمادین‌ترین عناوین در تاریخ این ژانر را کارگردانی کرده است. آخرین چیزی که می‌خواستیم انجام دهیم، تولید چیزی معمولی بود. چه چیزی این را به جلو می‌برد؟ دیدگاه اصلی چیست؟»

پاتریک براون / FX

اما رهبری FX، به‌ویژه با توجه به امکان همکاری دوباره با هاولی، بر این تصمیم پافشاری داشت. در سال ۲۰۲۰، شبکه بار دیگر ایده ساخت سریال “Alien” را به هاولی پیشنهاد داد. این تصمیم بیشتر به موفقیت او در تبدیل “Fargo” به یک سریال برمی‌گردد؛ سریالی که با حفظ طعم نوآر میدوسترن برادران کوئن، شخصیت منحصربه‌فرد خود را نیز داشت. در تمام این مدت، جان لندگراف، رئیس FX، با اسکات در مجموعه‌ای از ناهارها در حال مذاکره بود و اطمینان داشت که هاولی بهترین گزینه برای این پروژه است.

بالیان می‌گوید: «نوآ آثاری خلق می‌کند که همیشه حرفی برای گفتن دارند و دارای محتوای واقعی هستند. اما او همچنین یک طرفدار واقعی است.»

هالی، فارغ‌التحصیل باهوش دانشگاه سارا لارنس که تاکنون شش رمان منتشر کرده و در عرصه تلویزیون و سینما نیز فعالیت داشته، جذابیت ویژه‌ای در دنیای ناشناخته «Alien» یافته است. او می‌گوید: «با کمال تعجب، در هفت فیلم، اسطوره‌شناسی چندانی وجود ندارد. این فوق‌العاده بود که نیازی به ساختن اسطوره‌شناسی جدید بر پایه چیزی که وجود دارد نبود، بلکه می‌توانستیم از ابتدا شروع کنیم.» هالی به سه شاخه اصلی علمی تخیلی اشاره می‌کند: «Star Wars»، «Star Trek» و «Alien» که هرگز نمی‌توان یکی را با دیگری اشتباه گرفت.

این سریال به نگرانی‌های عمیق درباره سرمایه‌داری و آینده سیاره‌ای که در حال گرم شدن بیش از حد است، می‌پردازد. اولیفانت می‌گوید: «هیچ نویسنده‌ای به اندازه نوآه نیست که از مشکلاتی که با آن‌ها مواجهیم، آگاهی نداشته باشد. داستان‌سرایی، چه به آینده بپردازد و چه به گذشته، همواره به اندازه زمانی که در آن نوشته می‌شود، درباره زمان حال نیز سخن می‌گوید. نوآه درباره چیزهایی که پیش رویش می‌بیند، می‌نویسد.»

زنومورف در کنار چندین پرواز خیالی جدید و هیجان‌انگیز حضور دارد. ذهن یک کودک در بدن یک بزرگسال نمادی قدرتمند است که هاولی می‌گوید از مشاهده لحظات نابالغی و بلوغ شگفت‌انگیز در فرزندان خودش الهام گرفته است. اما این مفهوم در مرز سلیقه‌ی خاصی قرار دارد، با توجه به مسائل اخلاقی پیچیده‌ای که در به تصویر کشیدن ذهنیت یک کودک در کالبد یک بزرگسال وجود دارد. (در یکی از صحنه‌های قسمت اول، وندی سینه‌های جدیدش را در دست می‌گیرد و می‌گوید: «این‌ها عجیب هستند!» — چندلر این لحظه را به خوبی به تصویر می‌کشد.) «در طرف FX، می‌توان گفت که احتیاط‌هایی در مورد این ایده وجود داشت.» انتخاب و هدایت بازیگران بزرگسالی که نقش وندی و دیگران را به عنوان کودکان بازی می‌کردند، به گفته هاولی، «چیزی است که به بسیاری از جهات به آن افتخار می‌کنم.»

