📋 خلاصه مقاله:
دومین دوره Seriesly Berlin، رویدادی مختص سریالها، از ۱۵ تا ۱۸ سپتامبر برگزار میشود و شامل پنلهایی درباره تأثیر مد در سریالها، همکاریهای بینالمللی و چالشهای نمایش کوییر در تلویزیون است. این رویداد با هدف به نمایش گذاشتن داستانها و موضوعات نادیده گرفته شده و ایجاد گفتگوهای جدید در عرصه داستانگویی برگزار میشود.
دومین دوره از Seriesly Berlin، رویدادی که به سریالها اختصاص دارد و از ۱۵ تا ۱۸ سپتامبر برگزار میشود، میزبان حضور طراح مد پشت لباسهای فصل جدید «The White Lotus» خواهد بود.
طراح متولد لائوس، بی اینتاوونگ، مدیر خلاق در جیم تامپسون، به عنوان بخشی از پانل “لباس برای تأثیر: مد به عنوان نیروی روایتی” سخنرانی خواهد کرد. همکاری اینتاوونگ با بخش هنری فصل سوم “نیلوفر سفید” — که در تایلند فیلمبرداری شده است — باعث شد که کافتانهای شیک و پارچههای امضای او به بخش جداییناپذیری از زبان بصری این نمایش تبدیل شوند.
این پانل بررسی میکند که چگونه طراحان و برندهای مد از سریالها به عنوان پلتفرمهای خلاقانه استفاده میکنند، چگونه جایگذاری محصولات به ارز فرهنگی تبدیل میشود، و چگونه سازندگان سریال میتوانند از همکاریهای شیک و داستانمحور در عصری که سریالها در مد، دکوراسیون داخلی و فرهنگ زندگی سبکها را تعیین میکنند، بهرهمند شوند.
پنل «داستانسرایی ۲۰۳۰: چه کسی هزینه میکند، چه کسی بازی میکند؟ قدرت، پلتفرم و قیمت خلاقیت در دنیای در حال تغییر» به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه فرآیند تایید پروژه اکنون نه تنها به داستانسرایی عالی بلکه به مشارکتهای استراتژیک و پیمایش در چشمانداز مالی در حال تحول وابسته است. در این پنل، بنجامینا میرنیگ-وگس، معاون تولیدات اصلی شرکت والت دیزنی آلمان و سابینه د ماردت، رئیس گومونت آلمان حضور دارند.
در نشست «همکاریهای مشترک نوردیک-آلمانی» که با همکاری جشنواره فیلم گوتنبرگ برگزار میشود، خلاقان کلیدی و تصمیمگیران از هر دو منطقه درباره فرصتها و چالشهای همکاریهای نوردیک-آلمانی به بحث و تبادل نظر میپردازند. سخنرانان شامل میرا پاسیلینا، مدیر اجرایی گروه آناگرام و مدیر عامل آناگرام سوئد هستند که تجربه گستردهای در تولید و فروش تولیدات بینالمللی مانند اولین اثر اصلی نوردیک دیزنی+ «پختن یک خرس» و فصل سوم «خط آبی نازک» شبکه SVT دارند.
پنل «فراتر از مظنونین همیشگی: بازآفرینی تولیدات مشترک» به بررسی نمونههایی از تولیدات مشترک بین مناطق غیرمعمول میپردازد که نشاندهنده پاسخی خلاقانه به بازار پرتقاضا و همچنین تمایل جهانی برای دیدن روایتهای بینفرهنگی بیشتر است.
همچنین، یک مطالعه موردی درباره نمایش «Drops of God»، که توسط همتولیدکننده و مربی داستانسرایی سریالی، کلاوس زیمرمن ارائه شده است، به تولید مشترک سهزبانه (انگلیسی، فرانسوی، ژاپنی) بین اپل، هولو و تلویزیون فرانسه، برنده جایزه بینالمللی امی ۲۰۲۴، میپردازد. راهول پاتل، تحلیلگر اصلی Ampere Analysis، با ارائه دادهها به بررسی واقعیت بازار و فرصتهای تولید مشترک در سال ۲۰۲۵ کمک خواهد کرد.
