📋 خلاصه مقاله:
اجلاس جستجوگران حقیقت ۲۰۲۵ در نیویورک با حضور مستندسازان و روزنامهنگاران به بررسی هنر داستانگویی مستند و سیاسی پرداخت. در این رویداد، مستند «Bodyguard of Lies» و چالشهای پوشش خبری سیاسی مورد بحث قرار گرفت و بر اهمیت جستجوی حقیقت در فیلمسازی تأکید شد.
در اجلاس جستجوگران حقیقت ۲۰۲۵ که توسط Variety و Rolling Stone و با همکاری Paramount+ برگزار شد، گفتگوهای کلیدی و پنلهای بحث با حضور مستندسازان، روزنامهنگاران و پیشروان فرهنگی به بررسی هنر و ظرافتهای داستانگویی مستند، تحقیقی و سیاسی در پلتفرمهای مختلف پرداختند.
این اجلاس در ۱۴ آگوست در نیویورک برگزار شد، جایی که گفتگوهایی توسط همکاران Variety و Rolling Stone شامل گزارشدهی در سیاست، توسعه مستند و جنایات واقعی انجام شد.
در اینجا برخی از نکات برجسته این اجلاس امسال آمده است:
نگاهی نزدیک به “Bodyguard of Lies”
در گفتگویی به میزبانی سوزان زیرینسکی درباره مستند سیاسی «Bodyguard of Lies» که بر جنگ افغانستان تمرکز دارد، بحث شد. مهمانان این پنل شامل دن کراوس، کارگردان «Bodyguard of Lies» و کریگ ویتلاک، نویسنده «The Afghanistan Papers» بودند که الهامبخش این مستند بوده است. «Bodyguard of Lies» داستان فریب سیستماتیکی را که به مردم آمریکا داده شده بود، روایت میکند.
کراوس گفت: «آنچه در این درگیری بیش از همه آزاردهنده است، این است که احساس نمیکنید در دفعه بعدی درس خواهند گرفت و محکوم به تکرار تاریخ هستیم. امیدوارم این فیلم و گزارشهای کریگ تفاوتی ایجاد کند.»
میزگرد مستند به میزبانی خبرنگار ارشد ورایتی، دنیل دداریو، با حضور پنلیستهایی همچون آر.جی. کاتلر (“مارثا”)، بائو نگوین (“بزرگترین شب در پاپ”، “استرینگر”)، الگانس براتون (“حرکت بدن: تولد هاوس”)، مری رابرتسون (“سقوط دیدی”)، جنیفر تیکسیرا (“ربکا”، “صحبت”) و دن کراوس (“بادیگارد دروغها”) برگزار شد. این پنل بر اهمیت جستجوی حقیقت در فیلمسازی مستند تأکید داشت.
«ما پیش از آغاز ساخت، تصوراتی داریم، اما هیچ فیلمنامهای در کار نیست. هیچ ایدهای نداریم که چه اتفاقی خواهد افتاد. همچنین درباره این صحبت میکنیم که برای ساخت فیلمهایی که بیشتر دوست داریم، به شگفتیها تکیه میکنیم.» کاتلر در طول پنل گفت. وقتی از مستندسازان پرسیده شد که چه توصیهای به فیلمسازان نوپا دارند، تیکسرا آنچه را که از ساخت مستند خود آموخته بود، فاش کرد: «این یک فرآیند یادگیری است، اما علاوه بر آن، باید بپذیرم که نمیتوانم همه کارها را به تنهایی انجام دهم و واقعاً هیچکدام از ما نمیتوانیم. ما مددکار اجتماعی یا درمانگر نیستیم — ما فیلمسازیم.»
گفتوگو با جیک تپر
جیک تپر با رامین ستوده، سردبیر مشترک ورایتی، درباره پوشش خبری سیانان از رئیسجمهور ترامپ گفتگو کرد و اشاره داشت که همیشه تشخیص معنای واقعی سخنان رئیسجمهور آسان نیست. تپر گفت: «آنچه ترامپ به صورت عمومی بیان میکند، آنچه در تروث سوشال منتشر میکند و آنچه او و دولتش انجام میدهند، سه موضوع متفاوت هستند.» او افزود: «به نظر من، آنچه او انجام میدهد مهمترین است و آنچه در نیمهشب در شبکههای اجتماعی منتشر میکند کماهمیتترین.»
با تغییراتی که در چشمانداز رسانههای دیجیتال و نحوه دریافت بهروزرسانیهای سیاسی توسط بینندگان رخ داده است، هیلتون توضیح داد که چگونه میتوان توجه مخاطبان را جلب کرد تا از آنچه در این فضای سیاسی در آمریکا میگذرد، بیشتر آگاه شوند. هیلتون گفت: «ما قصد نداریم به سرعت از این موضوع عبور کنیم و فقط یک گرافیک یا هر چیز دیگری را به شما نشان دهیم. ما میخواهیم زمانی را برای صحبت درباره آن اختصاص دهیم.» او افزود: «فکر میکنم مردم واقعاً شروع به درک بهتر ارتباطات بین تمام چیزهایی که هر هفته با آنها مواجه میشوند، میکنند وقتی که به آنها فرصتی برای این کار میدهید.»
در گفتگوی صمیمانهای که توسط خبرنگار فیلم ورایتی ربکا روبین برگزار شد، نایل دیمارکو به عنوان کارگردان و تهیهکننده فیلم «رئیس ناشنوا اکنون!» حضور یافت. دیمارکو درباره آغاز تولید مستند گفت: «وقتی که بزرگ میشدم، به یاد دارم که شخصیتهای ناشنوای زیادی را میدیدم و هر نوع بازتابی از تجربه ناشنوایان در رسانهها کاملاً غیرواقعی بود.» او افزود: «به عنوان یک کارگردان، باید این واقعیت را بپذیرید که هر کاری که انجام میدهید باید در خدمت ساخت یک فیلم زیبا باشد. باید این جواهرات را پیدا کنید که بتوانید آنها را صیقل دهید و درخشششان را برجسته کنید. من بسیار خوشحالم که جامعه ناشنوایان استقبال گرمی از ما کردهاند و بسیار هیجانزده بودهاند.»