این اختراعات همیشه برای بازیگران آسان نبود. بابو سیسی با خنده می‌گوید: «من از حشرات بدم می‌آید. حشرات. لجن!» او به یاد می‌آورد که یک تست اولیه با کامرون راجر براون انجام داده بود، کسی که نقش بیگانه را وقتی در فضای واقعی نمایش داده می‌شود و نه به وسیله CGI، بازی می‌کند: «من مردی را در یک لباس می‌بینم، و سپس او روی چوب‌های بلند است، هشت فوت قد دارد، و دهان اضافی بیرون می‌آید، و مغز خزنده‌ام می‌گوید، این خطرناک است.»

خطرات همیشه هزینه‌های خود را دارند. پس از موفقیت سریال بزرگ “Shōgun”، شبکه FX آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری را پیدا کرد. (مکان‌های مختلفی در اروپا بررسی شدند و در نهایت بانکوک به دلیل امکانات استودیویی انتخاب شد.) اما تولید این پروژه — که در مراحل اولیه به دلیل اعتصابات WGA و SAG-AFTRA در سال ۲۰۲۳ متوقف و شش ماه بعد از سر گرفته شد — به‌طور چشمگیری گسترده بود: “در مقایسه با مقیاس ‘Shōgun’،” بالیان می‌گوید، “این پروژه بزرگ‌تر است.” (برای مقایسه، بودجه “Shōgun” حدود ۲۵۰ میلیون دلار گزارش شده بود؛ شبکه FX از اظهار نظر درباره هزینه “Alien: Earth” خودداری کرد.)

FX

اندی نیکلسون، طراح تولید این سریال، با افتخار از احترامش به فیلم اول و تلاش برای هماهنگی با ظاهر “آینده‌نگرانه-قدیمی” آن (چگونه یک بیننده در اواخر دهه ۱۹۷۰ آینده را تصور می‌کرد) سخن می‌گوید. او همچنین به چالش‌های تولید اشاره دارد و می‌گوید: «آن‌ها در سه استودیوی مختلف و تا ۲۰ صحنه به طور همزمان فیلم‌برداری می‌کردند. فاصله بین استودیوها یک ساعت و نیم بود. من نه ماه را در یک ون گذراندم و هر روز این مسیر را طی می‌کردم.»

آب و هوای مرطوب و گرم تایلند نیز به خلق حال و هوای کثیف و فرسوده‌ای که طرفداران “Alien” به آن عادت کرده‌اند و آینده را به عنوان مکانی ناخوشایند تصور می‌کنند، کمک کرد. نیکلسون می‌گوید: «بانکوک یک پتینه خاص دارد – کپک‌هایی که همه جا رشد می‌کنند. این عالی بود.»


تلاش‌های هنرمندانی مانند نیکلسون نمایانگر نگرش کلی این نمایش است – کار در روح «Alien»، اما بدون تلاش برای بازسازی آن. نیکلسون و همکارانش با تحلیل عکس‌های بازیگران در صحنه و محاسبه قد آن‌ها، ابعاد سفینه Nostromo از «Alien» را کشف کردند. او می‌گوید: «شما چیزی را مطالعه می‌کنید، آن را جذب می‌کنید و سپس برای این فیلمنامه توسعه می‌دهید.»

الیفانت این سریال را به‌طور جالبی به‌عنوان چیزی منحصر به فرد می‌بیند. او می‌گوید: «وقتی داشتیم ‘Deadwood’ را می‌ساختیم، فکر می‌کردم، بله، این یک وسترن است، اما مطمئن نیستم که واقعاً یک وسترن باشد. با این ذهنیت وارد این کار شدم که این به‌اصطلاح ‘Alien’ است، اما مطمئن نیستم که واقعاً ‘Alien’ باشد». به‌طور خلاصه: «اگر هیولا را حذف کنید»، او می‌گوید، «هنوز هم احساس می‌کنید که داستان خوبی دارید.»