در «داستانهایی برای فردا: چگونه نوشتن مشترک فلسطینی و اسرائیلی تلویزیون را متحول میکند»، با همکاری صندوق Albi، خالقان فلسطینی و یهودی از برنامه جامعه مشترک در صفحه کوچک این صندوق نشان میدهند که چگونه داستانسرایی مشترک میتواند نحوه نمایش و درک هویتها را تغییر دهد. آنها بررسی میکنند که چگونه هنر میتواند فرضیات را به چالش بکشد، همدلی را تقویت کند و الهامبخش تغییر باشد.
بازیگر و کارگردان یوسف سوید (“The Goat”، “Between the River and the Sea”، “Unorthodox”، “The Spy”) به همراه خالقان “Non-Issue” نایف حمود و گل روزنبلوث، مدیر برنامه کرن مایکل و بنیانگذار Albi لیبی لنکینسکی درباره همکاریهایشان که آیندههایی مبتنی بر پیچیدگی، کنجکاوی و ارتباط را به تصویر میکشند، صحبت میکنند.
“نمایش کوییر چیست؟! کوییر بودن در تلویزیون جریان اصلی”، با همکاری جامعه رسانههای کوییر، به بررسی چالشهای مداوم در نمایش کوییر در تلویزیون میپردازد. سخنرانان شامل استین ون کرخوفن، خالق و کارگردان “Oh, Otto!” هستند.
در همکاری با فانتزی فیلمفست، پنل «ساخت ترسی که با شما میماند: چگونه وحشت در قسمتها کار میکند» با حضور جان اورنول، کارگردان، تهیهکننده و نویسنده ترک («باسکین»، «هاوسوایف»، «چیپلاک») و تیل کلاینرت، کارگردان و نویسنده آلمانی («در سامورایی»، «هاوزن»)، به بررسی چگونگی ایجاد وحشت ماندگار، ساخت تنش و افسانهها در داستانسرایی سریالی میپردازد که امکان ایجاد قوسهای شخصیتی عمیقتر و وحشت احساسی را فراهم میکند.
سری کارگاههای امسال شامل جلساتی است که بر تولیدکنندگان تمرکز دارند، مانند «آلمان ۲۰۲۶: تأمین مالی فیلم و سریال – تبدیل قوانین جدید به فرصتها»، که بینشهای عملی درباره آخرین تحولات در تأمین مالی آلمان از کارشناسان اتحاد تولیدکنندگان آلمان (Produktionsallianz) و PROG Producers of Germany ارائه میدهد. همچنین موضوعات متمرکز بر نویسندگان مانند «جهنم توسعه» توسط فیلمنامهنویس و تهیهکننده خلاق النا لیوبارسکایا («پائولین»، «شهر خون» در حال ساخت) که به یک معضل رایج برای بسیاری از فیلمنامهنویسان میپردازد: چرا پروژهها در بازنویسیهای بیپایان گیر میکنند و چگونه میتوان از این وضعیت رهایی یافت.
سریالی برلین همچنین شامل نمایشهای نخستین آلمان از چندین سریال بینالمللی است. از جمله نکات برجسته میتوان به درام کوئیر بلژیکی “Oh, Otto!”، تریلر بلوغ کلمبیایی “Eve’s Rib” که درباره جوانانی است که در حال کشف هویت جنسی خود هستند و در عین حال توسط یک قاتل زنجیرهای شکار میشوند، سریال آلمانی “House of Bellevue” که در صحنه باله خیرهکننده برلین قرار دارد، سریال قزاقی “Kazakh Scary Tales” درباره یک محقق که با یک پرونده ماوراءالطبیعه مواجه میشود، و سریال مستند کانادایی “Sanajiit (Inuit Makers)” که بینندگان را در فرهنگ اینوئیت غوطهور میکند، اشاره کرد.
“با برنامه امسال، ما به مأموریت خود برای ایجاد فضاهایی برای داستانها و موضوعاتی که اغلب در صحنههای دیگر جایی ندارند، وفادار ماندهایم. ما میخواهیم صداها و موضوعاتی را که معمولاً نادیده گرفته میشوند، به جلو بیاوریم. سریالی برلین هدف دارد تا غیرمنتظرهها را نشان دهد، گفتگوها را برانگیزد و مرزهای داستانگویی را به چالش بکشد.” مدیر جشنواره دنیس روه گفت.