به عنوان کلانتر در “Deadwood”، معاون مارشال ایالات متحده در “Justified” و دوباره مارشال ایالات متحده در فصل چهارم “Fargo”، الیفانت با بهره‌گیری از ظاهر خشن و شوخ‌طبعی زیرکانه‌اش توانسته است در انواع مناظر آمریکایی نقش‌آفرینی کند. در دنیای آینده بزرگ‌نمایی شده “Alien”، او از استقلالی که هاولی در کار خود داشت، شگفت‌زده شد.

الیفانت درباره پروژه‌های قبلی می‌گوید: “شما می‌توانید حضور افراد خارجی را که با نظرات زیاد دخالت می‌کنند، حس کنید. اما در این کار هرگز چنین احساسی نداشتم.” الیفانت به هاولی گفت که برای ایفای نقش رباتیک خود، می‌خواهد موهایش را سفید کند. “گفتگو فقط با نوآ بود”، الیفانت می‌گوید، “و هیچ‌کس دیگر. من برای او و فقط او کار می‌کردم.”

همه این عوامل به ایجاد این حس کمک کرد که این سریال واقعاً کاری نوآورانه و تازه انجام می‌دهد. چندلر که خود را «عاشق علمی تخیلی» می‌نامد، می‌گوید: «من شیفته این بودم که نوآ تلاش نکرد فیلم را بازسازی کند. او به بهترین بخش‌های فیلم احترام گذاشت و اثر منحصر به فرد خود را آفرید.»

وقتی چندلر برای نخستین بار فیلمنامه را خواند، واکنشی کمی شتاب‌زده نشان داد. او به یاد می‌آورد: «به نماینده‌ام زنگ زدم و گفتم که دوست دارم به کانادا بروم.» او پرسید: «فکر می‌کنی می‌توانم بروم و در خانه نوآ را بزنم؟»

این ماجرا در مارس ۲۰۲۳ اتفاق افتاد و هاولی در حال فیلمبرداری فصل پنجم سریال «Fargo» در کلگری بود. چندلر بعداً فهمید که او و هاولی هر دو در آستین زندگی می‌کنند، اما این موضوع اهمیتی نداشت — این گفتگو نمی‌توانست به تعویق بیفتد. او قبلاً پیشنهادی برای نقش اصلی در یک فیلم سینمایی داشت، اما می‌گوید: «توانایی فرو رفتن در نقش وندی، چالشی بسیار بزرگتر و زیباتر بود.» این بازیگر در FX شناخته شده بود، چرا که در سریال محدود «Pistol» در سال ۲۰۲۲ نقش ستاره راک کریسی هیند را بازی کرده بود و نقش مکملی در فیلم «Don’t Worry Darling» داشت. اما نقش وندی برای چندلر یک جهش به جلو بود و او این را می‌دانست؛ او و هاولی به شام رفتند و پس از آن، نوار تست خود را ارسال کرد.

پاتریک براون

هالی به یاد می‌آورد که مسیر رسیدن به “بله” گفتن چقدر به طرز شگفت‌انگیزی آسان بود. “جان لندگراف معتقد بود که او یک ستاره است. فضای دوستانه‌ای حاکم بود؛ ما او را تشویق می‌کردیم. او در هر لحظه کاملاً حاضر و آماده بود.”

اما وقتی چندلر بالاخره به صحنه فیلم‌برداری رسید، سنگینی تولید را احساس کرد. (چندلر از فوریه تا ژوئیه ۲۰۲۴ مشغول فیلم‌برداری بود.) “در یک فیلم‌برداری طولانی، به نقطه‌ای می‌رسی که خستگی به سراغت می‌آید و ادامه دادن دشوار می‌شود،” او می‌گوید، “اما همچنان تمام توانت را به خاطر عشق به کار می‌گیری.” چندلر هنوز نسبتاً تازه‌کار بود، اما گستردگی تولید می‌توانست هر بازیگری را به چالش بکشد. “ما هر روز حدود ۶۰۰ نفر در صحنه داشتیم — لیست تماس به اندازه یک کتاب بود.”

در دوران کودکی، چندلر بیشتر به نویسندگی علاقه داشت تا بازیگری. او می‌گوید: «این حوزه پدرم بود.» زندگی اولیه‌اش دور از توجه رسانه‌ها سپری شد، به‌طوری‌که با یک جستجوی سریع در گوگل، صفحه‌ای در لینکدین برای او پیدا می‌شود که شغل‌هایی مانند باریستا را تا سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد. او تنها در یک کلاس تئاتر که به‌طور تصادفی شرکت کرده بود، عاشق بازیگری شد، در یکی از صحنه‌های احساسی و پرچالش: «ذهن من بیشتر مواقع مثل یک انفجار است و این اولین باری بود که شاید تا به حال، احساس آرامش و سکوت عمیقی در ذهنم داشتم.» وقتی نقش در «Alien» را گرفت، چندلر تلاش کرد تا روانشناسی کودک را مطالعه کند و حتی در کلاس کاراته کودکان شرکت کرد. او می‌گوید: «هیچ‌کدام از این‌ها به جایی نرسید، جز اینکه یک توپ بزرگ از اضطراب در معده‌ام ایجاد کرد.» او نشست و سه کلمه روی یک برگه نوشت تا رفتار کودکان را توصیف کند: «مشاهده‌گر»، «غریزی» و «صادق».

چندلر به نظر می‌رسد که به طرز خاصی به جزئیات توجه دارد، چه به شرایط محیطی در صحنه و چه به واکنش‌های ظریف خود به آن، مانند یک نویسنده دیگر. او می‌گوید: «اگر با مقداری هرج و مرج کار نمی‌کنید، به نظر من، چیزی اشتباه است.» او اضافه می‌کند: «من زمانی که در آب‌های پرتلاطم کار می‌کنم، در آرام‌ترین حالت خود هستم.» و در لحظاتی، به غریزه‌اش اجازه می‌داد که کنترل را به دست بگیرد، مانند زمانی که قبل از صحنه‌ها به تمرینات ورزشی می‌پرداخت تا با جسمانیت خود ارتباط برقرار کند. «من آن فرد عجیبی بودم که قبل از هر برداشت ۲۰ شنا و ۲۰ پرش انجام می‌دادم.»

چندلر تنها کسی نبود که فشار را حس می‌کرد: هاولی تلاش کرد تا در روزهای ابتدایی اعتصابات دوگانه سال ۲۰۲۳ هرچه می‌تواند فیلمبرداری کند، با اینکه تمام هشت فیلمنامه نوشته شده بود و بسیاری از بازیگران تحت پوشش اتحادیه بریتانیایی Equity بودند، نه SAG-AFTRA. پس از دو یا سه هفته تولید در اواخر ژوئیه ۲۰۲۳، نمایش در ماه اوت متوقف شد تا زمانی که اعتصابات حل و فصل شوند.

هاولی درباره احساساتش نسبت به اعتصاب نویسندگان می‌گوید: «نمی‌توانم بگویم که این موضوع ناامیدکننده بود. من به این هدف ایمان داشتم.» هاولی احساس می‌کرد باید تلاش کند تا پروژه از هم نپاشد: «باید باورهای شخصی‌ام را با مسئولیت‌های قانونی و نقش‌هایی که به عنوان تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده دارم، متعادل کنم.» او یکی از گروهی از شورانرها بود که در سپتامبر ۲۰۲۳، چهار ماه پس از آغاز اعتصاب، با رهبری WGA درباره وضعیت متوقف شده مذاکرات صحبت کردند، درست قبل از اینکه اعتصاب حل شود. او می‌گوید: «این فرآیند به یک روند چالش‌برانگیز تبدیل شد، اما فکر می‌کنم با پرسیدن این سوالات، ما به حل سریع‌تر اعتصاب کمک کردیم که در غیر این صورت اتفاق نمی‌افتاد.»

برای هاولی، اشتیاقش تا حد زیادی از زمانی که صرف کرده نشأت می‌گیرد. او می‌گوید: «هنوز واقعاً نمی‌توانم باور کنم که این نمایش قرار است پخش شود. بخش قابل توجهی از زندگی‌ام صرف ساختن این هشت ساعت شده است.» تقریباً یک دهه گذشته است: از اولین جرقه‌های ایده، زمانی که دسترسی به مجموعه «Alien» برای او ممکن نبود، تا زمان راه‌اندازی نمایش. هدف او در طول این مدت حفظ آرامش بود. او می‌گوید: «تایلند یک کشور بودایی است. جای بسیار مهربان و محترمی است. شروع کردم به گفتن اینکه ‘راه تایلندی راه من است.’ هر روز قرار است کاری غیرممکن انجام دهیم، اما قرار نیست درباره‌اش استرس داشته باشیم. فقط می‌خواهیم چیزی بسازیم که به نظر برسد دو برابر هزینه‌ای که واقعاً داشته، خرج شده است.»


اگر «Alien: Earth» موفق به کسب فصل دوم شود، هاولی امیدوار است که تولید بتواند جابجا شود. او می‌گوید: «فصل اول به‌عنوان اثبات مفهوم عمل می‌کند و اگر از نظر تجاری موفق باشد، فصل دوم به ساخت مدلی می‌پردازد که بتوانیم فصل‌های ۳، ۴ و ۵ را نیز تصور کنیم.» او بانکوک را به‌عنوان «مکانی چالش‌برانگیز به دلایل مختلف – سلامت و رفاه تیم و توانایی من برای مشارکت» توصیف می‌کند. با اشاره به «Wednesday» (که بین فصل‌ها از رومانی به ایرلند منتقل شد) و «Game of Thrones» (که در حالی که در بلفاست مستقر بود، واحدهایی در چندین مکان داشت)، هاولی امیدوار است که گفتگوهایی درباره «بهترین مسیر پیش رو در تولید این نمایش» داشته باشد.

آنچه رخ خواهد داد هنوز مشخص نیست. بالیان درباره یک فصل دوم فرضی می‌گوید: «نوح در حال اندیشیدن به این است که چه چیزی می‌تواند باشد.» او اضافه می‌کند: «مکان‌های زیادی وجود دارد که می‌توانند جایگزین مکان‌هایی شوند که نمایش می‌تواند به آنجا برود.»

هاولی می‌گوید: «باید بگویم که “Alien: Earth” به‌عنوان یک سریال دنباله‌دار طراحی شده است. نمی‌دانم چند فصل خواهد داشت، اما باور دارم که پایان‌ها به داستان معنا می‌بخشند، بنابراین می‌دانم که به کجا می‌روم.»

چندلر نیز امیدوار است که دوباره در نقش وندی ظاهر شود. (با اینکه من تنها شش قسمت از هشت قسمت این فصل را دیده‌ام و از سرنوشت او در این جهان بی‌رحم اطلاعی ندارم، هاولی به من می‌گوید: «این سریال حول محور وندی ساخته شده است!»)

او در دومین گفتگوی ما می‌گوید: «من از این شخصیت چیزهای زیادی یاد گرفتم و او به من آموخت که به ندای درونم گوش دهم، برای آنچه که درست می‌دانم بایستم و به آنچه بدنم به من می‌گوید احترام بگذارم.» با توجه به زمینه این گفتگو — که پس از لغو جلسه عکاسی انجام شد — به نظر می‌رسد که این زیرمتن، اصلاً زیرمتن نیست. «او چیزهای زیادی به من داد.»

او تصمیم گرفت که از یک جلسه عکاسی کناره‌گیری کند و بگذارد کلماتش به جای او سخن بگویند. اکنون چندلر در حال استراحت است، با دو گربه‌ای که به خانه‌اش اضافه شده‌اند وقت می‌گذراند و به این فکر می‌کند که وندی چه چیزی به او آموخته است. “وقتی از کاری مثل این کنار می‌کشی، از خودت می‌پرسی: من کی هستم؟ کجا هستم؟ چه اتفاقی افتاد؟ سپس نتیجه نهایی را می‌بینی و به آن افتخار می‌کنی.” او مکثی می‌کند و می‌گوید: “بله، با سختی، رشد می‌آید.”

یادداشت سردبیر: نحوه بیان اینکه “Alien: Earth” چگونه در دنیای بزرگتر “Alien” جای می‌گیرد تغییر کرده تا بگوید که این اثر به صورت موازی با مجموعه فیلم‌ها وجود دارد.


ماریا کری

ماریا کری آلبوم جدید «Here for It All» را رونمایی کرد

پست‌های مرتبط

بررسی بازی «Dry Leaf»: سفری جذاب و متفاوت در جاده‌های روستایی و مه‌آلود جورجیا

بررسی بازی «Dry Leaf»: سفری جذاب و متفاوت در جاده‌های روستایی و مه‌آلود جورجیا

فیلم «برگ خشک» به کارگردانی الکساندر کوبریدزه، با استفاده از دوربین تلفن همراه قدیمی، تصاویری مبهم و نامشخص ارائه می‌دهد که مخاطب را به دقت بیشتر وامی‌دارد. این فیلم سه‌ساعته، داستانی از جستجوی…

توسطتوسطزیبا برهانیمرداد ۲۶, ۱۴۰۴
جولیا رابرتز در جشنواره ونیز با اشک و بوسه از لوکا گوادانینو برای فیلم «After the Hunt» تقدیر کرد

جولیا رابرتز در جشنواره ونیز با اشک و بوسه از لوکا گوادانینو برای فیلم «After the Hunt» تقدیر کرد

جولیا رابرتز در جشنواره فیلم ونیز برای فیلم «پس از شکار» با تشویق ایستاده ۶ دقیقه‌ای مواجه شد و احساساتی شد. او نقش استاد آیوی لیگ را بازی می‌کند که با گذشته مخفی…

توسطتوسطنرگس فرهادیشهریور ۷, ۱۴۰۴
تریلر فصل چهارم «شهردار کینگستاون»: رویارویی جرمی رنر با دشمنان جدید

تریلر فصل چهارم «شهردار کینگستاون»: رویارویی جرمی رنر با دشمنان جدید

تریلر فصل چهارم سریال «شهردار کینگستاون» با بازی جرمی رنر منتشر شده است که در آن او با دشمنان جدیدی روبرو می‌شود و باید با رئیس جدید زندان مقابله کند. این سریال در…

توسطتوسطعلی محتشممرداد ۲۹, ۱۴۰۴
بررسی مستند «هرگز تمام نمی‌شود، جف باکلی»: صدای فرشته‌ای که در دل‌ها ماندگار شد

بررسی مستند «هرگز تمام نمی‌شود، جف باکلی»: صدای فرشته‌ای که در دل‌ها ماندگار شد

مستند «هرگز تمام نمی‌شود، جف باکلی» به کارگردانی امی برگ، به زندگی کوتاه و تراژیک جف باکلی، خواننده‌ای با صدای بی‌نظیر و دامنه چهار اکتاوی می‌پردازد که می‌توانست به ستاره‌ای بزرگ تبدیل شود.…

توسطتوسطزیبا برهانیمرداد ۲۰, ۱۴۰۴
«Alien: Earth»؛ سریالی جاه‌طلبانه و پرهزینه با بازیگری که قوانین هالیوود را نمی‌پذیرد - شرط‌بندی جسورانه FX برای یک بلاک‌باستر جدید - سرگرما